5 mythes over social media en content marketing

door | 6 januari 2014 | Content Marketing, Social Media

Er wordt veel over social media en content marketing gezegd en geschreven. Maar veel verhalen die de ronde doen over dit onderwerp zijn mythes. Het is tijd om van 5 van die mythes nu eens en voor altijd aan het licht te brengen. Geen nood, we vertellen er uiteraard gelijk bij wat dan wel de waarheid is en hoe je daar het beste op kan inspelen ;-).
mythes titel (Medium)

Mythe 1: Mijn klanten zitten niet op social media

Dit is een veelgehoord ‘excuus’ om niet met social media bezig te zijn. ‘Mijn klanten zijn toch niet met social media bezig, dus hoef ik dat ook niet te doen.’
Volgens onderzoek van het Britse bureau voor statistiek in samenwerking met Eurostat zegt 65% van de ondervraagde Nederlanders echter gebruik te maken van social media.
Daarmee is Nederland zelfs koploper in het gebruik van social media ten opzichte van andere Europese landen. Het aantal gebruikers is daarnaast nog steeds groeiende.
Ook onder bezoekers van 55 jaar en ouder groeit het social media gebruik. Dit is nu zelfs de grootste groep op Facebook.
Social-Networking-Netherlands-1

Mythe 2: Social buzz kun je niet meten

Social buzz is zeker wel meetbaar, maar daar moet wel zelf voor zorgen. Om het meetbaar te maken en ervoor te zorgen dat je URL’s kunt tracken via Google Analytics, gebruik je de Google URL maker.
Via de URL maker kun je het verkeer vanuit social media posts naar je website inzichtelijk maken.
Vervolgens kun je inzoomen op de bezoekers via die specifieke URL en zien hoe die groep zich op jouw website gedraagt.
Parameters
Tip: in dit artikel lees je precies hoe je je campagnes trackt en analyseert in Google Analytics.

Mythe 3: Negatieve feedback moet je negeren

Het mooie van social media is natuurlijk dat gebruikers over je merk praten en doordat er talloze mensen meekijken (netwerk van die fans), groeit je naamsbekendheid. Men kan echter net zo makkelijk negatieve feedback verspreiden via social media. En wanneer dat gebeurt is het minder leuk voor je merk dat er mensen meekijken.
Reageer echter wel altijd (gepast) op zowel positief als negatief commentaar. Doe dat publiekelijk, zodat anderen ook kunnen zien dat er iets wordt gedaan met de berichten. Geef in je reactie bv. aan dat je offline het probleem zal oplossen door bv. te bellen of te mailen.
Negeren is een echte no no. Zie negatieve feedback als een kans. Je hebt de mogelijkheid om mensen voor je te winnen en je merk van zijn beste kant te laten zien. Door professioneel op te treden kun je mensen die in eerste instantie negatief over je zijn ook omtoveren tot een ambassadeur voor je merk. Zie ook het voorbeeld hieronder.
TWEET VB

Mythe 4: Contentmarketing en social media staan los van elkaar

Contentmarketing en social media zijn de beste vrienden die eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Je kan ze dus eigenlijk niet los van elkaar zien. Content die je gecreëerd hebt is nog niets waard als deze niet goed wordt verspreid. Via social media breng je je content en daarmee je bedrijf onder de aandacht.
Social-Media-content-strategie
Naast het creëren van content is het dus essentieel om na te gaan op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Via die kanalen wil je je content vervolgens verspreiden, zodat deze bij de juiste mensen terecht komt.

Mythe 5: Met content geef je je geheimen teveel bloot

Natuurlijk geef je met bijvoorbeeld tips en best practices vanuit jouw vakgebied een beetje weg. Maar de expertise van jouw bedrijf gaat (hopelijk) verder dan alleen die tips. Dus denk maar zo: zelfs het hebben van ingrediëntenlijst en het recept voor een gerecht maakt van iemand nog geen kok!

Conclusie

Verhalen over social media en content marketing zijn leuk, maar trap niet in deze 5 mythes! Social media worden steeds populairder en is onlosmakelijk met content marketing verbonden.
Social buzz kan je prima meetbaar maken om de effecten daarvan vast te stellen. Zorg dat je ook op negatieve online reacties altijd gepast reageert. En wees gerust dat jouw content van anderen nog steeds geen experts in jouw vakgebied maakt!
Ken jij nog een mythe die hier niet aan bod is komen? Laat dan een reactie achter!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

4 + 14 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company