Naar
boven

Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst

vetdrukkenWoorden of zinsdelen vetdrukken, ik sta er vaak ambivalent tegenover. Als je je teksten terugbrengt tot de essentie, is vetdrukken dan nog nodig?

Ik bedoel maar: wat zou je vetdrukken in de hierboven geschreven zinnen. Feitelijk staat er niets nieuws, dan wat je in de titel als is beloofd over de inhoud van dit artikel. Sorry, ik heb gewoon je tijd verdaan, maar dat maak ik nu goed.

Ik herlees momenteel “Don’t make me think” van Steve Krug. In het boek geeft Krug een ‘nuchtere kijk op webusability’. In hoofdstuk 2 gaat het over hoe we het web echt gebruiken: een vluchtige blik, scannen en klikken op iets dat de aandacht trekt of lijkt op wat we zoeken.

In het weekend lees ik een stapel krantenartikelen bij. In het wetenschapskatern van de Belgische krant De Morgen scan ik de ‘vragen aan de redactie’. Ik stop bij de vraag: Is kernwoorden aanduiden een efficiënte methode om te studeren?

Nee, blijkt uit een studie van Kent State University in Ohio.

Hun conclusie: markeren of onderstrepen van belangrijke zinnen in een tekst zorgt niet voor een beter begrip van de leerstof, het vestigt de aandacht enkel op feiten.

Maar we hebben het hier over je website, niet over studeren.

Vetdrukken is online markeren: aandacht vestigen op feiten

Heel goed, maar voor begrip van je inhoud zorgt vetdrukken dus niet. En dat is nu net wat je wilt: dat je bezoekers je boodschap begrijpen.

Helaas, jij vindt dat misschien belangrijk, je bezoeker heeft geen boodschap aan je inhoud.

Waarom niet?

Krug geeft 3 feiten over hoe we het web werkelijk gebruiken:

  1. We lezen pagina’s niet. We scannen ze.
  2. We maken geen optimale keuzes. We gaan voor de eerste redelijke optie.
  3. We zoeken niet uit hoe dingen werken. We rommelen maar wat aan.

Al deze feiten maken duidelijk dat het voor je bezoeker niet om een volledig begrip van de inhoud gaat. De 2 laatste feiten komen voort uit het eerste feit: we scannen.

Waarom we scannen?

We scannen omdat:

  • We haast hebben.
  • We weten dat we niet alles hoeven te lezen: we kijken naar wat aansluit bij onze interesse of taak waar we mee bezig zijn.
  • We er goed in zijn, we zijn altijd al koppensnellers geweest.

Wat dan vetdrukken?

Vestig met vetdrukken aandacht op feiten die aansluiten bij de redenen waarom mensen je website bezoeken. Ze scannen op zoek naar het antwoord op hun vraag of probleem. Nog eens: ze lezen dus niet.

Alle zinnen in dit artikel waarin niets is vetgedrukt, had ik net zo goed kunnen schrappen. Je had ze niet gemist.

Dit artikel is geschreven door Mischa Verheijden, freelance web copywriter. Hij helpt bedrijven met klantgerichte webteksten.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
13 reacties op "Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst"
  • Albert zegt:
    06 Mrt, 2013 om 10:27

    Ik zie dat je op je eigen weblog ook de CTRL+B rijkelijk hanteert :). Ikzelf ben niet zo van de vetgedrukte teksten maar zeker wel eens met je stellingen + het punt dat ook zoekmachines hier hun aandacht (een beetje) meer op vestigen.

    Echter vind ik dit artikel niet lekker (persoonlijk) lezen met zoveel vetgedrukte woorden. Mijn aandacht vliegt van hot naar her.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    06 Mrt, 2013 om 10:55

    Dank voor je reactie Albert.

    Over het rijkelijk hanteren van het vetdrukken op mijn blog. Zoals ik schreef, heb ik vaak tweestrijd met vetdrukken, maar dat had ik niet vetgedrukt en heb je misschien gemist :-)

    Wat vetdrukken lastig maakt, is dat wat je zelf belangrijk acht (meestal is alles wat je zelf schrijft heel belangrijk:-)) niet altijd hetzelfde is wat je bezoeker belangrijk vindt.

    Daar ligt de uitdaging. De tweestrijd: wat zijn de feiten die jezelf graag wilt benadrukken versus wat zijn de feiten die essentieel zijn om je bezoekers een doorslaggevende beslissing te laten nemen?

    Reageren
  • Albert zegt:
    06 Mrt, 2013 om 12:15

    Haha ja dat had ik wellicht even gemist dan :). Maar inderdaad is het goed eens na te denken over ‘waarom’ een woord of zinsdeel vetgedrukt maken, wat voor toegevoegde waarde heeft het en wat wil je ermee uitdrukken.

    Ik denk (gevoelsfactortje?) dat woorden en zinsdelen welke je vetgedrukt zet automatisch ook voor bezoekers het nodige bijdragen.

    Reageren
  • Robert van Heerde zegt:
    06 Mrt, 2013 om 14:47

    Op zich heb je wel een punt Micha!

    Echter vind ik vetgedrukte woorden juiste storend omdát ik scan in plaats van lees. Onder het scannen zie ik dan meerdere vetgedrukte woorden waardoor ik het overzicht kwijt ben.

    Ik ben dan meer een voorstander van duidelijke tussenkopjes waarin je het belangrijkste vermeldt.

    Ps: mooie website heb je! Lekker persoonlijk. Iets waar ik ook aan ga werken de komende tijd :)

    Reageren
  • Mischa zegt:
    06 Mrt, 2013 om 15:18

    Robert, dank voor je reactie.

    Titels en tussentitels zijn zeker belangrijk. Daarover schreef ik ook in de publicatie van Karel Geenen met internet marketingtips: http://www.karelgeenen.nl/58tips/ (Tip36).

    Titels hebben volgens mij echter niet helemaal dezelfde functie als vetdrukken. Wat ik zeker met je eens ben, is dat hun nut en noodzaak dient is de belangrijkste informatie te communiceren.

    Heb voor een voorbeeld even op jouw site gekeken. Op je pagina over SEO copywriting heb je de tussentitels ‘Wat is SEO copywriting’ en ‘Waarom SEO copywriting’. Door de antwoorden daarop vet te drukken focus je (volgens mij) op de essentie voor je bezoeker.

    Door de vraag als uitgangspunt te nemen en het antwoord niet vet te drukken, dwing je de bezoeker te lezen of op zijn minst nauwkeuriger te scannen.

    Of zie jij dat helemaal anders?

    Reageren
  • Hidde Veltkamp zegt:
    06 Mrt, 2013 om 16:30

    Door te veel vet te drukken, kan je de bezoeker ook afleiden en wegjagen.

    Ben het wel met je eens dat je door het bold maken van iets, de aandacht kan vestigen op iets belangrijks.

    In dit artikel zie ikzelf, en dat zeg ik op persoonlijke titel, door de bomen het bos niet meer door alle dikgedrukte woorden, zinnen en zinsdelen.

    Tussen je eigen denkwijze en die van de bezoeker zit misschien wel een groot verschil.

    Je kan ook woorden vetgedrukt maken die eigenlijk weinig bijdragen aan je tip, maar belangrijk zijn voor de context, je verhaallijn.

    In ieder geval een leuke discussie!

    Reageren
  • Mischa zegt:
    07 Mrt, 2013 om 13:25

    Hidde, door jouw opmerking en die van Albert over teveel vetgedrukte tekst, heb ik nog eens nagedacht over nut en noodzaak van vetgedrukte tekst.

    Het heeft me een nieuw inzicht gegeven. Bedankt daarvoor. Dat nieuwe inzicht deel ik maandag in een nieuw artikel op dit blog.

    Reageren
    • Albert zegt:
      07 Mrt, 2013 om 15:20

      Ben benieuwd! :).

      Nog even terzijde wat me te binnen schoot, maar niet geheel ongerelateerd: onderstrepen; vind ik zelf soms nog beter scan- en leesbaar. Zelfde effect denk ik als vetgedrukt alleen dan iets minder prominent in beeld?

  • Mischa zegt:
    07 Mrt, 2013 om 15:29

    Over onderstrepen ben ik zeker niet met je eens Albert.

    Onderstrepen zorgt voor verwarring, omdat het de indruk wekt een link te zijn.

    Reageren
    • Albert zegt:
      07 Mrt, 2013 om 17:17

      Afhankelijk van de tekstkleur denk ik. Maar goed, dat was wat me zo snel even te binnen schoot ;)

  • Mariska van Dasselaar zegt:
    08 Mrt, 2013 om 10:05

    Leuk artikel! Maar ook interessant om in de reacties te lezen dat de meningen verschillen over vet gedrukte tekst.

    Zelf ben ik een voorstander van vet gedrukte zinnen in blogartikelen. Ik benadruk zelf altijd de belangrijkste zinnen door ze vet te maken. Dat zijn vaak de hoofdpunten van het artikel, hoewel ik die vaak ook als tussenkop publiceer.

    Vette gedrukte tekst heeft overigens ook een klein voordeel voor je vindbaarheid in zoekmachines. Google hecht net wat meer waarde aan woorden die vet gedrukt zijn. Doe er je voordeel mee. :)

    Mariska van Dasselaar

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    11 Mrt, 2013 om 16:02

    Ik zou het toch niet aanraden. Hierboven staan genoeg reden om het niet te doen maar als we ook naar de meest leidinggevende websites op het internet kijken zien we dat er ook hier geen gebruik van wordt gemaakt. Alsook op de eigen website van Steve Krug wordt er maar weinig gebruik van gemaakt, dit enkel onder vorm van een soort subtitels..

    Reageren
  • Mischa zegt:
    11 Mrt, 2013 om 20:13

    Dank voor jullie reactie Mariska en Dominique,

    Vetgedrukte tekst als voordeel voor vindbaarheid vind ik een minimaal voordeel. Als je het daar van moet hebben, is er toch iets anders aan de hand, niet waar? Voor het aanduiden van de hoofdlijnen, ben ik het volledig met je eens.

    Anderzijds kan ik me, zeker na het herschrijven van mijn artikel, ook vinden bij wat Dominique schrijft.

    @Dominique, als je het hebt over ‘de meest leidingggevende websites op het internet”. Aan welke sites denk jij dan? Facebook, Amazon enzo? Die kunnen inderdaad perfect zonder.

    Reageren

Reageren