Naar
boven

Scoor hoger in Google door “dode” pagina’s te verwijderen! (deel 2)

copy-of-copy-of-live-video

Google hecht veel waarde aan kwaliteit en pagina’s van lage kwaliteit op onze website kunnen ervoor zorgen dat Google “negatief” over je website als geheel gaat denken.

Wanneer je een tijdje bezig bent met je website heb je in de loop van de tijd heel wat pagina’s gemaakt. Zeker wanneer je zoals ons een grote blog hebt is dit vaak aan de orde. Maar niet elke pagina bevat geweldige content.

Misschien was het een tijdelijke pagina. Of misschien is de content inmiddels achterhaalt. Hoe dan ook, dergelijke content willen we liever niet op onze website. Deze “dode” pagina’s op je website vinden is overigens helemaal niet zo moeilijk.

In het eerste artikel heb ik laten zien hoe je deze pagina’s kunt achterhalen. In dit artikel geef ik een aantal opties wat je met deze pagina’s kunt doen.

Optie #1: Herschrijven en verbeteren

Soms is een artikel gewoon niet meer van deze tijd, maar is het onderwerp wel nog interessant. In plaats van een compleet nieuw artikel te schrijven zou je ervoor kunnen kiezen om het bestaande artikel te herschrijven. Op die manier zorg je ervoor dat alles weer up-to-date is.

Deze optie is trouwens perfect te combineren met dit artikel: herpubliceren van oude content.

Optie #2: Samenvoegen / herbruiken van de content

Een andere optie is om een aantal van dit soort dode pagina’s samen te voegen tot een wat groter en kwaliteitsvoller artikel. Kies dan één pagina waarop je de andere samenvoegt en redirect de anderen met een 301 naar deze betreffende pagina.

Een soortgelijke optie is om de content toe te voegen aan een al wel goed scorende pagina. Op deze manier maak je deze pagina nog sterker en heeft de content toch nog nut gehad. Vergeet dan ook niet om de oude pagina te redirecten met een 301 naar de reeds goed scorende pagina.

Optie #3: Verwijderen en redirecten naar best bijpassende pagina

Wanneer je niets meer met de content kunt doen (of zoals in optie #2 de content is toegevoegd aan een andere pagina) kan de pagina worden verwijderd van je website. Hierbij is het wel van belang om de URL te redirecten naar de best bijpassende pagina middels een 301 redirect.

Conclusie

Het opsporen en verwijderen/samevoegen van dode pagina’s is zoals je hebt kunnen zien erg eenvoudig en kost weinig tijd. Het is ook niet iets wat je elke maand hoeft te doen. Ons advies is om deze stappen eens per jaar te doorlopen.

Op deze manier behoud je een “zuivere” website met alleen maar kwaliteitsvolle pagina’s, iets wat Google zeker weet te waarderen!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Scoor hoger in Google door “dode” pagina’s te verwijderen! (deel 2)"
  • Arne van Elk zegt:
    10 Okt, 2016 om 09:02

    Hoi Karel, hele goede tip. Ben zelf erg voor het updaten van oude content, maar in de praktijk gebeurt het niet zo vaak. Dit is een goede methode om het updaten gestructureerd aan te pakken. Of het weinig tijd kost, zoals jij schrijft? Hangt uiteraard van de hoeveelheid content af, kaar een artikel goed herschrijven, of meerdere oudere artikelen bij elkaar zetten, zal echt wel even tijd kosten.

    Over dood gesproken: check even de eerste link in het artikel; die is zo dood als een pier :-) Er staat geen domein in.

    Reageren
  • Gustavo Woltmann zegt:
    15 Okt, 2016 om 16:20

    Met een beetje vertraging, heb ik het artikel dan toch gevonden en gelezen :-)

    Reageren

Reageren