Naar
boven

Zo compenseer je het gemis aan face-to-face contact op je website

De grootste barrière die mensen tegenhoudt om online van je te kopen, is het ontbreken van face-to-face contact. Het is eigenlijk heel simpel: als ze je niet zien, weten ze niet wat ze aan je hebben. Hoe je het draait of keert: mensen kopen van mensen, ook online. En ze zeggen het liefst ‘ja’ tegen mensen die ze kennen en sympathiek vinden.

Je menselijk gezicht laten zien, kun je letterlijk nemen met een je foto op je homepage, maar figuurlijk je gezicht tonen, is wat je met een manifest doet.

Een manier om mensen met je te laten kennismaken, is een manifest.

Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep(Wikipedia).

Geloof bindt mensen

Vertel met een manifest waar je voor staat, waar je in gelooft.

Via jouw stand- en uitgangspunten, leren mensen je kennen. Sterker nog: als jouw standpunten en uitgangspunten aansluiting vinden bij die van hen vergroot het de kans dat ze je sympathiek vinden. ‘He, die is als ik’, denken ze dan en dat schept een band.

Die band is niet snel verbroken, omdat geloven het onderbewuste brein raakt, daar waar de beslissingen worden genomen. Neuromarketing , weet je nog.

Cialdini’s beïnvloedingsprincipe Consistentie stelt dat je gedrag wordt bepaald door wat je eerder hebt gezegd en gedaan. Als ik in mijn manifest schrijf waar ik in  geloof en jij gelooft dat ook, dan ga je achteraf niet snel meer zeggen dat je daar toch niet in gelooft.

Je kunt je manifest schrijven, visueel vormgeven of je in een video steken. Essentieel voor je manifest is dat de mensen voor wie je verhaal bedoeld is je geloven.

Manifest voorbeelden

Ello

Het social medium Ello speelt geloven sterk uit in het Ello Manifesto.

ello manifesto

Rustige kracht

Yvonne Sprangers-Oomen heeft dat goed gedaan (vind ik) op haar pagina Over Yvonne.

Over Yvonne

Haar verhaal is herkenbaar voor introverte mensen. Door dat te vertellen, stelt ze zich kwetsbaar op en laat ze een menselijk gezicht zien.

En dan zegt Yvonne, waar introverte mensen van dromen: “Dit alles heeft mij uiteindelijk toch gebracht tot waar ik nu ben en dat maakt de jarenlange zoektocht zeker de moeite waard. Tevreden met mezelf, ik weet wat ik wil en ga daarvoor. Op mijn eigen manier.”

Het hele punt: de mensen voor wie haar verhaal bedoeld is, geloven haar. Dat geeft haar instant credibility. Dat wil jij toch ook!

Wat zijn jouw standpunten en/of uitgangspunten?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
16 reacties op "Zo compenseer je het gemis aan face-to-face contact op je website"
  • Ben Gidding zegt:
    03 Nov, 2015 om 19:26

    Mij is online altijd verteld dat mensen niet geïnteresseerd zijn in ‘Over mij’-verhalen, dat ze meteen willen weten wat je te bieden hebt. Is hier soms een trendwijziging gaande?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      03 Nov, 2015 om 21:15

      Sterker nog Ben, mensen willen niet weten wat je te bieden hebt, ze willen weten of je hebt wat zij zoeken.
      Dat is een cruciaal verschil, dat tussen organisatiegericht en klantgericht denken.

      Als je niet snel genoeg duidelijk maakt of je hebt wat je websitebezoekers zoeken, dan is interesse in een Over mij-pagina ook ver te zoeken.

      Maak je wel duidelijk dat je hebt wat ze zoeken, dan is jou beter leren kennen zeker interessant. Mensen kopen van mensen, niet van websites.

  • Romano zegt:
    04 Nov, 2015 om 10:22

    Hoe staat het dan met de impact van een welkomstvideo om de face to face contact te maken met de klant? In welke mate word dat meer gewaardeerd dan tekstueel (met foto optioneel)?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Nov, 2015 om 11:31

      Hoewel we het nooit direct getest hebben kiezen wij hier wel bewust voor, het geeft de mensen toch meteen een beeld van wie je bent.

  • Christine zegt:
    04 Nov, 2015 om 10:50

    Zorg dan wel dat er geen taalfouten in je verhaal staan…..(in de kop van ‘Over Yvonne’.
    Dat is voor mij direct een reden om te vertrekken van een website.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      04 Nov, 2015 om 11:58

      Taalfouten een reden om te vertrekken, ik hoor dat vaker en associeer dat met taalpurisme.
      Niemand is perfect of maak je zelf nooit taalfouten Christine?
      Ben het met je eens dat teksten beter af zijn zonder taalfouten, maar taalfouten maken is menselijk.
      En laten zien dat je een mens bent, daar gaat het hier nu net om.

  • Ruud van der Maaten zegt:
    04 Nov, 2015 om 12:51

    Is hetgeen wij op onze site ‘voluntoura.nl’ bij ‘over ons’ hebben gezet een beetje in de richting van wat je in jouw artikel bedoelt?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      19 Nov, 2015 om 09:38

      Dat is een sterke Over ons-pagina Ruud. Hij vertelt goed waar Voluntoura voor staat.

      Schrijf bij ‘Wie is Voluntoura’ ook over jullie: Jacqueline en jij. Er staat ‘jarenlange ervaring’: maak dat concreet: wat hebben jullie met Cambodja? Wat hebben jullie er zelf gedaan, gezien, gehoord waardoor jullie Voluntoura zijn gestart? Zet er ook een foto van jullie in Cambodja bij, zo krijgt Voluntoura echt een gezicht.

      Missie en visie zijn suffe titels ;-) En eigenlijk alleen voor intern gebruik. Mijn voorstel: vervang ‘Visie’ door ‘Collectieve inspanningen voor een betere wereld’. En ‘Missie’ door ‘Vanuit eigen kracht en vermogen samenwerken en leren’. Dat zijn twee statements of uitgangspunten van jullie manifest.

      Als call to action onderaan stel ik voor deze zin van de homepage nog op te nemen: ‘Als jij ook gelooft in collectieve inspanningen voor een betere wereld komen wij graag in contact met jou!’ En daaronder jullie namen zetten.

      Kan je hier wat mee?

  • Chiel Voerman zegt:
    04 Nov, 2015 om 13:49

    Ik denk dat er meer aandacht is voor leerstijlen en dat er daardoor ook meer aandacht is voor de verschillen in bezoekers op je website. Voor een site over computerreparaties vind ik het zelf niet zo belangrijk om te weten welk persoon mijn computer gaat repareren. Maar bij de site van een coach of zorginstelling wil ik dat wel. Ik wil weten wie er werkt en waarom ze dat doen en wat ze als persoon kunnen bieden. Een thuiszorgorganisatie die alleen diensten aanbiedt is niet mijn thuiszorgorganisatie bijvoorbeeld.
    Ik ga er ook vanuit dat mensen op zoek zijn naar herkenbaarheid omdat dat als vertrouwen voelt.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      04 Nov, 2015 om 15:09

      Of iemand met jou als mens of met een product (je computer) werkt, maakt uiteraard een verschil.
      En hoewel het misschien minder belangrijk is wie precies je computer gaat maken, wil je toch wel weten wat voor mensen er achter het reparatiebedrijf schuilgaan: zijn ze te vertrouwen, hoe hebben anderen een reparatie ervaren. Dat is zoals je zegt de herkenbaarheid doe je zoekt om vertrouwen te hebben in goede en snelle afloop. Je wilt je computer namelijk wel goed gemaakt en binnen de afgesproken tijd terug. En afspraken maken, dat is mensenwerk.

      Met mijn laptop in reparatie en geen idee wie hem aan het maken is, weet ik uit ervaring dat het menselijk contact het verschil maakt hoe ik de reparatie ervaar.

  • Inge zegt:
    04 Nov, 2015 om 17:21

    @christine: ik haak ook af bij taalfouten. Ben vertaler van opleiding, zal daarmee te maken hebben ☺

    In mijn webshop, social media en nieuwsbrief verwerk ik de laatste tijd meer en meer persoonlijke inbreng, zoals foto’s, nieuwtjes van mezelf of van de kids. In mijn nieuwsbrief heb ik onlangs een rubriekje ‘Achter de schermen’ geïntroduceerd. Eerlijk gezegd vind ik het vrij eng om persoonlijke dingen te delen. Ik krijg er echter veel positieve reacties op, dus ik ga ermee door!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      05 Nov, 2015 om 09:03

      @Inge @Christine Over de taalfouten, misschien eerder dan taalpurisme is het inderdaad beroepsdeformatie.

      Inge, bedankt om je ervaring met persoonlijke weetjes via je nieuwsbrief te delen.
      Door de reacties op je nieuwsbrief ontstaat er een conversatie. Dat is mooi en in wezen de kern van internet. Het is geen nieuw medium om je boodschap te zenden (eenrichtingsverkeer), het is een medium om tot conversatie te komen. Als mensen die op je nieuwsbrief reageren op een later moment kindernachtmode nodig hebben, herinneren ze zich dat. Jouw persoonlijke noot en de reacties erop zijn de start van een relatie.

  • Ger zegt:
    04 Nov, 2015 om 21:32

    Mischa, elke keer raak ik door jouw stukjes geinspireerd om weer naar de opzet van mijn website te kijken en elke keer vind ik het dan weer niet spits genoeg.
    Als ik al jouw adviezen aan elkaar knoop dan zijn er drie belangrijke dingen: de ‘pijn’ van de klant, de ‘pleister’ die ik voor hem heb en hem gun en de lijm daartussen is mijn why. En nog een vierde stukje daaraan vooraf: hoe ik tot die ‘why’ ben gekomen (storytelling). En het liefst samengevat op de homepage in 4 zinnen. Ik ben voortdurend aan het schrijven en schrappen en herschrijven. En ik vind het nog leuk ook!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      05 Nov, 2015 om 09:10

      Wat ontzettend gaaf Ger!

      Pijn, pleister en why is een goede samenvatting. De kern van pijn en pleister is vertrouwen, de ‘pijn’ geeft aan dat je je doelgroep begrijpt (= je weet wat ze zoeken), de ‘pleister’ geeft hen het vertrouwen dat je een oplossing/antwoord voor hun ‘pijn’ hebt.

      De ‘why’ zorgt voor het goede gevoel, de klik van mens tot mens.

      Succes!

  • Ruud van der Maaten zegt:
    25 Nov, 2015 om 19:46

    Micha, bedankt voor je feedback. Hier kunnen en doen wij iets mee!

    Reageren

Reageren