2 methodes voor lokaal adverteren met Google Adwords

Karel
4/7/2008
Google Ads
X
min leestijd
Karel
4/7/2008
Google Ads
X
min leestijd

Google Adwords is tegenwoordig uitermate geschikt om “lokaal" te adverteren. Dit was een aantal jaren geleden nog wel anders, vooral de locatie targeting. In dit artikel gaan we de verschillende methodes eens bekijken.Methode 1: Lokale targetingWanneer je met Google Adwords adverteert kun je op campagne niveau kiezen welke gebieden de advertenties te zien krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen dat alleen mensen uit Amsterdam de advertentie te zien krijgen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit:

  • plaatsnamen;
  • provincies;
  • landen;
  • straal rond x aantal kilometers van een bepaald punt.

Wanneer je dus een bijvoorbeeld een rijschool in Eindhoven hebt kun je de campagne zo instellen dat alleen inwoners van Eindhoven de advertentie te zien krijgen.Hoe instellen?Kies de gewenste campagne en klik dan op “campagne instellingen bewerken". Scroll in het volgende scherm naar onder en kies rechts voor “locaties, huidige targeting bewerken"Hoe gebruiken?Met deze methode kun je brede, wat algemenere zoekwoorden gebruiken. Om het voorbeeld van de rijschool in Eindhoven aan te houden kies woorden als: “rijschool", “rijles" en “rijbewijs halen".Methode 2: Lokale zoekwoorden gebruikenEen andere goede manier is het opzetten van een campagne met lokale zoekwoorden. Wat je dan doet is het volgende:Je gaat de campagne dus opdelen in verschillende advertentiegroepen die ieder een andere plaats targeten. In het voorbeeld van het rijbewijs verdelen we deze campagne dus in omliggende gemeentes.Hoe gebruiken?Met deze methode maak je dus gebruik van specifieke, lokale, zoekwoorden. Als targeting gebied zou je in theorie de hele wereld kunnen instellen. In praktijk zou ik in dit geval alleen “Nederland" instellen. Waarom niet alleen “Noord-Brabant" vraag je je nu misschien af"¦De doelgroep van dit voorbeeld studeert vaak in andere plaatsen, bijvoorbeeld in Groningen. Deze geboren Eindhovense student, die over een maandje afstudeert, zoekt vanuit de campus (Groningen) naar een geschikte rijschool in Eindhoven. Met deze methode krijgt ook hij de advertentie te zien. Bij de eerste methode (lokale targeting) zou dit dus niet het geval zijn geweest"¦Extra tip: Probeer op de landingspagina het lokale zoekwoord terug te laten komen!Welke van de twee gebruiken?Nu is natuurlijk de vraag welke van de twee bovenstaande methodes je moet gebruiken. Het antwoord is beide. Je zult dan echter wel de “uitsluitings zoekwoorden" techniek toe moeten passen.Deze techniek is echter een artikel op zich waard en deze zal ik dus ook later publiceren. Hij staat op mijn to-do lijstje!In het kort komt het er op neer dat je de zoekwoorden van de ene camapgne (methode 1) als negatieve zoekwoorden in de andere campagne moet zetten (methode 2), en visa versa"¦Dit artikel stond al een tijdje in de planning (lees op mijn bureaublad). Vandaag las ik echter een soortgelijk artikel op Huomah.com. In dit artikel worden nog een tweetal manieren besproken om lokaal te adverteren (bedrijfsadvertenties en op lokale sites (sitegericht).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier