Naar
boven

14 vragen (en antwoorden!) over zoekmachine optimalisatie

In de Google Webmaster Central video’s beantwoordt Matt Cutts vragen van webmasters over zoekmachine optimalisatie. Deze antwoorden kunnen leerzaam zijn en onduidelijkheden uit de wereld helpen. Het is wel tijdsintensief om alle video’s te bekijken. Daarom een samenvatting van de antwoorden op 14 diverse vragen over zoekmachine optimalisatie.

1. Geeft een no-follow link een boost op je rankings?

2. Zorgt vertaalde content voor een duplicate content probleem?

  • Nee. Zolang je de content zelf vertaalt of laat vertalen (handmatig). Dus geen automatische vertaalprogramma’s, zoals Google Translate, gebruiken. Bron

3. Zou ik de Googlebot moeten blocken bij langzame pagina’s?

  • Nee. Je hoeft je daar specifiek niet druk om te maken. Zolang het gaat om een paar langzame pagina’s. Slechts 1 website (de langzaamste) van de 1000 wordt beïnvloed door het “website snelheid algoritme”. Let wel op de gebruiksvriendelijkheid. Bron

4. Wat is het ideale keyword density op een pagina?

  • Er bestaat geen ideale keyword density. Er is een afnemende meeropbrengst hoe vaker een keyword voorkomt. Wanneer je het keyword te vaak noemt (keyword stuffing) kan dat negatieve gevolgen hebben op je ranking. Bron

5. Heeft het aantal tracking pixels of cookies invloed op mijn ranking?

6. Gaat mijn website lager ranken als ik HTTPS gebruik in plaats van HTTP?

7. Wordt mijn Pagerank gesplit als ik links krijg naar dezelfde URL met en zonder een slash?

  • Het zou niet moeten worden gesplitst. Bij de grote meerderheid van de websites combineert Google de twee URL’s goed. Bron

8. Zal het laten zien van recente posts op de homepage zorgen voor een duplicate content probleem?

  • Nee. Zolang je niet de hele post laat zien en linkt naar het de pagina waar de hele post te vinden is. Bron

9. Meer of minder content op de homepage?

  • Meer, maar wel blijven denken aan de usability van de pagina. Bron

10. Geven URL verkorters anchor tekst door?

  • Ja, de meeste (en bekendste) wel. Bron

11. Hoe kan ik zeker weten dat Google weet dat mijn content origineel is?

  • Dat kan Google in principe niet zien. Stel dat iemand jouw (net gepubliceerde) content kopieert en Google crawlt die pagina (van de kopieerder) eerder. Dan denkt Google dat die pagina het origineel is. Toch kan je hier wat tegen doen. Zo kan je een nieuwe pagina delen op bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Google+. Dit zorgt voor een snellere indexatie. Je kan ook naar www.google.nl/dmca.html gaan om aan te geven dat iemand jouw artikel heeft gekopieerd en dat jij de originele bron bent. Bron

12. Als jij (Matt Cutts dus) een SEO’er was in een grote organisatie, welke drie dingen zou je als eerst in de SEO strategie verwerken?

  1. Paginasnelheid optimaliseren. Niet zo zeer voor SEO, maar omdat uit diverse testen blijkt dat het de conversie verhoogt.
  2. Intern consistent zijn qua SEO
  3. Social Media Marketing

13. Hoe belangrijk is het om keywords in een domeinnaam te hebben?

  • Domeinnamen met een keyword erin hebben een (licht) voordeel in de rankings (voor de desbetreffende term). Wel kijkt Google naar de waarde die ze hechten aan keywords in een domeinnaam en zullen ze de waarde mogelijk laten dalen, zodat het voordeel van een keyword in een domeinnaam niet heel hoog meer is. Domeinnamen zonder keywords zijn over het algemeen meer ‘brandable’. Mensen herkennen de URL sneller en voegen sneller waarde aan de website toe . Bron

14.Wordt de anchortekst bij 301 redirects meegenomen?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ruben Bunskoeke
Ruben Bunskoeke is online marketeer bij Xel Media en eigenaar van het online marketing weblog 000.nl.
28 reacties op "14 vragen (en antwoorden!) over zoekmachine optimalisatie"
  • Karel Geenen zegt:
    04 Apr, 2012 om 10:05

    Leuk artikel Ruben. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat veel van deze video’s al een tijdje geleden zijn gepost.

    Google is constant in ontwikkeling en sommige punten zullen ongetwijfeld al weer zijn aangepast.

    Reageren
  • Ruben zegt:
    04 Apr, 2012 om 10:11

    Bedankt voor de aanvulling Karel.

    Reageren
  • Oscar zegt:
    04 Apr, 2012 om 12:09

    Ik geloof die Matt toch niet altijd.

    Hij zegt dat no-follow links niet werken maar iedere keer als ik een no-follow link bouw naar een artikel stijgt dat artikel in de zoekresultaten. Volgens mij heeft iedere link indirect effect op je rankings.

    Hij vertelt ook dat Google niets met meta descriptions, maar wat ie wel vergeet is dat je CTR van je artikelen wel kunt verhogen als je pakkende descriptions hebt… kortom, het heeft wel indirect effect op je rankings.

    Ik volg liever me eigen resultaten dan wat hij zegt. Matt zegt natuurlijk ook alles om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk waardevolle informatie op het net komt die Google kunt gebruiken in zijn zoekmachine.

    Reageren
    • Ruben zegt:
      04 Apr, 2012 om 12:26

      Dat denk ik ook Oscar. No-follow links kunnen indirect invloed hebben op de rankings (in de trant van het aantal relevante bezoekers dat de link oplevert (daaruit is mijn mening ook dat no-follow links die geen bezoekers opleveren ook niet indirect invloed hebben).

      Klopt ook van de meta-description. Toch dacht ik dat Matt dat wel duidelijk aankaartte (http://www.youtube.com/watch?v=THYguer_JrM&feature=relmfu (uit 2009)).
      In andere filmpjes wordt ook duidelijk dat een CTR ook invloed kan hebben op de rankings (1+1=2) =)

    • Bas zegt:
      24 Mei, 2012 om 16:15

      Dat valt mij inderdaad ook op. Op zich ook wel logisch want veel mensen kijken naar zijn filmpjes en nemen het automatisch aan voor waar. Een mooi instrument voor Matt om te zorgen dat mensen met name richten op goede content…Uiteindelijk is dat natuurlijk ook het belangrijkst

    • Peter De Bruyn zegt:
      24 Mei, 2012 om 17:28

      Oscar, als je zegt dat je artikels iedere keer stijgen. Over welke plaatsen spreken we dan? Top 10, top 20…

      Hoeveel plaatsen verschil zijn er tussen de meetmomenten en kun je zeggen wanneer je de eerste keer meet en de periode tussen de eerste keer en het ogenblik waarop je een verschuiving waarneemt?

      Alvast bedankt…

  • Peter De Bruyn zegt:
    05 Apr, 2012 om 12:29

    Een grote nofollow test, dat zou ik wel eens zien zitten. We nemen een bestaand artikel dat al een tijd hetzelfde rankt. Wekelijks een paar degelijke nofollows naar de site en dan maar meten ;-)

    Reageren
    • Robert zegt:
      01 Mei, 2012 om 17:11

      Ik ben hier zeer benieuwd naar de uitslag, is deze al bekend?

  • Sebastiaan zegt:
    06 Apr, 2012 om 08:42

    Leuke video´s, maar in plaats van doorlinken zou ik volgende x de inhoud kort samenvatten.Enkel alleen doorlinken naar de boodschap waar het in feite om gaat komt op mij over als een vrij luie manier van bloggen. Verder toch nog een informatief artikel!

    Reageren
    • Ruben zegt:
      06 Apr, 2012 om 12:16

      Elke video is kort samengevat.

  • Sebastiaan zegt:
    06 Apr, 2012 om 13:46

    @Ruben

    Het komt er op neer dat ik door wordt verwezen naar YouTube om daar vervolgens 2 a 3 minuten van mijn tijd te besteden aan het kijken van een filmpje. Met samenvatten bedoel ik in een korte alinea de kernpunten samenvatten.

    Reageren
  • James zegt:
    08 Apr, 2012 om 21:43

    Ik ben ook van mening dat nofollow wel degelijk een verschil kan maken. Ik merk het regelmatig bij het reageren op artikelen en plaatsen van nieuwe video’s. Wellicht is er toch een signaal dat Google meeneemt in het algoritme. Dan denk ik aan iets als web-activiteit.

    Reageren
  • Peter De Bruyn zegt:
    09 Apr, 2012 om 11:44

    Toch vreemd dat je qua nofollow links believers en non believers hebt. Daarom heb ik via LinkedIn een oproep gedaan. Om te komen tot een grote SEO-nofollow-link-test.

    Als hij van start gaat, zou ik over het resultaat ervan communiceren via de blog van iemand.

    Ik heb mijn oproep gelanceerd in de groepen “Frankwatching” en “Google SEO en zoekmachine professionals”.

    Reageren
    • Ruben zegt:
      09 Apr, 2012 om 13:02

      Leuk initiatief Peter!

      Hopelijk lukt het je om de test zo goed mogelijk af te kaderen (m.b.t. de invloed van de andere factoren). Ben benieuwd =)

  • Sander zegt:
    16 Apr, 2012 om 23:03

    Kijk met grote ogen toe. Denk dat No follow links wel degelijk imput geven aan google. Waarschijnlijk alleen niet zo veel als de do follow links of op een andere manier

    Reageren
  • Marie zegt:
    19 Apr, 2012 om 14:36

    “Slechts de langzaamste website van de 1000 wordt beïnvloed door het website snelheid algoritme.†

    … Dit is wel erg weinig. Ze zouden de veel te trage websites 100 plaatsen terug moeten zetten. Dan gaan mensen hun website tenminste eens optimaliseren.

    Je wil toch niet op een zoekresultaat klikken…. een minuut wachten… zien dat het niet voldoet aan je verwachtingen… en weer door moeten klikken. Aanpakken die hap!

    Reageren
  • James zegt:
    19 Apr, 2012 om 14:56

    @Marie

    Deels mee eens. Wel aanpakken, maar wat nou als er toevallig hele interessante informatie in dat ene artikeltje staat? Informatie waarmee mensen een lastig probleem kunnen oplossen of de instructie vinden om iets gedaan te kunnen krijgen (schilderij ophangen of iets dergelijks!). Dan is het toch zonde om dit lager of helemaal niet in de zoekresultaten te vertonen?

    Vandaar dat Google naar meerdere factoren kijkt dan alleen laadtijden. De kwaliteit van de content is daar een voorbeeld van.

    Reageren
  • Rob zegt:
    20 Apr, 2012 om 16:35

    Handig zo gedaan. De vragen zo direct te beantwoorden. Het blijft toch zo dat de gehele mix op orde moet zijn.
    Leuk initiatief trouwens van de follow vs nofollow test. Ik ben benieuwd. Wordt dat ook hier gepubliceerd?

    Reageren
  • James zegt:
    02 Mei, 2012 om 10:58

    @Rob

    Is een initiatief van Peter. De test lijkt (nog) niet gestart te zijn. De discussie vind je op linkedin, dit is de link: linkd.in/IVnZax

    Reageren
  • Umut zegt:
    03 Mei, 2012 om 16:48

    Om juist hoger geranked te worden heb in mijn domein ook de keyword, wel belangrijk.

    Reageren
  • Jeroen Kunst zegt:
    04 Mei, 2012 om 10:22

    Goed artikel Ruben… Scheelt mij weer een uur youtube filmpjes kijken ;)

    Wel een beetje tegenstrijdig wat Matt verkondigd overigens. Bij punt 3 zegt hij dat 1 op de 1000 websites gepakt wordt voor een trage laadsnelheid… Maar vervolgens zegt hij wel dat het 1 van de speerpunten moet zijn in elke SEO-strategie.

    Als Google weet dat het de conversie verbetert en mensen het FIJN vinden, waarom wordt het ‘website snelheid algoritme’ dan niet belangrijker gemaakt? De gebruiker staat toch centraal bij Google?

    Bij punt 13 mag je overigens wat mij betreft ‘(licht)’ weghalen. Nog in erg veel branches staat de exact match op nummer 1… Ook zonder enige vorm van gerichte linkbuilding / SEO.

    Reageren
  • Gerry zegt:
    20 Mei, 2012 om 20:35

    Goed bericht Ruben!

    Ik hoop dat je in de toekomst nog meer van dit soort berichten schrijft.

    Reageren
  • James zegt:
    24 Mei, 2012 om 17:45

    “Als Google weet dat het de conversie verbetert en mensen het FIJN vinden, waarom wordt het ‘website snelheid algoritme’ dan niet belangrijker gemaakt? De gebruiker staat toch centraal bij Google?”

    Omdat het Google vooral gaat om de kwaliteit van de content en relevantie van de website. Het moet niet zo zijn dat trage websites met geweldige content helemaal niet meer ontdekt kunnen worden. Juist omdat de kwaliteit van de content belangrijk is, en gebruikers daar blijer van worden, telt dat wat zwaarder mee dan speed.

    Het is voor je eigen website echter wel topprioriteit om de snelheid te optimaliseren en dus te zorgen dat pagina’s snel laden. Bezoekers blijven langer, bekijken meer pagina’s, hebben een betere ervaring.

    Alles draait uiteindelijk om conversie, en een snelle website zorgt voor meer conversie (blijkt uit tests), dus daarom geeft Matt Cutts als tip mee dat snelheid een speerpunt moet zijn.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    29 Mei, 2012 om 17:12

    Goed artikel, wist niet dat vertaalde content ook als unieke content wordt gezien, ik zou dus een volledige kopie van mijn blog in het Engels kunnen maken, mits handmatig vertaald? of val je dan wel door de mand?

    Reageren
  • Ruben zegt:
    29 Mei, 2012 om 18:09

    Dat zou in theorie kunnen. Je spreekt een andere doelgroep aan (Engelstaligen), waardoor de content relevant en uniek (in die taal) blijft.

    Wel kan het handmatig vertalen van alle blog artikelen een beste klus zijn.

    Maar als je in Nederland een autoriteit bent in jouw niche en jouw niche ook relevant is voor Engelstaligen, dan kan het een (goed) idee zijn om het misschien ook internationaal te proberen.

    Wel moet je dan nog apart werken aan de promotie van jouw website in een andere taal (kan je denken aan een aparte Engelstalige twitter account / linkbuilding, gastbloggen op engelstalige websites.Verder is er meer concurrentie (internationaal), dus je zou ook meer werk moeten verrichten.

    Het kan dus in theorie werken. Een kwestie van de kosten en baten goed met elkaar afwegen.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    02 Jun, 2012 om 17:14

    Dat zou dus ook betekenen dat het vertalen van de content van een Engelstalige blo (niet je eigen), en dit op je eigen plaatsen niet wordt bestraft door Google?

    Reageren
  • Ruben zegt:
    02 Jun, 2012 om 18:27

    Blijkbaar. Google is geen politie. Je pleegt dan wel plagiaat.

    Reageren
  • Rob zegt:
    21 Jul, 2012 om 13:31

    Heel interesant allemaal maar als ik kijk naar mijn ranking dan is mijn NL vertaling op mijn website totaal niet zichtbaar/meetbaar in Google. Zelf vertaald vanuit het engels dus unieke tekst maar 0.0% ranking terwijl de engelse versie na twee jaar redelijk begint te ranking. Is een meertalen website wel een goed idee?
    http://www.bayofislandscampervans.co.nz

    Reageren

Reageren