Waarom nieuwe bezoekers in Google Analytics soms terugkerende bezoekers zijn

door | 4 september 2012 | Google Analytics

Het klinkt raar, maar het is waar. In Google Analytics zijn nieuwe bezoekers in werkelijkheid soms terugkerende bezoekers. Het zit als volgt. Google Analytics begint met meten op het moment dat je het op je website installeert. Logisch gevolg hiervan is dat Analytics niet weet wat er voor dat moment allemaal gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat, op het moment dat je Analytics installeert, alle bezoekers voor nieuw aangezien worden. Analytics weet op dat moment gewoonweg niet welke bezoekers de website al vaker hebben bezocht.

De werkelijkheid versus Google Analytics

Er is dus een korte periode na de installatie dat de gegevens van nieuwe en terugkerende bezoekers niet goed overeenkomen met de werkelijkheid. In deze beginperiode zal Analytics iemands eerste bezoek (dat voor de installatie plaatsvond) niet kunnen meten, en zodoende het eerst volgende bezoek (na de installatie) als eerste bezoek zien. Die persoon is in werkelijkheid een terugkerende bezoeker, terwijl hij in de statistieken verschijnt als nieuwe bezoeker.

Percentage nieuwe bezoekers van 100%


Net na de installatie meet Analytics daarom een hoog percentage nieuwe bezoekers. Echt helemaal in het begin ligt dit rond de 100%. Naarmate er meer van die bezoekers terugkomen, zal het percentage dalen. Na verloop van tijd stopt dit dalen en komen de gegevens beter overeen met de werkelijkheid.
Hoe lang dit effect duurt hangt af van het soort website. Bij een website waarbij slechts een aantal bezoekers om de maand een bezoek brengen, zal het langer duren dan bij een website die veel bezoekers ontvangt die elke dag terugkomen. In principe zou het niet heel lang moeten duren.
In het prille begin is het daarom goed niet te veel aandacht te besteden aan nieuwe en terugkerende bezoekers.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

12 + 14 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company