Naar
boven

Testen wordt nu nóg gemakkelijker met de vernieuwde testomgeving van Google Adwords!

testen header
Weet je niet of je het optimale uit je campagnes haalt, of durf je geen wijzigingen in je AdWords-campagnes aan te brengen omdat je niet weet of die wijzigingen een positieve bijdrage gaan leveren aan je bedrijfsdoelen?

In februari van 2016 heeft Google de testomgeving van AdWords veranderd, waardoor je nu gebruik kunt maken van campagneconcepten en -experimenten. Zo kun je er gerust op los testen, zonder dat het negatieve gevolgen heeft voor je campagnes.

Wellicht was het je al opgevallen in je AdWords interface. Boven de gedeelde bibliotheek, in het linkermenu, staan nu ‘alle concepten’ en ‘alle experimenten’. Maar wat betekenen deze nieuwe functies voor jou en je campagnes? Dit leg ik verder uit in dit artikel!

Natuurlijk is het testen in Google AdWords belangrijk om de campagnes efficiënter en effectiever te laten presteren.

Wat zijn concepten?

concept maken google adwords

Voor een bestaande campagne in het zoeknetwerk of displaynetwerk kun je nu een concept maken. Dit betekent dat de bestaande campagne wordt gekopieerd. In deze kopie kun je aanpassingen maken in de campagne, bijvoorbeeld bod-aanpassingen, zonder dat je de prestaties daarmee direct beïnvloedt. Nadat je deze aanpassingen hebt aangebracht, kun je het concept opslaan. Je kunt er vervolgens voor kiezen om de wijzigingen in de bestaande campagne door te voeren, of om verder te gaan met een experiment.

Indien je kiest voor doorvoeren in de campagne, kun je voor elke aanpassing zien wat de status hiervan is, ongeacht of deze al is doorgevoerd of niet.

vervolg concept maken

Van een concept een experiment maken

Je kunt van een concept natuurlijk ook een experiment maken. Aan de hand van een experiment kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die je in het concept hebt gedaan. Je kunt hiermee goed en realistisch testen, omdat je met een experiment een deel van het verkeer en het budget gebruikt. Bovendien wordt het experiment tegelijk weergegeven met de bestaande campagne.

Elk experiment heeft een begin en een eind. Dit zorgt ervoor dat je over een bepaalde periode exact kan zien wat het effect is geweest. Door aan te geven hoeveel budget van de campagne aan het experiment wordt toegekend, kun je een goede splittest draaien. Google zal voor de veiling afwisselend de bestaande campagne en het experiment gaan gebruiken.
experiment maken

Het bekijken van de resultaten

Nadat een experiment is gestart, kun je aan de hand van de AdWords scorecard precies zien wat het verschil is tussen de bestaande campagne en het experiment.

voorbeeld google scorecard

Afhankelijk van de resultaten kun je ervoor kiezen om het experiment door te voeren in de bestaande campagne of in een nieuwe campagne. Zo gemakkelijk kan het zijn!

Wil je zeker weten dat je goed bezig bent? Laat KG Online Marketing dan eens een quickscan van je campagnes maken

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Roy Hoogerheijde
Roy is SEA consultant bij KG Bureau. Roy is de beamer van KG Bureau. Hij schijnt zijn brede licht over verschillende online vraagstukken om tot een oplossing te komen.
1 reactie op "Testen wordt nu nóg gemakkelijker met de vernieuwde testomgeving van Google Adwords!"
  • Patrick Geijtenbeek zegt:
    05 Apr, 2016 om 13:53

    Het was wel mogelijk natuurlijk om testen te maken door verschillende campagnes af te wisselen, maar fijn dat Google dit makkelijker en overzichtelijker maakt

    Reageren

Reageren