Met de juiste woorden haal jij méér klanten binnen!

Karel
6/11/2013
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
6/11/2013
Internet marketing
X
min leestijd
Zijn Marketeers een beetje dom

Zijn marketeers een beetje dom?

Een nieuwe Audi A3 limousine voor slechts 28.500 euro. Het lijkt wel of we hier over een paar tientjes praten.

Waarom gebruiken marketeers nu toch het woordje slechts terwijl ze dondersgoed weten dat een nieuwe Audi A3 gelijk staat aan een gemiddeld jaarsalaris.

We leven nog steeds in een tijd van crisis...

Zijn die marketeers dan echt zo dom, of zijn wij, jij en ik, als consument gevoelig voor woorden zoals al vanaf, slechts en voor maar?

Is ons brein een beetje dom?

Volgens wetenschappelijk onderzoek is ons brein onder invloed van taal. We zijn geboren met een natuurlijke instinct om non verbale signalen te herkennen. Het land waarin je wordt geboren bepaalt vervolgens de aanvullende woorden. Maar snapt ons brein echt niet dat, 28.500 euro een hoop geld is?Je zou zeggen dat we zelf ons beslissingen maken, toch?Jij bepaalt toch zelf wel wat je wel of niet koopt?Jij en ik zijn toch niet gevoelig voor reclame?Ik wil je meenemen naar een twee kleine psychologische onderzoeken waarin duidelijk wordt wat de kracht van taal is.

De psychologische kracht van taal

Hoewel we gek zijn op vergelijkingssites en in een wereld leven waarvan we denken alles zelf in de hand te hebben blijft toch het brein aan de macht.Stel je nu eens voor dat je vanaf nu altijd voorrang krijgt in de rij bij de kassa. Zou dat niet super handig zijn?En stel nu eens dat ik je een trucje kan laten zien die in 95% van de gevallen werkt?

Onderzoek 1 - De macht van woorden en het effect op ons brein

Wat hield het onderzoek in?

Een mannelijke acteur en vrouwelijk acteur vragen ieder aan 60 mensen voorrang. Het gaat hierbij om voorrang bij een kopieerapparaat.Getoetst word hier het effect van de vraagstelling:

  1. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor?
  2. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor omdat ik moet kopiëren?
  3. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor omdat ik haast heb?

In het onderzoek werd ook meegenomen of het uitmaakt of het om een klein (5 pagina's) of groot (20 pagina's) verzoek gaat.

Wat was het resultaat?

  1. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor? --> 60% gaf voorrang.
  2. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor omdat ik moet kopiëren? --> 93% gaf voorrang.
  3. Excuseer mij, ik heb 5 (20) pagina's. Mag ik voor omdat ik haast heb? --> 94% gaf voorrang.

Oké, dus vanaf vandaag krijgen wij altijd voorrang bij de kassa?Helaas niet. Uit het onderzoek bleek gelukkig ook dat we niet helemaal "achterlijk" zijn.Stel dat iemand in de rij staat om 5 kopieën te maken en iemand vraagt om voorrang, die zelf 20 kopieën wil maken, dan verleent, volgens het onderzoek, maar 24% voorrang.Hoewel we dus niet zomaar reageren op woorden en we gelukkig ook nog met ons verstand denken zie je toch wat de kracht van woorden is op ons brein.Toch is omdat niet het enige magische woord. Ik wil nu dat je verder leest omdat er nog meer magie komt ;-).

Onderzoek 2 - Een simpel woordje... een gigantisch verschil

Ook in dit onderzoek word ons nog eens duidelijk wat ons brein met taal doet.

Wat hield het onderzoek in?

Dit onderzoek bestond uit twee experimenten. In het eerste experiment lieten ze 45 mensen een filmpje zien met een auto ongeluk.9 mensen werd gevraagd "hoe hard reden de auto's toen ze elkaar raakte?". De rest van de testgroep, werd ook verdeeld in 9 mensen. Iedere groep kreeg dezelfde vraag maar in plaats van het woord raakte gebruikte ze woorden als knalde, botste, stootte of maakte contact.Wat was het verschil? Je leest het zo.In het tweede experiment onderzochte ze of het gebruik van woorden ons een valse herinnering kunnen geven.In dit tweede experiment werden 150 mensen gevraagd naar dezelfde video te kijken.

  • 50 mensen werd gevraagd "hoe hard reden de auto's toen ze elkaar raakte?"
  • 50 mensen werd gevraagd "hoe hard reden de auto's toen ze tegen elkaar knalde?"
  • De overige 50 mensen werd geen exacte vraag gesteld. Zij waren de controlegroep.

Een week na het onderzoek stelde ze de tweede groep (de tegen elkaar knalde- groep) of ze bij het ongeluk ook gebroken glas gezien hadden. In werkelijkheid was er geen gebroken glas te zien, maar zou deze testgroep dat ook weten?

Wat was het resultaat?

In het eerste experiment, waar ze vroegen naar de snelheid, was een duidelijk verschil te zien in de correlatie tussen het woordgebruik en de geschatte snelheid.

  • Knalde = 40,5 mph
  • Botste = 39,3 mph
  • Stootte = 38,1 mph
  • Raakte = 34,0 mph
  • Maakte Contact = 31,8 mph

Hoe de vraag gesteld werd veranderde dus de perceptie over hoe snel de auto's reden met wel 21%.In het tweede experiment, waarbij ze vroegen naar het gebroken glas, was ook een duidelijk verschil te zien in de correlatie tussen het woordgebruik en het zien van gebroken glas.

  • Geen vraag gesteld : 6 mensen dachten gebroken glas gezien te hebben
  • "Raakte" : 7 mensen dachten gebroken glas gezien te hebben
  • "Knalde" : 16 mensen dachten gebroken glas gezien te hebben

Conclusie

Onze taal is duizenden woorden rijk (in 2009 stonden er in de Dikke van Dale 240.000 woorden vermeld). Uit onderzoek blijkt dat wij, de marketeers en de ondernemers, zorgvuldig moeten omgaan met deze woorden.Een vraag, op drie verschillende manier gesteld, geeft 3 verschillende antwoorden!Ik wil je uitdagen de komende dagen te gaan spelen met woorden. Print deze week je productpagina's uit een kijk of ook jij gebruik kunt maken van slimme, magische woorden.Zo ben ik reuze benieuwd naar het effect van het woordje slechts. Denkt ons brein écht dat we een nieuwe Audi kunnen kopen voor slechts 28.500 euro?Wat denk jij? En hoe gebruik jij de taal in je marketing?

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Sebastiaan Hendriks, eigenaar van Internetmarketinggemak.nl en bekend als een van de eerste Internet Marketing Psychologen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier