Naar
boven

Focus: de basis van elke goede webpagina

Focus. Dat is wat elke goede website moet hebben, vanaf de homepage tot de detailpagina. Alleen die dingen in beeld brengen die er echt toe doen. Die zaken waarvoor bezoekers naar uw website komen.

Minder is meer

Less is more. Iedereen kent dit credo, maar weinigen passen het daadwerkelijk toe. Nochtans is het essentieel voor het succes van uw website. Probeer elke pagina, elke tekst, elke foto op te bouwen rond het principe dat minder vaak meer is.

Door uw website en uw pagina’s een duidelijke focus mee te geven, weten uw bezoekers duidelijk waar ze moeten kijken en stijgt uw conversie.

Parallel met fotografie

Fotograaf Bryan Peterson heeft het in zijn boek ‘Learning to see creatively’ onder meer over wat van een foto een goede foto maakt.

  • “Amateurs often end up with pictures that have too many points of interest. The resulting lack of direction and subsequent confusion alienates the eye, forcing it to move on, seeking satisfaction elsewhere.”
  • “Without order you have chaos. With chaos comes stress. With stress comes the inability to perform well.”

Dat klopt. Ook voor websites.

Slechte webpagina’s hebben te veel focuspunten. Het gevolg: de ogen weten niet waar kijken, en de bezoeker is weer weg naar Google om elders bevrediging te zoeken.

Het is onvoorstelbaar hoe vaak we tijdens usability testen mensen tilt zien slaan omdat ze niet weten waar ze moeten kijken. Ze zien wat ze moeten zien omdat de pagina’s te vol staan. Hun ogen schieten heen en weer over het scherm maar ze zien niets.

Fotovoorbeeld: Amsterdam

Voor een opdracht voor een reisbrochure moest Peterson een foto nemen die ‘Amsterdam en Nederland’ moest uitstralen.

  • Poging 1 (linksboven)
    Bloemen, fietsen, een gracht en duifjes (die hij zelf eten gaf om ze in beeld te houden). Resultaat: te veel aandachtspunten. Gepruts. Triestig voor een beroepsfotograaf.
  • Poging 2 (rechtsboven)
    Duifjes weg en de achtergrond proberen te vereenvoudigen door een voorbijrijdende tram. Resultaat: nog steeds te druk.
  • Poging 3 (onder)
    Een radicaal ander standpunt en focus op de basis: tulpen, de fietsen en op de achtergrond het rustgevende water. Resultaat: een rustige foto met maximale impact.

 

Websitevoorbeeld: tankstations

Denk eens na waarvoor mensen de websites bezoeken van bedrijven als Shell, Esso, Lukoil, Q8 etc.? Wat zijn de top taken op deze websites? Wat zou hun focus moeten zijn?

Denk er even over na. Maak een kort lijstje van 2 tot 4 top taken die zo’n website volgens u meteen zou moeten beantwoorden. Vergelijk dat lijstje dan met de realiteit.

Lukoil

 

 Bij Lukoil ligt de focus op

  • Tankstation zoeken
  • Prijzen
  • Fleetkaart voor bedrijven

 Leuke extra: lijst tankstations voor op je GPS

PS: De rode lijn duidt aan waar in een resolutie van 1024 x 768 ongeveer de vouwlijn ligt. Jammer dat de postcodekeuze net buiten beeld valt.

Esso

Esso.nl leidt bezoekers naar de homepage van ExxonMobil. Daar zal ongetwijfeld een waanzinnig interessante interne redenering achter zitten, maar die kan de bezoeker echt niet schelen. Die vraagt zich waarschijnlijk gewoon af: “Euhm, bestaat Esso niet meer?’. Om meteen weg te gaan en nooit meer terug te keren. Aan interne redenen heeft een bezoeker niets.

 

 Bij Esso/ExxonMobil ligt de focus op

  • Het razend interessante ‘Outlook for Energy 2030”²
  • Nieuws
  • Nog meer nieuws (de echte pagina is nog veel langer, zo’n 10 scrolls)
  • Beurskoers

Verder: enkele handige links.

PS: De rode lijn duidt aan waar in een resolutie van 1024 x 768 ongeveer de vouwlijn ligt.

Wat stond er op uw lijstje?

Als nuchtere medemens had u waarschijnlijk ook ‘tankstation zoeken’ en ‘prijzen’ op uw lijstje staan. En eventueel ook iets over ‘tankkaarten’ en ‘levering stookolie’.

Met andere woorden: Lukoil maakt de juiste keuzes en Esso slaat de bal compleet mis.

Bent u Lukoil of Esso?

Kijk eens naar uw eigen homepage. Focust u net als Lukoil op de belangrijke zaken? Of verveelt u uw bezoeker met saaie nieuwsberichten en verwijzingen naar hoe geweldig u wel bent?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karl Gilis
Karl is een Belgische usability specialist en informatiearchitect. Hij heeft zijn eigen blog over web usability.
18 reacties op "Focus: de basis van elke goede webpagina"
  • Bjorn van der Neut zegt:
    05 Aug, 2010 om 16:08

    Leuk artikel echter is het niet altijd duidelijk waar je focus op wilt leggen bij een webshop. Neem bij Bol.com of Neckermann. Ze verkopen mega veel waar ligt dan voor een bezoeker de aandacht op? De een komt voor een tv en de ander voor een boek of koffiezet apparaat.

    1 ding hebben ze gemeen ze zijn opzoek naar iets …. :)

    Reageren
    • Karl Gilis zegt:
      05 Aug, 2010 om 16:14

      Op de detailpagina’s is het voor zo’n sites net zoals bij de andere: focus op wat belangrijk is voor de bezoeker.

      Op de keuzepagina’s moet de focus liggen op eenvoudige keuzes: zorgen dat de bezoekers snel geraken in de categorie waar ze moeten zijn, zonder al te veel afleiding.

      En op zo’n multifocus websites moet, in tegenstelling tot eenvoudigere websites, er ook veel focus liggen op de zoekfunctie.

      Een goed voorbeeld in Nederland is bijvoorbeeld Eduhub, http://www.eduhub.nl/

      Enkel de zoek en productgroepen, geen afleiding door ook nog eens een hele hoop individuele opleiding in de kijker te plaatsen.

      Dat is een fout die veel webshops maken: op hun homepage 17.000 verschillende producten in the picture zetten. Dat gaat dus niet…

  • Dave zegt:
    05 Aug, 2010 om 18:06

    Eduhub..daar zeg je weeral iets..je mag 2x raden wat Ruben doet/deed om de kost te verdienen… Die weet bijzonder goed waar de klepel hangt :o

    Grote shops zijn inderdaad moeilijk maar toch zal je zien dat ze in het algemeen zeer grote categorieën hebben waar je kan beginnen..

    Check nu Amazon..geen idee of er grotere shops op het net zitten maar als je op de home komt, dan heb je 13 categ. om te beginnen..geen 113…en verder niet echt veel andere zaken die je aandacht trekken..

    Dave

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    06 Aug, 2010 om 11:23

    Leuk artikel, Karl. Goed om eigen werk (websites) steeds in vraag te blijven stellen.

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    06 Aug, 2010 om 16:45

    @ Karl, leuk artikel en vlot geschreven. Meer van dat graag :)

    Reageren
  • Clicktrust zegt:
    09 Aug, 2010 om 09:18

    Dag karel,

    Ik heb me laten verleiden de website van Lukoil even te bezoeken.

    Gewoon “lukoil” ingetikt in G en…kwam dan plets uit op de lukoil.com pagina.

    Lukoil.be en .com hebben duidelijk niet dezelfde internet strategist. Regelmatig zie je dat de overkoepelende website op niks trekt tegenwoordig.

    Wat ook leuk is, is dat ze in plaats van “onze dienst” of zoiets, eerder gekozen hebben voor een zinnetje gericht op de klant. “Tot Uw Dienst’. De .be site gaat duidelijk over de bezoeker. Mooi.

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    10 Aug, 2010 om 08:43

    Leuk artikel Karl!

    Reageren
  • Ontgooglen zegt:
    10 Aug, 2010 om 09:58

    Goed geïllustreerd stuk Karl. Bedankt!

    Reageren
  • vloerenservice zegt:
    12 Aug, 2010 om 11:13

    Goed stuk, ik denk dat bij veel websites hier nog veel te halen valt

    Reageren
  • Remco zegt:
    12 Aug, 2010 om 14:01

    Goed artikel met concrete voorbeelden. Daar kun je ook werkelijk iets mee.

    Reageren
  • Tom zegt:
    17 Aug, 2010 om 15:30

    Weeral een mooi artikel waarbij het duidelijk is waar de focus op moet liggen, spijtig dat er zo weinig mensen rekening mee houden.

    Reageren
  • Leo S. zegt:
    17 Aug, 2010 om 17:50

    Even off-topic, Karel. Bij het lezen van de artikelen ga ik er eigenlijk min of meer automatisch van uit dat jij ZELF aan het woord bent. Om dan vaak aan het eind (soms eerder, vanwege een typische stijl e.d.) tot de ontdekking te komen dat de auteur een ander was.

    Daarom is mijn suggestie wellicht de moeite waard: zet het verduidelijkende infogedeelte ‘Over de schrijver’ voortaan BOVEN het artikel. Kunnen we (soms) nóg efficiënter kiezen…

    Reageren
    • Dave zegt:
      17 Aug, 2010 om 18:39

      De naam van de schrijver staat toch gelijk onder de titel van het artikel, samen met de datum ? De bio van de schrijver bovenaan plaatsen zou wellicht voor enkele ‘kleine irritaties’ kunnen zorgen bij vele lezers :)

    • BHV zegt:
      24 Aug, 2010 om 10:51

      Dit overkomt mij ook wel eens, zeker bij gastschrijvers die zeer sporadisch actief zijn. Hoe dan ook maakt het mij niet uit wie het bericht heeft geschreven. Zolang ik de informatie nuttig vind is het voor mij irrelevant wie het geschreven heeft.

  • ben zegt:
    20 Aug, 2010 om 19:18

    ik vind het ook een mooi artikel [i.p.v. vind ik leuk]
    Waar ik nu erg nieuwgierig naar ben wat vinden jullie van mijn site mammoet.nl ,bedenk wij hebben alleen verstand van fietsen.

    Reageren
    • Zarina zegt:
      21 Mrt, 2011 om 09:04

      Ik klink even snel door je site hen en zie dat je je eigen (interne?) nummers bovenaan de beschrijving zet. Ik zou hier de merknaam van maken. Bv bij kinderfietsen Hello Kitty, Puky etc. Daar zoekt je doelgroep op! Niet op nummers.

  • Tim zegt:
    23 Aug, 2010 om 16:35

    Logisch nadenken is toch iets wat veelal vergeten wordt bij sommige websites/webwinkels denk ik…

    Reageren
  • Persbericht zegt:
    26 Aug, 2010 om 14:47

    Tja men is liever lui dan moe en wil binnen een seconde al weten waarop geklikt moet worden, anders ben je de bezoeker kwijt.
    Wel leuk voorbeeld met die fiets.

    Reageren

Reageren