Naar
boven

Met deze tips & tricks houd jij beter het overzicht in je AdWords campagnes!

overzicht google adwords

Heb je soms het gevoel dat je het overzicht kwijtraakt in jouw AdWords campagnes, en weet je soms niet goed waar je op moet sturen? Niet heel gek, de meeste accounts bestaan tenslotte uit meerdere campagnes met vaak tientallen advertentiegroepen of meer.

Als je nagaat dat iedere advertentiegroep ook nog eens bestaat uit meerdere variabelen zoals advertenties en zoekwoorden, dan kan het wel eens gaan duizelen. Mocht je het beheer van je campagnes niet willen uitbesteden, dan geef ik je graag een aantal handige tips & tricks mee. Zo hou jij altijd het hoofd boven water en blijf jij je campagnes de baas!  

Campagnestructuur op basis van je website

Een goede campagnestructuur is naar mijn mening cruciaal om succes te behalen met AdWords. Omdat het doel van betaald adverteren meestal is om mensen naar jouw website te leiden, kun je ook vaak de websitestructuur gebruiken in AdWords. Vaak bestaat je website uit categorieën en subcategorieën:

categorieen voorbeeld blog max

Zoals je hierboven ziet is er een (hoofd)categorie ‘cursussen’. Daaronder zie je welke cursussen er worden aangeboden. Binnen AdWords zou je dan ook een campagne kunnen maken met de naam ‘cursussen’. Onder deze campagne zou je dan meerdere advertentiegroepen krijgen; cursus zoekmachine optimalisatie, cursus Analytics en cursus Adwords. Je weet van de drie cursussen dat zij een specifieke behoefte vervullen. Hoe mensen zoeken vanuit deze behoefte is te achterhalen met een zoekwoordonderzoek. Je doet dit met de zoekwoordentool van Google (keyword planner). De zoekwoorden die naar voren komen uit het zoekwoordonderzoek met betrekking tot deze drie onderwerpen moet je plaatsen in de bijbehorende advertentiegroep. Mocht je voor een subcategorie te weinig zoekvolume hebben, dan kun je er ook voor kiezen om een advertentiegroep te maken voor een categorie hoger, bijvoorbeeld online marketing cursus. Vaak is het handig om de campagnestructuur uit te tekenen, dit kun je doen in een Excel- of ander bestand, zoals hieronder.

campagnestructuur excel

Je kunt er ook voor kiezen de campagnes op te zetten in AdWords Editor. Dit is een offline programma, waarin je jouw campagnes volledig kan klaarzetten om deze vervolgens te uploaden naar Google AdWords.

Aangepaste regels om kwaliteit te waarborgen

AdWords Editor heeft ook een andere functie die ontzettend handig kan zijn bij het opzetten/bijhouden van campagnes en advertentiegroepen. Dit zijn de aangepaste regels. Met deze regels kun je voorwaarden stellen aan jouw campagnes/advertentiegroepen. Google heeft zelf al een aantal aangepaste regels voor je ingesteld, zoals minder dan vier sitelinks, highlight extensies of drie advertenties per advertentiegroep. Het is daarnaast mogelijk om dit zelf handmatig in te stellen, met jouw visie. Het is zeker de moeite waard om goed na te gaan wat voor jou essentieel is om goed te hebben staan binnen AdWords.

aangepaste regels

Hierboven zie je hoe je een aangepaste melding instelt. Je kunt er dan ook voor kiezen om een bepaalde prioriteit mee te geven. Als je aangeeft ‘fout posten voorkomen’ dan kun je jouw campagnes niet uploaden, totdat aan de voorwaarden is voldaan. Het gebruik van aangepaste regels kan ontzettend handig zijn, ook als je vaak in de online interface campagnes/advertentiegroepen aanmaakt kun je via deze functie in AdWords Editor kijken of alles nog wel voldoet aan de door jou gestelde regels.

Doordat je nu een campagnestructuur hebt, kun je makkelijker gaan sturen op bepaalde producten en diensten. In de winterperiode zijn sommige producten/diensten relevanter om aan te bieden. Dan is het handig om de campagne(s) met deze producten/diensten tijdens die periode meer budget te geven.

Gebruik labels voor overzicht

Wij raden je altijd aan om labels te gebruiken. Je kunt een label op meerdere niveaus meegeven. Als je een label geeft aan een campagne of advertentiegroep, houd je de campagnes/advertentiegroepen overzichtelijk. Je kunt een label eenvoudig toevoegen door in het campagneoverzicht de desbetreffende campagne aan te vinken en vervolgens een label aan te klikken.

labels voor campagneoverzicht

‘Mogelijkheden’ in AdWords

Mocht je zelf niet bedreven zijn in het optimaliseren van campagnes, dan kun je de hulp van Google inschakelen. Binnen AdWords is er namelijk de ‘mogelijkheden’ tab. Hier krijg je opties aangedragen waarmee je eenvoudig jouw campagne optimaliseert. Dit kan variëren van het veranderen van biedingen van zoekwoorden tot het aanmaken van nieuwe advertentiegroepen. Mocht je gebruik willen maken van de mogelijkheden die Google je geeft, let dan wel op dat je de wijzigingen goed leest.

Door gebruik te maken van de bovenstaande tips en tricks wordt het werken een stuk overzichtelijker en makkelijker binnen AdWords. Een goede campagnestructuur met bijpassende labels zorgen voor het overzicht, terwijl je met ‘mogelijkheden’ en aangepaste regels zorgt dat jouw campagnes goed ingericht zijn en je eenvoudig kan optimaliseren. Het analyseren en sturen van de data die jouw campagnes/advertentiegroepen genereren is een stuk lastiger. Hoewel je met het bovenstaande een heel eind komt, zal je toch een specialist nodig hebben om optimaal resultaat te behalen ;-)

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Max Ledeboer
Max is als online marketing consultant bij KG, gespecialiseerd in SEA (Search Engine Advertising).
Wees de eerste die reageert!

Reageren