Naar
boven

Gebruik jij nog één van deze 7 SEO technieken? Doe. Het. Niet.

7 seo technieken

Op Moz is weer een zeer interessante whiteboard Friday verschenen waarin Rand 8 SEO-technieken benoemd die je maar beter kunt vermijden tegenwoordig. Omdat wij bijna exact dezelfde filosofie aanhangen schrijf ik hier een korte samenvatting zodat je voor eens en voor altijd weet wat je beter niet meer kunt doen op SEO-gebied.

#1 Zoekwoorden voor kliks

Nadat je een goed zoekwoordonderzoek hebt gedaan ben je heel waarschijnlijk gefocust op deze zoekwoorden. Deze probeer je dan ook zo goed en zo kwaad mogelijk te verwerken in bijvoorbeeld je titels.

Echter is het veel belangrijker om je te focussen op het doorklikratio en de intentie. Dit betekent dat een titel als: [Zoekmachine optimalisatie | SEO | Online marketing] niet goed is. Veel beter is om bijvoorbeeld [Zoekmachine optimalisatie – Leer alles over SEO en kom hoger in Google] te gebruiken. Dit zal voor de gebruikers veel duidelijker zijn en voor een veel hoger doorklikratio zorgen.

#2 Veelvuldig gebruik van ankerteksten

Intern linken is goed (extern linken ook btw). En het is ook verstandig om dan een goede en duidelijk omschrijvende ankertekst te gebruiken. Maar het is niet goed om dit te overdrijven. Een tip die ik je kan geven: als je moet nadenken wat het beste zou zijn als ankertekst voor Google en hoe je er nog meer links in kunt verwerken ben je niet goed bezig.

Houd het natuurlijk en plaats je bezoeker voorop!

#3 Per zoekwoordvariant een aparte pagina

Het is een veelgebruikte techniek en vroeger werkte deze ook zeker wel. Dit kwam omdat Google in die tijd nog erg zoekwoord gefocust was. Nu draait het steeds meer om de intentie en is het dus niet nodig om voor elke zoekwoordvariant een aparte pagina te maken. Het is veel verstandiger om één sterke pagina te maken die antwoord geeft op de zoekintentie.

Een goed voorbeeld is onze social media strategie. Deze pagina is geschreven zonder zoekwoorden in het achterhoofd maar scoort op meer dan 600 verschillende zoektermen!

#4 Links kopen!

Deze behoeft niet veel uitleg. Links kopen, op welke manier dan ook, is gevaarlijk en raden we niemand aan!

#5 Netwerk van subsites

Het is veel eenvoudiger om één sterke domeinnaam / merk te maken dan allerlei losse subsites, meestal gericht op verschillende keywords. Coolblue is hier overigens een grote uitzondering in en zij hanteren nog steeds per productgroep een aparte domeinnaam. Ik verwacht overigens dat zij dit in de toekomst allemaal onder Coolblue gaan scharen, maar dat terzijde.

#6 Exacte / gedeeltelijke matchende domeinnamen (EMD / PMD)

Focus op je merknaam, niet op een bepaalde zoekterm. Hoewel op dit moment de exacte en gedeeltelijke domeinnamen nog redelijk goed scoren is dit niet iets wat blijft duren. Zeker de domeinnamen als online-iphone-7-kopen.nl zijn tegenwoordig not done.

Nogmaals, focus op je merknaam!

#7 Linkbait zonder strategie

Veel webmasters maken linkbait (“goede content”) puur voor de linkbait. Het resultaat is dan simpelweg slechte content. Zeker nu steeds meer webmasters erachter komen dat alleen écht goede content scoort wordt het steeds belangrijker om ook echt kwaliteit te leveren waar de bezoeker iets aan heeft.

Rand heeft het overigens over acht oude SEO technieken (de achtste is die over het niet gebruiken van AdWords data, zie hieronder). Met deze ben ik het dus niet helemaal eens en naar mijn ervaring is deze data wel bruikbaar.

Bekijk hieronder de gehele aflevering

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
7 reacties op "Gebruik jij nog één van deze 7 SEO technieken? Doe. Het. Niet."
  • Ed zegt:
    04 Mei, 2016 om 15:42

    Ik heb sinds een paar maanden bijna geen aankopen meer in mijn webshop, waar zou dat aan kunnen liggen?

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    05 Mei, 2016 om 15:52

    Graag je mening inzake een variant bij #3. “vroeger” was het 1 pagina per zoekterm en dan nu je advies van 1 pagina met daarin alle zoektermen die bij elkaar horen. Hoe kijk je aan tegen de variant waarbij je de vroegere strategie behoudt met aparte pagina’s maar daarboven 1 overkoepelende pagina met daarbij alle informatie samengevoegd? In de serps zie ik dan veelal 2 pagina’s van hetzelfde domein scoren op een zelfde term.

    Reageren
  • Tom zegt:
    17 Mei, 2016 om 15:08

    Je raad een netwerk van subsites af, maar hoe ga je dan best te werk als je verschillende domeinnamen hebt, waaronder enkele hele goeie die nu op afzonderlijke websites behoorlijk wat bezoekers trekken ?

    Reageren
  • Daniël zegt:
    21 Mei, 2016 om 18:52

    Ik ben inderdaad benieuwd waarop je punt 5 baseert. 1 pagina specifiek over 1 onderwerp sowieso overzichtelijker voor de gebruiker.

    Reageren
  • Chris Kleingeld zegt:
    07 Jun, 2016 om 15:07

    Hoi Karel, mooi artikel en overzicht. Daar zit een paar goede punten tussen!

    Bij punt 1 noem je echter als voorbeeld “Zoekmachine optimalisatie – Leer alles over SEO en kom hoger in Google”. Dat is natuurlijk veelste lang voor de aanbevolen hoeveelheid karakters om je titles mee op te bouwen. Dit zal in Google worden afgekort tot iets als “Zoekmachine optimalisatie – Leer alles over SEO en kom…” wat dan natuurlijk weer minder goed werkt voor de doorklikratio ;-)

    Reageren
  • Eric Sminia zegt:
    17 Jun, 2016 om 16:03

    Goede post, echter ben ik het niet met alles eens.

    IMHO als je een paar goede subniche sites hebt die allemaal DA opbouwen en naar elkaar linken, en ook naar je main “moneysite”, mits je dat netjes doet, dat je moneysite veel sterker wordt.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 Jun, 2016 om 10:04

      Ik vind het hele riskante business op deze manier. Ik ben meer voor de lange termijn.

Reageren