Naar
boven

Column: Google. My man!

In het afgelopen jaar heb ik een aantal keuzes moeten maken in ICT land. En terugkijkend is me een heel raar ‘iets’ opgevallen. Ik had geen keuzevrijheid want ik had maar keuze tussen 2 smaken. Microsoft en Google. Dat is veel van hetzelfde met verschillende accenten. En dit komt tot uiting in de internetmarketing van mijn bedrijf; het is goed om over deze keuze eens te filosoferen.

Wij, als PK in Reiniging en andere bedrijven, acteren in een grotere (ict-)omgeving die nauwelijks door ons te beïnvloeden is. En dit heeft nogal wat consequenties, niet alleen voor mijn (internet)marketingstrategie, maar ook voor mijn hard- en software beleid, mijn (sociale) netwerkomgeving en dus uiteindelijk ook mijn gehele onderneming.

Ik ben met eind 2007 begonnen met PK in Reiniging in zijn huidige vorm. Ik dacht na over een marketingbeleid, mijn acquisitiesysteem en de positie die ik in de huidige specialistische reinigingsmarkt wilde bereiken. En dat betekende ook keuzes maken. Op ict vlak betekende dit dat ik moest beslissen welk besturingssysteem en software ik nodig had. En ik had uiteindelijk maar 3 keuzes. Microsoft, Google en de (ik noem ze maar) vrijgevestigden.

Microsoft kwam bij mij over als die gigant die bij iedereen op zijn bureau wil staan. Heel centralistisch en alle programma’s geïntegreerd in 1 overkoepelend systeem, Office. Google daarentegen kwam bij mij over als degene die in elk programma dat ik gebruik alles van me wil weten en dat doet via allianties met anderen. En ja, de vrijgevestigden… cowboys die nieuwe en leuke dingen uitvinden om er daarna achter te komen dat ze worden opgeslokt door ”¦ kies maar.

Dit is dus een rare gewaarwording. PK in Reiniging als zoveel bedrijven wil zich onderscheiden ten opzichte van haar vele concurrenten en heeft daarbij maar de keuze uit 2 smaken. En daar wringt volgens mij de schoen. “Je krijgt wat je erin stopt” klopt ook hier. Als ieder bedrijf maar de keuze heeft tussen 2 smaken, dan krijg je als output heel veel van hetzelfde. Ook met je (internet)marketing. En hoe onderscheid je jouw bedrijf dan?

Ten eerste moet je volgens mij een definitieve keuze maken voor hetzij Microsoft, hetzij Google. Daarnaast moet je de beschikbare tools dan zo inzetten dat je opvalt. Die ene zinsnede, dat unieke filmpje, het originele mailtje. En ja. De follow up zo organiseren met dit beschikbare systemen dat de klant wel krijgt wat hij wilt.

Met PK in Reiniging heb ik gekozen voor Google. Volgens mij de meer flexibele van de twee (hoewel dit maar een onderbuikgevoel is). Daarnaast heb ik gekozen voor een simpele huisstijl, een opvallend logo, een aantal zinnen die overal terugkomen, een folder en catalogus die er strak en duidelijk uitziet en natuurlijk een website die laat zien wat ik doe (in plaats van wie ik ben). En als laatste heb ik mijn proces met de beschikbare ICT zo ingericht dat ik snel en doelgericht op de wens van de klant kan inspelen.

Maar om nu te zeggen dat ik blij ben. Mijn concollega’s doen dit in meer of mindere mate ook allemaal. En waar moet ik me nog meer mee onderscheiden? Ik hoor het graag! En tot die tijd. Google. My man.

PS Ja, ondanks al deze vragen gaan de zaken goed. Dus misschien doe ik het toch goed.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Eddy Weemhoff
Eddy Weemhoff is een ondernemer die zijn eerste stappen zet in de internetmarketing. Momenteel is hij bezig om internetmarketing als verkoopmiddel in te richten. Hierbij worden de richtlijnen gebruikt van onder andere KarelGeenen.nl, zoals het inrichten van de site, de do’s en don’ts in internetmarketing en de praktische tips vanuit de RSS feed.
26 reacties op "Column: Google. My man!"
  • Nienke Buiskool Leeuwma (Traffic Builders) zegt:
    05 Nov, 2008 om 16:12

    Dat onderscheidende is inderdaad een lastig onderdeel. Als ik je website zo bekijk geeft het bij mij meer een blog indruk dan een zakelijke website. Ik denk dus dat je meer onderscheidend kan zijn in de look en feel van je website. Wat ik zelf minder lekker vind is om op de homepage te moeten scrollen om al je producten te zien. Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. En verder, veel succes.

    Reageren
  • Rob Klaassen zegt:
    05 Nov, 2008 om 16:48

    Een andere tip is om ?PHPSESSID te “gebruiken” op je pagina. Dit heeft met je serverinstellingen te maken maar is wel uit te zetten.

    Ik krijg ook nog een error: Warning: preg_replace() [function.preg-replace]: Compilation failed: nothing to repeat at offset 0 in /home/pkinreinigingnl/HTML/verticale_reiniging.php on line 21

    Reageren
  • Dave 2 zegt:
    05 Nov, 2008 om 16:49

    Wat ik in de eerste plaats mis op jouw site is een duidelijke call to action..Voor mij komt de site over als een ‘info’ site en niet zozeer als een bedrijf die een oplossing heeft voor mijn probleem.

    Maar als je niet te klagen hebt, dan ben je zeker al op de goede weg :o

    Dave

    Reageren
  • Barry zegt:
    05 Nov, 2008 om 17:54

    Ik moet het toch wel eens zijn met Nienke, ik krijg ook een blog-vibe en niet zo zeer een duidelijk gevoel bij wat je doet als bedrijf zijnde.

    Enige tip wat ik kan geven en waar ik zelf altijd gek op ben met de klanten is: durf buiten de lijntjes te tekenen :)

    Reageren
  • erik zegt:
    05 Nov, 2008 om 19:34

    Ik ben het volledig eens met de opmerkingen hierboven.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    05 Nov, 2008 om 23:49

    Ik ook! Sinds die vorige column had ik al een vreemd gevoel bij je website. Het is niet duidelijk en lijkt op een blog, dat komt misschien omdat je header doet denken aan een standaard WordPress installatie ook al is het dat niet..

    Het ontbreken van een duidelijk call2action is een groot gemis.

    Mijn ogen -en daarin sta ik niet alleen- kijken als eerst naar die foto’s. Echter heb ik moeite met het onderscheiden, ik weet tijdens mijn eerste 2 seconden totaal niet waar ik nou eigenlijk naar aan het kijken ben. Eigenlijk ben je mij daar al kwijt.

    Zet een Call2Action op je homepage en benadruk je belangrijkste USP. De verschillende onderdelen van jou bedrijf interesseren me pas als je me in eerste instantie heb kunnen boeien. Als dat niet gelukt is dan ben ik weg..

    Dit is overigens allemaal positief en opbouwend bedoelt. Eigenlijk krijg je nu gewoon heel erg goedkoop advies :-)

    Reageren
  • erik zegt:
    06 Nov, 2008 om 00:05

    Dit is overigens allemaal positief en opbouwend bedoelt. Eigenlijk krijg je nu gewoon heel erg goedkoop advies :-)

    haha idd. we zitten elke keer met zijn allen naar die site te leveren en opbouwende kritiek te leveren.

    Wel een mooi groepsproces. Ik kan me echter ook voorstellen dat eddy er een beetje moedeloos van wordt. In de reacties hierboven wordt toch best wel kritisch gekeken naar de basis opzet van de site.

    ANderzijds, met wat discussie heen en weer lukt het vast om een leading site te maken in deze business.

    Waar een wil is, is een weg.

    Reageren
  • Thijs zegt:
    06 Nov, 2008 om 00:24

    Kan me inderdaad voorstellen dat het niet altijd even leuk is al die kritiek.

    Ik denk echter dat Eddy zich in een bevoorrechte positie bevindt, de doelgroep van deze blog heeft best wel wat nuttigs te melden denk ik. Er zijn genoeg MKB-ers die het met minder advies moeten stellen.

    Daarbij stelt Eddy zich ook open en kwetsbaar op door een column te schrijven en dat respecteer ik zeer.

    We maken er gewoon een groepsproject van. :-)

    Reageren
  • Lodewijk zegt:
    06 Nov, 2008 om 09:12

    Mijn two cents:

    Ik begrijp het hele “Inloggen tot 30 Okt” ook niet? Misschien is het makkelijker om een actiepagina (landingspagina) voor een mailing aan te maken?

    Leuk om te lezen waar je mee worstelt Eddy, keep’m coming

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    06 Nov, 2008 om 11:20

    Met alle respect, wat een ontzettend wazig artikel weer dit!

    De enige rode draad die ik kan herkennen is dat het gaat over je eigen bedrijf en ervaringen, want je springt van de hak op de tak en geeft weinig bruikbare informatie.

    Reageren
  • erik zegt:
    06 Nov, 2008 om 11:29

    De schrijfstijl is idd vrij los, haha. Maar goed, het lijkt voorlopig nog te werken gezien de enorme hoeveelheid reacties die loskomen.

    Ik denk dat het een hele uitdaging is om goede interenet presence te krijgen als je niet als core business internet hebt.

    Eddy wil graag reiniging verkopen en zoekt naar de mogelijheden van internet. Zo zijn er nog duizenden ondernemers die vermoeden dat internet iets biedt maar gewoonweg niet de kennis, budget, fantasie, instelling, marktgevoel, etc hebben om het tot een succes te maken.

    Natuurlijk zijn er veel bureautjes die je helpen met je website. Maar dan moet je wel het kaf van het koren scheiden en volgens mij lukt dat veel ondernemers nog niet.

    ALs je kijkt wat sommige website bouwers nog voor ellendige, lelijke, niet duidelijke, ondoorzoekbare flash websites leveren dan is hier nog een lange weg te gaan.

    Pluim voor Eddy dat hij besluit hier eens diep in te gaan duiken en het beste voor zijn onderneming naar boven te halen. Hier zit nog veel concurrentie voordeel.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    06 Nov, 2008 om 11:47

    @Sint

    Het is dan ook geen “leer artikel”. Het is een column. Waar je vooral van kunt leren, denk ik, is van de reacties die worden gegeven.

    Reageren
  • Mark van Loon zegt:
    06 Nov, 2008 om 11:09

    Eddy,

    Ik ben het eens met het blog-gevoel en de inlog-mogelijkheid voor bepaalde tijd.

    Bovendien vind ik het niet handig dat je menu op je homepage rechts staat, tewijl hij op andere pagina’s links staat. Een menu hoort mijn inziens altijd links (verticaal) of bovenaan (horizontaal).

    Daarnaast geeft je homepage wat mij betreft te veel informatie. Ik wil hier een snelle keuze maken, en me vervolgens laten informeren op de onderliggende pagina. Een snelle klik is wat ik hier wil maken. Laat daarom lose kreten als “verfraaing”, “een frisse uitstraling” of “periodieke basis” weg. Dit zegt mij toch niets.

    Hoop dat je het commentaar waardeer, en niet opneem als onterechte kritiek. Als dat zo is, hoor ik dat ook graag.

    Leuk stukje tekst trouwens, net als je andere columns.

    Reageren
  • Catharina zegt:
    06 Nov, 2008 om 13:33

    Ik snap je weerstand tegen Microsoft en Google. Ik heb precies hetzelfde en daarom maken wij alleen maar gebruik van vrije software, zoals Gnu/Linux (Ubuntu), Drupal, Joomla, WordPress, enz. Jij duidt dat aan als onafhankelijke cowboys, maar als je er wat meer in gaat verdiepen,zul je al snel de grote voordelen daarvan zien, namelijk dat je voor je ICT-architectuur onafhankelijk bent, dat de software code voor iedereen inzichtelijk is en dat zonder licentiekosten.

    Reageren
  • Eddy Weemhoff zegt:
    06 Nov, 2008 om 12:54

    Bedankt allemaal voor de (leuke) reacties.

    Zoals Karel al zei, ‘Het is een column’ waarin ik als ‘leek’ probeer aan te geven wat mij opvalt bij het aangaan van internetmarketing voor PK in Reiniging. En dit is soms globaal, zijdelings rakend aan internetmarketing zoals in dit artikel, maar kan ook heel erg diep ingaan op 1 of meerdere onderwerpen binnen het vakgebied. Het is maar wat mij op dat moment bezighoudt. Dit probeer ik dan te verwoorden omdat ik denk dat ik niet de enige ben die met deze materie stoeit.

    Ik denk dat mijn volgende column betrekking ingaat op mijn (internet)marketing strategie en de manier van werken die ik nu hanteer. Dan begrijpen jullie misschien meer van de keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt.
    * Wat steeds terugkomt is dat mijn website er als een ‘blog’ uitziet. Dit is een bewuste keuze omdat het vooral een informatieve site is die een rustige uitstraling moet hebben. Daar kom ik dan over 2 weken op terug.
    * Waar jullie ook terecht op terugkomen is het ontbreken van een call to action (cta). Om een lang verhaal kort te maken. Dit is nog niet gebeurd omdat een goede cta tijd kost om te ontwikkelen. Het niet hebben van een cta op de website is volgens mij beter dan een slechte cta waarbij er steken vallen in de follow up. Ik heb daarentegen wel een cta in mijn mailing. Hierbij is mijn website ondersteunend. Maar ik denk dat ook hier in mijn volgende column duidelijkheid in kan komen.

    Wat ik wel doe is om specifieke suggesties door te voeren, zoals bv het vermijden van het indiceren door google van sessieid’s twee columns terug. Ik heb hiervoor een stukje code ingevoerd die hiervoor zorg draagt. Alleen heeft deze weer tot gevolg dat ik een ‘warning’ krijg bij de eerste keer doorklikken (zie boven). Wat ik daar nu weer aan moet doen…pfff.

    Natuurlijk neem ik jullie commentaar alleen maar positief op en hoop ik dit nog vaak van jullie te krijgen.
    Deze column “Google. My man!” heb ik echter geschreven naar aanleiding van het rare gegeven dat ik als gemiddelde zakelijke gebruiker niet veel keus had in een zeer dynamische markt. Dat er 2 bedrijven zijn die de markt bepalen. En dat je volgens mij als ondernemer hier een duidelijke keuze in moet maken om je bedrijf goed te kunnen positioneren.

    Ben benieuwd naar jullie reacties!

    Groet,

    Eddy

    Reageren
  • erik zegt:
    06 Nov, 2008 om 14:39

    Zoals Catharina al zegt, er is al keuzevrijheid. Je zult inderdaad wat meer moeten nadenken over welke producten je gebruikt maar eigenlijk moet je dat bij microsoft ook doen anders betaal je je suf.

    Er zijn websites en blogs gewijd aan hoe je je architectuur met vrije software opzet. Kwestie van een keer goed voor gaan zitten.

    Afhankelijk van wat je nodig hebt kan er wel eens iets moois tussenzitten.

    Reageren
  • Eddy Weemhoff zegt:
    06 Nov, 2008 om 14:25

    @Catharina
    Ik heb niet zozeer weerstand tegen Microsoft en Google. Als ik met PK in Reiniging ook zo groot zou mogen worden ;-) dan zou ik ook streven naar een monopoliepositie.
    Wat mij echter verbaasd is dat er maar 2 echte keuzes zijn en dat ook de vrije software daar aansluiting bij zoekt of door wordt opgeslokt. Een voorbeeld is dat Microsoft tegenwoordig ook met (sommige) vrije softwarestandaarden werkt. En in het verleden bleek dat dit op de lange duur betekent dat deze softwarestandaarden door Microsoft uiteindelijk worden overgenomen. (zie het verleden van internet explorer)
    En als je echt vrij wil zijn dan moet je daar enorm veel energie in steken(en die energie moet ik al zo verdelen).

    Misschien dat de EU met al haar inkomsten aan boetes voor Microsoft een tegenhanger voor Microsoft en Google moet stimuleren om zo een echt alternatief te bieden voor Europese ondernemers (zoals bij het GPS systeem – Galileo) en zo de markt openbreken om keuzevrijheid te geven.

    Reageren
  • Eddy Weemhoff zegt:
    06 Nov, 2008 om 15:08

    @Erik
    Ik gebruik nu veelal de producten van Google, zoals hun zakelijke mail (http://mail.google.com/a/pkinreiniging.nl/#inbox), hun agenda (http://www.google.com/calendar/hosted/pkinreiniging.nl/render) hun documenten (http://docs.google.com/a/pkinreiniging.nl/?tab=co#all) als basis voor mijn bedrijf. Daarnaast gebruik ik een eigengemaakt acquisitiesysteem van php code, van waaruit ik al mijn mailing verzorg en mijn catalogus beschikbaar stel aan de klanten. En maak ik gebruik van Skype voor mijn telefoonverkeer(onbeperkt bellen), maar daar heeft Google Chrome (beta) nog geen goede plug in voor, dus ben ik daarvoor aangewezen op internet explorer.

    Dit hele pakket kost me € 60,00 per jaar per werknemer. Moet ik ook nog wat abonnementskosten voor een internetverbinding betalen… maar het komt erop neer dat ik zo redelijk goedkoop ben. (Hier heb ik dan wel 1,5 jaar over gedaan om dit uit te zoeken)

    Ik verwacht dat het bellen binnenkort ook via Google wordt aangeboden en dat ze hoogstwaarschijnlijk ook wel iets vinden op programmeren via php.
    Google is trouwens al hard bezig want volgens mij wordt hun software bij linkedin gebruikt bij al die nieuwe applicaties.

    Vandaar de titel: Google. My man!

    Reageren
  • Sint Smeding zegt:
    06 Nov, 2008 om 17:05

    Wie zegt dat je moet ‘kiezen’ tussen Google en Microsoft?

    De meeste potentiële bezoekers van jouw website gebruiken Google om op het internet te zoeken. Daar valt dus niks in te kiezen.

    Je kunt dit soort bepaalde gegevens zien als een beperking die jou wordt opgedrongen, maar de positie van dit soort grote bedrijven zorgt ook voor overzichtelijkheid. Stel je nu eens voor dat je moest kiezen uit 20 softwareleveranciers en 40 zoekmachines? Hoe zou je dan kunnen bepalen waar voor jouw bedrijf de beste kansen liggen?

    Accepteer de markt zoals die is, laat je goed adviseren en denk in kansen in plaats van in beperkingen.

    Reageren
  • Anneke zegt:
    06 Nov, 2008 om 18:38

    Ik moet zeggen dat ik er ook niet zoveel van snap. Ik ben een Mac gebruiker in Hart en Nieren. Ik ontwikkel dagelijks website’s en databasetoepassingen. En o.k. ik gebruik een windowsmachine om m’n website’s te testen, de rest van de tijd staat hij te verstoffen. Voor de rest maak ik gebruik van filemaker, msql en php op een Unix-server en browse ik in firefox en daar is niets windows’ aan.
    Dussssuhhhhh een beetje kortzichtig allemaal dat je maar twee keuzes hebt…

    Reageren
  • Eddy Weemhoff zegt:
    06 Nov, 2008 om 18:52

    @Anneke
    Je hebt volledig gelijk met de Mac. Dat is zeker een volwaardige 3e keuze. Moet eerlijk bekennen dat ik niet met een Mac ben opgegroeid en dat ik deze keuze daarom helemaal vergeten ben. Maar ik denk dat ik daarmee ook in goed gezelschap verkeer ;-) Ik zal me er zeker in verdiepen. thnx

    Reageren
  • erik zegt:
    06 Nov, 2008 om 18:54

    Je kan de software van een mac toch ook op een normale pc draaien? Als je tenminste windows er vanaf haalt.

    Reageren
  • erik zegt:
    06 Nov, 2008 om 18:54

    edit: useless

    Reageren
  • Catharina zegt:
    06 Nov, 2008 om 19:26

    Eddy, je opmerkingen over maar 2 keuzes en dat vrije software zou worden opgeslokt door Microsoft, raken kant nog wal. Software standaarden is heel iets anders dan vrije software en MS wordt gedwongen zich daaraan te houden, maar dat heeft niks te maken met het nog steeds gesloten zijn van de code.

    En ja als je een vrij besturingssysteem en andere vrije software wilt gebruiken zul je daar wat energie in moeten steken, maar niet meer dan bij het overschakelen naar Mac of andere gesloten software.

    Reageren
  • Ruud zegt:
    12 Nov, 2008 om 12:36

    Terug naar de basis, simpel xhtml websites maken!

    Reageren

Reageren