Naar
boven

Bang voor verlies in Google-posities? Test dan eerst!

Praktisch iedere webmaster krijgt ermee te maken. Op een gegeven moment moet je iets aanpassen aan je website, denk bijvoorbeeld aan een nieuw design of nieuw systeem. De kans is groot dat je dan “bang” bent om bestaande posities in Google, dankzij zoekmachine optimalisatie, te verliezen.

Uiteindelijk kiest men dan voor één van deze twee oplossingen:

  1. Wijziging wordt niet doorgevoerd;
  2. Wijziging wordt wel doorgevoerd met vingers gekruist.

Beide opties zijn niet goed. De wijziging die je wil doorvoeren heeft vaak tot doel een verbetering van je website. Het niet doorvoeren hiervan is dus niet verstandig (oplossing 1).

Waarschijnlijk is een groot deel van je bezoekers afkomstig van Google. Het zomaar aanpassen van je website zonder de gevolgen te kennen is dus ook niet zo slim (oplossing 2).

Gelukkig is er een derde optie. Testen!

Grote wijzigingen? Test dan eerst!

Uiteraard heb ik het hier niet over het aanpassen van een logo of kleurtje van een achtergrond. Ik doel hier op de iets grotere wijzigingen zoals:

  • Nieuwe layout;
  • Nieuw design;
  • Wijzigen URL/map structuur;
  • Overgang naar ander CMS;
  • Massale aanpassing van title-tags of header-tags;
  • Toevoegen of weghalen van bepaalde onderdelen op een webpagina.

In de meeste van de bovenstaande gevallen gaat er iets structureel veranderen aan je website/webpagina’s. Zeker wanneer je een wat grotere website hebt kan zoiets een grote impact geven.

Vandaar dat ik adviseer om het eerst kleinschalig te testen en bij een positief effect het compleet te integreren.

Testen is niet moeilijk en beperkt risico’s

Het testen hoeft overigens helemaal niet zo moeilijk te zijn. Neem bijvoorbeeld de title-tags.

Het kan zijn dat je tot de conclusie komt dat je title-tags niet optimaal zijn en je een geheel nieuwe structuur wil hanteren. In plaats van het massaal door te voeren neem je eerst een aantal pagina’s (uiteraard meet je eerst de huidige posities, een nul-meting dus). Daar pas je de structuur toe zoals je hem voor ogen hebt.

Na een aantal weken controleer je of de posities behouden zijn (of beter nog, zijn gestegen) en voer je de aanpassing ook door op alle andere pagina’s. Simpel toch?

Opgelet! Het draait niet alleen om posities in Google

Bij het testen moet je uiteraard het doel van de wijzigingen niet uit het oog verliezen. Stel je komt erachter dat bezoekers je huidige design niet goed navigeerbaar vinden. Je beslist dan om een nieuw design te implementeren.

Ook dit test je uiteraard zoals hierboven beschreven. Bij het nakijken van de testresultaten is het belangrijk dat je niet alleen je posities controleert. Sterker nog, het is veel belangrijker om te controleren of dat het nieuwe design ook het gewenste effect heeft op de bezoekers!

Het voordeel van de methode is dat je wijzigingen (of ze nu zoekmachine optimalisatie gerelateerd zijn of niet) vooraf kunt testen, zonder achteraf voor verassingen te komen staan.

En zo komen we weer bij de gouden regel van internet marketing: testen, testen en nog eens testen!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
5 reacties op "Bang voor verlies in Google-posities? Test dan eerst!"
  • Anoniem zegt:
    05 Aug, 2011 om 14:01

    Een interessant artikel dat vrij logisch in de oren klinkt. Toch zullen velen deze fout blijven maken door lukraak veranderingen door te voeren.

    Wij staan volledig achter dit artikel. Laatst ook grote veranderingen doorgevoerd, uiteraard met eerst een test!

    Edit: Géén zoekwoorden gebruiken als naam

    Reageren
  • Vereniging van Eigenaren zegt:
    06 Aug, 2011 om 12:43

    Tip: Soms moet je niet alles tegelijkertijd testen. Test een variabel eerst, wees geduldig en wacht. Zo weet je wat wel of niet werkt.

    En conversie percentage blijft belangrijk.

    Edit: Géén zoekwoorden/bedrijfsnamen gebruiken als naamhttp://www.karelgeenen.nl/wp-admin/edit-comments.php?comment_status=approved#comments-form

    Reageren
  • Remon zegt:
    06 Aug, 2011 om 18:22

    Doe het zeker in kleine stappen, en TEST het.

    Heb 1,5 maand geleden van één van mijn sites de complete lay-out en mapstructuur veranderd. En hield zoals in optie 2 vingers gekruist.

    Resultaat was: 30% bezoekers kwijt! Ondertussen wel alweer 15% terug, maar wel jammer. Hoop dat Google alles snel weer vindt, en de site weer hoger in de resultaten plaatst.

    Zo doe ik het dus nooit meer.

    Reageren
  • Anoniem zegt:
    09 Aug, 2011 om 16:33

    Soms moet je wel alles in 1 keer omgooien maar de kern blijft gewoon dat je alles goed moet monitoren.

    Edit: Géén zoekwoorden gebruiken als naam

    Reageren
  • Filip zegt:
    15 Aug, 2011 om 10:51

    Testen lijkt me steeds een goed idee. Ik vraag me wel af of pakweg bij het implementeren van een nieuw CMS het deels aanpassen van bv. Titels wel praktisch haalbaar is.

    Kan de impact ook niet geminimaliseerd worden door het behouden van url structuur en gebruik van zelfde keywords?

    Reageren

Reageren