Naar
boven

Intern linken

Laten we het vandaag eens over intern linken hebben..

Ik krijg soms de vraag of er een ‘best of practise’ is en het leek me dan ook een goed idee om mijn manier (absoluut niet the holy grail) snel even uit de doeken te doen. Soms heb ik het gevoel dat ik gewoon alles wat goed voor me werkt op tafel gooi …hopelijk ga ik me dat nooit beklagen :o

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd heel leuke resultaten zie met goed opgezette campagnes dus wat ik hier ga beschrijven werkt okido voor mij.

Voor je begint moet je natuurlijk een plan uitstippelen zodat je weet welke richting je uit zal gaan. Wil je een campagne starten voor een compleet nieuwe pagina die je deze week de ether in stuurde, dan zal het belangrijk zijn om eerst een analyse te gaan maken van de huidige top 10.

Een snelle eerste analyse kan je maken door het verzamelen van deze gegevens :

Leeftijd van domein : Aangezien Google’s ‘waardeteller’ slechts begint te tellen van zodra er content tevoorschijn komt (en dus niet vanaf registratie)  check je dat het beste via  Archive.org

Totale aantal Links :het aantal links die naar domeinlevel (root) verwijzen

Root Links : Aantal unieke domeinen die linken naar het domein

All in Anchor: Hoe Google domeinen rangschikt aan de hand van de inkomende links met het betreffende keyword.

Pagina’s : Aantal geïndexeerde pagina’s volgens Google. Check ook wanneer Google dit hier toont :

Wanneer Google je in eerste instantie vertelt dat er 300 pagina’s zijn gevonden maar naar 150 deze boodschap toont, wil dat eigenlijk zeggen dat ze de overige 150 niet goed genoeg vinden om in hun mainindex te gooien = domein is dus zwakker dan een domein waar hij er bijvoorbeeld 285 toont en slechts 15 niet laat zien”¦

Cache : Wanneer heeft Google voor het laatst de pagina bezocht..Meer dan 3 weken geleden = ziet er niet zo goed uit..

Cijfertjes alleen kunnen me niet voldoende vertellen dus in de 2e stap ga ik elke site in die top 10 gaan aflopen om te zien :

Hoe hun interne site en linkstructuur in elkaar zit, dat vertelt me of ze daadwerkelijk iets afweten van seo ja/neen en vertelt me of het dus een sterke / matige of ‘easy to win’ tegenstander zal worden.

Wat hun externe linkbronnen zijn. Zo zie je gelijk wie hun ‘vrienden’ zijn en hoe ze worden gepromoot en aan de hand daarvan kan je uitmaken of ze gewoon geluk hebben gehad met hun top 10 plaats of als het eerder een goed opgezette actie was. Geluk hebben kan ook betekenen dat ze een autoriteit zijn in de markt en wordt het een moeilijke klus om je daar tussen te wringen.

Heb je echter bestaande pagina’s die al ranken maar je wilt die absoluut hoger krijgen, dan zal je eerst je eigen data moeten gaan analyseren (kan je makkelijk via Google analytics) om uit te vogelen waar je pagina ergens hangt en op welke manier je je interne linkstructuur in elkaar hebt gestopt.

Als je je betalend en organisch verkeer in 1 profiel hebt staan (heb je liever niet ) , dan zal je een custom report moeten aanmaken, hou je die gescheiden of heb je geen Adwords verkeer dan kan je dat zo makkelijk uitvogelen :

Neem de tab’inhoud’

Selecteer de ‘belangrijkste bestemmingspagina’s

Klik op een pagina

Dit dus :o

Selecteer zoekwoord

De lijst van zoekwoorden waarmee mensen op die pagina binnen zijn gekomen

Afgelopen maand werden 141 verschillende zoekwoord combinaties gebruikt om uiteindelijk op die pagina te landen. Het belang van longtail keywords moet ik je waarschijnlijk niet meer gaan uitleggen :)

Exporteer die kw lijst en gooi ze snel even in een rankchecker om te zien waar je ergens hangt in Google.

Het kan best zijn dat kw combinatie 141 je slechts 2 bezoekers binnen bracht afgelopen maand maar dat je op plaats 78 hangt in Google. Mocht die combinatie op 1 staan haal je er misschien 250 binnen..snappie ?

Maar aan de hand van die dat weet je dus dat je bijvoorbeeld geen link met de woorden ‘dropshipping groothandel’ moet gebruiken om naar die pagina te verwijzen want die pagina rankt daar niet voor in Google ..

En ik zie dat heel frequent voorkomen, mensen linken er intern maar op los zonder echt te weten/beseffen dat ze de verkeerde woordcombinaties gebruiken..Het is niet omdat jij wilt dat pagina X voor keyword combinatie XY rankt dat het ook daadwerkelijk zo is”¦

Even tussendoor”¦ gouden raad van tante Kaat, hoe meer je je site in kaart brengt, hoe gerichter je kan gaan werken en hoe sneller je resultaten zult zien. In het donker gaan schieten zonder nachtkijker is altijd gevaarlijk”¦

Eenmaal je die data bij elkaar hebt kan je beginnen met je master plan :))

Ik zal het gewoon even illustreren aan de hand van een voorbeeld om het verstaanbaar te maken.

Stel ik heb een dierenzaak en ik wil absoluut hoger ranken met mijn pagina voor het woord ‘hondenmateriaal’. In eerste instantie wil ik zien welke bestaande pagina’s in mijn site Google ziet als zijnde gerelateerd aan het woord en gebruik :

site:mijnsite.com hondenmateriaal

Google zal me nu alle pagina’s op mijn site tonen waarvan ze vinden dat ze gerelateerd zijn aan het woord hondenmateriaal. Eenmaal ik dat weet zorg ik er alvast voor dat van op ieder van die pagina’s een link vertrekt naar mijn hondenmateriaal pagina (met de juiste ankertekst..)

In de 2e fase ga ik een reeks artikelen gaan schrijven die iets hebben te maken met honden en van waaruit ik ook kan gaan linken naar mijn hondenmateriaal pagina.

Je kan gebruik maken van Google’s keyword, search based kw tool , het wonder Wheel en Google suggesties om je keyword research te starten en zal je bijvoorbeeld vinden :

  • honden opvoeden
  • honden trainen
  • honden rassen
  • honden voeding
  • honden verzorging
  • honden pups
  • berner sennen honden
  • honden trimmen
  • etc

Vervolgens neem ik die combinaties eruit die iet of wat longtails zijn en toch nog wat aan zoekvolume tonen. Zo heb ik de kans om makkelijker extra verkeer aan te trekken die hopelijk ook gaat converteren (micro of macro) en sla je misschien 2 vliegen in 1 slag.

Het beste wat je kan doen om cijfermateriaal te verzamelen daarvoor als je dat echt wilt is die exacte woordcombinaties in een Adwordscampagne te gaan gooien.

Want zoals in de vorige post over keyword onderzoek werd aangehaald, er zijn veel combinaties waar Google je geen cijfers zal tonen maar desondanks toch zeer waardevol voor je kunnen zijn !

Mocht je nog niet voldoende inspiratie hebben, je kan ook naar een wikipedia gaan en hetzelfde commando ingeven :

site: nl.wikipedia.org honden

Heb je gelijk een hoop topics waar je ook wel iets zal kunnen over vertellen. En terwijl je daar toch bent, check even de backlinks naar de artikels waar jij ook iets gaat over schrijven en hou die bij in een Excel zodat je die mensen kan contacteren van zodra jouw artikel online gaat.

Kijk, zelf ben ik van mening dat je externe & interne linkbuilding campagne in elkaar verweven moeten zitten om de boel echt goed te maken…maar wie ben ik. Onthoud gewoon dat een pagina zonder inkomende links (extern) niet veel ‘waarde’ kan verzamelen

En met Google’s mayday update hebben ze duidelijk aangegeven dat enkel interne links niet (meer) kunnen opwegen tegen wat extern geweld.

Voor elk van die nieuwe woordcombinaties die ik vond ga ik een artikel schrijven van een woord of 500 lang en de publicatie ervan gaan spreiden (dus niet alles in 1 keer publiceren op je site). De artikels worden onderling gelinkt waar mogelijk EN vanuit elk artikel vertrekt er een link naar mijn hondenmateriaal pagina.

Einde van je intern linkbuilding werk…niet zo moeilijk he…

Maar als je nu een beetje slimmer bent en de boel echt goed wil laten renderen, dan ga je een stapje verder en kijk je snel even hoe de top 10 eruit ziet voor die nieuwe keyword combinaties die je net hebt gebruikt en kijk je wie er daar naartoe linkt.

Je zoekt contact met die personen om te zien of ze eventueel ook niet naar jouw artikel willen linken die “veel interessanter/ uitgebreider/andere invalshoek gebruikt/aanvulling is/etc” dan dat waar ze momenteel al naar linken.

Ja”¦ het zal je veel tijd kosten maar voor wat hoort wat en met een 200e startpagina aanmelding zal je er niet komen !! Weinigen die dat willen snappen blijkbaar…

En om je nu helemaal de moed te ontnemen, aangezien er dagelijks een massa nieuwe zoekwoord combinaties bijkomen is dat wat ik net beschreef een straatje zonder einde :o) en maak je beter een plan op waar je de boel voor een groot deel kan gaan outsourcen..tenzij je een ondernemer bent die tijd heeft om al die artikels te gaan schrijven en het nodige linkwerk te gaan doen…

Je hangt beter 80% van je tijd aan het marketingverhaal van je zaak en 20% aan SEO dan omgekeerd”¦

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
13 reacties op "Intern linken"
  • Hypotheekrente zegt:
    05 Jul, 2010 om 10:08

    Goed artikel.
    Wat denk jij trouwens van een mini-sitemap op elke pagina (en dit ivm SEO)? Heeft dit een meerwaarde?
    Zie bijvb mini-sitemap onderaan de pagina.

    Reageren
  • Dave zegt:
    05 Jul, 2010 om 12:54

    De ministemap of laten we het een seo footer noemen :o heeft weinig zin omdat sommige links al in je linkernavigatie voorkomen en enkel de eerste link (in de broncode) wordt meegeteld.

    Reageren
    • Hypotheekrente zegt:
      05 Jul, 2010 om 13:16

      OK, we gebruiken de footer in de eerste plaats als snelle toegang tot onze belangrijkste paginas. Misschien is een zoekbox ook een goed alternatief of aanvulling.

    • Dries Bultynck zegt:
      10 Jul, 2010 om 02:39

      interessant dat je dit aanhaalt. Een mini-sitemap in de vorm van een footer is inderdaad een twijfel geval. Herhaling van het menu in feite maar is dat overweegbaar in functie van usability?

      Als je weet dat een link op iedere pagina minder doorweegt dan een link op slechts één relevante pagina dan zegt dit wss al genoeg. Puur SEO? mss beter niet? Puur naar gebruikers toe? Is wel handig hé. Zoekmachines, … bon… Google dus, … dringt aan op content en een duidelijke site voor jouw users, dus waarom niet hé? Volgens mij maakt het niet zoveel uit of er daar nu een mini-sitemap staat in de vorm van een menu herhaling of niet. Wel interessant discussiepuntje om eens te testen lijkt me.

  • Gratis AdWords Advies zegt:
    06 Jul, 2010 om 15:23

    topverhaal weer Dave! Je zegt alleen dat je een custom report moet aanmaken in Analytics. Maar in de segmenten zijn je niet-betaalde en betaalde zoekverkeer al gescheiden toch?

    Reageren
  • Dave zegt:
    06 Jul, 2010 om 23:12

    Klopt maar daar wordt wel nog het google/bing/yahoo/etc verkeer samen gegooid…organisch dus :o Met een custom rapport of gescheiden profielen kan je dat makkelijker uit elkaar halen. Althans mijn mening maar ben nu ook geen GA specialist..

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    09 Jul, 2010 om 15:54

    Ik zie daar zelf niets in. 96% van het zoekverkeer komt van google. De rest vind ik niet zo HEEL interessant

    Reageren
    • Dave zegt:
      10 Jul, 2010 om 19:51

      Klopt maar als je verder graaft tot op het keyword kan het zijn dat je er de ‘verkeerde’ uithaalt als je niet gaat opsplitsen. Met andere woorden, het kan best zijn dat Bing pagina X toont als je keyword Y intikt en Google een andere pagina..heb je natuurlijk een probleempje als je daar je interne linkstrategie op afstemd :o

  • jeroen zegt:
    11 Jul, 2010 om 13:23

    Dave, zoals altijd weer een goed artikel. We blijven elke keer van je leren. Hoop dat er natuurlijk ook voldoende handel voor je uitkomt.

    Reageren
    • Dave zegt:
      11 Jul, 2010 om 17:41

      Gelukkig moet ik niet van die handel leven :o

  • boudewijn lutgerink zegt:
    24 Dec, 2010 om 08:34

    Niet zo heel moeilijk hoor. gebruik de volgende zoekopdrachten in Google en je bent al een heel eind:
    site:.com inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.org inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.edu inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.gov inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.com “powered by expressionengine” “Jouw sleutelwoord”
    site:.org “powered by expressionengine” “Jouw sleutelwoord”
    site:.edu “powered by expressionengine” “Jouw sleutelwoord”
    site:.gov “powered by expressionengine” “Jouw sleutelwoord”
    site:.com †œPowered by BlogEngine.NET† inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.org †œPowered by BlogEngine.NET” inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.edu †œPowered by BlogEngine.NET† inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”
    site:.gov †œPowered by BlogEngine.NET† inurl:blog “post a comment” -“comments closed” -“you must be logged in” “Jouw sleutelwoord”

    En ja, dit kan geautomatiseerd worden.
    Liever doe ik dit echter handmatig, ik gebruik SEOQuake voor FF, dan zie ik ook direct welke sites een PR6 of hoger hebben. Een relevante reactie met backlink is dan veel waardevoller.
    Maar inderdaad, voor de prijs van $300 is dit denk ik bijna niet te doen.

    Reageren
  • compound bows zegt:
    21 Apr, 2011 om 17:19

    Well written, thanks!

    Reageren
  • Jan zegt:
    14 Nov, 2012 om 19:44

    In de category widget voor de sidebar heb ik een optie voor een dropdown menu. Persoonlijk vind ik deze mooier staan op mijn website. Links worden dan getoond als:
    <option class="level-0" value="3"

    Wordt dit gevolgd door Google of is het beter om een tekstlinkmenu te gebruiken?

    Reageren

Reageren