Naar
boven

Google AdWords wordt strenger op 3 punten: opgepast!

Gisteren maakte Google bekend dat de policy voor wat betreft Google AdWords op drie punten wordt aangepast (vanaf 17 mei as.). Een vrij ingrijpende verandering als je het mij vraagt. Doel is om een veiligere en betrouwbaardere markt te creëren.

Een aantal maanden geleden hebben ze overigens al flink de bezem gehaald door hun adverteerdersbestand. Veel accounts zijn toen abrupt gesloten omdat deze niet voldeden aan de voorwaarden van Google. Voornamelijk de zogenaamde “geef-mij-jouw-mailadres-en-ik-geef-je-iets-terug-pagina’s” waren hier de dupe van.

Deze 3 punten worden aangepast:

1. Duidelijke privacy policy

De eerdere policy stelde dat je ervoor moet zorgen dat mensen weten wat er met hun informatie gaat gebeuren. De nieuwe policy stelt dat dit voortaan ook vooraf vermeld moet worden. Dus alvorens men daadwerkelijk de gegevens invoert.

2. Duidelijke opt-out

In dezelfde privacy policy moet voortaan ook duidelijk vermeld staan hoe men zich af kan melden van bijvoorbeeld de nieuwsbrief of andere directe communicatie.

3. SSL-certificaat voor het verzamelen van betalingen, betalingsgegevens en bepaalde persoonlijke informatie

Google gaat het voortaan verplicht stellen om gebruik te maken van een SSL-verbinding wanneer klanten betalingen moeten verrichten of wanneer er bepaalde gevoelige informatie wordt gevraagd.

Meer informatie

Conclusie

Hoewel Google op korte termijn waarschijnlijk meer zouden verdienen door alles en iedereen toe te laten mag het duidelijk zijn dat ze voor kwaliteit gaan.

Wat vind jij? Positief, negatief?

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
18 reacties op "Google AdWords wordt strenger op 3 punten: opgepast!"
  • Akif zegt:
    06 Mei, 2011 om 20:29

    Betekend dit dat je als webwinkelier verplicht bent SSL te nemen wanneer je verkeer inkoopt via AdWords? Als dat zo is, dan is dat zeker ingrijpend, en zal door veel kleinere webwinkeliers als vervelend worden beschouwd.

    Bedankt voor het artikel.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:00

    Ik vind het zeer positieve wijzigingen, immers is het gewoon een feit dat teveel “ondernemers” niet eens weten waarmee ze bezig zijn en heel onzorgvuldig (door onwetendheid vaak) met klantengegevens omgaan.

    Vele kleine webwinkels zullen het inderdaad als een last ervaren maar geeft hun wel een klein duwtje in de rug om bepaalde zaken eens goed te regelen.
    en voor de kosten hoeven ze het niet te laten. Hoogstens zullen ze een webwinkel moeten verhuizen omdat ze met een niet toerijkbare hostingpartij zitten welke hostingpakketten niet op een uniek IP kunnen plaatsen om de SSL te kunnen activeren

    Reageren
  • Tony zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:13

    Ik vind het een ietwat te strenge wijziging. Had liever gezien dat ze een gulden middenweg weten te vinden.

    Maar het siert hun dan wel dat ze kwaliteit boven kwantiteit verkiezen.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:15

    Tony

    Waarom streng? Het zijn zaken die door de wet en regelgeving al in orde hadden moeten zijn namelijk. Google geeft de “onwetende” en ook onwillende nu wel een duwtje in de goede weg.

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:29

    Het is zeker goed om even naar SSL te kijken binnen de webshop om te vergelijken welke informatie via een SSL verbinding moet worden verstuurd. Kleinere webshops gebruiken vaak ook een externe partner voor de online betalingen die vaak een SSL verbinding gebruikt. Het is dan niet nodig om zelf ook nog een SSL certificaat aan te vragen omdat de gevraagde informatie niet in het verplichte lijstje van Google Adwords staat.

    Dus werk je met een externe party voor je webshop betalingen, zit je dus goed.

    @Akif als jij met een partner werkt voor je betalingen, check even of ze in dit proces met https werken en of het certificaat aanwezig is.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:32

    Hoi Nienke,

    Vergis je eigen hier niet in, “de informatie” die eerst naar de externe partner word verzonden is niet gecodeerd verzonden en dus al een potentieel gevaar.

    Tevens staat het betalen in een webwinkel weer losstaand van een eventuele registratie. Zodra de gevraagde informatie herleidbaar is naar een persoon dient het SSL beveiligd te zijn. Als je krom gaat bekijken (en ook weer niet krom) dient zelfs een contact formulier waar doorgaans altijd om een naam/email en eventueel bedrijfsnaam en telefoonnummer word gevraag beveiligd te zijn.

    http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_20071211_persoonsgegevens_op_internet_definitief.pdf?refer=true&theme=purple

    Zie pagina .34

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:38

    @Maurice wat je zegt klopt inderdaad. Ik leg nu alleen de informatie van Google Adwords ernaast wat zij verplicht stellen aan informatie die over een SSL verbinding moet. Daarin staat dat contact informatie niet verplicht is over SSL.

    Dit betekent natuurlijk niet dat het niet beter is.
    Het zou beter zijn als het volledig goed geregeld is.

    Het is wel fijn om te weten als je weet dat je nog voldoet als kleine webwinkel.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:41

    Hoi Nienke

    Er staat: 3. SSL-certificaat voor het verzamelen van betalingen, betalingsgegevens en bepaalde persoonlijke informatie

    Google gaat het voortaan verplicht stellen om gebruik te maken van een SSL-verbinding wanneer klanten betalingen moeten verrichten of wanneer er bepaalde gevoelige informatie wordt gevraagd.

    Dus zodra je over een registratie proces spreekt, word er om gevoelige informatie gevraagd. Immers moet de webwinkel eigenaar weten naar wie en waar hij het/een artikel mag verzenden :)

    En voor de kosten hoeven de webwinkeliers het niet te laten, voor slechts een paar tientjes per jaar is alles al van SSL voorzien. 1 nadeel is wel dat veel kleine shopjes aangepast moeten worden van techniek.

    Immers is het niet verstandig (zeker niet als je al goede rankings hebt) om alles over ssl te laten lopen. Enkel de paginas die het vereisen (betaal, registratie, contact pagina) zou ik persoonlijk onder ssl plaatsen. Overige niet.

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:52

    @Maurice

    Hierbij het lijstje:

    In addition, AdWords policy will require the following information to be transmitted securely over an SSL (https:) connection:

    * Credit and debit card numbers
    * Bank and investment account numbers
    * Checking account numbers
    * Wire transfer numbers
    * National identity, pension, social security, tax ID, health care, or driver’s license number

    Dit is dus verplicht over SSL.
    Duidelijk toch?

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:53

    National identity vat ik persoonlijk op als “persoonlijke informatie”
    (zoals naam etc)

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:53

    Naast de google wijzigingem, hoort dat al beveiligd te zijn (zie eerder geposte linkje)

    Staan vrij forse boetes op als niet in orde is :)

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    09 Mei, 2011 om 09:57

    @Maurice, nogmaals ik ben het volledig met je eens. Dus je hoeft mij niet te overtuigen.

    Het was meer een puntje voor @Akif

    Ik juich het volledig toe.

    Reageren
  • Maurice zegt:
    09 Mei, 2011 om 10:00

    Hoi Nienke,

    Mijn excuses als het verkeerd overkwam, was alles behalve de bedoeling.

    SSL, wet en regelgeving op internet is een soort van “hobby” van me, en hier kan ik inderdaad iets te enthousiast op in gaan.

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    09 Mei, 2011 om 10:05

    @Maurice Dat vind ik ook heel goed! Het was meer als een kleine ‘geruststelling’ naar @Akif bedoelt ondanks dat goed geregeld altijd beter is.

    Ik kwam er op omdat ik zelf een webshop beheer en deze direct aan het controleren was op SSL.

    Maar goed, er kan nog zoveel verbeterd worden op internet. Waar moet ik beginnen :)

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    09 Mei, 2011 om 10:30

    Goed dat je het even deelt, Karel. Bedankt!

    Reageren
  • Keezo Webdesign zegt:
    12 Mei, 2011 om 11:32

    Zeker een goede stap, en waarschijnlijk ook wat extra business voor mij aangezien ik klanten heb die geen gebruik maken van een SSL voor hun e-commerce omgeving! ^^

    Reageren
  • Martijn zegt:
    02 Aug, 2011 om 16:05

    Zojuist een klant gehad waarvan het adwords account is geblokkeerd:

    Volgens helpdesk moeten zelfs (email)contact formulieren op de website worden voorzien van een checkbox om akkoord te gaan de privacy policy! Waar bemoeien ze zich mee?

    Reageren
  • Bluebird zegt:
    13 Sep, 2011 om 15:19

    Strenger optreden zou van mij wel mogen, bijvoorbeeld een adresvermelding (niet per se via Ad-Words) zou bij misbruik geblokkeerd moeten worden.
    Nu kan een persoon met eenmanszaak, zelfs na gedwongen verlaten van een pand, gewoon het oude zeer bekende adres blijven gebruiken!

    Reageren

Reageren