Naar
boven

Een remarketing strategie: heb jij er al één?

remarketing strategie header

De kracht van de herhaling, dat laat je zien met remarketing! Met display remarketing kun je iemand opnieuw benaderen die al eens op jouw website is geweest. Op basis van deze informatie kunnen we remarketinglijsten aanmaken en vervolgens de bezoekers opnieuw benaderen.  Ideaal, want uit mijn ervaring blijkt het conversiepercentage veelal hoger te zijn bij terugkerende bezoekers ten opzichte van nieuwe bezoekers.

Logisch, tegenwoordig twijfelt en vergelijkt men meer. Dus ga aan de slag met remarketing en overtuig de bezoekers om jouw dienst af te nemen! In dit artikel leg ik je onder andere uit hoe je een strategie voor display marketing opzet.

Wil je meer weten over de andere soorten remarketing? Bekijk dan hier alle artikelen over remarketing

Waarom remarketing inzetten?

Zoals hierboven al aangegeven blijkt het conversiepercentage van terugkerende bezoekers vaker hoger ten opzichte van nieuwe bezoekers. Wil je dit bij jouw eigen bedrijf ook in de gaten houden? Kijk dan in Google Analytics bij Doelgroep > Gedrag > Nieuwe/terugkerende.

google analytics gedrag meten

 

Daarnaast is remarketing ideaal voor het opnieuw benaderen van je doelgroep met een specifieke boodschap. Wellicht wil je ze een bepaalde actie aanbieden? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een webshop die scheermesjes verkoopt. Als iemand al eens bij jou gekocht heeft, kun je deze persoon na 3 maanden (wanneer de scheermesjes toe zijn aan vervanging) nog eens benaderen met een advertentie met een kortingsactie.

Bovendien is remarketing een middel om top of mind te blijven, en jouw bezoeker mee te nemen door de hele aankoopfunnel. Dus: vanaf het allereerste bezoek tot aan de daadwerkelijke aankoop of afname van dienst. In één van onze andere artikelen lees je meer over hoe je websiteverlaters alsnog in converterende bezoekers kunt veranderen.

Hoe zet je de remarketing strategie op?

Hoe zet je remarketing in? Om dat te bepalen, moet je inspelen op de fase van het aankoopproces waarin je bezoeker zich bevindt. Dit breng je samen in een remarketing strategie. Een strategie is altijd maatwerk, maar er zijn wel een aantal stappen die je kan nemen om een strategie in elkaar te zetten.

see think do afbeelding blog

Definieer je doelgroepen

Welke doelgroepen kan je definiëren? Je kan hierbij de behoeften van de doelgroep op een rij zetten. Voor een aanbieder van online marketing cursussen bestaat de doelgroep bijvoorbeeld uit:

  • Iemand die informatie wil over online marketing;
  • Iemand wil leren vanuit Bedrijf X;
  • Iemand is op zoek naar een cursus over online marketing;
  • Iemand is op zoek naar een cursus over een specifiek vakgebied (zoals Google AdWords).

Iemand die op zoek is naar een cursus, bevindt zich eerder in de DO fase dan iemand die op zoek is naar informatie.

Breng de meetbare momenten van de bovenstaande groepen in kaart

Voor het inzetten van remarketing zijn remarketinglijsten nodig. Aan deze lijsten kunnen we bepaalde “eisen” stellen. Moet iemand bijvoorbeeld bepaalde pagina’s hebben bezocht, of een brochure hebben gedownload? Bedenk per doelgroep welke stappen zij zullen zetten op de website en zet dit op een rij. Bijvoorbeeld het bezoeken van bepaalde pagina’s. Breng naast de meetbare momenten ook andere kenmerken in kaart. Denk hierbij aan locatie of een taal. Hier kun je straks je campagnes op afstemmen.

Definieer het doel

Dit lijkt een open deur, maar het is heel belangrijk om je doel goed te formuleren en definiëren. Hierdoor kan je jouw campagnes namelijk beter beoordelen. Iemand die informatie wil is minder geneigd al een cursus af te nemen dan iemand die al de behoefte uit om een cursus te willen volgen. Deze laatste persoon bevindt zich namelijk al in de DO fase. Stem hier je doel dus op af.

Maak de lijsten aan en omschrijf de campagne opzet

Je hebt de meetbare momenten al in kaart gebracht, dus is het makkelijk om vervolgens de lijsten aan te maken. Nadat je de lijsten hebt aangemaakt, ga je de campagne-opzet bedenken. Welke instellingen ga je gebruiken? Denk hierbij ook aan de freq. caps. Welke advertentiegroepen ga je aanmaken? Maar ook, en dat is misschien nog wel het meest belangrijk: welke boodschap ga je communiceren naar de doelgroepen? Deze groepen uiten tenslotte elk een andere behoefte, en daar wil je daar zo goed mogelijk op inspelen.

Heb je alles omschreven? Zet dan je campagnes op in AdWords!

Last but not least… Evalueer!

Samenvattend

Remarketing: kracht van de herhaling. Volg de stappen en zet een remarketing strategie op voor jouw websitebezoekers. Overtuig ze met een boodschap en behaal zo jouw doelen.

Heb je vragen over het opzetten van een remarketing campagne, of wil je graag jouw succesverhaal met ons delen? Laat het ons dan vooral weten. Succes!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
2 reacties op "Een remarketing strategie: heb jij er al één?"
  • Jack Chatnoir zegt:
    06 apr, 2017 om 14:03

    Hallo,
    Hoe kan je remarketing toepassen op je immobiliën kantoor en wat zijn de Do s and don’ts waar men op moet letten

    Reageren
    • Rianne Swijtink zegt:
      12 apr, 2017 om 10:50

      Hoi Jack,

      Remarketing kan op diverse manieren worden ingezet. Stuur even een mail naar rianne@kgbureau.nl met jouw vraag en meer informatie over het bedrijf. Dan kan ik je vraag beter beantwoorden.

Reageren