Naar
boven

Bedankpagina’s: laat jij ook kansen liggen na de conversie?

bedankpagina_tips

Als ondernemers zijn we continu bezig met het einddoel: in de meeste gevallen een gezond en winstgevend bedrijf uitbouwen.

Maar om tot die einddoel te komen zijn er ontzettend veel taken die we moeten doen. Denk aan inkopen, verkeer genereren, bezoekers converteren, verzending van producten en uitvoeren van diensten. En dit is slechts het topje van de ijsberg.

Omdat er zoveel zaken zijn waar we rekening mee moeten houden gaan we vaak erg taakgericht te werk. Helaas vergeten we daardoor vaak ook het grotere plaatje. Maar dat grotere plaatje is wat uiteindelijk wel voor de winsten zorgt.

In dit artikel ga ik in op zo’n typische “taak”: de bedankpagina na een conversie (een bestelling of het invullen van een formulier).

Even een bedankpagina online zetten”¦

We weten hoe het in de praktijk gaat. We zijn vooral bezig om die conversie voor elkaar te boksen. Bestelpagina´s ontwerpen, betaalmethodes regelen, formulieren testen enz.

Helemaal op het einde van dat proces kom je er achter dat je een bedankpagina moet “instellen”. Oei. Even een pagina aanmaken in het CMS genaamd “Bedankt!”, een kleine tekst erop met “Bedankt voor je bestelling/aanvraag” en klaar.

Zo, op naar de volgende taak.

Stop de persen.

Terug naar het grotere plaatje

Laten we het nu nog eens even vanuit het grotere plaatje bekijken. Een klant of lead heeft net vertrouwen geuit in jouw bedrijf. Daarnaast stopt de ervaring van deze persoon uiteraard niet bij de bedankpagina.

Stel je eens even voor dat je net online een tv hebt gekocht van pak hem beet €800,-. Dus je geeft een flink bedrag uit en deze ervaring eindigt met “Bedankt”!

Je verwacht hier natuurlijk wel wat meer informatie. Wanneer wordt er geleverd bijvoorbeeld?

Verplaats je in de klant/lead

Bovenstaande is slechts één klein voorbeeld van wat een klant/lead verwacht of wat jij kunt doen om uiteindelijk maximaal te profiteren van de conversie.

Belangrijkste is dat je je inleeft in de klant/lead, en je goed afvraagt in welk stadium ze zich in de customer journey bevinden.

Hieronder geef ik een aantal voorbeelden van dingen die je kunt doen op de bedankpagina om er het maximale uit te halen:

Na bestelling: informeren

Het bekendste voorbeeld op het gebied van een informerende bedankpagina in Nederland is Coolblue:

bedankpagina-coolblue

(Deze afbeelding is afkomstig van Jijookbedankt.nl, een handige website met voorbeelden van goede bedankpagina’s. Vooral webwinkeliers kunnen hier inspiratie op doen.)

In het voorbeeld van Coolblue wordt duidelijk aangegeven wat men kan verwachten (stappenplan), wat er gaat gebeuren (middels een video) en hoe men contact op kan nemen.

Op deze manier kap je de customer journey niet af, maar ga je in dezelfde flow door. Coolblue heeft dit spelletje heel goed begrepen. Zo gaan zij nog veel verder, bekijk maar eens een verzenddoos van Coolblue, dan begrijp je wel wat ik bedoel!

Na bestelling: Upsell/crossell

Iemand geeft duidelijk aan vertrouwen te hebben in jouw bedrijf. Anders zou er sowieso niet besteld zijn. De kans dat deze persoon ook meerdere producten van jou wil kopen is erg groot.

De bedankpagina na de bestelling is dus uitermate geschikt om andere of duurdere producten aan te bieden (Upsell/crossell).

Amazon is hier een goed voorbeeld van:

amazon

In de eerste plaats geven ze duidelijk aan wat je kunt verwachten. Maar de rest van de pagina heeft slechts één doel: de klantwaarde verhogen.

Dit is vooral interessant omdat je met dezelfde marketingkosten meer omzet en winst genereert. Het is dus “pure” winst.

Leadgeneratie: extra marketinginformatie vragen

Het volgende voorbeeld is een hele praktische tip die wij zelf ook toepassen en die voor ons erg goed werkt.

Onze marketingfunnel werkt heel eenvoudig. In de eerste plaats delen wij al onze kennis gratis op onze blog. De bezoekers die dat oplevert proberen wij te converteren naar onze nieuwsbrief, zodat we in contact kunnen blijven.

Daarna sturen we op het juiste moment onze marketingboodschap met als doel samen zaken te doen en elkaar te helpen.

Dit proces is overigens grotendeels geautomatiseerd (marketing automation). Ik heb hier al eens eerder over geschreven en in de toekomst zullen we er vaker over gaan schrijven. Maar dat even terzijde.

Het gaat even over die eerste stap: naam en e-mailadres achterlaten zodat wij nog meer interessante content kunnen opsturen en uiteindelijk zaken gaan doen met elkaar.

Ook hier maken wij gebruik van een bedankpagina:

bedankt-karel

Je ziet dat we hier aangeven wat er gaat gebeuren. Maar daarnaast zie je ook de volgende tekst:

Om je in de toekomst tips te sturen die specifiek op jouw bedrijf van toepassing zijn willen we graag nog een paar dingen van je weten. Klik nu op de onderstaande knop, je ontvangt dan tevens een online marketing cadeau twv. €50,-!

En wanneer je dan op de blauwe knop klikt krijg je het volgende scherm:

bedankt-karel-2

Op deze manier vullen het profiel van deze “lead” met voor ons interessante informatie. Zo kunnen we nu bijvoorbeeld targeten op functie (een directeur spreek je anders aan dan een marketingmedewerker) of kunnen we de content in de nieuwsbrief specifiek targeten op personen die een webwinkel hebben.

Conclusie: aanpakken die bedankpagina!

Hierboven zijn slechts een drietal voorbeelden. Ieder bedrijf is namelijk uniek, en iedere customer journey is anders.

Mijn advies is dan ook om je bedankpagina nog eens goed onder de loep te nemen en hem zo aan te passen dat hij maximaal rendeert!

Geen inspiratie? Geef hieronder dan in een reactie wat je bedankpagina is en waarom men daar op is gekomen. We kunnen dan de collectieve kracht gebruiken om te bedenken wat je eventueel aan de pagina kunt toevoegen!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
5 reacties op "Bedankpagina’s: laat jij ook kansen liggen na de conversie?"
  • Lex zegt:
    04 Feb, 2016 om 12:10

    Bedankt voor je inspiratie, ik laat ze zelf vaak versloffen. Voor mij is het een process waar ik mij verder in ontwikkelen en daarom vind ik dit soort artikelen zo cool. De neus op de feiten en implementeren maar!

    Wat voor mij ook goed heeft gewerkt is een content upgrade toe te voegen achter een gesloten deurtje, eerst tweeten of delen op social media.
    Bij mij heeft het diverse keren een flink aantal inschrijvingen opgeleverd. Dit is werkt niet in iedere niche maar misschien werkt het ook bij jullie.

    Trouwens, gaaf hé Active campaign! Weet jij of je contacten ergens midden in een automation kan toevoegen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Feb, 2016 om 10:39

      He Lex, je vraag over die contacten kun je denk ik het beste even aan hen zelf vragen, ze hebben een goede helpdesk vind ik.

      En inderdaad, AC is erg interessant!

  • Jeroen Schenkelaars zegt:
    09 Feb, 2016 om 16:04

    Goed artikel, nuttig! Vraagje: is er een actuele link of meer informatie waarom de site jijookbedankt.nl niet meer werkt? Was benieuwd naar de site!

    Groet, Jeroen

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      09 Feb, 2016 om 16:54

      Site zal teveel bezoek van ons hebben gekregen :-). Helaas weten we niet hoe het komt.

  • Sander zegt:
    02 Jun, 2016 om 22:30

    Beste Karel,

    Met veel interesse je pagina gelezen. Helaas werkt de link naar jijookbedankt.nl niet.

    Groet,
    Sander

    Reageren

Reageren