Naar
boven

6 Verleidingstechnieken voor je website

Er zijn heel veel redenen te bedenken voor het hebben van een website. Veel bedrijven en organisaties laten een website ontwikkelen omdat de rest van de branche dat ook doet. Anderen hebben een meer zinnig doel met hun website:

  • Ze willen bijvoorbeeld leads genereren
  • Ze willen nieuwtjes over het bedrijf of product verspreiden
  • Het is een informatiebron voor de diensten van het bedrijf of organisatie
  • Men wil iets verkopen via een online winkel

Kortom, als het goed is, is er een doel gekoppeld aan de website.

Nu is het wel zo leuk om dit doel wat jij met je website hebt, zo vaak mogelijk, het liefst bij elke bezoeker te bereiken. Je hebt natuurlijk veel tijd en geld gestoken in een prachtige website met de mooiste functies en je bent druk bezig geweest om je teksten zo mooi mogelijk te maken…maar er is meer!

Robert Cialdini is een hoogleraar in de Psychologie en Marketing aan de de Arizona State University. Hij heeft 6 principes ontwikkeld die je kunt inzetten voor optimalisatie van het bereiken van je website- en dus ook bedrijfsdoelen.

  • Wederkerigheid
  • Commitment & consistentie
  • Sociale bevestiging
  • Sympathie
  • Autoriteit
  • Schaarste

Wederkerigheid

De term wederkerigheid houdt in dat je iets weggeeft, waardoor de klant of bezoeker onbewust wordt gedwongen om iets terug te doen. Geef iemand iets.. en je krijgt iets terug. Mensen gaan zich schuldig voelen als ze niets terug doen…

Er zijn al best veel bedrijven die deze manier van verleiding gebruiken om hun bezoekers te beïnvloeden. Wederkerigheid werkt goed als het cadeautje wat je aanbiedt relevant en graag ook onverwachts is.

Een voorbeeld is te vinden op de website van Yargon. Hier krijgt de bezoeker een scan aangeboden. Die scan is helemaal gratis (zie hier rechtsboven op deze pagina).

 

Korting geven is trouwens geen vorm van wederkerigheid. Dit gebeurt namelijk in feite pas na de aankoop.

Commitment & Consistentie

Als mensen zich aan een bepaald doel, principe, waarde of interesse binden, willen ze dit graag consistent doorvoeren. Ze willen graag uitkomen voor de interesse of de woorden die ze eerder hebben getoond of gezegd. Deze menselijke drang om zich te houden aan eerder getoonde toewijding aan een bepaald onderwerp is groter als dit in het openbaar gebeurt.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Het aanmelden voor de nieuwsbrief zegt dus van iemand dat hij of zij interesse heeft in de betreffende informatie. Door aan deze informatie gekoppelde diensten of producten aan te bieden, vergroot je de kans dat mensen zich consistent tonen en de producten of diensten aanschaffen of afnemen.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld een ‘like’ van de pagina van Greenpeace op Facebook. Dit geeft aan dat de persoon het eens is met de idealen of het werk van Greenpeace. Op het moment dat de persoon dan gevraagd wordt om een donatie te doen, is het heel waarschijnlijk dat deze persoon dan consistent zal zijn aan zijn eerder getoonde commitment.

Sociale bevestiging

Als iedereen iets doet, doe jij het ook. Het principe ‘Sociale bevestiging’ is gebaseerd op het kudde-gedrag van mensen: ‘Iedereen in de klas zit op voetbal, dan ga ik ook maar op voetbal.’ of ‘meerdere mensen kijken naar een bepaald punt, grote kans dat jij ook gaat kijken omdat er wel iets gebeurd zal zijn.’

Een simpel voorbeeld van dit principe op een website is de homepage van Independer.nl:

Door deze vermelding te doen bij bijvoorbeeld een product of dienst geef je aan dat er een grote (of minder grote) groep mensen de betreffende bezoeker is voorgegaan. Je creëert een gedachte als: ‘zij deden het ook, dan zal het wel goed zijn…’

Sympathie

Als mensen op je lijken (door een overeenkomst in bijvoorbeeld levenstijl), je een compliment geven of iets aanbevelen ben je geneigd daar naar te luisteren. Daar sta je positief tegenover.

Als een goede vriend op vakantie is geweest in een mooie badplaats aan de Middellandse zee en hij vertelt jou dat je daar beslist een keer naartoe moet omdat het daar zo fantastisch is, dan ben je zeker geneigd om dat te geloven. Als een reisbureau je die aanbeveling doet, ben je toch al gauw geneigd om te denken: ‘ja het zal wel…’

Een voorbeeld van een middel om dit principe toe te passen is de laatste pagina van het besteltraject van een artikel op bol.com:

Na de bevestiging van de bestelling, zie je een scherm waar je je enthousiasme over het product kan delen met je vrienden.

Autoriteit

Een autoriteit is volgens Cialdini:

  • een expert;
  • iemand die tegen zijn eigen belang handelt, maar voor de klant
  • onafhankelijk zijn

Mensen stellen hun vertrouwen in iemand die deze elementen uitstraalt. Het is belangrijk om deze techniek toe te passen. Op internet is het moeilijker voor mensen om bedrijven en websites te vertrouwen, simpelweg omdat ze niet weten wat er achter de website steekt.

Door bijvoorbeeld onafhankelijke awards, of realistische rankings te plaatsen op een prominente plek op de webpagina, win je het vertrouwen van de klant en word je eerder beschouwd als een autoriteit.

Een voorbeeld is de sparen-pagina van de SNS-Bank. Zij zijn uitgeroepen tot de beste bank voor online sparen door een onafhankelijke organisatie.

Schaarste

Een typisch menselijke eigenschap is dat we graag iets hebben wat

  • duur is
  • niet mag
  • er niet veel is.

Leg maar eens op een tafel voor een groep van 10 kinderen, 9 kleine en 1 grote lolly neer. Grote kans dat het vechten wordt om die ene grote lolly.

Deze eigenschap blijft bij veel mensen hun hele leven aanwezig. Hier kan je dus op inspelen door bijvoorbeeld te vermelden hoeveel producten er nog op voorraad zijn of doordat je een gelimiteerd aantal van een bepaald product op de markt brengt en dan de prijs daarvan omhoog schroeft! Deze laatste manier is veelgebruikt in de sieraden- en kledingbranche.

In het voorbeeld hieronder wordt aangegeven dat er nog maar 1 horloge op voorraad is:

Toepassen

De toepassing van deze theorieën zal voor de een makkelijker zijn dan de andere. Het hangt af van de website en van de doelen van de website welke principes het best voor jou werken. Het ene principe is ook makkelijker toe te passen dan de ander.

Wees je in ieder geval bewust van de handelswijze van je bezoeker. Dat zal de conversie van je website verhogen! Succes.

PS: Binnen KG Bureau passen we deze theorie ook toe binnen onze dienst conversie-optimalisatie!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren