Naar
boven

Bloggers, zo verhoog je de gebruikerservaring voor je lezers!

In mijn vorig artikel: Heeft je website last van pogosticking? Zo kom je er van af! schreef ik al over pogosticking en usability.

In dit artikel ga ik twee zaken (archief en hoofdpagina) beschrijven die je weblog een stuk gebruiksvriendelijker maakt.

Archief

De meeste weblogarchieven zijn een ramp wat betreft usability.

Hieronder een voorbeeld van een archief zoals de meeste weblogs die hanteren:

Archief oude stijl

Op het eerste zicht lijkt er dit goed uit te zien. Wanneer je echter een gebruiker bent dan is een dergelijk archief een kleine ramp. Want wat er in de praktijk gebeurd is dat mensen gaan pogosticken. Ze klikken op een maand, zoeken of er wat tussenstaat en keren weer terug om vervolgens op een andere maand te klikken. Dit doen ze net zo lang totdat ze een artikel vinden wat ze interesseert.

Gebruikers moeten dus constant heen en weer klikken, iets wat de usability (lees = gebruiksvriendelijkheid) niet ten goede komt!

Het is veel eenvoudiger voor de gebruikers als ze één pagina hebben waar alle links op staan. Ze hoeven dan niet telkens heen en weer te klikken.

Zoals je op mijn weblog kunt zien heb ik dit principe, wat ook wel “long tail archivering” wordt genoemd, toegepast. Bij het blokje archief aan de rechterkant op de hoofdpagina vind je nu alleen nog maar een jaartal. Klik je op het jaartal dan krijg je alle links naar de artikelen te zien.

Dit heb ik tevens toegepast bij de categorieën. Wanneer je nu op een categorie klikt krijg je een overzicht te zien met links naar alle artikelen binnen die categorie. Wanneer je dit toepast moet je er wel voor zorgen dat je een duidelijke linktitel gebruikt zodat de gebruiker weet wat hij kan verwachten.

Hoofdpagina

Ook de hoofdpagina van bijna alle weblogs kan een stuk gebruiksvriendelijker. Nu is het zo dat er meestal tussen de 8-15 artikelen op de hoofdpagina worden weergegeven. Wil een gebruiker meer artikelen lezen dan is hij verplicht om in het (categorie)archief te gaan zoeken.

Hieronder vind je een voorbeeld van de opmaak van de meeste weblogs:

Hoofdpagina

Zoals je kunt zien is het aantal artikelen wat je op deze manier (vaak met een stuk inleidende tekst, aantal reacties en dergelijke) beperkt. Je wil immers ook niet een pagina waarbij je 30 pagina’s naar beneden moet scrollen.

Toch is er wel een eenvoudige manier om toch meer artikelen op je weblog kwijt te kunnen, zie het onderstaande voorbeeld:

Hoofdpagina 

Hierbij geef je bijvoorbeeld “slechts” 4 artikelen weer met inleidende tekst en aantal reacties en daaronder een simpele lijst met alleen een link naar de artikelen.

Ik heb dit zelf ook toegepast op mijn weblog. Wanneer je naar mijn hoofdpagina gaat en naar onder scrolt zie je wat ik bedoel.

Op deze manier heb je dus én de nieuwste artikelen wat uitgebreider op je hoofdpagina staan én kun je veel meer artikelen kwijt op je hoofdpagina. Zo hoeven gebruikers dus niet te gaan pogosticken.

How-to voor WordPress gebruikers

Om dergelijke links op de hoofdpagina te krijgen hoef je alleen maar de volgende plugin te installeren: WordPress Mullet Plugin.

Op deze pagina vind je tevens informatie over hoe je de plugin moet installeren en wat je er mee kunt.

Om ook je archief gebruiksvriendelijk te maken zul je tot nu toe nog in de PHP-code moeten kruipen. Er is namelijk nog geen plugin die een dergelijke indeling voorziet. (Als iemand zich aangesproken voelt om er een plugin voor te schrijven ;-))

Je zult dus zelf je “archive.php” bestand in je WordPress theme aan moeten passen. Ik heb even mijn archive.php in een tekstbestand geplaatst en online gezet. Je kunt deze hier downloaden/bekijken.

In het tekstbestand kun je zien wat ik heb gedaan. Je zult even moeten kijken hoe jouw archief is opgemaakt. Met een beetje geluk kun je mijn archive.php bestand gewoon kopiëren.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
13 reacties op "Bloggers, zo verhoog je de gebruikerservaring voor je lezers!"
  • Henri van den Hoof zegt:
    05 Dec, 2007 om 03:09

    Persoonlijk vind ik mijn archiefpagina een stuk overzichtelijker. Ik gebruik hiervoor de Smart Archives WP-plugin.

    Die WordPress Mullet Plugin is inderdaad interessant om ook eens te proberen.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    05 Dec, 2007 om 09:51

    Mooie screendump, Karel! ;-)

    Prima artikel met terechte opmerkingen en bruikbare tips.

    Reageren
  • Rogier zegt:
    05 Dec, 2007 om 11:10

    Maar ik zie dat je de plugin zelf nog niet in gebruik hebt genomen?

    Reageren
  • Rogier zegt:
    05 Dec, 2007 om 11:11

    Oh wacht, ik zie he nu. Je hebt de plugin alleen geactiveerd voor de homepage, en niet voor enkel een artikel.

    Reageren
  • Sint zegt:
    05 Dec, 2007 om 11:33

    Ik ben het helemaal eens met je argumentatie en tips, echter ik vind de uitwerking voor verbetering vatbaar.

    Je toont nu op elke pagina (zowel via het archief als bladeren naar volgende pagina’s op de homepagina) alleen de bovenste 4 artikelen met inleiding en de rest alleen met titel. Dit is vrij willekeurig vind ik.

    Waarom verdienen die vier artikelen extra aandacht? De gebruiker moet al scrollen om bij die onderste artikelen te komen en door bij een willekeurig aantal artikelen de inleiding erbij te plaatsen wordt dit alleen maar erger, met als gevolg dat je beste artikelen misschien wel minder goed vindbaar zijn dan de wat mindere stukken.

    Het onderscheid tussen bij welke artikelen je wel of geen inleiding plaatst zou ik dan liever willen maken op basis van redactionele selectie, zodat je de artikelen waar je het meest trots op bent, of die het waardevolst zijn voor bezoekers, er extra uit kunt lichten. Of dat je dit bijvoorbeeld laat bepalen aan de hand van het aantal reacties (discussie~=boeiend onderwerp).

    Dit alles geldt natuurlijk ook voor de ingangen per categorie. Dit zijn voor mensen die gericht aan het zoeken zijn nuttiger pagina’s dan het archief. Ik zou me hier kunnen voorstellen dat je een viertal inleidende artikelen bovenaan zou willen plaatsen met inleiding, zodat je het thema toegankelijker maakt voor minder ingewijde lezers. Met daaronder een overzicht van alle artikelen.

    Ben benieuwd wat je van deze (opbouwende) kritiek vindt!

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    05 Dec, 2007 om 13:07

    Dit blijft een discussie punt, en vooral een interessant punt hoe dit aan te pakken in de combi SEM en usability.

    Ik vind je suggestie van een aantal losse links na bijvoorbeeld 4 artikelen wel interessant, maar soms wil het oog ook wat, laat staan wat de gebruiker wil.

    Misschien is het op dit gebied wel tijd voor een usability test om eens te zien hoe bepaalde gebruikers dit echt ervaren.

    Reageren
  • Rik zegt:
    05 Dec, 2007 om 12:06

    Ik ben akkoord met de “Sint”. Links helemaal onderaan een blog (met meerdere posts): dat zal inderdaad niemand lezen denk ik.

    Wat denk ik wel vlot gaat zijn de vijf populairste, de vijf beste die sterretjes), … artikels rechts plaatsen.

    Reageren
  • Orang zegt:
    05 Dec, 2007 om 14:21

    Je schrijft:
    ‘Want wat er in de praktijk gebeurd is dat mensen gaan pogosticken. Ze klikken op een maand, zoeken of er wat tussenstaat en keren weer terug om vervolgens op een andere maand te klikken. Dit doen ze net zo lang totdat ze een artikel vinden wat ze interesseert’

    Als iemand wat zoekt, kan die persoon toch gewoon ‘googlelen’, want zo vind je snel wat je nodig hebt. Misschien is deze oplossing te simpel voor jullie, maar het gebeurt zelden dat ik iets niet vind via Google. Ook titels van berichten of delen ervan zijn zo te vinden, wel twee of drie dagen na plaatsing, dat wel. Wat mij wel teleurstelt is dat er weinig of geen response is op de door mij geetalleerde berichten. Dagelijks klikken er zo’n 600 ‘kijkers’ aan, met uitschieters tot 3.250, waarvan de helft vaste ‘klikkers’.

    Reageren
  • Nietsnut zegt:
    05 Dec, 2007 om 18:16

    Beste Karel,

    Ik gebruik op mijn website http://www.nietnuttig.nl de plugin http://www.geekwithlaptop.com/projects/clean-archives/ om een mooi en gebruiksvriendelijk archief te publiceren.

    Je tip voor de oudere berichten ga ik zelf ook doorvoeren.

    Nietsnut

    Reageren
  • TTFA Hypotheek zegt:
    05 Dec, 2007 om 21:38

    Het maakt de pagina wel onduidelijker als je het mij vraagt! Misschien moet je op je homepage er iets meer opmaak aan geven!?

    Reageren
  • Casservice zegt:
    06 Dec, 2007 om 19:12

    Weet er iemand toevallig ook een script voor RSS Feeds Healines ik heb een Blog van WordPress ik wil alleen op een andere site Headlines ervoor maken weet iemand hoe?

    Reageren
  • Leo zegt:
    10 Dec, 2007 om 17:32

    Karel,
    Ik zal de gelegeheid eens gebruiken om je hele archief te gaan lezen.
    Mij viel in het kader van usability op, dat de luie lezer ook de feed van een gebruiksonvriendelijk blog kan gebruiken. De feed biedt namelijk al een linklijst van alle artikelen. Hij kan die sorteren op datum of op onderwerp. Dat is krek hetzelfde als wat jij in je archief aanbiedt. Uiteindelijk is alles op computergebied bijna hetzelfde. Het gaat erom niet te verdrinken in de informatie.

    Reageren
  • Sint zegt:
    12 Dec, 2007 om 13:26

    @Leo: Een RSS-feed (neem aan dat je het hierover hebt) bevat nog zelden een overzicht van álle artikelen?

    Reageren

Reageren