Naar
boven

Waar worstel jij mee op het gebied van online marketing?

welke_onlinemarketing_problemen

Toen ik begon met online marketing (2001) waren er verschillende zaken waar ik tegenaan liep. Ik besef me maar al te goed dat het er niet eenvoudiger op is geworden in de afgelopen 15 jaar.

Ik ben dan ook heel erg nieuwsgierig naar jouw antwoord op de onderstaande vraag:

Tegen welke problemen op het gebied van online marketing loop jij tegenwoordig aan? Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen die het lastigste zijn op te lossen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw antwoord in de reacties hieronder. Ik zal ook proberen om iedereen van een kort “antwoord” te voorzien zodat de oplossing weer een stukje dichterbij is.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
25 reacties op "Waar worstel jij mee op het gebied van online marketing?"
  • Madelon zegt:
    03 Mrt, 2016 om 08:35

    Het lastigste in het online marketing vak is wat mij betreft wel echt engagement creëren. Ik werk in de financiële dienstverlening waarin dat heel lastig te bewerkstelligen blijkt. In deze branche is het veel zenden en weinig interactie. Dat zou ik graag anders zien.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 10:06

      Dag Madelon,

      Ik begrijp goed wat je bedoelt. In dit geval is het vaak lastig om interactie te creëren rond het werkelijke product. Bijvoorbeeld bij zaken als autoverzekeringen. Het is dan zaak om verder te kijken dan het product zelf en de bredere overeenkomsten / problemen van de doelgroep te zoeken en op te lossen. Engagement creëren rond een dergelijk product is namelijk vaak niet realistisch. Dat moet je dan dus ook niet proberen na te streven.

  • Tijmen zegt:
    03 Mrt, 2016 om 09:53

    Er zijn diverse vraagstukken waarmee ik worstel;
    †¢ blog in de huisstijl van de website of eigen identiteit?
    †¢ hoe 1500 plaatsen vindbaar laten zijn icm 15 verschillende diensten / problemen?
    †¢ wie kan ik mij linkbuilding zonder zorgen toe vertrouwen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 10:13

      Dag Tijmen,

      -In dezelfde huisstijl. Je wil dat ze vertrouwd raken met jouw huisstijl moest het moment komen dat ze klaar zijn om je diensten af te nemen.

      -Zeer lastig. Je geeft dus aan een landelijke speler te zijn. Dan zul je ook rekening moeten houden met een landelijk budget. Je bokst namelijk op tegen de lokale concurrenten, en die zijn vaak veel slagkrachtiger omdat zij de lokale markt kennen (en lokale marketing toepassen). Wat ik in jouw geval zou doen is provinciepagina’s maken met daarop de belangrijkste en grootste plaatsen. Deze pagina’s zullen wel echt specifiek voor de regio geschreven moeten zijn. Een ander idee zou zijn om samen te gaan werken met de lokale partijen. Dus jij voorziet de leads, en zij betalen per lead. Voordeel is dat zij gaan helpen om de hoofdwebsite te promoten, wat ook weer de andere plaatsen ten goede komt.

      -De welbekende linkbuilding-vraag ;-). Hierover heb ik de laatste tijd verschillende artikelen geschreven. Check deze in de linkbuilding-categorie. Kort maar krachtig: vergeet linkbuilding en ga aan de slag met echte naamsbekendheid opbouwen.

  • Madelon zegt:
    03 Mrt, 2016 om 10:32

    Dank voor je antwoord. Die overkoepelende thema’s proberen we ook zeker op te zoeken, echter gaat dat nog steeds vaak over vrij privacy-gevoelige informatie waar binnen (met name) social media niet altijd ruimte voor is. Het blijft een lastige worsteling. Overigens niet alleen in de externe marketing, maar ook het draagvlak binnen de organisatie voor online marketing is in deze branche een uitdaging. Kortom: ik verveel me nooit! :)

    Reageren
  • Bart zegt:
    03 Mrt, 2016 om 10:54

    Ik loop tegen een paar dingen;

    1. Dat je zo afhankelijk bent van de “grillen” van Google (leg maar is uit aan je SEO klant dat door de advertenties die rechts stonden en nu 4 bovenaan op desktop, zijn organische resultaten zeer waarschijnlijk gaan dalen).
    2. Webdevelopers die na een redesign/nieuwe site vergeten de noindex weg te halen of in de robots.txt disallow: / niet hebben weg gehaald. En meer van dat soort dingen.
    3. Je klanten overtuigen van het nut van SEO, dat dat vooral op lange termijn is. Terwijl de resultaten nog wel is kunnen schommelen.

    Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd waar jij tegenaan loopt, Karel? Of dat een groot verschil is met 2001?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:38

      Dag Bart,

      Bedankt voor je reactie! Het afhankelijk zijn van Google is inderdaad niet prettig, en zakelijk gezien ook niet verstandig. Vandaar dat ik ook adviseer om je op meerdere kanalen te begeven, en bijvoorbeeld ook e-mailmarketing in te zetten. Je tweede punt kan ik weinig aan veranderen, mijn advies: altijd goed controleren wat ze doen ;-). SEO en lange termijn is er eentje die ook vaak lastig is ;-).

      Persoonlijk loop ik vaak tegen de oneindige mogelijkheden van het online landschap aan. Er is zoveel wat je kunt doen, dat het soms lastig is om je te focussen.

      Gelukkig kan ik daarvoor rekenen op ons team, zij zorgen voor de focus!

  • Ton zegt:
    03 Mrt, 2016 om 11:08

    Als tegenhanger van A-merk producten hebben we voor twee labels een huismerk gelanceerd genaamd Savensa. Ik wil naamsbekendheid maar er wordt niet online gezocht naar een onbekend merk.. Hoe push ik dit nieuwe merk met name via SEA/SEO zonder dat ik teveel kannibaliseer?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:42

      Het werkt ook andersom naar mijn mening, pas als je naamsbekendheid hebt gaat men op je zoeken. Daarom is het aantal keer dat er op je merknaam wordt gezocht een goede statistiek om bij te houden, hiermee kun je het effect van je brandingcampagnes meten.

      Dit nieuwe merk pushen zou ik vooral doen door je te richten op AdWords en social media advertising.

  • Cora Vlug zegt:
    03 Mrt, 2016 om 12:32

    Ik zie dat sommige bedrijven soms meerdere websites hebben. Is het verstandig om al je inspanning (en geld) in 1 site te stoppen, of moet je tegenwoo
    rdig een soort subsites maken om in de running te blijven?

    En ik vind het moeilijk om een tussenweg te vinden tussen zo veel mogelijk op de homepage te zetten of toch ook de mensen een keer door te laten klikken

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:43

      Dag Cora,

      Ik kan heel duidelijk voor je zijn. Focus je inderdaad op 1 website. Daarnaast is het helemaal niet nodig om zo veel mogelijk op je homepage te zetten. Sterker nog, dit is juist niet verstandig. Verspreid je content over pagina’s waarbij je duidelijk per topic een pagina kunt maken.

      Succes!

  • Ronald zegt:
    03 Mrt, 2016 om 14:01

    De grootste uitdaging voor ons is om onze toch al heel specifieke producten (positioneersystemen voor gebruik in vacuüm en/of hele koude omgevingen) voor een niche markt (wetenschappelijk) online onder de aandacht te brengen.

    Hoe vind je door online marketing mogelijke (wereldwijd verspreide) klanten voor dit soort producten? Wat is een goede strategie om te volgen (we verkopen geen alledaagse producten die iedereen wel nodig heeft :) Wat is een goede middenweg tussen kosten (in tijd en geld) en mogelijke opbrengsten (we zijn slechts een kleine club).

    Dat soort vragen spelen bij ons tussen de reguliere engineeringswerkzaamheden door :)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:47

      Dag Ronald,

      Vraag is of er überhaupt op wordt gezocht. Indien dit niet het geval is en er een latente behoefte is aan je product is dan wordt het lastig, en is bijvoorbeeld advertising alleen handig voor branding.

      Het is dus vooral zaak om er achter te komen OF en zoja WAAR je doelgroep zich online bevindt. En dan daar ook aanwezig te zijn. Ik kan me voorstellen dat het in jullie geval handig kan zijn om bepaalde blogs/platformen binnen jullie branche te voorzien van artikelen.

  • Erik zegt:
    03 Mrt, 2016 om 14:09

    Karel, je geeft aan linkbuilding te “vergeten” en bezig te gaan met naamsbekendheid. Nu zijn wij met ons bedrijf wel goed op weg qua naamsbekendheid en zie ik een mogelijkheid voor kwaliteits linkbuilding. We hebben namelijk een softwarepakket die koppelt met een boekhoudpakket. We vullen elkaar dus aan. Dan is het toch zinvol om linkjes te ruilen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:48

      Wanneer het zinvol is voor die bezoekers dan moet je dat zeker doen!

  • Jerry Cotton zegt:
    03 Mrt, 2016 om 14:26

    Ja natuurlijk is dat van toegevoegde waarde. Dat is een prima link. Gewoon doen! Waar het om gaat is dat het geen nut meer heeft om zomaar overal linkjes te gaan verzamelen van website waarmee jouw product totaal geen verwantschap heeft. Dat werkt niet meer. Overigens: dat wordt wel gezegd maar ik zie concurrenten van mij boven mij staan, terwijl die sites zwak zijn geoptimaliseerd voor SEO. Als ik dan de backlinks bekijk staan daar allemaal startpagina’s of andere vage sites. Dat doet mij vermoeden dat linkjes verzamelen gewoon nog werkt.

    Reageren
  • Jerry Cotton zegt:
    03 Mrt, 2016 om 14:28

    Excuus mijn reactie was voor natuurlijk voor Erik

    Reageren
  • Jerry Cotton zegt:
    03 Mrt, 2016 om 14:30

    Ik vind het heel moeilijk om Adwords rendabel te maken.

    In het algemeen kan worden uitgegaan van een gemiddeld conversiepercentage van een webshop tussen 0,5% en 2%. Dat betekent dat er bij een conversie van 2%, 50 kijkers nodig zijn om 1 koop te sluiten. Bij een cpc van € 0,30 betekent dat dus dat een klant € 15 kost.

    Stel het gemiddelde orderbedrag is € 50. Exclusief btw is dat € 41,32 -/- inkoopwaarde € 25. Kortom brutowinstmarge: € 16,32. Als ik daar dan die € 15 nog vanaf moet trekken blijft er na aftrek van andere kosten verlies over. Mijn probleem is ook dat ik weinig regelmatig terugkerende klanten heb (ik verkoop leren riemen), hierdoor kan ik die klant dus ook moeilijk binden.

    Ik reken hierbij al met een lage cpc (€ 0,30) Dat is al een zoekwoordcombinatie waarop weinig zoekvolume zit of Google shopping. Daarnaast rekening is al met een conversie van 2%. Dat is goed, meestal zal het lager liggen.

    Mijn conclusie: Het is bij veel producten zo goed als nutteloos om te adverteren.
    Vreemd genoeg zie ik toch dat er veel wordt geadverteerd voor producten waar dit voor geld. Blijkbaar accepteren zij het verlies ofzo?

    Ik vind het interessant als Karel (of iemand anders) hierop zou willen reageren.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Mrt, 2016 om 19:55

      Dag Jerry,

      Fantastische vraag! De dagen dat een eerste conversie meteen winst maakt zijn voorbij.

      Dit soort bedrijven investeren vaak in volume en naamsbekendheid. Daarnaast heb je het over geen herhaalaankopen, en dat is iets wat je op een slimme manier toch voor elkaar moet zien te krijgen. Met leren riemen is dit wel lastig. Ik ben dan ook van mening dat als die riemen niet heel speciaal zijn er géén interessant businessmodel op internet is weggelegd voor alleen leren riemen.

      Je zult het dan toch breder moeten trekken (iemand die leren riemen koopt koopt misschien ook graag leren schoenen, jassen, …). Het komt er dus op neer om in jouw geval de gemiddelde klantwaarde vergroten.

  • Auke zegt:
    03 Mrt, 2016 om 16:29

    Boeiende vragen allemaal.
    Ik reageer even om op de hoogte te blijven!

    Reageren
  • Ineke zegt:
    04 Mrt, 2016 om 07:35

    Ik probeer zelf een website te bouwen en heb veel aan je tips. Dank hiervoor. Ik heb een eigen therapiepraktijk (begeleid voornamelijk werknemers met (werk)stress) en wil graag professioneel overkomen richting mijn zakelijke opdrachtgevers. Kan ik (als ZZP-er) beter in de wij-vorm ‘praten’ of in de ik-vorm? Ik weet dat ik beter een site kan laten bouwen, maar daar heb ik op dit moment nog niet de financiële middelen voor.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Mrt, 2016 om 12:51

      Mijn advies is om je vooral niet anders voor te doen dan je bent. Ik zou in dit geval zelfs een USP maken van het feit dat je ZZP-er bent. Wanneer je je anders voordoet en men raakt uiteindelijk met je in gesprek en komt er achter dat je “maar alleen” bent terwijl ze dit niet verwacht hadden is de kans op een nieuwe klant erg klein.

  • Jan zegt:
    04 Mrt, 2016 om 08:22

    Hoi Karel,

    Jij schrijft op een eerdere vraag dat je het beste maar 1 website kunt hanteren, wat is er op tegen om meerdere website’s te gebruiken?
    Wij zijn juist overgestapt van 1 website naar een multisite waarbij wij op dit moment zo rond de 50 websites hanteren.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Mrt, 2016 om 12:52

      Dag Jan,

      Het is veel eenvoudiger om een sterk merk (website) te bouwen wanneer je hoeft te focussen op 1 website dan op 50. Je zult met die 50 nooit de autoriteit opbouwen die je met dezelfde tijd en focus met één website op zou bouwen.

  • Erik zegt:
    07 Mrt, 2016 om 12:59

    Hoi Jan,

    Interessant, kan je de website noemen? Ben wel nieuwsgierig hoe je dit hebt ingericht.
    Ik heb namelijk ook ipv 1 website voor een bedrijf 10 verschillende gemaakt die specifiek per een provincie is geschreven.

    Groet Erik

    Reageren

Reageren