Op dit moment heeft Google een whitelist betà lopen in de AdWords omgeving. Komt erop neer dat je nu ook remarketing toe kunt passen voor Google Shopping campagnes.Deze functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar KG Bureau kan deze al wel toepassen. Dit hebben we dan ook gedaan voor onze klanten en met succes! De kosten per conversie zijn aanzienlijk lager!
Waarom remarketing?
Remarketing is de vorm van adverteren die ervoor zorgt dat je een bezoeker terug kunt laten keren naar jouw website, omdat hij bijvoorbeeld nog niet tot een aankoop is overgegaan.Dit doe je door jouw advertentie te tonen op de andere websites en kanalen die deze specifieke bezoeker bekijkt. Denk bijvoorbeeld aan nu.nl.Met zogenaamde RLSA (Remarketing List for Search Advertisements) lijsten kun je advertentiecampagnes zeer gericht (re)targetten. Denk hierbij aan een bezoeker die een bepaalde pagina heeft bezocht.Voor iedereen is het mogelijk dit in te zetten in de Google Search (tekstadvertenties) en Google Display omgeving. Voor een selecte groep gebruikers is het nu dus ook mogelijk om deze remarketinglijsten in te zetten voor Google Shopping campagnes.
Opzet vergelijkbaar met huidige remarketing campagnes
Om een remarketing campagne op te zetten doorloop je de volgende stappen:
1. AdWords remarketing code
Genereer de AdWords remarketing code bij ‘gedeelde bibliotheek' en ‘doelgroepen' door op ‘remarketing instellen' te klikken.
Mail de instructies en de AdWords remarketing code naar jezelf of je webbouwer. Deze code moet toegevoegd worden aan elke pagina op je website, dus vóór de </body> tag.Uitgebreide uitleg door Google
2. Remarketinglijst aanmaken
Via ‘gedeelde bibliotheek' en ‘doelgroepen' kun je nu een nieuwe remarketinglijst (RLSA) aanmaken.Afhankelijk van de strategie kun je hier bepalen welke groep bezoekers die op je website zijn geweest, je apart wil bereiken met AdWords.Uitgebreide uitleg door Google
3. Remarketinglijst toevoegen aan een campagne
Afhankelijk van de gekozen strategie kun je de remarketinglijst toevoegen aan een advertentiegroep van een bestaande of nieuwe campagne.
Uitgebreide uitleg door GoogleVoor KG Bureau is het nu dus ook mogelijk om dit voor een Google Shopping campagne te doen.Wanneer je de remarketinglijst hebt toegevoegd kun je een keuze maken tussen ‘targetten en bieden' en ‘alleen bieden'.
Door gebruik te maken van een bodaanpassing voor de remarketinglijst kun je een hoger of lager bod bieden op de advertentie.
Een voorbeeld:
Zo bieden wij voor onze klant Batterijenland.nl een hoger (CPC) bod op bestaande bezoekers (onderdeel van de remarketing lijst) t.o.v. nieuwe bezoekers. De kans op conversie van de bestaande bezoekers is namelijk groter t.o.v. de nieuwe bezoekers. Deze hebben immers hun interesse al een keer getoond.Als herhaalaankopen minder relevant zijn, kun je bijvoorbeeld lager bieden op bezoekers die al klant zijn geworden.
Succesvolle resultaten
We hebben dit nu uitgevoerd voor verschillende klanten. De eerste resultaten zijn zeer positief te noemen.Wij zien bij batterijenland.nl bijvoorbeeld gemiddeld een relatieve stijging van 2,3% van het conversiepercentage door het toepassen van remarketing op hun Shopping campagnes. Bij de andere klanten zien wij ook een stijging terug.Hieruit kunnen we afleiden dat de “nieuwe methode" die Google biedt, succesvol ingezet kan worden ter verbetering van Google Shopping campagnes.Wij zijn in ieder geval overtuigd en hopen dat Google dit snel voor iedereen uitrolt. Zorg er dan voor dat je er in ieder geval snel bij bent! Zoals je ziet levert dit voordeel op.Hulp nodig met remarketing? Neem dan gerust contact met ons op of laat hier je reactie achter.