Naar
boven

Google zet in op mobiel met nieuwe tools, ga jij mee?

De vraag waarom je als ondernemer aandacht moet besteden aan online is vandaag de dag eigenlijk overbodig. Volgens Google is wereldwijd 25% van de paginaweergaven afkomstig van smartphones of tablets. En dit percentage blijft stijgen!

Ook Google zelf speelt hier op in door middel van een aantal gerichte aanpassingen in o.a. AdWords, namelijk: Click-to-call ads, Website call conversion tracker en HTML5 ads in Google display netwerk. Daar wil ik jullie in deze blog meer inzicht in geven.

 

Click-to-call ad

 

Google’s focus op mobiel

Maandelijks zie ik in praktisch iedere branche het percentage mobiel verkeer stijgen. Iedere ondernemer met visie snapt dat je er dan ook simpelweg niet meer aan ontkomt om aandacht te besteden aan je zichtbaarheid op mobiele apparaten.

Niet in de laatste plaats omdat Google zelf op dat vlak momenteel enorme slagen aan het maken is. Om die reden wil ik een aantal opvallende veranderingen binnen Google van de laatste weken in deze blog voor jullie inzichtelijk maken, zodat je er direct je voordeel mee kunt doen:

1. Click-to-call ad

Een subtiele, maar belangrijke ontwikkeling van de laatste weken is de introductie van de click-to-call ad IN advertenties in het zoeknetwerk (zie: afbeelding hierboven).

Deze ontwikkeling bij Google is niet uit de lucht komen vallen. In september van 2013 heeft marketingbureau Ipsos in opdracht van Google een onderzoek gedaan naar de manier waarop mobiele gebruikers omgaan met organische en betaalde zoekresultaten. Hierover is een rapport gepubliceerd. Een aantal belangrijke uitkomsten op een rijtje:

  • 70% van de mobiele gebruikers heeft wel eens direct contact met een bedrijf gehad via een click-to-call extensie in de zoekresultaten van Google.
  • 61% van de mobiele gebruikers ervaren de click-to-call mogelijkheid als meest belangrijke onderdeel van het online aankoopproces.
  • 47% van de mobiele bezoekers zegt dat als een bedrijf/merk geen telefoonnummer in de Google zoekresultaten heeft staan, dat de kans groter is dat ze op zoek gaan naar een ander bedrijf of merk.
  • De doorklikratio van advertenties met een telefoonnummer in de zoekresultaten ligt gemiddeld 8% hoger dan advertenties zonder telefoonnummer.

Voornamelijk voor organisaties, waarbij telefonisch contact een belangrijk onderdeel uitmaakt van het koopproces, is het toevoegen van de click-to-call-ad aan AdWords advertenties een must. Google (h)erkent het belang van mobiel en speelt daar op in. Nu is het aan adverteerders om daarvan te profiteren.

Hoe stel je het in?

 

1. Klik binnen AdWords op ‘campagnes’

Click-to-call ad - stap 1

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Ga naar advertentie-extensies en klik op ‘Oproepextensies’

Click-to-call ad - stap 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Voer het telefoonnummer in

4. Voer de landcode in

Click-to-call ad - stap 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Klik bij ‘apparaatvoorkeur’ op het voorkeursvakje voor ‘mobiel’. En klaar!

Denk aan je openingstijden!

Is jouw kantoor of winkel bijvoorbeeld alleen geopend tussen 09.00 uur en 18.00 uur? Dan is het verstandig dat de ad-extensie voor telefoonoproepen buiten deze tijden niet getoond wordt.

Dit is eenvoudig aan te passen via: Advertentie-extensies > Oproepextensies. Klik vervolgens op het potlood voor het bewerken van je telefoonnummer > Geavanceerd > ‘+ Aangepaste planning maken’. Vul jouw openingstijden in en je bent klaar!

2. Website call conversion tracker

In AdWords zijn er verschillende mogelijkheden om te meten hoe goed je campagnes het doen. Je kunt bijvoorbeeld conversies bijhouden door het plaatsen van een codefragment op de conversiepagina of doelen te importeren vanuit Analytics en daar conclusies aan verbinden.

Nu mobiel verkeer in opkomst is heeft Google sinds enige tijd ook een manier gevonden om waardevolle telefoontjes die via advertenties zijn binnengekomen meetbaar te maken. Door een extra stukje code op je website te plaatsen kan Google ieder telefoontje, zowel direct via de website als door handmatig intoetsen van het nummer, terugleiden naar de AdWords advertentie waarmee je klant bij je is binnengekomen. Overigens tot 90 dagen na het aanklikken van de advertentie.

De code verkrijg je door in AdWords onder Hulpprogramma’s > Conversies een nieuwe conversie aan te maken. Uitleg kun je hier vinden, onder het kopje “Track calls from a website”: https://support.google.com/adwords/answer/1722054?hl=en

Wat levert het jou op?

Vooral wanneer telefoontjes één van je belangrijkste conversiemiddelen is (op je website), dan is het meten en kunnen herleiden van telefoontjes naar belangrijke zoekwoorden erg interessant. Het geeft bijvoorbeeld inzicht in welke zoekwoorden zorgen voor de telefoontjes. Je kunt je campagnes nog gerichter inzetten op relevante zoekwoorden en dus effectiever maken.

Let op: Website call conversion tracker is tot op heden alleen mogelijk in de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Australië. Naar verwachting wordt dit ook snel uitgerold in Nederland. Als jij al zaken hebt lopen in bovengenoemde landen heb je geluk en kun je nu al profiteren van deze extra mogelijkheden. Wij houden de lancering in Nederland ook in de gaten voor je.

3. HTML5 ads in Google display netwerk

Zoals gezegd is volgens Google momenteel zo’n 25% van de paginaweergaven wereldwijd afkomstig van mobiele apparaten. Wanneer je aan de bekendheid van je merk en bedrijf wil werken, dan is het logisch dat je ook op deze mobiele apparaten zichtbaar wil zijn met je merk.

Hiervoor ontwerp je banners voor advertenties in het display netwerk. Adverteerders maakten in het verleden veel gebruik van Adobe Flash. Nadeel van Flash is dat de Flash advertenties niet altijd ondersteund worden en dus beperkt zichtbaar zijn. Met de komst van HTML5 is dit probleem voor een groot deel oplost.

Waarom HTML5?

Volgens Google zijn er inmiddels meer bezoekers die gebruik maken van een HTML5 omgeving dan van een Flash omgeving voor weergave van rich-media advertenties. Logisch, want gebruikers willen een gebruiksvriendelijke omgeving waarin je filmpjes en andere media soepel en eenvoudig kunt bekijken. Google snapt dit en zet daarom steeds meer in op HTML5.

Maatwerk rich media advertenties

Op dit moment ondersteunt Google AdWords dan ook al HTML5 advertenties die gemaakt zijn in de AdWords Ad Gallerij. Ook kan AdWords Flash bestanden converteren naar HTML5 bestanden, zodat de mediabestanden in de meeste gevallen toch zichtbaar zijn.

Maar wat als je een zelf ontworpen interactieve beeldadvertentie wil gebruiken in je AdWords? Sinds kort kun je HTML5 advertentie die gemaakt zijn in Google Web Designer uploaden naar je Display advertenties! Bekijk onderstaande video voor de voordelen van het vernieuwde Google Web Designer:

Het voordeel van de Google Web Designer is dat je zonder al te veel technische kennis een interatieve HTML5 ad in elkaar kunt zetten. Deze ads passen zich qua formaat volledig aan het apparaat aan, waarop ze worden afgespeeld. Met een beetje creativiteit maak je dus fantastische advertenties waarmee je bijvoorbeeld het verhaal van jouw merk of product kunt vertellen, of een dynamische advertentie gericht op een specifieke doelgroep. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Conclusie

Het is duidelijk dat Google de laatste weken en maanden haar focus steeds meer verlegd naar mobiel. Geheel in lijn met de ontwikkeling die bij de consument steeds meer zichtbaar is. De adoptiefase zijn we al lang voorbij, mobiel is een wezenlijk onderdeel van ons leven. Voor veel mensen inmiddels een onderdeel van zichzelf. De click-to-call ad, call conversion tracker en de mogelijkheid tot het uploaden van custom made HTML5 ads, zijn nieuwe features in Google die bij kunnen dragen aan een betere conversie vanaf mobiel.

Wat betekent het voor jou?

Dit betekent dat je als de wiedeweerga aan de slag moet met een mobiele strategie als je dit nog niet hebt. Zorg dat je inzicht krijgt in het zoekgedrag en de behoeften van jouw mobiele bezoekers. En ontwikkel een strategie om zoveel mogelijk aan de behoeften van deze groep mobiele bezoekers tegemoet te komen.

De groep mobiele bezoekers staat via internet en hun smartphones voortdurend in contact met de wereld. En wil ook in contact komen met jou. Google maakt dit technisch makkelijker door implementatie van o.a. de eerder besproken tools. De rest is aan jou…

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
2 reacties op "Google zet in op mobiel met nieuwe tools, ga jij mee?"
  • Rowdy Groothedde zegt:
    04 Sep, 2014 om 09:26

    Dit is een regelrechte conversie knaller!

    Moet je als je een webshop hebt ook openingstijden inzetten?

    Alvast bedankt.

    Reageren
  • Dion Penterman zegt:
    04 Sep, 2014 om 13:59

    Hallo Rowdy,

    Mits op de juiste manier gebruikt kan dit zeker een conversie knaller zijn!

    Wat betreft openingstijden voor je webshop: als je jouw webshop klanten telefonisch wil ondersteunen tijdens het aankoopproces kan een click-to-call ad erg waardevol zijn.

    Of je een aangepaste tijdsplanning instelt waarop de button zichtbaar is ligt natuurlijk helemaal aan jezelf. Ik kan me voorstellen dat wanneer jij zelfstandig je webshop runt je niet 24/7 telefonisch bereikbaar wil zijn. Je moet immers ’s nachts ook gewoon slapen. Maar dat is een keuze die je als ondernemer zelf moet maken ;)

    Reageren

Reageren