Naar
boven

Nieuw in AdWords: alleen bellen advertentie

PraktijkcaseSinds kort heb je binnen Google AdWords de mogelijkheid om te adverteren met “alleen bellen-advertenties“.

Dit biedt natuurlijk nieuwe mogelijkheden die wij (KG Bureau) direct toegepast hebben voor een nieuwe klant Fontana, omdat dit zeer goed aansluit bij hun doelgroep.

Aan de hand van het praktijkvoorbeeld van Fontana geef ik uitleg hoe jij deze nieuwe advertentievorm zelf in kunt zetten en de nieuwe mogelijkheden die dit biedt.

 

Genereer belverkeer via AdWords

De alleen bellen-advertentie is nieuw en in tegenstelling tot de traditionele advertenties puur gericht op het genereren van telefonisch verkeer in plaats van bezoekers naar websites.

Voorbeeld Adwords alleen bellen-advertentie

Zoals je in het voorbeeld kunt zien, krijgt het telefoonnummer de prominentste plaats in de advertentie. Deze is ook aanklikbaar, zodat er direct gebeld kan worden.

De URL van het bedrijf wordt ook vertoond, maar dit is puur om te laten zien van wie de advertentie afkomstig is, voor vertrouwen, deze is verder ook niet aanklikbaar.

Als je aan wilt sturen op telefonisch verkeer, dan adviseren je wij je om gebruik te gaan maken van de alleen bellen-advertentie. Test het op zijn minst!

Je kunt natuurlijk nog steeds gebruik maken van de advertentietekst of oproepextenties om je telefoonnummer te tonen. Maar in vergelijking met de alleen bellen-advertentie is het telefoonnummer een stuk minder prominent aanwezig.

Snelle conversie en persoonlijke verkoop

Direct telefonisch contact met de klant blijft natuurlijk een van de meest directe vormen van verkoop, het is persoonlijk en stelt je in staat de beller direct te helpen en te overtuigen. Alleen dat al kan een reden voor jou zijn om ook de alleen bellen-advertentie in te gaan zetten.

Tip: vergelijk het conversiepercentage van het aantal websitebezoekers dat een doel heeft bereikt (offerte / aankoop) met dat van je telefonisch verkeer. Zo kun je achterhalen wat goed werkt in jouw werkomgeving.

In het geval van Fontana heeft het ook een andere reden, namelijk de communicatie aan laten sluiten op hun doelgroep.

Fontana biedt kuurreizen en vitaliserende gezondheidsvakanties en richt zich daarmee op de wat oudere doelgroep. Uit ervaring weet Fontana dat haar klanten steeds meer online zoeken naar dit soort vakantiereizen, maar ook graag telefonisch contact zoeken om informatie op te vragen of te boeken.

Dubbele reden dus voor ons om de alleen bellen-advertentie direct in te zetten voor Fontana.

Zo stel je de alleen bellen advertentie in

Voor de AdWords campagnes die gericht zijn op meer contactmomenten en waar veel mobiele gebruikers op binnenkomen, kun je een nieuwe advertentie aanmaken.

Ga hiervoor naar het tabblad advertenties en klik op “+ Advertentie” en vervolgens kun je kiezen voor “Alleen bellen-advertentie”.

AdWords alleen bellen advertentie aanmaken
Hierna vul je onderstaande velden in.

AdWords alleen bellen advertentie instellen

De advertentie komt er dan uit te zien, zoals de afbeelding aan het begin van dit artikel.

Tips:

  • Laat in de beschrijvingsregel zien dat je weet dat de gebruiker de advertentie bekijkt vanaf zijn mobiel. Dit geeft vertrouwen, omdat je laat zien dat je jouw boodschap aanpast aan het medium waarop de ontvanger het leest.
  • Stel per campagne de tijden in wanneer de advertenties worden getoond. Houd daarbij rekening met je telefonische bereikbaarheid!
  • Stel je biedingen per campagne specifiek in om meer telefonische contactmomenten te genereren en alleen te focussen op de mobiele gebruikers. Dit doe je door het bod voor mobiele gebruikers hoger in te stellen.

Hulp nodig, neem dan gerust contact op met ons of laat hieronder je reactie achter.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Roy Hoogerheijde
Roy is SEA consultant bij KG Bureau. Roy is de beamer van KG Bureau. Hij schijnt zijn brede licht over verschillende online vraagstukken om tot een oplossing te komen.
9 reacties op "Nieuw in AdWords: alleen bellen advertentie"
  • Jeroen zegt:
    05 Mrt, 2015 om 09:23

    Ik neem aan dat er dan alleen wordt geadverteerd op mobiele telefoons?

    Was wel verrast door de aanspreekvorm van ouder met Je ipv U. Of is dit slechts een voorbeeld voor het blog?

    Reageren
  • Roy Hoogerheijde zegt:
    05 Mrt, 2015 om 10:09

    Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie. Wanneer je alleen gebruik maakt van de alleen-bellen advertenties worden deze inderdaad alleen op apparaten waarmee gebeld kan worden weergegeven.

    Goed opgemerkt wat betreft de JE-vorm, deze advertentie heeft het niet gehaald in de campagne maar is wel als voorbeeld gebruikt voor het blog!

    Reageren
  • Tom zegt:
    11 Mrt, 2015 om 10:20

    De ‘+ ADVERTENTIE’ button geeft bij jullie een uitklapmenu met verschillende soorten advertenties. Bij mij niet? Ik maak meteen een nieuwe tekst advertentie?

    Reageren
  • Roy Hoogerheijde zegt:
    11 Mrt, 2015 om 13:57

    Dat hangt van je campagne-instellingen af Tom. Het makkelijkst lijkt me als je me even belt op mijn directe nummer op 0575 200 230. Dan lopen we er samen even doorheen!

    Reageren
  • Stephanie zegt:
    12 Mrt, 2015 om 17:04

    Hoe kun je monitoren hoe vaak deze advertentie is gebruikt?

    Reageren
  • Roy Hoogerheijde zegt:
    13 Mrt, 2015 om 08:47

    Bedankt voor je reactie Stephanie. De prestaties van de alleen-bellen-advertentie kun je volgen op het tabblad advertenties van de desbetreffende advertentiegroep. De alleen-bellen-advertentie staat namelijk tussen de normale tekstadvertenties.

    Reageren
  • Stefan zegt:
    14 Apr, 2015 om 17:47

    Beste Roy,

    Erg interessant artikel! Een call-only campagne zorgt echt voor meer conversie.

    Reageren
  • Johan zegt:
    08 Mei, 2015 om 11:16

    Hi Roy,

    Heb je enig idee of deze oproepen ook als conversies te meten zijn? na een oproep van 60 sec. een conversie o.i.d. Ik lees hier https://support.google.com/adwords/answer/6095882 dat dat in NL nog niet mogelijk is.
    Hoe optimaliseren jullie deze ad groups dan? Op basis van klikken?
    Ik ben benieuwd.

    Gr.

    Johan

    Reageren
  • Roy Hoogerheijde zegt:
    11 Mei, 2015 om 09:06

    Beste Johan,

    Oproepen via advertenties meten als conversies in Google is alleen mogelijk via een doorschakelnummer van Google. Dit is helaas nog niet mogelijk in Nederland.

    Afhankelijk van je doel kun je de alleen-bellen advertenties beoordelen op het aantal klikken.

    Wij gebruiken de call-tracking software van AdCalls om goed te kunnen optimaliseren op basis van telefoontjes. Lees hier er over http://kgbureau.nl/diensten/call-tracking/.

    Reageren

Reageren