Naar
boven

Infographics zijn waardevol voor je content marketingplan

Infographics hebben de afgelopen jaren een ware opmars beleefd. Voor wie er nog niet bekend mee is; infographics zijn afbeeldingen waarin informatie of data op een duidelijke en heldere manier wordt uitgelegd. Meestal zien infographics er aantrekkelijk uit, met een uniek design en oog voor detail.

Zelf plaats ik elke vrijdag een (naar mijn mening) interessante infographic op mijn website. Meestal zijn deze gerelateerd aan content marketing, maar ik plaats ook infographics over bijvoorbeeld de voor- en nadelen van een freelancer.

Inmiddels zijn er websites als Daily Infographic en Cool Infographics die iedere dag leuke infographics online zetten. Dat de populariteit van infographics is toegenomen blijkt wel uit Google Trends:

google trends infographic


Volgens Stew Langille, topman van infographic software Visual.ly, ligt het gemiddeld aantal paginaweergaves voor een infographic gemiddeld 30 keer hoger dan dat van een op tekst gebaseerd artikel. Infographics kunnen dus zeker van toegevoegde waarde zijn.

Voordelen van infographics

Er zijn een aantal voordelen die infographics jou en je bezoekers kunnen bieden:

  • Gebruiksvriendelijk: Mensen zijn nog altijd erg visueel ingesteld. Door afbeeldingen toe te voegen aan je tekst geef je bezoekers de keuze om op verschillende manieren de informatie te consumeren.
  • Voor elke sector toepasbaar: Infographics zijn niet alleen voor online marketing, maar eigenlijk voor elke sector toepasbaar. Denk bijvoorbeeld aan goede doelen of de huisdierenbranche.
  • Viraal: Infographics zien er meestal aantrekkelijk uit. Doordat de informatie daarnaast interessant is (althans dat zou een van je doelen moeten zijn), zullen mensen eerder geneigd zijn om de infographic te delen via social media en bestaat er de mogelijkheid dat deze viraal gaat.
  • Zoekmachine vriendelijk: Hoe vaker de infographic wordt gedeeld via social media, des te groter is de kans dat er links naartoe zullen verwijzen. Dit draagt bij aan de vindbaarheid van zowel de infographic als je website.
  • Meer verkeer: Een infographic die boeiend is zal tot meer verkeer naar je website leiden, zeker als deze goed vindbaar is.
  • Autoriteit opbouwen: Het onderzoek dat je doet om de infographic te maken zal je kennis over het onderwerp vergroten. Dit kan ervoor zorgen dat mensen je gaan zien als een autoriteit op dat vakgebied.
  • Naamsbekendheid: Door simpelweg je logo en url toe te voegen aan een infographic zorgt dit ervoor dat mensen snel zien wie deze gemaakt heeft. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid van je bedrijf.

Een eigen infographic

Mede vanwege de hiervoor genoemde voordelen heb ik recent zelf een infographic gemaakt. Hieronder volgt een kort stappenplan hoe deze tot stand is gekomen.

Onderwerp

Een onderwerp kiezen was eigenlijk niet zo moeilijk. Gezien mijn achtergrond als boerenzoon leek mij een infographic over de agrarische sector erg interessant. Zeker omdat daar online relatief weinig over wordt gepubliceerd. Wel zou het mooi zijn wanneer het gekoppeld kon worden aan online media, aangezien ik daar met mijn bedrijf actief in ben.

Data verzamelen

Mede door deze redelijk ongebruikelijke combinatie leek er niet veel interessante data voorhanden. Natuurlijk had ik iets kunnen maken gerelateerd aan FarmVille, maar die infographic was er al. Ik trof echter een onderzoek van AgriDirect aan over het gebruik van social media binnen de agrarische sector in Nederland. Perfect voor mijn infographic! Vervolgens heb ik andere bronnen geraadpleegd om het onderwerp te onderbouwen.

Design

Met de data voorhanden was het tijd voor een van de belangrijkste onderdelen van de infographic, het design. Het maken van infographics is steeds gemakkelijker geworden. Denk eens aan webbased programma’s zoals Visual.ly of Picktochart.

Omdat design echter niet een van mijn sterkste kanten is en ik daarnaast echt iets origineels wilde, ging ik op zoek naar een design bureau die de infographic kon maken. Het bureau, Sans Serif, vond ik (hoe kan het ook anders ;-) ) door mijn vraag uit te zetten op social media. Zij zijn er vervolgens aan de slag gegaan en uiteindelijk heeft dit alles geresulteerd in onderstaande infographic:

Social media agrarische sectorKlik voor vergroting 

50% van de boeren wil in 2013 social media gaan gebruiken

Uit de infographic blijkt dat van alle agrariërs maar 33% actief bezig is met social media. Van deze groep maakt 18% gebruik van Facebook en 17% van YouTube. Wel geeft 50% van de boeren aan dat zij in 2013 social media willen gaan (of blijven) gebruiken. Social media wordt door boeren vooral ingezet om naar nieuws te grazen, contacten te onderhouden en om tips uit te wisselen.

De infographic laat verder zien dat social media in opkomst is in de agrarische sector en bedrijven die hierin actief zijn daarvan kunnen profiteren. Leveranciers kunnen er bijvoorbeeld op inspringen door zich online te onderscheiden. Een mooi praktijkvoorbeeld is serious gaming met tochtige koeien van Nedap.

Resultaten

In februari is de infographic gelanceerd en worden de reacties en feedback momenteel verzamelt. Zonder nu al alles te verklappen (dat komt waarschijnlijk in een volgend artikel ;-) ) kan ik zeggen dat het maken van de infographic zowel voor mijn bedrijf als het design bureau de nodige voordelen heeft opgeleverd. Ik ben daarom van mening dat infographics van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Wat vind jij van de infographic en verwacht je infographics te gaan gebruiken in je marketing plan?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
Wees de eerste die reageert!

Reageren