Naar
boven

Zoekmachine optimalisatie: Het gaat om de inhoud!

De inhoud van jouw website bestaat uit tekst, afbeeldingen en media zoals video. Deze inhoud vertelt je bezoekers (ook Google, want dat is ook een bezoeker) wat het onderwerp van je website is en waar die bepaalde pagina informatie over biedt. Zonder inhoud heb je simpelweg geen website, maar ook met beperkte inhoud kun je je afvragen of je wel het maximale uit je webplekje haalt.

Zoekmachines zoeken naar inhoud

Zoekmachines zoeken naar de inhoud van je website. Ze scannen de webteksten en beoordelen de relevantie met bepaalde zoekwoorden. Vooral webwinkels maken vaak de fout alleen productafbeeldingen met een zeer korte beschrijving te plaatsen. Voor de zoekmachines geeft dit te weinig informatie om deze productpagina’s op waarde te schatten. Dit resulteert in een lagere ranking dan met een uitgebreide beschrijving mogelijk zou zijn.

Onsite optimalisatie net zo belangrijk als offsite

Veelal wordt SEO voornamelijk offsite uitgevoerd, door middel van linkbuilding. Het belang van goede onsite optimalisatie wordt, door de waarde die Google hecht aan inkomende links, gemakkelijk vergeten. Toch is de inhoud van de website uiteindelijk de factor waarop zoekmachines jouw website afrekenen. Alles draait om relevantie. En al zijn jouw inkomende links nog zo talrijk, zonder een goed gevulde website ben je nooit voldoende relevant om echt hoog te scoren.

Onsite optimalisatie, een paar tips

Oke, het draait dus om de inhoud. Maar hoe kun je jouw website nou zo optimaliseren dat je er het maximale rendement uithaalt? Hieronder enkele tips die voor jou van toepassing kunnen zijn:

  • Opbouw: bouw de website logisch op en gebruik ook hier de relevantie. Bijvoorbeeld voor een webshop voor wijnen: www.hele-lekkere-wijnen.nl/italiaanse-wijnen/rode-wijn/rampa-di-fugnano-bombereto.html. Hiermee geef je aan dat de Rampa di Fugnano Bombereto relevant is voor rode wijn van Italiaanse komaf.
  • Keywords: gebruik in de tekst de keywords waarop je gevonden wilt worden. Bepaal vooraf 1 tot 3 keywords per pagina. Zorg wel dat, wanneer je kiest voor meerdere keywords per pagina, deze keywords relevant zijn voor elkaar. Bijvoorbeeld rode wijn en Italiaanse wijn.
  • Titels en kopjes: schrijf je tekst in korte alinea’s en plaats boven iedere alinea een kop die de inhoud weergeeft. Geef ook iedere pagina een titel mee die op zijn beurt de inhoud van de hele pagina weergeeft. Doe de test. Kun jij de pagina eenvoudig scannen en op waarde schatten? Zo ja, dan kan Google dat ook.
  • Schrijf voor ieder product, dienst of onderwerp een aparte pagina. Zodat de relevante tekst voor dit product,dienst of onderwerp niet vervuild wordt door irrelevante bijzaken.
  • Schrijf regelmatig blog of nieuwsberichten die relevant zijn voor de inhoud van de website. Plaats in deze berichten links naar relevante pagina’s binnen je website. Dit verhoogt de relevantiewaarde en het aanzien van die pagina.

Vergeet Offsite optimalisatie niet

In dit artikel geef ik het belang van de inhoud weer. Maar natuurlijk blijft het waarde van linkbuilding net zo groot. Het gaat erom dat je je niet blind staart op linkbuilding terwijl de inhoud van je website niet op orde is. Sterker nog: begin met onsite optimalisatie en werk daarna pas aan je inkomende links.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Chris van Marion
Chris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement en helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie.
6 reacties op "Zoekmachine optimalisatie: Het gaat om de inhoud!"
  • parkeren schiphol zegt:
    04 Mrt, 2011 om 13:06

    Ik omschrijf het altijd als een auto (onsite) met benzine (offsite). Ze moeten samen gaan anders kom je nergens. Dat blijkt de duidelijkste manier voor klanten om te begrijpen.

    Reageren
    • Sam zegt:
      04 Mrt, 2011 om 15:05

      perfecte vergelijking :-)

  • Goudkoers zegt:
    06 Mrt, 2011 om 01:01

    Toch blijft helaas het onsite optimaliseren een makkie vergeleken met het werk wat je aan offsite hebt.

    Reageren
    • Sjaals zegt:
      12 Mrt, 2011 om 14:26

      Inderdaad! Onsite is redelijk snel te doen, maar offsite is never-ending. Daar ligt uiteindelijk de winst!

  • Sjaals zegt:
    12 Mrt, 2011 om 14:26

    Beetje een algemeen artikel, niet veel nieuws.

    Reageren
  • Tim Beeren zegt:
    16 Mrt, 2011 om 17:12

    “Sterker nog: begin met onsite optimalisatie en werk daarna pas aan je inkomende links.”

    Volledig mee eens!

    Reageren

Reageren