Naar
boven

Kun je al scoren in Google zonder links? Nope…

In de onderstaande video beantwoordt Matt Cutts een interessante vraag:

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van een pagina als deze géén inkomende links heeft?

Laten we eerst het antwoord eens bekijken:

Zonder links kan Google nog niet veel…

De video maakt duidelijk dat Google’s algoritme nog lang niet zonder het inkomende links principe kan. Uiteindelijk is dat ook wel een compliment voor de bedenker (Larry Page). Ruim 16 jaar na het bedenken van dit principe is er nog geen betere manier gevonden om de kwaliteit van een pagina te bepalen…

Niets vergeten Google?

Jammer genoeg zegt Matt niets over de metrics waar ze uit af kunnen leiden of de content wordt gesmaakt door de bezoekers. De meeste websites hebben immers Google Analytics geïnstalleerd. Het zou dus erg eenvoudig moeten zijn voor Google om te zien wat de tijd op pagina is van een bezoeker, hieruit is ook de kwaliteit af te leiden.

De bouncerate zegt natuurlijk nog veel meer. Klikt iemand meteen weer terug naar de zoekresultaten dan zullen ze niet echt tevreden zijn geweest over het aangeklikte resultaat.

Ik vermoed dus dat Google al verder is dan ze laten uitschijnen in deze video…

Dan toch linkbuilding?

Rest natuurlijk de vraag: moeten we dan weer vol aan de linkbuilding? Daarop geef ik het antwoord in deze blogpost..

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
18 reacties op "Kun je al scoren in Google zonder links? Nope…"
  • Roy zegt:
    04 Jun, 2014 om 10:12

    Wat bedoel je met:
    “Jammer genoeg zegt Matt niets over de metrics waar ze uit af kunnen leiden of de content wordt gesmaakt door de bezoekers”

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jun, 2014 om 11:11

      Dat leg ik in de regels eronder uit ;-).

  • Mark van Tuel zegt:
    04 Jun, 2014 om 10:24

    Zoals je al schetst is het idee van Larry Page om websites te beoordelen op basis van aanbevelingen knap beredeneerd.

    Toch denk ik dat er aanzienlijk meer webpagina’s op het web zijn zonder backlink(s) dan met. Dus Google lijkt uitstekend in staat om een pagina’s zonder backlinks te ranken op andere factoren.

    Daarnaast zullen sociale aanbevelingen een steeds grotere rol gaan spelen in het beoordelen van pagina’s. Google richt zich steeds meer op het individu in plaats van op de website. Een goed voorbeeld hiervan is Google author rank en de auteursfoto.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jun, 2014 om 11:13

      Dank voor je reactie Mark!

  • alex zegt:
    04 Jun, 2014 om 10:55

    vraag jeis is linkruil ook nog belangrijk of is het alleen belangrijk dat je een link naar je eigen site krijgt. en is minder van waarden als je naar de zelfde site terug linkt

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jun, 2014 om 11:12

      Wanneer de link een meerwaarde is voor je bezoekers mag je gerust een linkruil doen. Kijk dus niet of het waarde heeft voor Google, maar kijk of het waarde heeft voor je bezoekers.

  • Wouter Blom zegt:
    04 Jun, 2014 om 11:08

    Google beweert altijd dat ze de data van Google Analytics NIET gebruiken voor het ranken van individuele websites. Dus dat ze de data van bouncerates e.d. NIET gebruiken om te bepalen of en hoe hoog een website komt.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jun, 2014 om 11:10

      Geloof jij dat? Ze zullen sowieso de bouncerate terug naar Google meenemen.

  • Mischa zegt:
    04 Jun, 2014 om 14:36

    Karel,

    Je redenering “Het zou dus erg eenvoudig moeten zijn voor Google om te zien wat de tijd op pagina is van een bezoeker, hieruit is ook de kwaliteit af te leiden.”

    Wat zegt tijd op een pagina over de kwaliteit. Dat die pagina fantastisch is en iemand daarom langer blijft of omdat hij niet kan vinden wat hij zoekt?

    Is het uiteindelijke doel niet juist dat mensen zo weinig mogelijk tijd op je site doorbrengen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      04 Jun, 2014 om 14:47

      Deze opmerking vind ik erg kort door de bocht. Voor mij als internet marketeer is tijd op pagina in ieder geval nooit het uiteindelijke doel.

  • Rick zegt:
    04 Jun, 2014 om 15:00

    Laat ik even advocaat van de duivel spelen:
    “Wanneer is een bounce percentage goed, en wanneer is een bounce percentage slecht?”

    Als mijn doel van de pagina is om de bezoeker te informeren over bepaalde informatie, wil ik niet dat hij daar moeite voor moet doen.

    Nu zal het bij websites waar het draait om de conversie vaak het geval zijn dat lage bounce percentages goed zijn. Maar ik kan ook zeker gevallen bedenken waarin hoge bounce percentages niet perse betekenen dat de content op de pagina direct slecht is.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    04 Jun, 2014 om 15:23

    Wat is voor jou dan het uiteindelijke doel (een conversie veronderstel ik) en als je dat relateert aan tijd, wil je dat toch zo snel mogelijk realiseren.

    Vanzelfsprekend heeft iemand voor het kopen van een auto meer beslissingstijd nodig dan voor een boek, waarmee ik wil zeggen dat er meerdere factoren een rol spelen hoe lang iemand tijd doorbrengt op je pagina. En het daarom dus lastig is daar de kwaliteit van de pagina uit af te leiden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Jun, 2014 om 09:43

      Wanneer je het over iets kopen hebt misschien wel Mischa. Maar dan nog vergeet je dat er mensen zijn die graag shoppen, en hier graag de tijd voor nemen, ook online!

      Productpagina’s mogen dus over het algemeen best wel een langere tijd op site hebben. Dit kan zelfs positief zijn naar moodsetting toe.

      Ik ben het wel met je eens dat het erg lastig is om de kwaliteit van de pagina af te meten aan de tijd op pagina.

      Toch zijn er situaties waarbij een tijd op site van < 20 seconden (bijvoorbeeld) een slecht teken zijn. Denk aan blogposts (Google kan wel zien dat het blogposts zijn). Nu ik erover nadenk. De verhouding tekst / tijd op site zou ook een verband kunnen hebben. Al met al interessant om erover na te denken!

  • Rick zegt:
    04 Jun, 2014 om 15:34

    Klopt inderdaad, ik doel in mijn vorige reactie ook alleen op het bounce percentage.

    Google draait het om de kwaliteit, niet of er voor de ondernemer uiteindelijk Euro’s op de plank komen. Daarom denk ik zelf ook dat het een vrij lastige opdracht is voor Google om dit op een juiste manier toe te passen binnen het algoritme.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    04 Jun, 2014 om 15:39

    Aha Rick, mijn reactie was eigenlijk aan Karel gericht.

    Reageren
  • Alex Hartman zegt:
    04 Jun, 2014 om 22:21

    @ Wouter Blom

    Google ontkent inderdaad dat ze de bounce rate meenemen als signaal. Uiteraard hebben ze het dan over een “direct” signaal. Toch kan het indirect impact hebben op je rankings net als nofollow links.

    Ik denk ook dat ze geen Google Analytics data meenemen, aangezien ze dan geen data zouden hebben van een site als er geen GA aan staat op die site.

    Dus ze verkrijgen op een andere manier data. De bounce rate is naar mijn idee niet erg van belang voor Google, zolang de vraag achter de zoekopdracht maar (snel) beantwoordt is, en dat je dus niet teruggaat naar de resultaten om iets anders aan te gaan klikken.

    Maargoed, daarentegen hebben bounce rate en terugklikken naar de zoekresultaten wel een hoge correlatie met elkaar.

    Reageren
  • Marcel zegt:
    09 Jun, 2014 om 11:20

    Ondanks het feit dat ik links achterlaat op relevante pagina’s heb ik een pagerank van 0. Maar toch wordt mijn website als eerste gevonden in Google, zonder adwords! De kracht zit hem echt in het uniek zijn: niche. En natuurlijk de domeinnaam.

    Ooit begonnen met een webshop en geleerd van alle fouten. Opnieuw begonnen en direct goed aangepakt en met succes. Kortom: blijf je niet focussen op links, maar neem vooral deze zeer waardevolle tips van Karel in acht.
    http://www.karelgeenen.nl/13/online-overleven-kleine-ondernemer/

    Reageren
  • Bob zegt:
    12 Jun, 2014 om 18:07

    Ik denk ook dat de tijd die men op een pagina doorbrengt sterk afhankelijk is van de informatie die er te vinden is.

    Zo zullen (goede) blogs en tutorials over het algemeen een vrij hoge time on page hebben. Bij producten en diensten is het afhankelijk van wat voor soort product of dienst je verkoopt.

    Hoe emotioneler mensen bij een product of dienst betrokken zijn, hoe meer informatie ze willen lezen om overtuigd te worden. Ook bij producten of diensten met een hoog (financieel) risico (vaak dure producten) willen mensen veel lezen alvorens te besluiten.

    Ik heb bijvoorbeeld ook een site waar ik dj’s en drive-in-shows voor bruiloften aanbied, dat is typisch zo’n niche waar mensen heel veel informatie zoeken voordat ze een beslissing nemen.

    Daarnaast ligt het er ook aan met welke soort klant je te maken hebt, zie ook http://www.karelgeenen.nl/25/dit-zijn-de-4-typen-bezoekers-jouw-webwinkel-en-zo-overtuig-jij-ze-om-te-kopen/.

    Reageren

Reageren