Naar
boven

Mobiel adverteren: De mogelijkheden

Onderstaand artikel gaat over de verschillende mogelijkheden die AdWords biedt voor advertenties op mobiele telefoons.

Click to call telefoon extensies

Wanneer iemand op een smartphone met volledige browser ergens naar op zoek is, kun je deze een advertentie laten zien waar direct een telefoonnummer aan wordt vertoont. Met één klik kan dit nummer gebeld worden.
Dit kan op 2 manieren:

  1. Locatie extensie
  2. Oproep extensie

Locatie extensie

Een locatie extensie is handig wanneer mensen in de buurt van je winkel zijn en iets van je nodig hebben. Ze zien dan direct waar je winkel zit en kunnen hiertoe zelfs een routebeschrijving krijgen. Belangrijk hiervoor is dat je een Google Places account aanmaakt.

Oproep extensies

Oproep extensies zorgen voor een telefoonnummer onder je advertentie waar de gebruiker meteen op kan klikken om je te bellen. Zorg ervoor dat je campagne is getarget op mobiele telefoons met volledige internetbrowser ondersteuning. Ga dan naar het tabblad voor extensies en kies hier voor telefoon extensies.

Wanneer je een telefoonnummer hebt waarin letters gebruikt worden (deze corresponderen met een cijfer en vormen vaak ‘bel nu’ of de naam van het bedrijf of product) wordt dit ook zo weergegeven in de advertentie. Het is niet geschikt voor betaalnummers (0900), alleen voor lokale nummers, gratis nummers en gedeeltelijk betaalde nummers.

Ad-sitelinks bij advertenties op een mobiele telefoon

Wie zich op de mobiele gebruiker wil richten en gebruik maakt van adsitelinks moet er rekening mee houden dat er nu maar 2 sitelinks bijgevoegd worden.

Adverteren met AdWords voor app’s

Aangezien steeds meer bedrijven een eigen App uitbrengen heeft AdWords het ook mogelijk gemaakt om hiervoor te adverteren. Dit noemt AdWords de ‘mobile app extension’.

Deze app extensie is een zogeheten ‘click to download’. Echter werkt het iets anders dan de andere extensies die we gewend zijn zoals de ‘locatie-extensie’ en de ‘extensies voor sitelinks’. De mobile app extensie heeft twee mogelijkheden:

  1. Degenen die klikt direct doorsturen naar de downloadpagina voor de app.
  2. Degene die klikt direct in de app deep-linken. (dus ergens naar toe leiden ‘binnenin’ de app.) Wanneer iemand de app in dit geval nog niet heeft geïnstalleerd wordt hij of zij naar de downloadpagina verwezen.

De gebruiker wordt na zijn klik naar de ‘Android marketplace’ of naar de ‘iTunes store’ geleid.

Advertenties met een ‘click to download’ worden alleen weergegeven op telefoons  die de app’s ondersteunen. Hierbij is het ook zo dat Android apps alleen getoond worden op Android telefoons.

Om hier gebruik van te maken dien je een aparte campagne op te zetten. Wil je op zowel iTunes als Android telefoons adverteren, dan moet je voor beide een aparte advertentiegroep opzetten. Dit komt doordat het domein van de landingspagina’s in je advertentiegroep hetzelfde moet zijn.

Hoe stel je dit in:

  • Je zet  “itunes.apple.com/” of “market.android.com/” gevolgd door de naam van je app in de Display-URL van je advertentie.
  • In de bestemmings-URL zet je de link naar waar je jouw app kan downloaden.

In je advertentie wordt dan automatisch je app-icoontje weergegeven.

Voorbeeld van een App advertentie :

Bronnen:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren