Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (4/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen. De vorige weken deelden we ook al strategieën één en twee en strategieën drie en vier.
Hieronder vind je strategie vijf en zes om nieuwe klanten te vinden:

Strategie 5: Gebruik Groups Waar Je Doelgroep Lid Van Is

Mensen linken niet enkel met hun collega’s, maar zij zoeken ook manieren om elkaar te ontmoeten. Op LinkedIn komen mensen met dezelfde profielen, achtergronden en interesses samen in “Groups”.

Er zijn 5 manieren om op LinkedIn groepen te vinden. Omdat de zoekfunctie in “Groups” nog steeds vrij beperkt is (er is geen “Advanced Search” voor “Groups” op het tijdstip dat dit geschreven wordt), zal je ze waarschijnlijk alle 4 nodig hebben om de voor jou juiste groepen te vinden.

  1. Gebruik de Groepenlijst (“Groups Directory”). Zo doe je dat:
    1. In het bovenste menu klik je op “Groups/Groups Directory”.
    2. Er worden een aantal groepen in willekeurige volgorde voorgesteld. Meestal vind je daar niet echt relevante groepen.
    3. Aan de linker zijde kan je het zoekvak gebruiken met een of meer sleutelwoorden. Je kan je zoekactie verfijnen met het type van groep waar je naar op zoek bent of met de taal. Wees voorzichtig met deze laatste optie omdat een groep een lokale Nederlandse of Belgische groep kan zijn, maar nog steeds het Engels als taal kan hebben.
    4. Wanneer je op de naam van één van de groepen klikt, kom je op de toegangspagina terecht van die groep (als het een open groep is) of op de profielpagina van de groep (als het een privé of groep uitsluitend voor leden is). In het laatste geval krijg je wat informatie over de groep en over 10 mensen uit de eerste twee graden van je netwerk die al lid zijn (je kan dezelfde informatie voor open groepen vinden door te klikken op “More/Group Profile”). Dit kan je helpen kiezen of je lid wil worden van die groep.
  2. Groepen die u misschien interesseren (“Groups You May Like”)
    1. In het bovenste menu klik op “Groups/Groups You May Like”.
    2. Je krijgt groepen voorgeschoteld die gelijkaardig zijn aan AL de groepen waar je al lid van bent.
  3. Vergelijkbare groepen (“Similar Groups”).
    1. Als je groepen hebt gevonden met de zoekfunctie van de “Groups Directory” of via de “Groups You May Like” optie, zal je de “Similar Groups” link zien aan de rechterkant van elke groep. Erop klikken roept weer een hele lijst groepen op die je op geen enkele andere manier had kunnen vinden.
    2. Als je “More/Group Profile” selecteert in één van de groepen waar je lid van bent, dan kan je soortgelijke groepen (Similar Groups) vinden aan die waar je al lid van bent.
    3. In dit nieuwe overzicht van groepen kan je weer klikken op “Similar Groups” voor elk van de weergegeven groepen.
  4. Mensen hebben ook gekeken naar (“People also explored”)
    1. Ga naar een “Group Profile”.
    2. Onderaan de pagina zal je “People also explored” vinden. Dit geeft weer een andere reeks met mogelijk interessante groepen. Voor “Similar Groups” en “Groups You May Like” gebruikt LinkedIn een algoritme. “People also explored” resulteert uit menselijke handelingen. Beide aanpakken vullen elkaar aan.
  5. Kijk in iemands profiel.
    1. Dit is een totaal andere benadering. Mensen hebben de natuurlijke neiging om groepen en clubs te vormen. LinkedIn toont die informatie op iemands profiel, wat heel nuttige informatie is.
    2. Ga dus naar iemands profiel dat het juiste is voor jou (in casu een huidige of potentiële klant) en scroll naar beneden op zijn profiel om te zien van welke groepen hij lid is.
    3. Deze stap kan soms meer tijdrovend zijn, maar levert in veel gevallen betere resultaten.

Opmerking: het is heel belangrijk NIET te verkopen in de groepen. Groepen zijn een uitstekende plaats om je Know, Like en Trust factor op te bouwen en de Gouden Driehoek van netwerken te gebruiken (Geven, Vragen, Bedanken), niet om je promoties te dumpen. Dat werkt zelfs averechts: mensen beschouwen het als spam en krijgen een negatief gevoel over jou en je organisatie. In dat geval had je beter helemaal niets gedaan!

Strategie 6: Gebruik Groups Van Personen Met Toegang Tot Jouw Doelgroep

In onze ervaring van werken met grote internationale bedrijven tot ZZP’ers hebben we gemerkt dat niet veel mensen rekening houden met de kracht van de tweede graad.

Bijvoorbeeld: als ze al denken aan de kracht van een netwerk, dan denken ze enkel aan hun eigen netwerk.

Wat wij voorstellen is het omgekeerde te doen: denk aan het netwerk van je doelgroep: wie en wat zijn hun collega’s, klanten, leveranciers, partners, media, overheidscontacten, enz.

Als je die opgesomd hebt, zoek dan naar LinkedIn groepen waar je de mensen kan ontmoeten die al een relatie hebben met de mensen die jij wil bereiken.

Als je vervolgens met hen een relatie opbouwt, kunnen zij als een intermediair of zelfs ambassadeur voor jou optreden!

Tip: Dit kan ook werken voor groepen waar je niet bij mag aansluiten. Sommige groepen vereisen een bepaalde bekwaamheid, ervaring of graad (bv. Burgerlijk Ingenieur) om voor lidmaatschap in aanmerking te komen. Als iemand in je 1e graad netwerk die vereiste heeft, kan je hem/haar vragen bij die groep te gaan en als ambassadeur voor jou op te treden. Bijvoorbeeld: in sommige groepen zijn recruiters niet welkom. Als recruiter kan je een collega met het vereiste profiel vragen om bij de groep te gaan en een vacature te plaatsen.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
Wees de eerste die reageert!

Reageren