Automatisch mail versturen met een Autoresponder

Karel
5/12/2012
Email marketing
X
min leestijd
Karel
5/12/2012
Email marketing
X
min leestijd

Zonder het misschien te beseffen is de kans groot dat je al ooit in contact bent geweest met een “Autoresponder". Met een autoresponder kun je automatisch mails verzenden op door jou gewenste tijdstippen. Iets wat ik iedere ondernemer overigens aanraad.In dit artikel leg ik uit wat een autoresponder precies is, waarom je deze gebruikt, hoe je deze kunt inzetten en welke software er zoal op de markt is.

Wat is een Autoresponder?

Het principe van een autoresponder is simpel. Het is eigenlijk niets meer dan geautomatiseerde e-mailmarketing. Oftewel, een autoresponder verstuurt automatisch vooraf gemaakte mails op door jou ingestelde tijdstippen.Klinkt dat nog wat vaag? Lees dan waarom je een autoresponder moet gebruiken...

Waarom gebruik je een autoresponder?

Liefde op het eerste gezicht komt zelden voor in e-commerce (of enige andere commerce). Oftewel, er moet vanuit de potentiële klant eerst een stukje vertrouwen zijn alvorens men overgaat tot een gewenste actie (iets bestellen, gegevens achterlaten, enz.).Het is lastig om iemand die voor de eerste keer in aanraking komt met jouw bedrijf ook meteen voldoende vertrouwen te geven.Vertrouwen ontstaat mede door een consistentie manier van communiceren, op een positieve manier (= geen spam!) laten zien dat je er bent. Dit heeft twee voordelen. Enerzijds kweekt het dus vertrouwen en anderzijds blijf je “bovenop de stapel liggen". En wanneer de klant dan daadwerkelijk behoefte heeft aan jouw product of dienst zul jij als eerste naar boven komen.Een uitstekend communicatiemiddel om dit vertrouwen te kweken is e-mailmarketing. Maar vertrouwen ontstaat niet van de ene op de andere dag. Daarom is het belangrijk dat er voldoende kwalitatieve contactmomenten worden gecreëerd.Dit alles moet op een consistentie manier gebeuren en op de juiste tijdstippen. En hier komt dus de autoresponder om te hoek kijken.Vooraf maak je een cyclus van kwalitatieve contactmomenten (mails). Deze cyclus verstuur je op vooraf bepaalde tijdstippen naar personen die ook van te voren hebben aangegeven door jou gemaild te willen worden.Wanneer je cyclus voldoende lang is heb je hier dus geen omkijken meer naar en wordt er automatisch vertrouwen gekweekt bij potentiële klanten!

Hoe autoresponders gebruiken: inspirerende voorbeelden!

Wanneer je lid bent van onze nieuwsbrief heb ook jij al te maken gehad met autoresponders. Binnen ons bedrijf maken we daar namelijk veelvuldig gebruik van en geloof me, het werkt!Hieronder een aantal voorbeelden van hoe je autoresponders kunt inzetten.

Nieuwsbrief Karelgeenen.nl

Wanneer je lid wordt van onze nieuwsbrief ontvang je automatisch ook onze videocursus zoekwoordonderzoek. Echter we hebben deze cursus opgeknipt in twee delen. Wanneer men zich inschrijft ontvangt men direct het eerste deel (gebeurt automatisch).Exact een dag later (24 uur) ontvangt men het tweede deel. Ook dit gebeurt geheel automatisch. Daarna wordt men toegevoegd aan de “nieuwsbrieflijst".In dit voorbeeld hebben we dus al twee automatische contactmomenten gecreëerd en dit dus middels een autoresponder. Hieronder zie je hoe dit in onze e-mailmarketingsoftware is ingesteld (klik voor groot):

Webwinkel in bomen en planten

Autoresponder kunnen overigens ook prima ingezet worden om het vertrouwen te vergroten, dus nadat men al iets heeft besteld.Stel dat je bijvoorbeeld een webwinkel hebt in bomen en struiken. Voor bomen die veel worden verkocht (bijvoorbeeld top 5) zou je een “verzorgingscyclus" kunnen opzetten. Iedereen die bijvoorbeeld een conifeer heeft gekocht kan in de volgende cyclus komen:

  • Eerste mail: Bedankt voor uw bestelling
  • Tweede mail: Let u erop dat u de conifeer de komende dagen voldoende water geeft? (verstuurt 2 dagen na bestelling)
  • Derde mail: September is een ideale maand om uw conifeer te snoeien, in deze mail leest u precies hoe u dit kunt doen! (verstuurt op 1 september)
  • Vierde mail: De lente breekt weer aan! Het is belangrijk dat u nu voldoende mest geeft. (verstuurt op 1 maart)
  • enz.

Ik neem aan dat het bovenstaande voorbeeld wel duidelijk is. Een mooie bijkomstigheid is overigens dat deze mails zich ook prima lenen voor bijverkoop. Immers, de snoeischaar en mest zal men toch ook ergens moeten kopen?

Oei ik groei

Als je ouder bent heb je waarschijnlijk al wel van "oei ik groei" gehoord. Ook zij maken gretig gebruik van een autoresponder. Ze bieden je namelijk de mogelijkheid om op de hoogte te worden gehouden van de verschillende stadia van je kind.Ook hier is het principe erg eenvoudig. Vul je mailadres, naam en geboortedatum van je kind in en je ontvangt elke maand meer informatie over het stadium waarin je kind zich die maand bevindt.Geniaal, en niet te vergeten, geheel automatisch met een autoresponder!

Autoresponders ook voor jouw bedrijf interessant!

Autoresponder zijn voor ieder bedrijf interessant, daar ben ik van overtuigd. Over elk onderwerp is een waardevolle cyclus te maken. Denk dus niet te snel dat het voor jouw business niet werkt. En als je twijfelt of wil dat andere lezers hier ook eens over nadenken: zet het onderwerp van je bedrijf hieronder in de reacties (en wie weet komen we wel met een geniaal idee voor een autoresponder ;-)).

Autoresponder software: welke gebruiken?

Er zijn verschillende programma's min of meer vooral gericht op het autoresponder gebeuren. Bijvoorbeeld een Aweber (heel lang klant geweest daar) of Mailchimp. Beide zijn uitstekend geschikt om in te zetten als autoresponder (en beide zijn niet uit Nederland/België).Echter tegenwoordig heeft de meeste e-mailmarketingsoftware een autoresponder mogelijkheid, zij het eventueel onder een andere benaming.Wil je dus weten of jouw e-mailmarketingsoftware deze optie heeft? Laat de leverancier dan even dit artikel lezen en hij of zij zal je prima kunnen vertellen wat er mogelijk is.Heb jij nog leuke voorbeelden van autoresponder, vragen over dit onderwerp of inspiratie nodig voor jouw bedrijf? Laat hieronder dan een reactie achter!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier