Naar
boven

Trend: met deze tips bereik je Virgin consumers!

Weer een nieuwe maand betekent een nieuwe trendbriefing van Trendwatching.com. Dit keer wordt er opnieuw aandacht besteed aan consumenten die gek zijn op “nieuwe” ontwikkelingen en ervaringen. De trend die ten grondslag ligt aan deze “Virgin consumers” is NEWISM.

Iedereen is een Virgin consumer

Iedereen is een “Virgin” consumer”, met een voortdurende stroom van nieuwe apps, merken en producten ontkomen we er niet aan. De cijfers liegen er niet om: er komen dagelijks meer dan 600 apps bij in de Appstore, er zijn in 2012 18.000 projecten gestart via crowfunding op Kickstarter.com en alleen al in China worden er jaarlijks 1,2 miljoen patenten verleend.

De maagdelijke consument is echter niet verlegen: hij/zij staat juist open voor uitproberen en experimenteren. Denk aan het bestellen van pizza via een koelkast magneet, het maken van eigen producten met een 3d printer of het boodschappen doen bij de virtuele supermarkt tijdens het wachten op de trein.

Belangrijke pijlers

Er zijn een tweetal pijlers waar bedrijven (merken) op moet letten als ze deze Virgins aan willen spreken.

#1. Eager virgins: de hunkering is nog nooit zo heftig geweest

Consumenten trappen niet meer in een marketingtruc waarbij een gevestigd merk als “nieuw” (opnieuw) in de markt wordt gezet. Nieuw moet ook echt nieuw zijn, verrassender en beter dan bestaande merken of producten. Daar komt nog bij dat deze bedrijven transparant en oprecht moeten zijn. Nieuwe merken winnen daarom eerder het vertrouwen van consumenten, zij slepen geen bagage met zich mee. Met andere woorden: er is nog geen “verleden”.

De laatste feit is dat de consument tegenwoordig geen (extreem) grote risico’s meer loopt bij het uitproberen van iets nieuws. Online zijn genoeg reviews en aanbevelingen te vinden!

#2. Experienced Virgins: ze stellen hoge eisen

De uiterst gedreven consument weet wat hij/zij doet en is daarbij verre van naïef. Ze stellen hoge eisen aan ieder nieuw product of merk. Logisch want ze zijn van jongs af aan ondergedompeld in een consumentenmaatschappij. Ze weten wat goede en slechte service is en eisen transparantie van bedrijven. Dat bedrijven iets terug doen voor de maatschappij is voor hen ook niet meer dan logisch.

Tips voor verleiding

Met deze tips wordt het wat makkelijker om je in te leven en te denken als een Virgin. Dit is natuurlijk het makkelijkst wanneer je nog aan de start van een nieuw merk of product staat. Toch zijn gevestigde merken ook in staat deze consumenten te verleiden.

Niet alle merken hoeven zich op deze groep consumenten te richten, er is ook een tegentrend gaande waarbij het juist draait om een sterke historie en traditie van merken!

1. Hou het simpel

Kom niet met de zoveelste variant op de proppen van een bekend product, probeer de conventies los te laten en ga even terug naar nul. Laat hierbij je propositie en producten even helemaal vrij en bedenk manieren waarop deze niet alleen bij de huidige levensstijl van je klanten past, maar ook voor verrassingen kan zorgen. Is er misschien een nieuwe manier waarop je product of dienst kan worden gebruikt?

2. Verklaar je merk

Laat consumenten zien wie je echt bent. Maak een sprekende campagne waarin je fundamentele vragen durft te beantwoorden: Waaruit bestaan je fans en waarom zijn zij je fans? Wie schuilt er achter de bedrijfsnaam en wat maakt jouw merk anders? Het draait hierbij niet alleen om een goed verhaal, het gaat erom dat je laat zien waaruit je bestaat en voor staat.

3. Vraag niet om commitment

Tegenwoordig willen consumenten (vaak) geen serieuze relatie meer met een merk, ze huren of streamen een product liever voor één keer en houden op deze manier geld over voor iets anders “nieuws”. Probeer manieren te verzinnen waarbij je klanten toegang geeft tot je producten en diensten zonder dat zij direct tot een aankoop over hoeven gaan!

Tot slot

Om in contact te komen met deze doelgroep zal je een eigen Virgin denkwijze moeten creëren om de uitdaging tot verleiding aan te kunnen gaan. Aan de slag met de tips dus ;-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren