Naar
boven

Behaal meer omzet en winst! Hang een dashboard op kantoor!

Als onderneming heb je een doel of meerdere doelen. Daaronder hangen de KPI’s. Deze getallen blijven meestal binnen de kamer van de directie en managers.

Wat op zich natuurlijk best vreemd is. Want wie beïnvloeden die KPI’s en daarmee dus ook de doelen? Juist, de werknemers. Zou het dan niet logisch zijn om deze medewerkers inzicht te geven in deze cijfers?

KPI’s en doelstellingen laten leven door ze te laten zien

Het ultieme wat je als organisatie kunt bereiken is dat medewerkers de KPI’s en doelstellingen eigen gaan maken. Dat ze exact weten wat de cijfers betekenen, wat de gevolgen hiervan zijn én hoe zij deze cijfers kunnen beïnvloeden.

Om dit voor elkaar te krijgen zul je deze cijfers moeten laten zien, liefst zoveel mogelijk. De beste manier hiervoor is door middel van een dashboard.

En dan heb ik het niet over een saaie PDF met wat grafieken die je wekelijks doorstuurt. Ik heb het over een digitaal dashboard op een scherm of grote tv.

Binnen onze organisatie hebben wij op strategische plaatsen (bij de koelkast bijvoorbeeld ;-)) dergelijke schermen hangen:

dashboard-KG

Wat laten we zien?

In ons geval  rouleren op deze schermen een drietal dashboards, van onze blog (wat je nu leest), ons Bureau en onze Academy.

Op deze dashboards laten we de belangrijkste KPI’s zien én de doelstellingen van dit jaar. Iedereen ziet dan realtime hoe we er op dit moment voor staan.

Tevens laten we ook de “successen” zien waaronder bijvoorbeeld de dagomzet van onze Academy of het aantal getekende offertes voor ons Bureau.

Wat levert een dashboard ophangen op?

Vanaf dag 1 dat wij het dashboard hebben opgehangen werpt het zijn vruchten af. Zo hebben we in onze vestiging in Valkenswaard een scherm bij de koelkast en eettafel gehangen (zie foto boven).

In de eerste weken merk je dat mensen vragen gaan stellen zoals: “Wat betekent die grafiek” of “Waarvoor staat dat cijfer”. Dit is wat je natuurlijk wil. Op deze manier krijgt iedereen binnen de organisatie voeling met de KPI’s en doelstellingen.

Na die beginperiode zul je zien dat het steeds meer gaat leven. Men ziet een getal, roept iemand anders erbij en ze gaan er over discussiëren.

Het gevolg is dat we hierdoor een resultaatgerichte organisatie  creëren wat zich automatisch vertaalt in een efficiënter en winstgevender team. Ik kan dan ook iedere ondernemer adviseren om zo’n dashboard op te hangen. Voor de prijs moet je het in ieder geval niet laten!

Welke dashboard software?

Op dit moment heb ik ervaring met 2 soorten dashboard-software: Klipfolio en Geckoboard (via deze link ontvangen we beide 10% korting). Die eerste was en is veel te complex. Hoewel de mogelijkheden uiteindelijk misschien iets breder zijn dan Geckoboard is het in de meeste gevallen gewoon overkill. Je hebt er in ieder geval een flinke dosis programmeerkennis voor nodig.

Geckoboard bevalt me veel beter. Standaard zijn er al veel koppelingen (zoals met Google Analytics, Twitter, Facebook en Google Spreadsheet). De leercurve is redelijk vlak en na enkele uren stoeien maak je al mooie en praktische dashboards.

Zelf aan de slag?

Op dit moment leg ik de laatste hand aan onze handleiding voor het maken van een dashboard voor op jouw kantoor. Het leuke is dat je dit helemaal zelf kunt doen en het je in totaal nog géén €200,- per dashboard zal kosten, inclusief computer, scherm en beugel!

De handleiding vind je hier

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
26 reacties op "Behaal meer omzet en winst! Hang een dashboard op kantoor!"
  • Jeroen zegt:
    05 Feb, 2015 om 10:21

    Neem aan dat de 200 euro exclusief de maandelijkse kosten is van Geckoboard? Ik lees op de site dat je minimaal 17 euro per maand betaald als je kiest voor een jaarabonnement.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Feb, 2015 om 13:00

      Dat is inderdaad exclusief het maandabonnement van Geckoboard. Echter zijn er ook andere manieren om data weer te geven. In een volgend artikel zal ik hierop ingaan.

  • Nils van der Knaap zegt:
    05 Feb, 2015 om 11:00

    Heel gaaf om die dashboards te hebben. Heb er zelf ook al aan gedacht om te doen, dus ben benieuwd naar je handleiding.

    Ik moet zeggen dat ik de pricing van Geckoboard ook wel vrij stevig vind. 53 dollar per maand… Ik snap dat organisaties het er ook wel uit kunnen halen, maar misschien kent iemand hier een alternatief?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Feb, 2015 om 12:58

      Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is grafieken in google spreadsheet maken en die dan op je scherm laten zien.

  • Ruud zegt:
    05 Feb, 2015 om 19:37

    het gaat niet om de kosten maar over wat het opbrengt.. Er bestaat nog een andere club, al is geckoboard beter..

    http://www.stredgeboard.com

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    06 Feb, 2015 om 09:15

    Heb zelf al eens lopen testen met cyfe.com. Kent gratis model, maar door beperkingen moet je al snel naar premium. Is in prijs lager dan gecko maar minder opties.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 Feb, 2015 om 09:19

    Cyfe ken ik inderdaad ook. Wat minder opties. Enig voordeel wat zij dan weer hebben: data die bewaard wordt (historical data), dat is wel echt een pluspunt.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    06 Feb, 2015 om 11:33

    Zo te zien richt http://www.stredgeboard.com/ zich vooral op webshops en google analytics. Het mooie aan geckoboard vond ik wel de koppelingen met vele andere programma/tools.

    Ben ook erg benieuwd naar je volgende artikel waarin je ingaat op andere manieren op de data te presenteren.

    Ik zag al een suggestie van een grafiek via google spreadsheet. Maar dan heb je toch niet actuele cijfers on the fly? Mooie van een dashboard is dat het bijna set and forget is (het instellen ervan) en daarna gaat het enkel nog om de output (en het effect op de medewerkers en je zelf).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      06 Feb, 2015 om 12:26

      He Jeroen,

      Met Google Spreadsheet kun je ook al ontzettend veel automatiseren, deze zou dan allerlei data gaan ophalen bij bijvoorbeeld Google Analytics en andere spreadsheets.

  • Robert Boersma zegt:
    07 Feb, 2015 om 12:57

    Ik heb destijds gekozen voor Cyfe vanwege de serp tracking die ze hebben. Dat is toch wel erg handig als je actief bent als online marketeer. Ook om klanten altijd per direct inzage te bieden in de posities van hun website. Biedt Gecko die mogelijkheid ook?

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    08 Feb, 2015 om 13:34

    Nu 2 dagen lopen testen met cyfe.com en geckoboard. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Grootste verschillen zitten tussen welke programma’s en tools standaard gesyncroniseerd kan worden en de wijze van presenteren.

    Als het gaat om een echt dashboard om personeel te motiveren gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar geckoboard door de uniforme manier van presenteren waarbij vooral de kpi cijfers groot en duidelijk zijn.

    Als het gaat om het gebruik van een dashboard om opdrachtgevers op de hoogte te houden dan heeft cyfe op dit moment mijn voorkeur. Zeker als het gaat om het op de hoogte houden van seo opdrachtgevers en een update van de ranking van zoekwoorden.

    Reageren
  • Robert zegt:
    09 Feb, 2015 om 09:32

    Ik ben nu ook bezig met een dashboard aan de muur op ons kantoor. Bij verschillende dashboard websites loop ik tegen hetzelfde probleem aan:

    De E-commerce koppeling met Analytics werkt op zich goed, maar deze kan maar 1x per uur worden gefreshed. Wij willen graag dat deze cijfers minstens 1x per paar minuten opnieuw wordt binnengehaald.

    Heeft iemand een idee van een dashboard dat dit wel kan? Alvast bedankt!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      09 Feb, 2015 om 09:42

      Geckoboard refreshed elke 15 minuten de Google Analytics widgets zover ik weet. Misschien nog niet voldoende?

  • Nils van der Knaap zegt:
    09 Feb, 2015 om 10:32

    Misschien een gekke vraag, maar wat kost Cyfe? Ik zie wel pricing staan op de website, maar daar wordt niet over prijzen gesproken…

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    09 Feb, 2015 om 10:51

    @robert, STANDARD WIDGETS VS REAL TIME
    Geckoboard connects to both standard and real-time Google Analytics data. Widgets that contain the word †˜Current†™ in their descriptions (e.g Current Sources List)will show the most recent data available to Geckoboard, and update approximately every three and a half minutes. Standard widgets will refresh every 15-30 minutes and display data for the period you have defined when setting them up.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    09 Feb, 2015 om 11:08

    @nils.
    Prijs van cyfe staat onder premium. 19 dollar per maand of 14 bij betaling per jaar.

    Het rare is dat op sommige pagina’s pricing in het menu staat en je terecht aangeeft dat daar geen prijzen vermeld staan.

    Link naar juiste pagina: http://www.cyfe.com/premium

    Reageren
  • Robert zegt:
    09 Feb, 2015 om 11:26

    Ik werk nu met Ducksboard en daar wordt ook onderscheid gemaakt tussen real-time en normale Google Analytics.

    De real-time widgets worden daar ook echt real-time getoond, maar de E-commerce koppeling refreshed inderdaad ongeveer elke 15 min. Wij willen graag real-time onze sales cijfers hebben, maar dit lijkt dus echt niet mogelijk.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    09 Feb, 2015 om 11:30

    @robert.
    Het zit hem dus in de output van google analytics. Bij alle dashboards zul je dus dit zelfde probleem hebben.

    Enige oplossing zou zijn op je “bedankpagina” een extra pixel wordt geplaatst van een ander programma. Maar dat geeft alleen het aantal sales weer.

    Reageren
  • Randolph zegt:
    09 Feb, 2015 om 12:03

    Wellicht is DataDashboard.nl een interessant alternatief. Een dashboard van eigen bodem, gekoppeld aan de gegevens van onder andere Google Analytics, AdWords, Facebook, Twitter, Mailchimp en Campaign Monitor. De dienst is net opgestart maar continu in ontwikkeling. We zijn benieuwd wat jullie hiervan vinden?

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    09 Feb, 2015 om 12:08

    @randolph. Het mooie is dat het een nederlands initiatief is, het nadeel is dat het veel minder koppelingen kent. Als je het ook voor klanten zou gaan gebruiken is het ook prijstechnisch minder interessant dan de bestaande alternatieven.

    Reageren
  • Wouter Kroon zegt:
    11 Feb, 2015 om 10:34

    Wat een goed idee Karel! We zitten net in een nieuw kantoor, hadden al een grote tv gekocht en het dashboard van Geckoboard is een perfecte invulling.

    Wij tonen het aantal matches, nieuwe klanten, omzet en winst. Kiyoh waardering en allerlei stats uit GA.

    Erg leuk om dat in één overzicht te hebben, dank voor je tip.

    Reageren
  • Heleen zegt:
    11 Feb, 2015 om 10:55

    Misschien wel heel simpel gedacht, maar een flipover of whiteboard kan toch ook?
    Heeft niet de mogelijkheden van al die andere programma’s. Maar je ziet het wel en kijkt ernaar. En hupsakee een nieuw vel papier en je kunt weer los.
    Toch?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Feb, 2015 om 16:37

      Dat is zeker een mogelijkheid hoor Heleen! Alleen verlies je dan natuurlijk wel de dynamiek.

  • Randolph zegt:
    11 Feb, 2015 om 12:55

    @Jeroen. Bedankt voor je reactie! We kunnen alle hulp en meningen goed gebruiken. Nieuwe koppeling worden op dit moment ontwikkeld. Daarnaast willen we het verschil maken met API’s (zoals; direct posten op social media, benchmark, Milestones, enz.) die we niet hebben gevonden op andere aanbieders. We hebben deze dienst ontwikkeld, juist omdat we geen goed alternatief konden vinden. Het meeste is onvolledig en/of te duur. Maar misschien hebben we er een aantal over het hoofd gezien? Zou je de bestaande alternatieven willen delen? En welke koppelingen vind jij onmisbaar? Als dank voor je tijd en mening wil ik je gratis een account aanbieden van het DataDashboard. Mocht je geïnteresseerd zie ik je mail graag tegemoet op: info@datadashboard.nl

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Feb, 2015 om 16:38

      Dag Randolph,

      Ik vind een uitspraak als te duur erg riskant. Wat is te duur? Een Geckoboard is wel erg stabiel én ze bieden vele integraties, dat is ook wat waard vind ik.

  • Erik van Dorp zegt:
    02 Mrt, 2015 om 12:15

    Hi Karel, goed post over dashboards! Ik ben het helemaal met je eens dat een dashboard ophangen cijfers tot leven brengt. Wij hebben ons als bureau hier helemaal in gespecialiseerd en merken echt dat het werkt. Wij zijn echter fan geworden van Klipfolio. De leercurve is voor de basic stats helemaal niet zo steil (vergelijkbaar met Geckoboard). En Klipfolio heeft onlangs Klipstart gelanceerd, waarbij het allemaal nog veel eenvoudiger wordt. Daarnaast liepen wij vrij snel tegen de beperkingen van Geckoboard aan bij het tonen van cijfers die niet standaard tot de Geckoboard portfolio horen. Veel van onze klanten zijn bureaus die zijn begonnen met Geckoboard, maar zijn overgestapt naar Klipfolio, omdat dit veel meer mogelijkheden biedt (zoals benchmarks). Ook de mogelijkheden voor het visualiseren van de kpi’s (in look & feel, grootte, indicatoren en type grafiek) en het berekenen zijn met Klipfolio veel uitgebreider. Dus zodra je iets voorbij de echte basale dashboards gaat vind ik Klipfolio het sterkere alternatief.

    Reageren

Reageren