Naar
boven

Gmail Sponsored Promotions in Nederland

gmail sponsored promotions 1

In 2013 zijn er veel veranderingen doorgevoerd in de omgeving van Google Mail, oftewel Gmail. Voorbeelden hiervan zijn de tabbladen: Primary, Social en Promotions. Wanneer Gmail Nederlandstalig is ingesteld zal dit Primair, Sociaal en Reclame zijn.

Deze verandering zorgt ervoor dat de e-mails nu eenvoudiger zijn te ordenen, maar het biedt ook mogelijkheden voor advertentiedoeleinden. Het tabblad Reclame is namelijk onderdeel van een nieuwe manier van adverteren: Gmail Sponsored Promotions. Deze nieuwe tool is nog wel in bèta en kan ook nog niet door elke adverteerder direct worden aangevraagd en ingezet (wel via geselecteerde bureaus zoals KG Bureau). Het brengt echter een aantal interessante mogelijkheden met zich mee!

Wat zijn Gmail Sponsored Promotions (GSP)?

Gmail Sponsored Promotions (GSP) vormen een nieuwe adverteermogelijkheid van Gmail. Naast de bestaande en bekende AdSense advertenties die ook in Gmail zichtbaar zijn komt er met GSP een aantal nieuwe mogelijkheden erbij.

1. GSP advertenties bovenaan in je Gmail inbox

Indien het tabblad Reclame is geactiveerd in Gmail, zoals in de afbeelding hieronder, worden er twee advertenties zichtbaar:

Gmail Sponsored promotions - advertenties boven e-mails

Zoals je kunt zien, worden de GSP advertenties direct boven de normale e-mails en in hetzelfde blok in de Gmail inbox gepresenteerd. Dit verhoogt uiteraard de effectiviteit van deze advertenties. Er wordt in de opmaak wel een onderscheid gemaakt tussen de Gmail Sponsored Promotions en e-mails. De advertenties bovenaan hebben een andere achtergrondkleur en een duidelijke advertentievermelding onder de afzender.

2. De geopende Gmail Sponsored Promotions advertentie

Wanneer je klikt op de GSP advertentie, dan wordt deze op dezelfde manier als een e-mail geopend:

Gmail Sponsored promotions - geopende GSP advertentie

Daarbij word je de mogelijkheid geboden om de advertentie door te sturen, op te slaan of deze af te wijzen.

3. Gmail Sponsored Promotions bij een geopende e-mail

Wanneer je een willekeurige e-mail hebt geopend zijn er nog twee Gmail Sponsored Promotions advertentieweergaven zichtbaar. Midden boven het onderwerp van de geopende e-mail en rechts naast de inhoud van de e-mail worden deze advertenties getoond.

Gmail Sponsored promotions - advertenties bij geopende e-mail

Hoe betaal je voor GSP advertenties?

Voor de betaling van de GSP advertenties wordt er een koppeling gemaakt met een bestaand AdWords account. Gmail Sponsored Promotions werken met een cost-per-click systeem. Alleen de eerste keer dat er wordt geklikt op een GSP advertentie worden er klikkosten in rekening gebracht.

Wat zijn de voordelen van Gmail Sponsored Promotions?

Gmail Sponsored Promotions zijn nog vrij nieuw in Nederland en dat betekent dat de concurrentie nog laag is. Hierdoor kun je in vergelijking met een markt met een hoge concurrentie in AdWords tegen relatief lagere klikkosten jouw doelgroep bereiken.

De eerste cijfers uit Duitsland uit de reisbranche wijzen erop dat ongeveer 3,5% van de mensen deze nieuwe advertenties in Gmail opent. Daarnaast kun je heel specifiek jouw beoogde doelgroep bereiken, door met je advertenties bijvoorbeeld in te spelen op thema’s of onderwerpen uit e-mails. Hierdoor vergroot je uiteraard de relevantie van de Gmail Sponsored Promotions voor de betreffende Gmail-gebruiker. Dan is de kans dus ook groter dat ze op de advertentie gaan klikken en er iets mee gaan doen. In het volgende deel zal ik hier verder over uitweiden.

Gmail sponsored promotions

KG Bureau test met Gmail Sponsored Promotions

Op dit moment is adverteren met GSP alleen weggelegd voor een aantal door Google geselecteerde bedrijven en bureaus, waaronder ook KG Bureau. Als één van de eerste bureaus in Nederland heeft KG Bureau de mogelijkheid gekregen om voor een aantal klanten te testen met deze Gmail Sponsored Promotions. Houd het KG blog goed in de gaten, want in het volgende artikel over GSP advertenties zullen we onze eerste bevindingen hiervan presenteren!

GSP helaas nog niet voor elke adverteerder mogelijk

Helaas kunnen deze GSP advertenties dus niet zomaar door elke adverteerder worden aangevraagd bij Google. Ben jij echter benieuwd geworden naar de mogelijkheden van Gmail Sponsored Promotions? Neem dan direct contact op! Dan gaan we samen in gesprek over wat voor jou de beste manier is om hiermee te starten. Wij kunnen deze nieuwe vorm van adverteren dan direct voor jou mogelijk maken vanwege onze nauwe samenwerking met Google.

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Roy Hoogerheijde
Roy is SEA consultant bij KG Bureau. Roy is de beamer van KG Bureau. Hij schijnt zijn brede licht over verschillende online vraagstukken om tot een oplossing te komen.
Wees de eerste die reageert!

Reageren