Naar
boven

Sturen op Google Analytics is gevaarlijk. Tenzij je deze blogpost leest ;-).

Ik hoef jou als online ondernemer niet uit te leggen hoe belangrijk webanalytics is. Sterker nog, de kans is groot dat je dagelijks een aantal keer inlogt om de statistieken te bekijken. Of misschien ga je nog een stapje verder en bekijk je de resultaten real-time.

Maar waar kijk je eigenlijk naar? Aantal bezoekers? Aantal conversies? Inkomsten? En nog belangrijker, wat kun je eigenlijk met deze cijfers? Hoe moet je ze interpreteren? In deze blogpost ga ik je uitleggen wat je nu eigenlijk ziet en hoe je deze cijfers moet interpreteren.

Case: Segmenteren binnen segmenten

Wanneer je cijfers wilt zien waar je ook echt op kunt (bij)sturen is het belangrijk dat je segmenteert. Om dit te illustreren vind je hieronder een voorbeeldcase.

Op een bepaalde dag zien we dat we plotseling 20.000 bezoekers hebben terwijl we er normaal gesproken slechts 12.500 hebben.

In het onderstaande schema laat ik zien hoe dat bezoekersaantal in onze case is opgebouwd:

flowchart-bezoekers

Veel ondernemers zullen zich op dat moment afvragen hoe dit komt. Per niveau geef ik aan wat de gedachte kan zijn (en waarom dit gevaarlijk is als je niet segmenteert):

Niveau 1: Bezoekersaantallen

Wanneer je niet verder zou kijken dan dit niveau ben je sowieso niet goed bezig. Op dit punt zou een ondernemer kunnen denken:

  • Mooi, het is een goede dag!
  • Het adverteren in Google  begint zijn vruchten af te werpen.

Je begrijpt mijn punt waarschijnlijk wel. Elke aanname die je hier doet is nergens op gebaseerd. Hierop gaan sturen zou helemaal gevaarlijk zijn.

Niveau 2: Organisch verkeer

De ondernemer in ons voorbeeld kijkt gelukkig een stapje verder en ziet dat het organisch verkeer in plaats van 2.500 bezoekers vandaag 10.000 bezoekers heeft opgeleverd. Hoera! De ondernemer klopt zichzelf op de schouder en denkt nu misschien:

  • Eindelijk scoor ik in Google! Die blackhat-technieken werpen zijn vruchten af.

Maar wanneer deze ondernemer verder kijkt ziet hij dat het niets te maken heeft met posities in Google…

Niveau 3: Brandname / Non-brandname

Eindelijk ziet de ondernemer wat er echt aan de hand is. Het heeft helemaal niets te maken met posities in Google! Sterker nog, misschien zijn de bezoekers op de non-brandname zelfs gedaald ten opzichte van het gemiddelde.

Er is deze dag namelijk ontzettend veel gezocht op zoekwoorden met de brandname.

Niveau 4: Nieuw / terugkerend

Uit verder onderzoek blijkt ook dat het voornamelijk nieuwe bezoekers zijn…

Niveau …

Om het contrast nog groter te maken ten opzichte van het eerste cijfer wat we zagen, die 20.000, is er het volgende in werkelijkheid gebeurd in onze case:

Er is een artikel over ons bedrijf verschenen in een bekende krant waarin wordt aangegeven dat ons product gevaarlijk kan zijn bij verkeerd gebruikt. Het gevolg is dat iedereen naar aanleiding van dat artikel is gaan zoeken in Google op de zoekterm: “merknaam gevaarlijk”.

Opgelet dus: weet welke cijfers je bekijkt!

In het bovenstaande voorbeeld heb ik je hopelijk kunnen laten zien hoe gevaarlijk het kan zijn om op cijfers te sturen terwijl je eigenlijk niet weet hoe dat cijfer tot stand is gekomen. Het gevaar loert dat je verkeerde beslissingen neemt. En dat is wat geen enkele ondernemer wil, toch?

Als voorbeeld hebben we nu de bezoekersaantallen genomen. Maar dit geldt uiteraard ook voor bijvoorbeeld de e-commerce gegevens die je ziet in Google Analytics.

Zodra je weet hoe een cijfer tot stand is gekomen weet je ook wat je moet doen om dat cijfer te manipuleren. Succes!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
4 reacties op "Sturen op Google Analytics is gevaarlijk. Tenzij je deze blogpost leest ;-)."
  • Erwin van Ginkel zegt:
    06 Jul, 2013 om 12:49

    Wij adviseren onze klanten om website statistieken vooral trendmatig te bekijken en niet te letterlijk. Google Analytics helpt zeker om te zien in welke segmenten er groei of afname te zien is.

    Reageren
  • Nils van der Knaap zegt:
    08 Jul, 2013 om 17:15

    Heel nuttig artikel, en uiteraard belangrijk om de juiste interpretaties uit de statistieken te halen. Ik merk echter wel dat steeds meer zoekwoorden onder het kopje “not provided” vallen, oftewel afgeschermd wegens privacy instellingen. Hierdoor is het lastiger om erachter te komen op welk woord en dus ook waarom iemand de site bezocht heeft.

    Reageren
  • Albert zegt:
    09 Jul, 2013 om 11:53

    Je kunt van de not provided termen wel de landings/bestemmingspagina’s analyseren. Aangepast rapport maken, filter instellen met opnemen van (not provided), Dimensiedetails met bestemmingspagina + je statistieken.

    Maar inderdaad, ‘not provided’ staat met kop en schouders bovenin.

    Reageren
  • Wouter Postma zegt:
    16 Jul, 2013 om 11:57

    Een oplossing voor het “Not Provided” is om ook Google Webmaster Tools te gebruiken (die moet je eigenlijk sowieso gebruiken). Hier krijg je een overzicht met zoekopdrachten, het aantal vertoningen op een zoekwoord en het aantal kliks; en “not provided” staat nergens :-).

    Reageren

Reageren