Naar
boven

Linkbuilding: Plaats van hyperlink heeft invloed op de waarde

Een link naar een pagina op onze website geeft Google een indicatie waarover deze pagina gaat en draagt bij aan de positie in de zoekresultaten. De waarde van die link wordt berekend aan de hand van een algoritme waarin verschillende factoren zijn opgenomen.

De bekendste factoren die invloed hebben op deze waarde zijn:

  • De ankertekst (het woord waarmee gelinkt wordt)
  • De PageRank van de betreffende pagina (=relatief, zie artikel Pagerank)
  • De inkomende en de uitgaande links van de pagina die linkt

Maar in het algoritme spelen nog een aantal andere factoren mee die vaak vergeten worden bij het linkbuilden:

  • Google heeft in het verleden al verteld dat ze een onderscheid maken naargelang de aard van de website. Zij weten wanneer een link afkomstig is uit een artikel van een blog, uit een reactie van een forum of blog, uit een webwinkel, directory, nieuwswebsite enz.
  • Niet alleen houden ze rekening met de aard van de website maar ook met de algemene inhoud. Een link vanuit een relevante website zou normaal gezien meer waarde meekrijgen dan een link van een website die niet correspondeert met de inhoud van de gelinkte website.

Maar buiten al deze factoren is er nog factor die invloed heeft op de waarde en dat is de plaats van de link. Zoals Matt Cutts in onderstaande video uitlegt krijgt een link in de footer een andere waardebepaling dan bijvoorbeeld een tekstuele link van een artikel.

Staar je bij het linkbuilden dus niet blind op pagina`s met alleen maar een hoge PageRank maar kijk ook naar de inhoud van de website en de plaats op de pagina waar de link geplaatst wordt.

Supertip: Is de link van toegevoegde waarde voor de bezoeker dan zal deze dit ook zijn voor Google!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
13 reacties op "Linkbuilding: Plaats van hyperlink heeft invloed op de waarde"
  • René Stuifzand zegt:
    05 Apr, 2011 om 18:36

    Het hebben van links in artikelen is zeker interessant. In mijn ervaring hebben webwinkels/websites in een niche waarin veel wordt geschreven direct een voorsprong in linkbuilding.

    Wanneer je een leuke acties hebt of iets opmerkelijks doet dan heb je een voordeel, omdat er meer kans is dat erover wordt geschreven. Helemaal als je er ook nog een mailing uitstuurt (voor webwinkels) waar je het allemaal nog eens in het zonnetje zet. Wat mij ook opvalt is dat hoe je de actie verwoord ook invloed heeft op de linktekst die men daarna in de teksten gebruikt met eventueel een goede linktekst als gevolg.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      06 Apr, 2011 om 10:33

      Bedankt voor je uitgebreide reactie René! Het is ook belangrijk om de linkjes te monitoren want toch zie je nog vaak dat er dan gelinkt wordt met woorden zoals artikel en website enz. Door de webmaster dan aan te schrijven en te vragen om een andere ankertekst te gebruiken kan je de waarde van de link optimaliseren.

  • Jan zegt:
    06 Apr, 2011 om 10:19

    Je hebt hier denk ik over externe websites die linken naar mijn websites of ook interne links ?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      06 Apr, 2011 om 10:34

      Inderdaad, het gaat over externe websites die naar je linken.

  • Mark van Duin zegt:
    07 Apr, 2011 om 10:11

    Hoi Dominique,

    Leuk artikel. Het is een onderwerp waar niet zo veel aandacht aan wordt gegeven maar inderdaad wel wordt meegenomen in het algoritme van Google. Net zoals de footer links minder worden gewaardeerd geldt dit ook voor de sidebars. Zogenaamde ‘in-content’ links worden het beste gewaardeerd maar in het huidige algoritme schijnt meer en meer te worden gelet op het natuurlijke link profiel. Dat betekent dus ook een natuurlijk link profiel met een goede verdeling in links uit in-content, sidebars en bijv. footers. Maar goed dat wist je natuurlijk al :-).

    Reageren
  • Jedidja | Gullegever.nl zegt:
    07 Apr, 2011 om 10:49

    Interessant! Leuk artikel Dominique.

    Ik heb mijn twijfels trouwens wel bij de relevantie die zogenaamd zo belangrijk is. Mijn beste links komen nog steeds van niet-relevante websites met een hoge PR…

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      08 Apr, 2011 om 15:30

      Relevantie is ongetwijfeld belangrijk maar tegelijkertijd ook moeilijk algoritmisch te bepalen omdat het een vrij subjectief gegeven is. Maar Google wordt hier natuurlijk steeds beter in…

  • Jedidja | Gullegever.nl zegt:
    12 Apr, 2011 om 15:28

    Relevantie zal vast een steeds belangrijker issue worden, dus wat dat betreft is het niet slecht om er rekening mee te houden.

    Maar aan de andere kant is geen link plaatsen omdat de relevantie ver te zoeken is, ook zeker niet slim. Wat Google beweert en waarmaakt, ja daar zit nog wel wat tussen. Is natuurlijk ook erg moeilijk, zoals je al aangeeft..

    Reageren
  • Margriet zegt:
    15 Apr, 2011 om 07:04

    Mijn vraag is hoe zit het nu met backlinks op speciale linkpagina. De meeste linkpagina’s hebben 0 PR. Terwijl alle andere subpagina’s van een site wel een PR hebben. Na mijn mening hebben deze links ook weinig waarde of zie ik dat verkeerd?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      15 Apr, 2011 om 12:21

      Inderdaad Margriet,

      Zulke pagina’s hebben meestal zeer weinig waarde en bieden ook geen of weinig toegevoegde waarde.

  • Margriet zegt:
    15 Apr, 2011 om 13:23

    Ja dan denk je hoofdpagina heeft PR 4 maar zijn linkpagina is geen PR aan toegekend.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      15 Apr, 2011 om 14:04

      Meestal dienen zulke pagina’s om terug te linken. Omdat deze pagina weinig waarde heeft voor de website zelf wordt de PR naar de pagina ook afgesloten met een Nofollow.

  • Gebruiker zegt:
    13 Jul, 2011 om 01:04

    Goed artikel. Het is volgens mij inderdaad zo dat Google de links in de footer minder waarde geeft. Desalniettemin is het toch verstandig om pagina’s als links, route en algemene voorwaarden (die vaak in de footer voorkomen) zoveel mogelijk met mekaar samen te voegen, waardoor je zo zuinig mogelijk met je pagerank omgaat. Bijvoorbeeld de pagina “links” in zijn geheel verwijderen en de pagina “route” koppelen aan de pagina “contact”.

    Zie ook “link consolidation” via Google.

    Bovendien verlies je niet op slechts 1 pagina linkwaarde aan deze “footerlinks”, maar op al je webpagina’s waar deze links op vermeld worden. Er stroomt namelijk via iedere webpagina wat linkwaarde naar deze links toe.

    Reageren

Reageren