Naar
boven

Wat je waarschijnlijk nog niet wist van Pagerank

Wat je waarschijnlijk nog niet wist van Pagerank

Een tijdje geleden schreef ik al over de “twee verschillende” soorten Pagerank die we kennen. Eén manier om onze Pagerank te laten stijgen is het verkrijgen van inkomende links, linkbuilding dus.

Linkbuilding heeft drie voordelen:

  • Geïnteresseerde bezoekers ontvangen;
  • Pagerank verhogen;
  • Relevantie of Autoriteit verhogen.

Zoals je ziet zijn is er een verschil tussen de Pagerank en de relevantie/autoriteit. Deze beide factoren (plus nog vele anderen) zijn van invloed op je positie binnen Google. Maar ze staan ook los van elkaar! Iets wat veel webmasters vaak niet beseffen.

1# Geïnteresseerde bezoekers ontvangen

Dit eerste voordeel spreekt voor zich, en is waar linkbuilding, en het hele www principe eigenlijk op is gebaseerd. Je linkt naar een andere pagina omdat je vindt dat jouw bezoekers daar iets interessants kan vinden.

Deze andere pagina ontvangt van jou dus relevantie bezoekers. Simpel, eenvoudig, en dat is waar het in essentie om draait.

De volgende twee punten lijken misschien veel op elkaar, maar zijn toch wel degelijks verschillend

2# Pagerank verhogen

Wanneer we een link ontvangen van een andere pagina, en we gaan ervan uit dat het een normale “follow” link is, dan ontvangen we Pagerank.

Simpel gezegd, deze pagina stemt op ons. Door zijn stem wordt onze pagina iets meer waard. Hoewel het in de praktijk iets moeilijker in elkaar zit vind je hieronder een eenvoudige voorstelling:

Een aantal belangrijke punten:

  • De Pagerank van pagina A blijft 0,8, hij verliest dus geen waarde;
  • De stemwaarde is in dit voorbeeld niet de oorspronkelijke 0,8 maar 0,7, omdat Google een dempingfactor gebruikt.

Elke pagina die dus naar een bepaalde pagina linkt stuurt dus Pagerank door. Er wordt bij de oorspronkelijke Pagerankberekening door Google niet direct rekening gehouden met de relevantie oid. Zolang Google de pagina’s die zich in het linkproces bevinden in de index heeft staan, wordt deze Pagerankberekening uitgevoerd.

Nogmaals, dit geldt alleen als het links zijn die Google kan volgende, dus geen Nofollow links.

3# Relevantie, autoriteit

Voor het bepalen van de positie binnen de zoekresultaten heb je theoretisch gezien niets aan een hoge Pagerank als de pagina niet relevant is aan de zoekopdracht.

Zou dit wel het geval zijn dan zou de pagina met de allerhoogste Pagerank in de index van Google op elke zoekopdracht bovenaan staan ;-).

Google kijkt dus ook naar de relevantie. Enerzijds doen ze dit op basis van het document zelf (komt de zoekopdracht voor op de pagina). Anderzijds doet Google dit door te kijken wat anderen over die pagina zeggen.

Met andere woorden, de inkomende links. Daarbij is het voor Google veel meer waard wanneer het relevante links zijn. Een weblog over katten die linkt naar een webshop over mobiele telefoons is niet echt relevant, en zal er niet direct voor zorgen dat die webshop hoger gaat scoren op de zoekterm mobiele telefoon.

Samengevat

Linkbuilding heeft dus meer voordelen dan je waarschijnlijk denkt. Maar het is ook belangrijk om te beseffen dat lang niet elke link daadwerkelijk zal bijdragen aan een hogere positie, wat ook niet altijd hoeft. Een nofollow-link vanaf Wikipedia kan ook voor goede bezoekers zorgen!

In de kantlijn

Dit artikel is gebaseerd op de oude Pagerankformule zoals in de beginjaren door Google beschreven. De kans is groot dat dit ondertussen gewijzigd is, en dat er nu ook een onderscheid gemaakt wordt tussen links. Zo is het zeer waarschijnlijk dat een link helemaal onderaan in de footer minder waarde heeft dan wanneer dezelfde link in de daadwerkelijke tekst zou voorkomen.

De vraag, waar ik zelf ook niet direct een antwoord op heb, is of dat dit wordt meegenomen in de dempingfactor (dus bij de berekening van de Pagerank) of het eerder onder het relevantiegedeelte zal vallen”¦

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
24 reacties op "Wat je waarschijnlijk nog niet wist van Pagerank"
  • Nomar zegt:
    03 Feb, 2011 om 16:00

    Ik dacht dat een link in de footer altijd nog wel erg sterk is! Weet het ook niet zeker omdat Google haar algorithm continu aan het verbeteren / veranderen is…

    Reageren
  • Jesse zegt:
    03 Feb, 2011 om 16:39

    Volgens mij wordt de relevantie niet alleen bepaald door de content van de website die naar je verwijst (linkt) maar ook door de anchor tekst van de link. Natuurlijk is Google wel slim genoeg om de content goed te schatten, maar de anchor text kan nog een extra boost geven aan de kwaliteit van de link.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Feb, 2011 om 23:38

      Inderdaad Jesse. Verder zijn er nog tal van andere factoren die maken of een link relevant is.

    • Dave zegt:
      06 Feb, 2011 om 17:37

      Helaas zien we op het slagveld nog steeds het tegenovergestelde werken. Niet relevante (ver van) pagina’s die de juiste ankertekst gebruiken zorgen er nog steeds voor dat je gaat scoren.

      Voorbeelden genoeg als je beetje zoekt :) http://www.projovempalmas.com/

      Ik zeg niet dat Google er nooit zal in slagen maar nu in ieder geval nog niet, wat ze ook mogen beweren..

  • parkeren schiphol zegt:
    03 Feb, 2011 om 20:22

    Gewoon richten op punt 1 en 3. 2 i bijzaak wat vanzelf wel komt. Ik heb liever relevante bezoekers dan een hoge PR

    Reageren
  • platinaprijs zegt:
    03 Feb, 2011 om 22:04

    Pagerank zelf maakt naar mijn idee zeer weinig uit voor de SERPs.
    Zorg gewoon dat je in een niche markt zit en dan heb je met een handje vol links met de goede anchor teksten al genoeg om zeer hoog te eindigen.
    Ik zie dan geen verchil bij websites of ze een PR van 1 of van 5 hebben.
    Enige verschil is dat de Googlebot vaker langs komt om veranderingen te zien.
    Het is echt zonde van je tijd om je druk te maken over je pagerank.
    Zoals ik het zie kun je zonder DMOZ opname bjina niet boven de PR3 komen en met een DMOZ notering is PR4 ongeveer de max.

    Reageren
  • PartyTent zegt:
    03 Feb, 2011 om 23:30

    Volgens mij krijgen wij nooit een pagerank! Er zijn geruchten dat Google zijn niet meer aan het updaten van pagerank.

    Maar voor ons maakt het weinig uit als wij zitten bovenaan in de SERPS!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      03 Feb, 2011 om 23:40

      We hebben het hier niet over de Toolbar Pagerank, lees ook eens dit artikel: http://www.karelgeenen.nl/12/je-hebt-pagerank-en-je-hebt-pagerank-een-daarvan-is-vrij-waardeloos/

    • Willem zegt:
      04 Feb, 2011 om 12:59

      Google heeft een week of twee nog een update doorgevoerd in de ‘zichtbare’ pagerank. En wat mij opviel is dat ik verschillende websites ineens een 4 of 5 zag scoren, terwijl een site als Nu.nl niet hoger komt dan een 6.

      Overigens is de zichtbare pagerank nog steeds de enige indicatie die we hebben van de onzichtbare (naast de positie in de SERP’s dan). Ik heb nog steeds graag een hoge PR. De reden daarvan is voornamelijk dat anderen een uitgaand linkje van mijn site dan als meer waardevol ervaren en daarom soms genegen zijn er wat meer voor terug te doen.

  • Crosstrainer zegt:
    04 Feb, 2011 om 15:45

    Wij zijn gezakt in PR van 4 naar 3… Maar de bezoekers zijn in januari toegenomen met 20% ongeveer. Dus hoe waardevol die PR ook is, scoren op de juiste keywords en vooral op longtail word steeds belangrijker…

    Google gebruikers weten ook steeds beter dat je op exacte termen kunt zoeken dat je dan betere resultaten krijgt

    Ik betrap mezelf er vaak op: ik zoek steeds specifieker

    Reageren
    • Nomar zegt:
      04 Feb, 2011 om 21:08

      Zoeken evolved :) mensen worden er handiger in en zoeken inderdaad steeds specifieker! PR zegt eigenlijk niet veel. SERPs is wat telt

  • zoekmachine optimalisatie zegt:
    06 Feb, 2011 om 02:31

    De pagerank veranderd toch de hele tijd. Ik denk niet dat het erg belangrijk is want er staan ook veel websites op pagina 1 die een pagerank 1 of 2 hebben.

    Reageren
  • Robin van Olphen zegt:
    06 Feb, 2011 om 23:18

    Beste Karel,
    Heeft het uberhaupt geen zin om links te hebben die niet relevant zijn? m.a.w. hoeven wij geen tijd te steken in het verkrijgen van zoveel mogelijk gratis links. Het is n.l. makkelijker om 100 gratis (niet relevante) links te krijgen dat 10 relevante links.

    Reageren
    • Luc zegt:
      10 Feb, 2011 om 11:33

      Dat is zeker gemakkelijker. Echter hebben die 100 gratis (niet relevante) links veel minder waarde dan 10 relevante links. Ga met linkbuiden voor kwaliteit. Steek je energie in een paar relevante links.

      Bekijk het eens vanuit de gebruiker: zou jij een totaal niet relevante link op een website aanklikken? Nee? Waarom zou Google deze link dan interessant moeten vinden?

  • parkeren schiphol zegt:
    07 Feb, 2011 om 14:48

    Ik hoor eigenlijk nooit iets over de functie van google die websites hoger plaatst die je vaker bezoekt. Ook als je niet ingelogd bent. Dit kan toch de zoekresultaten aardig verschuiven heb ik zelf vaak gemerkt. Ik wordt met enkele sites gevonden door mensen waarbij als ik zelf kijk ik nieteens in de top 100 sta.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    10 Feb, 2011 om 11:31

    Eigenlijk zouden we een hele andere naam moeten geven aan de PageRank. Gezien de reacties hierboven blijven velen de Toolbar PR en de interne PR door elkaar halen. En de interne PR is wel degelijk belangrijk.

    Ranken in de SERP gaat in ieder geval om 2 dingen:
    1) ben je relevant
    2) is je pagina sterk.

    Een niet sterke pagina die heel relevant is kan beter scoren dan een hele sterke pagina die niet relevant is. In de topniches zul je echter beide nodig hebben, een hele sterke pagina en hele grote relevantie.

    Reageren
  • Margriet zegt:
    10 Feb, 2011 om 12:53

    Ik begrijp gewoon helemaal niets van die hele pagerank, neem een website zoals startpagina, zonder content, maar alleen maar eigen dochters en kleindochters als links, en ze scoren allemaal met een pagerank van 5. Als ik info wil hebben over een bepaald onderwerp, komt startpagina overal, maar op deze pagina’s vindt ik alleen links maar geen info. Kom weinig links tegen van startpagina buiten de eigen dochters. Dus ik denk dat google het zelf ook nog niet helemaal snapt. Zowieso google belgie ligt helemaal in een puinhoop, als je op een trefwoord zoekt kom je pas op de 10e pagina sites tegen die echt relevant zijn.

    Reageren
  • arnyz zegt:
    10 Feb, 2011 om 13:12

    Hoe moet je effect inschatten als je een link kan ruilen met een site met pagerank 6, maar met 200 uitgaande links?

    Al dan niet gerelateerd aan het onderwerp?

    Iemand ervaringsdeskundige?

    Reageren
    • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
      23 Feb, 2011 om 09:52

      Als je dan toch besluit om de Pagerank te gebruiken, kijk dan naar de waarde van de pagina waar de link opkomt in plaats van de waarde van de site.

      Als de betreffende pagina een PR van 6 heeft en 200 links dan zul je de linkwaarde met alle 200 moeten delen en dan blijft er steeds minder over. Daarbij zijn linkpagina’s niet echt de beste plek voor een link aangezien ze vaak geen unieke tekstuele en relevante inhoud hebben.

      Bij voorkeur regel je een link op een sterke pagina met daarop inhoud die relevant is voor jouw onderwerp en zoekwoord. Bij voorkeur staat er flink wat unieke tekst op (een paar honder woorden) en is de link naar jouw pagina opgenomen in die tekst, dus als editorial link in het artikel zelf met een linktekst die perfect aansluit op jouw zoekwoord.

      Om een natuurlijk linkprofiel te krijgen kun je ook links regelen vanaf linkpagina’s met 200 links. Ik zou er echter niet teveel tijd en energie insteken.

  • Rob zegt:
    13 Jul, 2011 om 14:59

    Blijft lastig deze stof. Ik probeer maar zo min mogelijk druk te maken om de PR en maak zo veel mogelijk backlinks aan.

    Reageren
  • wesp333 zegt:
    26 Jan, 2013 om 14:57

    Platinaprijs zegt hierboven dit : Zoals ik het zie kun je zonder DMOZ opname bjina niet boven de PR3 komen en met een DMOZ notering is PR4 ongeveer de max.

    Ik moet dat tegen spreken, ik sta niet in de DMOZ lijsten en heb met mijn blog een PR4.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    07 Feb, 2013 om 22:41

    Wat is dan verstandig om te doen? Heb denk ik 250 links zonder waarde, deze laten vervallen en alleen met waarde laten staan?? Dan gaat mijn plaats toch ook naar beneden denk ik.

    Reageren

Reageren