Jouw next level YouTube contentstrategie: Hero, Hub, Help

Karel
4/7/2017
Social media
X
min leestijd
Karel
4/7/2017
Social media
X
min leestijd

Ben jij benieuwd op welke wijze je een gedegen contentstrategie kan opzetten voor YouTube? In dit artikel leg ik je niet uit hoe je met minimale middelen het meeste uit YouTube haalt, maar wil ik verder ingaan op het opzetten van een contentstrategie. Hierbij geef ik je een aantal handige tips. De verwachting is tenslotte dat 80 tot 90 procent van al het internetverkeer (qua datagebruik) in 2020 gedomineerd wordt door videoconsumptie. Wil jij jouw concurrenten ook een stapje voorblijven? Lees dan snel verder!Je vindt op YouTube niet langer alleen filmpjes voor vermaak: ook bedrijven gebruiken dit medium steeds actiever. Hier een aantal leuke (en belangrijke) YouTube feitjes:- Iedere minuut wordt er wereldwijd 400 uur aan nieuwe content geüpload;- YouTube heeft meer dan een miljard gebruikers;- YouTube is de tweede grootste zoekmachine;- Op 50 procent van de video's wordt gereageerd.Hieronder leg ik jou in 4 stappen uit hoe je een gedegen contentstrategie maakt voor jouw YouTube kanaal. Ook vertel ik je meer over Hero, Hub, Help.

Stap 1: bepaal je doel/doelstellingen:

Welk doel heb je voor ogen, oftewel: wat wil je eigenlijk bereiken met jouw inzet op YouTube? Ik raad je aan om dit doel SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) te formuleren, zodat je na afloop het effect kan meten van jouw inspanningen. Hiervoor heb je vaak een aantal kpi’s dat je kunt gebruiken, zoals; aantal views, impressies, kijktijd, clicks en conversies.

Stap 2: je doelgroep bepalen

Het (bedrijfs)doel dat je hebt, spreekt bepaalde mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst of bedrijf. Jij biedt tenslotte de oplossing voor het probleem dat zij hebben. Om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt, is het handig om goed onderzoek te doen. Op die manier weet je welke content jouw doelgroep leuk/interessant vindt. Je hebt hiervoor verschillende tools die je kunnen helpen:

Customer Journey (See, Think, Do, Care)

Naast goed onderzoek doen naar je doelgroep, is het ook belangrijk om na te denken in welke fase de doelgroep zich bevindt. Het proces voor en na een aankoop wordt vaak opgedeeld in verschillende fasen, oftewel de customer journey. Gebruik hiervoor de volgende 4 fasen: See, Think, Do, Care. De doelgroep heeft tenslotte in iedere fase een verschillende behoefte aan content. Door hier goed over na te denken, kun je concreet bepalen wat voor content je wil gaan gebruiken. Weet je niet helemaal meer wat See, Think, Do en Care precies inhouden? Fris je geheugen op met het artikel van Anita.

hero hub help pyramid

Stap 3: contentstrategie

Nu heb je duidelijk hebt hoe jouw doelgroep denkt, en welke interesses deze mensen hebben in een bepaalde fase, kun je gaan kijken hoe je jouw contentstrategie vorm gaat geven voordat je deze gaat implementeren. Ik raad je daarbij aan gebruik te maken van Hero, Hub, Help. Dit principe gaat uit van klantgedrag rondom een product of merk. Deze structuur geeft je dan ook een basis om jouw product/dienst of bedrijf te promoten.

Hero content:

Hero content is gericht op een groot publiek en dient voornamelijk ter inspiratie. Oftewel, content die een indruk geeft die mensen niet snel vergeten. Mensen boeien is hierin het belangrijkst. Dit kan door humor, spanning of emotie. Een prachtig voorbeeld daarvan is een filmpje van Felix Baumgartner (zie hieronder), die een parachutesprong maakt van grote hoogte. Dit filmpje heeft enorm veel aandacht gekregen en past volledig in de identiteit van het merk Red Bull. Het is niet voor niets: Red Bull geeft je vleugels! Uiteraard heeft dit filmpje een flink budget gekost, maar ook met een beetje creativiteit kom je vaak al een heel eind. Enkele tips voor als je bezig gaat met het creëren van Hero content:

  • Kies voor een onverwachte opening die direct de aandacht grijpt;
  • Vraag jezelf af of je het zou delen op social media.

Hub content:

Door middel van het eerdere doelgroeponderzoek heb je jouw doelgroep beter leren kennen. Hub content draait om de passies die je deelt met deze mensen, en dat je dit naar voren laat komen. De content is vooral boeiend en wordt periodiek ingezet. Mensen kunnen op die manier uitkijken naar jouw content. Het doel van Hub content is dan ook om de relatie te verbeteren. Een simpel voorbeeld hiervan is KLM Cockpit Tales Series, in deze serie neemt KLM je mee in het leven van een piloot. Een aantal tips die ik je wil meegeven als je aan de gang gaat met het creëren van Hub content zijn:

  • Maak voor jezelf vooraf een duidelijk overzicht van de content
  • Maak een leidraad in de video's (dit kan een vast persoon zijn, een rubriek, etc.)
  • Wees consistent: periodiek iets aanleveren waar jouw doelgroep van smult, helpt om jouw doelgroep loyaal te maken.
hero hub help

Deze afbeelding is afkomstig uit de Google presentatie juni

Help content:

Naast Hero en Hub content is er Help content. Deze vorm van content is gericht op vragen van de klant. Je moet hierbij denken aan consumentenservice, tutorials, online tests en advies. Een goed voorbeeld hiervan is de content die gemaakt wordt op het YouTube kanaal NikkieTutorials. Deze dame legt je haarfijn uit in haar video's hoe je de make-up moet aanbrengen. Je begrijpt dat deze vorm van content continu geraadpleegd kan worden, en erg verduidelijkt hoe je moet omgaan met een product. Hoe kun je erachter komen welke vragen jouw doelgroep heeft over je product of dienst? Enkele voorbeelden:

  • Zoekwoordonderzoek naar jouw eigen product/dienst
  • Analyseer zoekopdrachten op jouw website
  • Google Trends
  • Gesprekken volgen op gerelateerde fora
  • Social Media communities volgen

Stap 4: contentkalender

De contentkalender is misschien wel het meest belangrijke onderdeel om jouw contentstrategie een succes te maken. De 3 H’s die zijn omschreven geven jou dan ook een handvat voor het promoten van je business op YouTube. De volgorde waarin je de content promoot is dan ook van groot belang. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien, is Help content constant aanwezig. Je zult dan ook structureel kennis via YouTube moeten verspreiden. Het is eigenlijk een soort kennisbank die steeds wordt aangevuld.

hero hub help 2

Deze afbeelding is afkomstig uit de Google presentatie juni

De Hub content is periodiek. Je zult dus iedere vaste periode een stuk content moeten maken en promoten, om zo consistent te blijven en de aandacht van je doelgroep vast te blijven houden. Alleen op deze manier zullen mensen jouw bedrijf/organisatie via YouTube omarmen. Daarnaast zul je Hero content moeten maken. Deze komt niet structureel terug in je planning, maar kun je op bepaalde momenten in het jaar plannen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen, is jouw hero content verspreiden vlak voordat er een relevant evenement plaatsvindt. Mensen zijn dan vaak eerder op zoek naar dergelijke content, waardoor de kans van slagen toeneemt.

Hoe combineer je de 3 H’s met See, Think, Do en Care?

De analyse van de doelgroep en de Customer Journey die je daarbij hebt gemaakt, zul je dan ook moeten combineren met de 3 H’s. Om content te creëren voor de Hero fase zal je eerder kijken naar de interesses van de See fase, zodat je jouw product of dienst kan combineren met die interesses. Dit geldt op dezelfde wijze ook voor de andere fases in combinatie met Hub en Help.

Overige tips

Ga je aan de slag met bovenstaande strategie? Dan geef ik je graag nog extra tips:

  • Maak op basis van de 4 fasen (See, Think, Do, Care) remarketinglijsten aan en bouw een sequence op;
  • Integreer jouw product in de eerste 5 seconden in een video, na 3-5 seconden verliezen mensen al hun aandacht;
  • Gebruik een logo in de video;
  • Verwerk jouw merk in de video;
  • Bedenk welke tot welke actie de video moet leiden;
  • Gebruik bekende personen in jouw YouTube kanaal, uiteraard wel gerelateerd aan jouw doelgroep (helaas niet voor iedereen mogelijk);
  • Experimenteer met de lengte van de video’s;
  • Maak alvast je eerste bedrijfsvideo met een standaard filmscript van YouTube.

Heb jij nog aanvullende tips, of voorbeelden van do's en don'ts uit de praktijk? Ik hoor ze graag!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier