Naar
boven

Een webshop is net een echte winkel

Een webshop beginnen op je zolderkamer bestaat allang niet meer. Nou ja, allang”¦ voor internetbegrippen dan. Een jaar of 2 dus. Als je een webshop begint, begin je echt een bedrijf. Een bedrijf waar je alle tijd en energie in zal moeten stoppen om het te laten slagen.

Webshop beginnen

Als je vandaag een webshop begint kun je rekenen op veel concurrentie. Je zult er dan ook fulltime mee bezig moeten zijn om enigszins succesvol te worden. Net als in een echte winkel zul je altijd aanwezig moeten zijn in je winkel. Of je huurt hier iemand voor in. Net als in een echte winkel ben je constant bezig je waren te ordenen en te presenteren. Net als in een echte winkel verdiep je je in de eigenschappen van ieder specifiek product, zodat je je klanten goed kunt informeren. En als de klant eenmaal in je winkel / op je website is, dan mag hij natuurlijk pas vertrekken nadat hij heeft afgerekend. Ook dat is identiek voor een webshop en een fysieke winkel.

Kijken, kijken, niet kopen

“Typisch Nederlands” wordt wel gezegd. Maar sinds de introductie van de internationaal georiënteerde webshops blijkt dat dit principe over de hele wereld geldt. “Typisch menselijk” zouden we dus eigenlijk moeten zeggen. Op zich is er ook niets mis met kijken, kijken, niet kopen. De bezoeker heeft dan in ieder geval gekeken en waarschijnlijk komt hij nog terug. Maar ja, je rondt natuurlijk liever direct de verkoop af.

Heb je een webshop? Denk als een detaillist!

Een webshop is net een echte winkel, dus denk als een detaillist bij de keuzes die je maakt.

Waar vestig je je webshop?

Natuurlijk op een domein met een herkenbare url. Maar denk ook als een detaillist en zorg voor een ingang waar veel publiek langs loopt. Zoals je de bijenkorf direct vanuit de koopgoot kunt binnenwandelen, zo moet je jouw webshop kunnen binnenlopen vanuit drukke winkelgebieden op het web. Denk hierbij aan allerlei verzamelpagina’s en winkellijstjes waar kopers op zoek zijn naar de leukste webwinkels in de buurt.

Waar adverteer je?

Een detaillist adverteert in de omgeving van de winkel. Een webshop opereert vaak landelijk en kent dus een nogal grote omgeving. Toch blijft het principe hetzelfde. Je adverteert direct bij je doelgroep. Kies voor Google, waar je klanten specifiek naar jouw producten zoeken en kies voor vergelijkingssites waar klanten prijzen kunnen vergelijken.

Hoe dwing je de klant tot aankoop?

Een goede detaillist heeft aandacht voor zijn klant. Hij help hem bij het maken van de keuze en adviseert hem door het bieden van duidelijke informatie. Zorg natuurlijk dat de prijs goed is, maar de laagste prijs wint het niet altijd van service en vriendelijkheid. Dus focus op dat laatste. Daar kun je je onderscheiden. Heeft de klant de keuze gemaakt, dan pak je het product netjes in en bied je hem alle mogelijkheden voor een goede en veilige betaling. Op de toonbank / in de afrekenmodule bied je wat extra producten aan. Nevenverkoop noemt de doorgewinterde detaillist dat.

Hoe maak je van klanten trouwe klanten?

De detaillist zou een klantenkaart introduceren, of een speciale koopavond voor vaste klanten organiseren. Voor jouw webshop geldt hetzelfde. Doe iets extra’s voor je vaste klanten. Een nieuwsbrief is een mooie communicatietool. Maar daarmee communiceer je alleen nog maar.

Zalando geeft klanten korting voor hun volgende aankoop (uiteraard met uiterste houdbaarheidsdatum). Bij andere webshops moet je eerst fan worden van hun facebookpagina voordat je gebruik mag maken van een speciale actie. Dat kan ook.

Hoe je het ook aanpakt, zorg er in ieder geval voor dat je jouw vaste klanten iets extra’s biedt. Al is het maar dat je ze een dag eerder dan de rest toegang biedt tot de nieuwe collectie. Of tot de uitverkoop. Dat zou een detaillist namelijk ook doen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Chris van Marion
Chris is eigenaar van Online Ambitie, bureau voor internetredactie en webmanagement en helpt bedrijven bij het realiseren van hun eigen online ambitie.
5 reacties op "Een webshop is net een echte winkel"
  • Christian zegt:
    06 Nov, 2012 om 10:17

    Goed artikel Chris en leuke vergelijking. Ik weet uit eigen ervaring dat je niet zomaar even een webshop opzet.

    Ik zou graag nog willen aanvullen dat online retailers er ook goed over moeten nadenken hoe ze zich online willen profileren (marketing/pr) en hoe ze mond-tot-mond reclame kunnen realiseren.

    Ik heb bijvoorbeeld samen met mijn vriendin een webshop, http://www.make-up–your-stash.nl. Door middel van het geven van producten aan bekende bloggers om deze te laten reviewen hebben wij gewerkt aan onze naamsbekendheid en gezorgd dat autoriteiten over je producten praten, of dit nu positief of negatief is.

    Dit is maar een van de voordelen waardoor wij met behulp van content marketing onze webshop zien groeien, wat echt gaaf is om te zien.

    Reageren
  • Albert zegt:
    06 Nov, 2012 om 17:32

    Goed artikel, ik merk nog vaak dat personen denken “Nu ik mijn webshop helemaal klaar heb, kan ik achterover gaan hangen”. Ze komen er vaak snel al wel achter dat dit niet zo werkt :).

    Ik snap wel wat je bedoeld, maar misschien waren wat specifieke voorbeelden bij het kopje ‘Denk als een detaillist!’ wel leuk geweest.

    De tip met klanten belonen (voor het b.v. aanmelden bij de nieuwsbrief) door ze kortingen te geven oid is echt super, iedere webshop zou een dergelijke insteek moeten hebben om de up-sell te bevorderen.

    Thanks voor het artikel.

    Reageren
    • Chris zegt:
      10 Nov, 2012 om 23:18

      Veel starters met een webshop denken inderdaad vaak dat het vanzelf gaat. Terwijl de inhoud juist zo belangrijk is. En ja, voorbeelden. Dat had het artikel inderdaad completer gemaakt. Maar ook langer…

      Bedankt voor je complimenten

      Chris

  • Arne zegt:
    08 Nov, 2012 om 11:51

    Leuk om te lezen, top. Ik vind het kopje ‘Hoe dwing je de klant tot aankoop?’ nog het meest interessant. Bezoekers trek je (na een hoop seo en sea) wel, maar hóe krijg je ze zover om bij JOU te kopen en niet bij de ander? Erg lastig, helemaal in onze hekwerken branche.

    Ondertussen blijf ik gewoon dit soort artikelen lezen! Groetjes

    Reageren
    • Chris zegt:
      10 Nov, 2012 om 23:26

      De aankoop is inderdaad het lastigst. Hoe krik je die ROI op. Het begint natuurlijk bij een goed product en een goede prijs en service. Maar de klant kan op meer momenten afhaken. Heel belangrijk is hierbij het analyseren van de bezoekers. Dus rapporten draaien in Analytics. Op die manier kom je veel te weten over het gedrag van je bezoekers en kun je actie ondernemen om ze aan boord te houden.

      Chris

Reageren