Naar
boven

De beste basis voor jouw zoekwoordonderzoek: wat willen je potentiële klanten weten?

zoekwoordonderzoek maken blog

Bij het creëren van content staat vaak de volgende vraag centraal: welke zoekwoorden scoren goed? Beter kan de volgende vraag centraal staan: welke vragen wil ik beantwoorden? De kunst is om content te creëren die antwoord geeft op de vragen die daadwerkelijk gesteld worden. Maar, welke vragen heeft men nu precies? Om hierachter te komen is research vereist.

Potentiële klantbehoeften

Het allerbelangrijkste is dat jij op de stoel van je potentiële klanten gaat zitten, en je écht inleeft. WAT willen zij weten, WAAR lopen zij tegenaan, WELKE vragen zouden zij kunnen hebben? Aan welke informatie of content hebben zij behoefte? Naast logisch nadenken en je goed verdiepen in je doelgroep, kun je ook eens in Google Analytics duiken. Het analyseren van de interne zoekopdrachten kan veel opleveren!

zwoz tool screenshot

De interne zoekopdrachten hierboven geven aan dat er behoefte is aan informatie over remarketing. Deze zoekintentie heeft immers de meeste zoekopdrachten opgeleverd. Vragen die in je op zouden kunnen komen rondom dit onderwerp zijn:

  • Wat is remarketing?
  • Hoe begin je met remarketing?
  • Welke soorten remarketing zijn er?

Handige tools

Natuurlijk hoef je niet alles zelf te bedenken. Er zijn een aantal handige tools en hulpmiddelen die je hierbij kunnen helpen. Een paar hiervan wil ik even kort toelichten:

  • Answerthepublic.com
  • Google Trends
  • Keywordtool.io
  • Google zoeksuggesties

Answerthepublic.com

Answerthepublic is een tool die vragen stelt en zoeksuggesties aangeeft rondom een bepaald zoekwoord, met behulp van combinaties met woorden als hoe, waar, wie, wat, wanneer, waarom, zonder, met, voor, versus etc. De tool maakt hiervan automatisch vraagstellingen/zoektermen, in de vorm van een woordspin. Niet elke zoekterm hoeft relevant te zijn, soms klopt het ook niet wat er staat. Een paar voorbeelden van relevante uitkomsten:

  • Wat zijn remarketing tags?
  • Hoe werkt remarketing in AdWords?
  • Remarketing voor leadgeneratie

zwoz tool screenshot google trends

Google Trends

Met Google Trends kun je zien hoe de interesse in bepaalde onderwerpen is geweest, op basis van de ingevoerde zoekterm. Het is dan ook een dienst van Google om de populariteit van specifieke zoektermen te onderzoeken. De tool kent een waarde toe aan de ingevoerde zoekterm, wanneer je met de muis op de blauwe lijn gaat staan.

zwoz tool 4 screenshot

Keywordtool.io

De gratis versie van Keywordtool.io geeft zoekwoord suggesties. Wanneer je meer suggesties wilt ontvangen of wanneer je meer informatie wilt over de zoektermen, kun je ervoor kiezen om Keyword Tool Pro aan te schaffen.

keyword tool io screenshot

Google zoeksuggesties

Je kunt ook eens spelen met de suggesties die Google zelf aangeeft, wanneer jij een dergelijke zoekopdracht invoert. De voorbeelden hieronder spreken voor zich.

google zoeksuggesties screenshot

google suggesties screenshot

Zoekvolume checken

De zoektermen die je door de verschillende manieren hebt gevonden zullen grotendeels met elkaar overeenkomen. Met de Keyword Planner kun jij checken of er zoekvolume op de door jou gekozen zoektermen zit. Wanneer je een account hebt in Google AdWords, met een lopende campagne, krijg je specifiekere zoekvolumes te zien. Als dit niet het geval is moet je het doen met minder specifieke volumes, zoals 1-100K. Ook geeft de Keyword Planner suggesties aan voor zoektermen die je kunt gebruiken.

keyword planner zoekvolumes

Het verschil tussen hoge en lage concurrentie kan te maken hebben met generieke versus longtail zoekwoorden.

Generieke en longtail zoekwoorden

Als je met content vragen gaat beantwoorden krijg je al heel snel te maken met wat specifiekere zoektermen, ook wel longtail zoekwoorden genoemd. In onderstaande video legt mijn collega Lianne je in één minuut het verschil uit tussen generieke en longtail zoekwoorden.

Generieke zoekwoorden hebben dus vaak een hogere concurrentie. Bovendien worden longtail zoekwoorden vaak als relevanter gezien, omdat ze specifieker overeenkomen met de behoefte.

Zoekwoorden kiezen en gebruiken

Waarschijnlijk heb je nu wel voldoende inspiratie op kunnen doen voor mogelijke zoektermen. Op basis van bovenstaande (behoeften/intenties, zoekvolume, concurrentie etc.) maak je vervolgens een lijst met zoekwoorden die je mogelijk kunt gebruiken voor je content of andere doeleinden.

Wil je dieper ingaan op het maken van een dergelijke zoekwoordenlijst (ook wel zoekwoordonderzoek genoemd)? Dan hebben we een gratis proefles voor je, waarin we je in een uitgebreide video laten zien hoe je zo’n zoekwoordonderzoek maakt. Klik hier als je deze proefles van onze cursus Zoekmachine Optimalisatie wilt volgen.

Weet je niet goed hoe je vervolgens aan de slag moet met het verwerken van de zoekwoorden in je content, dan is wellicht onze workshop SEO Copywriting iets voor jou!

seo copywriting

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
2 reacties op "De beste basis voor jouw zoekwoordonderzoek: wat willen je potentiële klanten weten?"
  • Tim zegt:
    27 jul, 2017 om 16:26

    Paar puntjes:

    – Concurrentie in AdWords geeft alleen aan hoeveel adverteerders er adverteren met AdWords op de zoekterm. That’s it!

    – Lange zoektermen zijn niet gelijk aan longtail zoekwoorden. Longtail geeft aan dat er weinig zoekvolume op zit en dus relatief weinig concurrentie. Dit kan 1 keyword zijn maar ook een query van 5 keywords. De lengte heeft hier niets mee te maken.

    Een voorbeeld:

    Op ‘goedkope hypotheken vergelijken’ zal zeker meer zoekvolume zitten dan op een enkele term als ‘deurbelknopkapje’.

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      27 jul, 2017 om 16:54

      Hoi Tim,

      Dank voor je aanvulling. De formulering is inderdaad niet helemaal goed.

      Groet!

Reageren