Naar
boven

5 mythes over social media en content marketing

Er wordt veel over social media en content marketing gezegd en geschreven. Maar veel verhalen die de ronde doen over dit onderwerp zijn mythes. Het is tijd om van 5 van die mythes nu eens en voor altijd aan het licht te brengen. Geen nood, we vertellen er uiteraard gelijk bij wat dan wel de waarheid is en hoe je daar het beste op kan inspelen ;-).

mythes titel (Medium)

Mythe 1: Mijn klanten zitten niet op social media

Dit is een veelgehoord ‘excuus’ om niet met social media bezig te zijn. ‘Mijn klanten zijn toch niet met social media bezig, dus hoef ik dat ook niet te doen.’

Volgens onderzoek van het Britse bureau voor statistiek in samenwerking met Eurostat zegt 65% van de ondervraagde Nederlanders echter gebruik te maken van social media.

Daarmee is Nederland zelfs koploper in het gebruik van social media ten opzichte van andere Europese landen. Het aantal gebruikers is daarnaast nog steeds groeiende.

Ook onder bezoekers van 55 jaar en ouder groeit het social media gebruik. Dit is nu zelfs de grootste groep op Facebook.

Social-Networking-Netherlands-1

Mythe 2: Social buzz kun je niet meten

Social buzz is zeker wel meetbaar, maar daar moet wel zelf voor zorgen. Om het meetbaar te maken en ervoor te zorgen dat je URL’s kunt tracken via Google Analytics, gebruik je de Google URL maker.

Via de URL maker kun je het verkeer vanuit social media posts naar je website inzichtelijk maken.

Vervolgens kun je inzoomen op de bezoekers via die specifieke URL en zien hoe die groep zich op jouw website gedraagt.

Parameters

Tip: in dit artikel lees je precies hoe je je campagnes trackt en analyseert in Google Analytics.

Mythe 3: Negatieve feedback moet je negeren

Het mooie van social media is natuurlijk dat gebruikers over je merk praten en doordat er talloze mensen meekijken (netwerk van die fans), groeit je naamsbekendheid. Men kan echter net zo makkelijk negatieve feedback verspreiden via social media. En wanneer dat gebeurt is het minder leuk voor je merk dat er mensen meekijken.

Reageer echter wel altijd (gepast) op zowel positief als negatief commentaar. Doe dat publiekelijk, zodat anderen ook kunnen zien dat er iets wordt gedaan met de berichten. Geef in je reactie bv. aan dat je offline het probleem zal oplossen door bv. te bellen of te mailen.

Negeren is een echte no no. Zie negatieve feedback als een kans. Je hebt de mogelijkheid om mensen voor je te winnen en je merk van zijn beste kant te laten zien. Door professioneel op te treden kun je mensen die in eerste instantie negatief over je zijn ook omtoveren tot een ambassadeur voor je merk. Zie ook het voorbeeld hieronder.

TWEET VB

Mythe 4: Contentmarketing en social media staan los van elkaar

Contentmarketing en social media zijn de beste vrienden die eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. Je kan ze dus eigenlijk niet los van elkaar zien. Content die je gecreëerd hebt is nog niets waard als deze niet goed wordt verspreid. Via social media breng je je content en daarmee je bedrijf onder de aandacht.

Social-Media-content-strategie

Naast het creëren van content is het dus essentieel om na te gaan op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Via die kanalen wil je je content vervolgens verspreiden, zodat deze bij de juiste mensen terecht komt.

Mythe 5: Met content geef je je geheimen teveel bloot

Natuurlijk geef je met bijvoorbeeld tips en best practices vanuit jouw vakgebied een beetje weg. Maar de expertise van jouw bedrijf gaat (hopelijk) verder dan alleen die tips. Dus denk maar zo: zelfs het hebben van ingrediëntenlijst en het recept voor een gerecht maakt van iemand nog geen kok!

Conclusie

Verhalen over social media en content marketing zijn leuk, maar trap niet in deze 5 mythes! Social media worden steeds populairder en is onlosmakelijk met content marketing verbonden.

Social buzz kan je prima meetbaar maken om de effecten daarvan vast te stellen. Zorg dat je ook op negatieve online reacties altijd gepast reageert. En wees gerust dat jouw content van anderen nog steeds geen experts in jouw vakgebied maakt!

Ken jij nog een mythe die hier niet aan bod is komen? Laat dan een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
9 reacties op "5 mythes over social media en content marketing"
  • Chelsea Bosters zegt:
    06 Jan, 2014 om 09:45

    Beste Sylvie,

    Bedankt voor het delen van je mening. Ik ben in de veronderstelling dat alle 5 de punten juist zijn. Alle doelgroepen zijn op Social media te vinden, is het niet Kanaal A, dan wel kanaal B.

    Ik denk ook zeker niet dat je met content te veel weggeeft. Tips en trucs willen mensen altijd ontvangen maar toepassen is voor de meeste toch lastig. En, daarnaast is het ook zo dat je als expert toch meer hierover kan vertellen. Je laat door het bloggen enkel je kwaliteiten zien.

    In ieder geval bedankt voor het delen;)

    Reageren
  • Marc de Groot zegt:
    06 Jan, 2014 om 21:32

    Beste Sylvie,

    Absoluut waar deze mythes. Je geeft aan dat activiteit op de Sociale Media belangrijk blijft in combinatie met de juiste content marketing. Kun je echter ook iets zeggen over het bereik op bij voorbeeld Facebook? Vele bedrijven hebben hun organische bereik zodanig zien krimpen de afgelopen paar maanden dat men gedemotiveerd raakt om actief te blijven op het netwerk.

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    07 Jan, 2014 om 15:35

    Dankjewel voor je reactie, Chelsea! Je geeft een duidelijke bevestiging voor die 2 punten :)

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    07 Jan, 2014 om 15:40

    Dankjewel voor je reactie, Marc. Bepaalde doelgroepen zijn nog steeds zeer actief op Facebook. De groep 55 jaar en ouder is bijvoorbeeld groeiende (zie ook de grafiek in mijn artikel). Voor bedrijven die zich op dergelijke groepen richten is Facebook daardoor zeker interessant. Contentmarketing in combinatie met inzet van de juiste social media kanalen, dus waar je doelgroep zich bevindt, is uiteindelijk dé manier om organisch ook hoger te scoren. En: de aanhouder wint ;)

    Reageren
  • Rene Knecht zegt:
    08 Jan, 2014 om 09:53

    mijn ‘adviseurs’ zeggen ook dat ik te veel weggeef…. maar 1. ik kan niet anders (het is natuurlijk voor mij, het moet eruit)
    2. Voor elk idee dat ik weggeef krijg ik er 2-3 andere in de plaats. Dus ik geef weg uit eigenbelang. Mijn motief is egoïstisch ;-) Door weg te geven creëer ik altijd nieuwe content, voor mezelf en anderen. En om het toe te passen hebben ze je idd. nodig.

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    08 Jan, 2014 om 10:04

    Klopt helemaal, René. Je geeft weg, zodat potentiële klanten uiteindelijk weer bij jou terecht komen!

    Reageren
  • Mike Verdugt zegt:
    08 Jan, 2014 om 10:13

    Mijn klanten zitten niet op social media.

    Dat is zo’n dooddoener van mensen die er gewoon de tijd en de moeite niet voor nemen.

    Of proberen met een paar commerciele postings klanten te werven en dat werkt niet echt.
    Adverteren was redelijk goedkoop, maar nu wordt je overspoeld door een lawine aan advertenties en eigenlijk niet meer relevant en ik heb gezien dat de respons dramtisch gezakt is.

    Of men laat zich verlijden tot onzinnige discussies en dan is het ook gauw afgelopen….

    En je moet je “fans” of whatever je het wilt noemen ook een beetje bezig houden, aansturen en desnoods aan de hand mee nemen.
    Wij hebben verschillende pages en groups en dat is een dagtaak, niet alleen om de postings interessant te houden, maar vooral om op alle vragen te antwoorden die vooral via FB binnenkomen. Maar daar zit juist voor ons de winst..

    De ene groep of page groeit wat harder dan de ander, maar het gaat niet zozeer om die quantiteit maar zoals altijd om de kwaliteit. Een paar diehard fans zijn meer waard dan 20,000 chinese likes….

    En ja zoals met alles moet je er tijd in stoppen en bij blijven.

    Have fun, Mike

    Reageren
  • Jasper Runneboom zegt:
    08 Jan, 2014 om 11:40

    Mythe 4: Je wilt me toch niet vertellen dat er mensen zijn die dat zo zien?

    De online marketingtools werken het beste als ze JUIST elkaar ondersteunen. Het 1+1=3 effect. Ik zou er aan toe willen voegen dat e-mail naast social media je beste manier is om je content te verspreiden.

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    09 Jan, 2014 om 09:42

    @Mike, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Tijd is inderdaad een grote factor bij het bijhouden van je social media/contentmarketing. Maar zoals ik al eerder zei: de aanhouder wint ;)

    @Jasper, bedankt voor je toevoeging! Er zijn inderdaad nog steeds mensen die contentmarketing en social media als losse elementen zien. De kracht ligt echter uiteraard in hun samenwerking: 1+1=3 inderdaad!

    Reageren

Reageren