Naar
boven

Waarom Google stiekem verliefd is op WordPress (maar ze geen directe relatie hebben!)

Een veelgehoorde fabel is dat Google en WordPress “vriendjes” zijn. Dat Google een echte connectie heeft met WordPress en daardoor websites, gemaakt met dit systeem, ook daadwerkelijk hoger in de ranking plaatst. Nogmaals, dat is dus onzin.

Maar Google heeft absoluut een zwak voor WordPress sites. Waarom lees je hieronder.

Waarom Google stiekem verliefd is op WordPress

Er zijn verschillende redenen waarom WordPress websites het over het algemeen erg goed doen in Google. De voornaamste redenen sommen we hieronder op:

1. WordPress regelt 80% van de technische SEO

Door slechts een paar kleine aanpassingen en het installeren van een paar belangrijke plugins (zoals deze SEO plugin en deze cache-plugin) heb je 80% van de techniek al ingeregeld. Je website is daardoor snel, symantisch goed opgebouwd en Google kan alle pagina’s goed crawlen.

WordPress is daardoor een goede basis voor elke website die goed gevonden wil worden in Google.

2. WordPress is gebruiksvriendelijk

Je hebt weinig tot geen kennis nodig van HTML om toch interessante content te publiceren. En laat interessante content nu net de basis zijn van het bestaan van Google ;-).

3. Google, bij monde van Matt Cutts, heeft openlijk de liefde verklaard voor WordPress

In 2009 heeft Matt Cutts een presentatie gegeven op WordCamp. Hierin is hij erg duidelijk over waarom Google een zwak heeft voor WordPress. Gezien de huidige populariteit van WordPress en de prominente aanwezigheid in de zoekresultaten van Google verwacht ik dat de vlinders nog niet zijn verdwenen.

Dus: overstappen op WordPress?

Nogmaals, Google en WordPress hebben geen directe connectie en een WordPress website is géén garantie voor hoge posities in Google. Echter de achterliggende techniek is dat wel. En wanneer jouw CMS-systeem ook SEO-technisch in orde is zou ik niet zomaar overstappen.

Is je website technisch gezien niet in orde of wil je een nieuwe website bouwen? Dan is mijn advies om zeker eerst eens te kijken naar WordPress!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
29 reacties op "Waarom Google stiekem verliefd is op WordPress (maar ze geen directe relatie hebben!)"
  • Mike van den Broek zegt:
    05 Apr, 2013 om 10:58

    Erg waardevol en interessant artikel Karel. Ga dit zeker aan één van mijn klanten voorleggen die op dit moment twijfelt tussen een CMS op maat of gebruik maken van WordPress.

    Reageren
  • Albert zegt:
    05 Apr, 2013 om 11:04

    Inderdaad een top systeem! De benoemde plugins erin goed instellen een CDN erachter (b.v. Cloudflare) en klaar ben je! (op het maken van informatieve content na dan ;).

    Reageren
  • Hidde Veltkamp zegt:
    05 Apr, 2013 om 11:13

    Helemaal mee eens. WordPress is ideaal voor SEO, maar ook in gebruik. Enige probleem is dat het niet altijd veilig is, omdat het open source is.

    Maar neemt niet weg dat dit CMS top is. Gebruik het zelf ook!

    Reageren
  • waanders zegt:
    05 Apr, 2013 om 11:58

    Wat is precies het nut van de W3 Total Cache plugin? En wordpress.org geeft aan dat laatste versie niet compatible is met WordPress 3.5.1

    Reageren
  • Dominique zegt:
    05 Apr, 2013 om 12:26

    Ik vind de discussies over welke het beste CMS systeem is voor SEO altijd een beetje kort door de bocht. Ik denk zelf dat het belangrijker is om een CMS systeem te kiezen aan de hand van het doel van de website. WordPress is een eenvoudig blogsysteem waar Google zeer vertrouwd mee is en dus goed verteerd kan worden. Maar gebruik je bv. deze blogsoftware en post je niet op regelmatige basis nieuwe content zou je wel eens beter af kunnen zijn met een andere CMS aangezien Google een onderscheid maakt tussen verschillende types websites. Wat snel stijgt kan ook snel dalen..

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Apr, 2013 om 12:33

      WordPress is al lang geen eenvoudig blogsysteem meer maar een volwaardig CMS.

      Overigens ben ik het wel met je eens dat als je bijvoorbeeld een webwinkel wil bouwen je dat beter met een andere software doet ;-).

      En nogmaals, er wordt hier helemaal niet gezegd dat andere CMS-systemen niet goed zijn.

      Op het einde zeg ik ook:

      “En wanneer jouw CMS-systeem ook SEO-technisch in orde is zou ik niet zomaar overstappen.”

  • Dominique zegt:
    05 Apr, 2013 om 12:57

    Mijn reactie sloeg eigenlijk ook eerder terug op het algemene beeld dat mensen hebben bij een CMS systeem en niet zozeer op dit artikel, mijn excuses voor de onduidelijkheid. WordPress is in de juiste context zeker een top systeem!

    Reageren
  • Martin Neuteboom zegt:
    05 Apr, 2013 om 13:17

    Commercieel gezien leuk artikel die gebruikt kan worden ter ondersteuning van een WordPress website sales pitch, alleen denk ik persoonlijk dat de titel “Waarom Google stiekem verliefd is op de WordPress community” beter past.

    Een van de belangrijkste redenen waarom wij voor 90% gebruik maken van WordPress is de enorme snelheid waarmee de WordPress community inspeelt op technische ontwikkelingen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Apr, 2013 om 13:19

      Dat zou inderdaad ook een goede titel zijn. WordPress bestaat immers dankzij de community!

  • Boudewijn zegt:
    05 Apr, 2013 om 14:19

    Joomla was handig dacht ik altijd…
    Tot ik WordPress ontdekte.
    Er is geen makkelijkere manier om een website op te zetten dan met met WordPress.
    De talloze thema’s en plugins maken het helemaal mooi.

    Reageren
  • Simon Vreeman zegt:
    05 Apr, 2013 om 14:36

    En nog kan je een hoop verklooien als je een slecht theme gebruikt… De meeste WordPress themes, die aangeboden worden, zijn qua SEO echt niet goed, ondanks dat ze het beweren. Dat maak je niet goed door WordPress SEO en W3 Total Cache te gebruiken.

    Reageren
  • Alex Hartman zegt:
    05 Apr, 2013 om 22:22

    Wat toevallig, ik had net die video van matt cutts bekeken op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=3P-m2cBCJSk

    Er zit inderdaad een steekje bij je los als je geen WordPress gebruikt…

    Reageren
  • Peter Luit zegt:
    06 Apr, 2013 om 08:19

    Een webshop kan tegenwoordig ook binnen WordPress goed worden gebouwd. Juist omdat het als CMS vanaf versie 3.0 zulke enorme stappen heeft doorlopen met Custom Post Types en Custom Fields. Dat betekent dat artikelen ‘custom posts’ zijn, en bijvoorbeeld prijzen ‘custom fields’, allemaal precies zo opgebouwd als gewone posts. Ook de taxonomies (tags, categories) zijn conform het standaard WordPress datamodel opgezet. Dat is wat je van een CMS mag verwachten.

    Reageren
  • Carel zegt:
    06 Apr, 2013 om 13:29

    ik vroeg me eigenlijk af wat het verschil is tussen Joomla en WordPress. Want Joomla is ook nogal populair naar het schijnt. Dus waarom zou ik wordpress verkiezen boven Joomla, want ik wil me graag ergens in verdiepen, maar wil wel weten waarom.
    En nu zit ik overigens websites te maken met http://www.weebly.com , zo’n simpel programma voor “leken” zullen we maar zeggen, maar daar kan ik ook al snel een leuke website neerzetten als ik een beetje in de css ga klooien en met photoshop wat mooie dingetjes maak. Dus waarom WordPress?

    Reageren
    • Peter Luit zegt:
      06 Apr, 2013 om 15:21

      De discussie tussen verschillende opensource CMS’en bestaat al jaren. Iets wat ik meestal als volgt neerzet:
      – WordPress: 80-90% integratie, 10%-20% programmeren
      – Joomla: 70-80% integratie, 20-30% programmeren
      – Drupal: 60-70% integratie, 30-40% programmeren

      Dit is een heel globale verdeling, dat realiseer ik me best. Al je bij WordPress dieper de ChildThemes induikt en hooks gaat toepassen, dan kan het percentage ook daar makkelijk omhoog gaan.

      Feit is dat WordPress in basis snel een goed resultaat kan neerzetten, met meer dan voldoende themes (gratis en betaald) en plugins (idem), is al snel een goed CMS te bouwen voor verschillende doeleinden.

      Ik ben dus geen Joomla en/of Drupal ontwikkelaar, maar wat ik van derden hoor, is dat de ontwikkelcurve bij laatstgenoemden vaak wat langer is, waardoor kosten hoger kunnnen liggen.

      Op toepassingsgebied denk ik (persoonlijk dus) dat de drie systemen elkaar inmiddels niet meer heel veel ontlopen.

      Wat populariteit betreft is WordPress wereldwijd onovertroffen, maar dat is slechts een cijfermatige constatering aan de hand van het aantal sites welke op WordPress draait. verder zegt het natuurlijk kwalitatief niet zo heel veel mbt de toepassingen die daarbinnen draaien.

  • Daan Walraven zegt:
    09 Apr, 2013 om 09:55

    Ik denk zeker dat voor mkb’ers WordPress het beste systeem is. Voor de grotere bedrijven volstaat WordPress vaak niet. De CMS-systemen die dan gebruikt worden vind ik ook vrij goed met SEO.

    Reageren
    • Peter Luit zegt:
      09 Apr, 2013 om 11:51

      Het is volstrekte onzin puur de grootte van een bedrijf te koppelen aan de geschiktheid van WordPress als CMS, laat staan dat SEO dan iets meer of minder te maken zou hebben met anders CMS’en.

  • Dominique zegt:
    09 Apr, 2013 om 12:41

    De reden waarom grootte bedrijven kiezen voor bijvoorbeeld Drupal in plaatst van WordPress heeft in veel gevallen te maken met de beveiliging en de complexiteit van de websites. Krantensites en zelfs de website van het Witte huis maken daarom hiervan gebruik..

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    09 Apr, 2013 om 13:39

    @Peter Luit. Grote bedrijven kiezen vaak voor een CMS als bijvoorbeeld GX Webmanager. Vanwege de schaalbaarheid, de persoonlijke ondersteuning, de complexiteit, de beveiliging, of een andere reden. Ik koppel dus helemaal niets aan elkaar.

    Reageren
  • Lieven Vandenbroucke zegt:
    10 Apr, 2013 om 13:10

    Ik kan alleen maar beamen dat Worpress een goed systeem is. Ik gebruikt dit systeem al sinds versie 2.1 en heb het zien veranderen van eenvoudig blogsysteem naar een volwaardige CMS waar je dmv custom types en fields het de klant en jezelf heel gemakkelijk kan maken. Natuurlijk moet je bij de opbouw van je theme rekening houden met de SEO, maar dat doe je toch ook bij gelijk welke site je bouwt?

    Reageren
  • Loraine zegt:
    11 Apr, 2013 om 10:13

    Ik ben het er ook mee eens dat WordPress een ideaal CMS is voor websites. Dit artikel onderstreept alle voordelen nog eens! Hier worden nieuwe websites ook vrijwel altijd in WordPress gebouwd, mede door de uitgebreide keuze aan plugins.

    Reageren
  • René Meijer zegt:
    11 Apr, 2013 om 19:19

    Goed artikel om WordPress te promoten en helemaal terecht ook! Zonder html kennis kan iedereen met dit CMS een goede website online zetten. Echter betwijfel ik of de liefde voor altijd zal blijven bestaan. Omdat je met WordPress snel en makkelijk een website online kan zetten, zitten hier ook erg veel spammie sites tussen die puur bedoeld zijn voor manipulatieve linkbuilding doeleinden.

    Hoe kijk jij tegen die ontwikkeling aan Karel? Ik kan me niet voorstellen dat Google dat niet opvalt…

    Reageren
    • Peter Luit zegt:
      12 Apr, 2013 om 07:48

      @René: WordPress websites kunnen inderdaad zonder de technische achterliggende kennis rondom HTML/PHP/SQL/CSS gebouwd worden. Echter voor meer geavanceerde oplossingen kiezen vele ontwikkelaars voor de gereedschappen die WordPress op dit gebied juist wel aanbiedt. Het maken van goede themes en plugins vergt nogal wat inhoudelijke kennis, maar ook het toepassen van ChildThemes, CSS en hooks (actions, filters) vragen een hoger kennisniveau van de WordPress ontwikkelaar.

      Ik ben dus aan de hand van jouw opmerkingen wel benieuwd naar het kennisniveau welke volgens jou vereist is om ‘spammie sites’ te bouwen. Ik denk namelijk niet dat zoiets kan met de basiskennis om een eenvoudige site meer te zetten. Zodra mensen met HTML/PHP/SQL/CSS kennis aan de slag gaan om minder goede bedoelingen te hebben, kan dat met elk CMS. Ik zie WordPress dus niet als exclusieve basis voor deze mogelijkheden. Hoe zien jullie dat?

  • me zegt:
    12 Apr, 2013 om 14:16

    WordPress is leuk en handig voor informatieve website.

    Maar ga hier niet op door bouwen of uitbouwen daar voor is het niet geschikt. Systeem wordt vaak te traag (vaak op te lossen door een duurde hosting 60euro per maand te pakken) of componenten werken dan niet meer goed met elkaar..

    Klein voorbeeld je wilt een op maat gemaakt email campagne component in het systeem. Deze laat je gewoon maken.
    Alles werkt goed.
    Op eens hey een update even snel doen. Gevolg systeem werkt niet meer of nog erger men gaat van versie 3 naar 4 die anders is. Systeem moet aangepast worden of helemaal opnieuw gemaakt worden..

    Uit eindelijk is maatwerk beter. Je maakt de site een keer goed( geen sql-injectie/xss injectie/object reference scripting) en je zit goed voor de komende 10jaar. misschien 1 a 2x template veranderen. Je hebt met een bedrijf te maken die het systeem begrijpt en het kan aan passen. Misschien nadeel iedere uitbreiding kost geld(mocht het systeem onderdelen missen in het begin. Maar lijkt mij vrij stug)..

    — even een stukje email van een klant van ons —
    Het nadeel wat ik vind op de markt van WordPress templates makers is. Iedereen kan even een site maken. Maar heb je een probleem of je wilt iets speciaals 8 van de 10 mensen kunnen dit niet. Ik ben nu zeker 6 weken bezig geweest om iemand te vinden. Drie mensen gevonden maar die vroegen echt te veel er voor. Tevens was ik verplicht om iedere maand licentie kosten te betalen voor het stukje software…etc.. sta je dan met je site :'(…etc….

    Reageren
  • Albert zegt:
    13 Apr, 2013 om 09:25

    @allen

    Natuurlijk is WordPress niet het enigste goede cms systeem dat er is. Dat het een goed systeem is dat is ongetwijfeld het feit, maar dat neemt niet weg dat joomla, drupal, typo3 enz niet goed zou zijn, ook niet de op maat gemaakte systemen.

    Het gaat om de behoefte van de site eigenaar die met het systeem moet werken, die de website inricht en de wensen aan zijn site die je centraal moet stellen.

    Afhankelijk van de wensen kies je een platform dat het in de basis het meest aansluit. Ik heb jarenlang met open source gewerkt en op basis van de klant zijn wens het cms gekozen.

    Ik las iets met beveiliging en dat soort zaken, ik denk dat beveiliging niets te maken heeft met het soort cms (van de populaire versies dus), ik denk dat dit eerder iets te maken heeft met kennis en verstand van zaken omtrent hét cms!

    Maatwerk cms, natuurlijk kan dat soms beter uitkomen dan een open source oplossing, maar maatwerk is simpelweg vele malen duurder en wijzigingen na oplevering nog veel duurder.

    @me: “Op eens hey een update even snel doen. Gevolg systeem werkt niet meer” Dan heb je in mijn ogen niet bepaald de juiste werkwijze van het doorvoeren van updates.

    WordPress is een fijn systeem dat in de basis goed aan je SEO doet. Maar Joomla! of Drupal of Typo3 of wat dan ook, ook… met een beetje verstand ervan in ieder geval.

    Reageren
  • david zegt:
    17 Apr, 2013 om 17:54

    Ik vind ‘artikel’ wel een groot woord, ik zou het eerder berichtje noemen

    Reageren
  • Marcel zegt:
    16 Dec, 2013 om 01:05

    Ik vraag me af of er niet een CMS is dat nog beter “gevonden” wordt door Google. Zo langzamerhand lijkt het bijna alsof WordPress een must is geworden vanuit SEO oogpunt en zeker geen onderscheidende keuze.

    Reageren
  • Mathieu zegt:
    08 Sep, 2014 om 05:35

    WordPress is ideaal voor het schrijven en optimaliseren van content. Zeker met de Yoast seo plugin.
    Alleen een cms dat nog net iets lichter is en dus sneller laadt en alle seo goed zou regelen zou beter zijn. Een cms op maat wat alleen die basic functies laadt zou beter zijn. Ik ken geen beter cms. En als ik het kon zou ik de extra seconde(s) laadtijd ook al zijn die ook belangrijk voor Google op de koop toe nemen omdat WordPress goed uit te breiden is en door alle releases altijd mee gaat met zijn tijd.

    Reageren
  • Ger zegt:
    24 Dec, 2014 om 12:03

    Google is verliefd op content en niet op een CMS, welke dan ook!

    Reageren

Reageren