Naar
boven

Meer relevante bezoekers met deze 6 tips voor content creatie

Je bent vol goede moed gestart met jouw content marketing plan, je moet wel want advertenties werken steeds minder. Het is inmiddels wel duidelijk dat je door middel van goede content moet werken aan de branding en naamsbekendheid van je bedrijf.

Met hard werken ben je in staat om een online autoriteit te worden én die felbegeerde expertstatus te bemachtigen ;-).

Met content marketing zorg je er namelijk voor dat mensen jou gaan zien als expert in jouw markt. Hierdoor krijgt jouw content meer links, shares, likes en retweets, wat vervolgens zorgt voor meer bezoekers op jouw website.

Bezoekers zien dat je verstand hebt van zaken, op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen én bereid bent om gratis tips en advies te geven. Allemaal erg goed voor een positieve eerste indruk.

Uiteraard hoop je hiermee bezoekers te overtuigen om uiteindelijk klant bij je te worden.

Consequent gebruik van relevante, interessante content zorgt voor meer bezoekers én meer relevante bezoekers zorgen uiteindelijk voor meer omzet. In dit artikel geef ik een zestal tips voor content creatie.

Doelgroep is altijd de basis

De basis is een zeer uitgebreide doelgroepanalyse, waarin je de zoekvraag en behoeften inventariseert. hier haal je tevens de inspiratie vandaan voor de content die je gaat maken.

Zodra je weet wát relevant en aantrekkelijk is, kun je de juiste boodschap formuleren. Het draait hierbij absoluut niet om grote artikelen en video’s waarin je je producten ten toon stelt.

Hoe hoe ga je aan de slag met waardevolle content?

Helaas bestaat er geen kant-en-klaar plan. Het is ontzettend belangrijk dat je in deze fase in je doelgroep duikt en erachter komt wat hen beweegt. Probeer antwoord te geven op onderstaande vragen:

Duik in de belevingswereld van je (potentiële) doelgroep:

  • Waarom koopt men bepaalde producten / diensten?
  • Welke problemen willen ze oplossen?
  • Hoort er een bepaalde emotie bij de conversie?
  • Hoort er een bepaalde gelegenheid bij de conversie?
  • Hoe worden de producten / diensten gebruikt of ingezet?

Door in de belevingswereld van je bezoekers te duiken zal het een stuk makkelijker worden om waardevolle content te verzinnen voor je doelgroep.

6 tips voor content creatie

Voordat ik een zestal tips geef om aan de slag te gaan met verschillende soorten content nog even dit: kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit! Het is beter om af en toe een klein meesterwerk te publiceren dan heel vaak oppervlakkige content te plaatsen.

Let op: tips gaan over content creatie dit is geen content marketing.

Content marketing is het marketing plan & overkoepelende marketingstrategie waarbij je content als middel inzet. Waarbij het doel het versterken van de relatie met (potentiele) klanten is.

Content creatie tips helpen bij het maken van verschillende soorten content. Van blogpost, video, afbeelding tot aan social media update.

1. Inventariseer wat je al in huis hebt

Vaak zijn er al een aantal momenten geweest die je kunt gebruiken. Geef mensen een kijkje achter de schermen.

Denk aan:

  • Het verhaal hoe je bent begonnen;
  • (offline) Publicatie waar je in verschenen bent;
  • Evenement of beurs waar je hebt gestaan;
  • Mijlpalen voor het bedrijf (bv. x aantal jaar bestaan, nieuwe medewerkers, verhuizing naar groter pand en opening van een nieuw onderdeel etc.)
  • Samenwerkingen die de moeite waard zijn om te delen;
  • Etc.

Hiermee werk je tevens aan de branding van je bedrijf als merk.

Door je doelgroep mee te nemen achter de schermen leren ze het bedrijf beter kennen en wordt het makkelijker om een goede relatie met ze op te bouwen. Ze hebben het gevoel je te kennen.

2. Ga creatief om met vragen van bezoekers

Vragen van bezoekers zijn een zeer goede bron van inspiratie! Gebruik de vragen als onderwerp voor je volgende content stuk.

Denk bijv. een video, kopershandleiding, infographic of blogpost waarin je de vraag behandelt en beantwoordt.

Onze AnswersOnAir sessies zijn bijvoorbeeld gebaseerd op vragen die wij van lezers krijgen!

Voorbeeld: koffiediscounter.nl

Koffiediscounter.nl maakt videoreviews van koffie-automaten en deelt daarbij de ongezouten mening van hun koffie-expert. Daarbij geven ze direct tips over het instellen en schoonmaken van de automaat. Zeer informatieve video’s, met een kritische blik én humor.

review koffiediscounter

Ze maken slim gebruik van een call-to-action in de video met “Klik hier en bestel!”. Naast een goed gevuld YouTube kanaal, hebben de video’s ook geïntegreerd in de webwinkel.

3. Blijf actief de laatste trends in de markt volgen

Als het goed is blijf je actief op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw markt.

De laatste trends zijn een goede bron van inspiratie voor een nieuw stuk content. Geef bijvoorbeeld jouw visie op het laatste nieuws en opvallende ontwikkelingen.

Denk aan een vast item waarin je iedere maand de laatste trends bespreekt. Dit kan een artikel zijn op je blog, maar ook een mailing, column in een online magazine of video.

Voorbeeld: trend look-book

Webwinkels met mode-gerelateerde artikelen (kleding/schoenen/accessoires) kunnen bijvoorbeeld aan de slag met een look-book (overzicht van producten uit de collectie die bij een bepaalde trend passen).

Content obv trends

Hetzelfde geldt voor woonartikelen en accessoires, ideaal om bezoekers te inspireren!

Voeg hier direct tips aan toe om een bepaald stijleffect in huis te creëren met artikelen uit de eigen collectie.

Iedere markt kent zijn eigen trends, zorg ervoor dat je daarvan op de hoogte blijft!

4. Volg ook actief het “gewone nieuws”

Houd ook het “gewone” nieuws in de gaten. Inhakers op actuele gebeurtenissen, events, seizoenen en feestdagen blijven populair.

inhakers

Op deze manier zorg je ervoor dat je op een luchtige manier actief aanwezig bent in het dagelijkse leven van je potentiële klanten.

Leestip:Inspelen op de actualiteit een kans of bedreiging?”

5. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden: content curation

Je hoeft niet alles zelf te maken en het wiel opnieuw uit te vinden. Het is ook goed om goede content van anderen te delen!

Ga vooral niet kopiëren en plakken, maar verzamel bijvoorbeeld één keer in de maand een aantal links, afbeeldingen of artikelen met interessante (leuke of grappige) content rondom een bepaald thema en deel deze vervolgens met je doelgroep.

Dit kunnen ook updates op social media zijn:

 

 

Op deze manier breid je je autoriteit én populariteit verder uit. Laat zien dat je verder kijkt dan je eigen producten of diensten.

 

Leestip: meer tips over content curation in dit artikel op Curation.nl.

6. Maak gebruik van content recycling

Na verloop van tijd beschik je over een berg aan content Dan is het zonde om die niet meer opnieuw in te zetten. Het is ook erg handig wanneer je even zonder inspiratie zit!

De basis van content recycling is het hergebruiken van content door deze in een nieuwe vorm te gieten. En (waar nodig) uiteraard te updaten. Denk aan:

  • Maak een video van een populair artikel en ga in op ontvangen reacties.
  • Kijk terug op een beschreven trend, kwamen je voorspellingen uit?
  • Verzamel content in één groot nieuw stuk: “10 meest romantische recepten / cadeaus / DIY-tips / uitjes / gedichten / voor de zomer / feestdagen / Valentijnsdag.” Of de leukste DIY- tips (Do It Yourself) voor een uniek verjaardagscadeau.

Wees creatief en laat je inspireren door de toepassingen van jouw producten en/of diensten.

Tot slot: plan, organiseer én wees geduldig!

Nog een aantal afsluitende tips op een rij:

  • Maak een overzicht van alle content die je publiceert.
  • Meet je inspanningen en analyseer content op je blog met Google Analytics!
  • Ga ook op social media na wat wel én niet werkt, welke berichten zorgen voor interactie?
  • Wat doe je goed en wat kan beter? Verbeter continu je actieplan.

Content marketing is een lange termijn strategie. Verwacht geen spetterende resultaten binnen 2 weken.

Hou het vooral vol! Succes ;-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
5 reacties op "Meer relevante bezoekers met deze 6 tips voor content creatie"
  • Rowdy Groothedde zegt:
    05 Aug, 2014 om 20:26

    Leuk en informatief artikel.

    Geniaal om te zien hoe Koffiediscounter te werk gaat. En dan heb ik het nog niet eens over Plasmadiscounter.nl..

    Een mooi voorbeeld over hoe een goede (geautomatiseerde) internet business eruit hoort te zien!

    Reageren
  • Wesley zegt:
    06 Aug, 2014 om 00:35

    Goed stuk! Al is het voor een webwinkel soms lastig om elke trend te volgen, vaak ben je te laat of weet je niet goed waar de trend ontstaat.

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    06 Aug, 2014 om 11:00

    Dank voor jullie reacties!

    @Wesley Je kunt verschillende websites met trends volgen, bijv. Trendwatching.com.

    Reageren
  • Coen Koppen zegt:
    06 Aug, 2014 om 11:44

    Lianne,

    Leuk en nuttig artikel.

    Een andere leuk case is Coolblue die vragen van klanten voor blijft door leuke en grappige producttests uit te voeren op hun Youtubekanaal: https://www.youtube.com/user/coolblue

    En bedankt voor de vermelding van Curation.nl.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      07 Aug, 2014 om 11:29

      Dank voor je reactie Coen. Inderdaad een leuke video’s van Coolblue!

Reageren