Focus: de basis van elke goede webpagina

Karel
5/8/2010
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
5/8/2010
Internet marketing
X
min leestijd

Focus. Dat is wat elke goede website moet hebben, vanaf de homepage tot de detailpagina. Alleen die dingen in beeld brengen die er echt toe doen. Die zaken waarvoor bezoekers naar uw website komen.

Minder is meer

Less is more. Iedereen kent dit credo, maar weinigen passen het daadwerkelijk toe. Nochtans is het essentieel voor het succes van uw website. Probeer elke pagina, elke tekst, elke foto op te bouwen rond het principe dat minder vaak meer is.Door uw website en uw pagina's een duidelijke focus mee te geven, weten uw bezoekers duidelijk waar ze moeten kijken en stijgt uw conversie.

Parallel met fotografie

Fotograaf Bryan Peterson heeft het in zijn boek 'Learning to see creatively' onder meer over wat van een foto een goede foto maakt.

  • "Amateurs often end up with pictures that have too many points of interest. The resulting lack of direction and subsequent confusion alienates the eye, forcing it to move on, seeking satisfaction elsewhere."
  • "Without order you have chaos. With chaos comes stress. With stress comes the inability to perform well."

Dat klopt. Ook voor websites.

Slechte webpagina's hebben te veel focuspunten. Het gevolg: de ogen weten niet waar kijken, en de bezoeker is weer weg naar Google om elders bevrediging te zoeken.Het is onvoorstelbaar hoe vaak we tijdens usability testen mensen tilt zien slaan omdat ze niet weten waar ze moeten kijken. Ze zien wat ze moeten zien omdat de pagina's te vol staan. Hun ogen schieten heen en weer over het scherm maar ze zien niets.

Fotovoorbeeld: Amsterdam

Voor een opdracht voor een reisbrochure moest Peterson een foto nemen die 'Amsterdam en Nederland' moest uitstralen.

  • Poging 1 (linksboven)Bloemen, fietsen, een gracht en duifjes (die hij zelf eten gaf om ze in beeld te houden). Resultaat: te veel aandachtspunten. Gepruts. Triestig voor een beroepsfotograaf.
  • Poging 2 (rechtsboven)Duifjes weg en de achtergrond proberen te vereenvoudigen door een voorbijrijdende tram. Resultaat: nog steeds te druk.
  • Poging 3 (onder)Een radicaal ander standpunt en focus op de basis: tulpen, de fietsen en op de achtergrond het rustgevende water. Resultaat: een rustige foto met maximale impact.

Websitevoorbeeld: tankstations

Denk eens na waarvoor mensen de websites bezoeken van bedrijven als Shell, Esso, Lukoil, Q8 etc.? Wat zijn de top taken op deze websites? Wat zou hun focus moeten zijn?Denk er even over na. Maak een kort lijstje van 2 tot 4 top taken die zo'n website volgens u meteen zou moeten beantwoorden. Vergelijk dat lijstje dan met de realiteit.

Lukoil

Bij Lukoil ligt de focus op

  • Tankstation zoeken
  • Prijzen
  • Fleetkaart voor bedrijven

Leuke extra: lijst tankstations voor op je GPSPS: De rode lijn duidt aan waar in een resolutie van 1024 x 768 ongeveer de vouwlijn ligt. Jammer dat de postcodekeuze net buiten beeld valt.

Esso

Esso.nl leidt bezoekers naar de homepage van ExxonMobil. Daar zal ongetwijfeld een waanzinnig interessante interne redenering achter zitten, maar die kan de bezoeker echt niet schelen. Die vraagt zich waarschijnlijk gewoon af: "Euhm, bestaat Esso niet meer?'. Om meteen weg te gaan en nooit meer terug te keren. Aan interne redenen heeft een bezoeker niets.

Bij Esso/ExxonMobil ligt de focus op

  • Het razend interessante 'Outlook for Energy 2030"²
  • Nieuws
  • Nog meer nieuws (de echte pagina is nog veel langer, zo'n 10 scrolls)
  • Beurskoers

Verder: enkele handige links.PS: De rode lijn duidt aan waar in een resolutie van 1024 x 768 ongeveer de vouwlijn ligt.

Wat stond er op uw lijstje?

Als nuchtere medemens had u waarschijnlijk ook 'tankstation zoeken' en 'prijzen' op uw lijstje staan. En eventueel ook iets over 'tankkaarten' en 'levering stookolie'.Met andere woorden: Lukoil maakt de juiste keuzes en Esso slaat de bal compleet mis.

Bent u Lukoil of Esso?

Kijk eens naar uw eigen homepage. Focust u net als Lukoil op de belangrijke zaken? Of verveelt u uw bezoeker met saaie nieuwsberichten en verwijzingen naar hoe geweldig u wel bent?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier