Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst

door | 6 maart 2013 | Content Marketing

vetdrukkenWoorden of zinsdelen vetdrukken, ik sta er vaak ambivalent tegenover. Als je je teksten terugbrengt tot de essentie, is vetdrukken dan nog nodig?
Ik bedoel maar: wat zou je vetdrukken in de hierboven geschreven zinnen. Feitelijk staat er niets nieuws, dan wat je in de titel als is beloofd over de inhoud van dit artikel. Sorry, ik heb gewoon je tijd verdaan, maar dat maak ik nu goed.

Ik herlees momenteel “Don’t make me think” van Steve Krug. In het boek geeft Krug een ‘nuchtere kijk op webusability’. In hoofdstuk 2 gaat het over hoe we het web echt gebruiken: een vluchtige blik, scannen en klikken op iets dat de aandacht trekt of lijkt op wat we zoeken.
In het weekend lees ik een stapel krantenartikelen bij. In het wetenschapskatern van de Belgische krant De Morgen scan ik de ‘vragen aan de redactie’. Ik stop bij de vraag: Is kernwoorden aanduiden een efficiënte methode om te studeren?
Nee, blijkt uit een studie van Kent State University in Ohio.
Hun conclusie: markeren of onderstrepen van belangrijke zinnen in een tekst zorgt niet voor een beter begrip van de leerstof, het vestigt de aandacht enkel op feiten.
Maar we hebben het hier over je website, niet over studeren.

Vetdrukken is online markeren: aandacht vestigen op feiten

Heel goed, maar voor begrip van je inhoud zorgt vetdrukken dus niet. En dat is nu net wat je wilt: dat je bezoekers je boodschap begrijpen.
Helaas, jij vindt dat misschien belangrijk, je bezoeker heeft geen boodschap aan je inhoud.
Waarom niet?
Krug geeft 3 feiten over hoe we het web werkelijk gebruiken:

  1. We lezen pagina’s niet. We scannen ze.
  2. We maken geen optimale keuzes. We gaan voor de eerste redelijke optie.
  3. We zoeken niet uit hoe dingen werken. We rommelen maar wat aan.

Al deze feiten maken duidelijk dat het voor je bezoeker niet om een volledig begrip van de inhoud gaat. De 2 laatste feiten komen voort uit het eerste feit: we scannen.

Waarom we scannen?

We scannen omdat:

  • We haast hebben.
  • We weten dat we niet alles hoeven te lezen: we kijken naar wat aansluit bij onze interesse of taak waar we mee bezig zijn.
  • We er goed in zijn, we zijn altijd al koppensnellers geweest.

Wat dan vetdrukken?

Vestig met vetdrukken aandacht op feiten die aansluiten bij de redenen waarom mensen je website bezoeken. Ze scannen op zoek naar het antwoord op hun vraag of probleem. Nog eens: ze lezen dus niet.
Alle zinnen in dit artikel waarin niets is vetgedrukt, had ik net zo goed kunnen schrappen. Je had ze niet gemist.
Dit artikel is geschreven door Mischa Verheijden, freelance web copywriter. Hij helpt bedrijven met klantgerichte webteksten.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

15 + 5 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company