Naar
boven

SEO: Wat je nog niet wist over ankerteksten

Zoals de meeste SEO-ers wel weten zijn (externe) ankerteksten (de gelinkte tekst in een link) erg belangrijk voor Google. Daarmee kan namelijk worden bepaald waar een pagina over gaat.

Toch zijn er een aantal zaken rondom ankerteksten die vaak niet bekend zijn. In de onderstaande video van Rand Fishkin wordt er dieper ingegaan op dit onderwerp, aanrader!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
18 reacties op "SEO: Wat je nog niet wist over ankerteksten"
  • Tim zegt:
    06 Jan, 2012 om 14:19

    Favoriete dag in de week, Whiteboard Friday :)
    Tevens weer een zeer goede video van Seomoz, altijd goed voor inspiratie.

    Reageren
  • Oscar zegt:
    06 Jan, 2012 om 18:40

    Wat als je linkt van een website die je hebt naar een andere website die je hebt met de ankertekst waar je op wilt ranken terwijl de websites beide op hetzelfde ip-adres staan?

    Reageren
    • Jan zegt:
      07 Jan, 2012 om 11:38

      Dan ligt het er ook nog aan waar de sites (op hetzelfde ip) over gaan. Zelfde onderwerp heeft wel wat waarde, totaal ander onderwerp bijna nul waarde.

  • Karel Geenen zegt:
    06 Jan, 2012 om 18:47

    Dan zal die link niet zo veel waard zijn, in ieder geval een stuk minder dan wanneer hij van een uniek ip zou komen.

    Reageren
  • Christian zegt:
    06 Jan, 2012 om 19:13

    Bedankt voor de post Karel, interessante video zoals zo vaak van Seomoz :).

    Reageren
  • Frank zegt:
    08 Jan, 2012 om 12:55

    In het stukje van 1:31 tot 2:24 wordt er gezegd dat het moeilijk is ankerteksten te verkrijgen met de keywords waar mensen op zoeken, op een “white hat” manier.

    Jammer dat hier verder niet op in wordt gegaan. Hebben ankerteksten in de toekomst dan nog wel net zoveel invloed als het logischer is om bv. een bedrijfsnaam in de ankertekst te zetten?

    Reageren
  • Ruben zegt:
    11 Jan, 2012 om 10:02

    Ik heb het filmpje bekeken maar ik had nog een vraagje, misschien heb ik het gemist hoor maar wat gebeurt er als de eerst link + anchor no follow is en de tweede link + anchor wel follow is word dan alsnog de eerste anchor gerekend?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Jan, 2012 om 11:12

      Daar ga ik wel vanuit.

  • Evelin zegt:
    11 Jan, 2012 om 10:53

    Bedankt wederom voor je interessante posts. Je bent al jaren mijn SEO inspiratiebron. Dank daarvoor.

    Vraag. Weet je of ‘named achors’ ook invloed hebben?
    Ik bedoel de #kraamzorg in onderstaande link. Maakt het uit wat je achter de # zet?
    ikbenzwanger.com/i_kraamweek_deel1.php#kraamzorg

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Jan, 2012 om 11:12

      Waarschijnlijk wel Evelin. Lijkt me vrij logisch.

  • Mark zegt:
    11 Jan, 2012 om 23:30

    Hallo Karel,

    Bedankt voor alle tips, ik zie al steeds vaker bezoekers via google op mijn blog terecht komen. Zoeken zoekmachines ook in commentaren bij blogs? Of alleen in de hoofdtekst van de pagina?

    groeten,
    Mark

    Reageren
    • Ruben zegt:
      12 Jan, 2012 om 09:23

      De reacties/ commentaren zijn net zo goed content dus dat word zeker mee gerekend. Het is juist goed als je veel reacties krijgt het is namelijk allemaal unieke tekst waar jij als schrijver niets voor hoeft te doen. en Google houdt van unieke teksten.

      Groet,
      Ruben

    • Mark Grasmayer zegt:
      12 Jan, 2012 om 11:01

      @Ruben, is het ook goed voor je rating als je bijvoorbeeld op deze blog een commentaar zet? Als de link naar je eigensite onder je naam zit.

    • Ruben zegt:
      12 Jan, 2012 om 11:18

      @mark Het is zeker goed voor je rating om commentaar op blogs te zetten met een link alleen zijn deze links vaak No-follow. dus heeft het wel iets waarde maar niet veel. Er zijn echter wel blogs waar de links wel follow zijn dat levert je meer op.

      Groet,
      Ruben

      Ps. dit noemen we linkbuilding. er is heel veel over te vinden op deze site. met dank aan o.a. karel :D

  • Peter De Bruyn zegt:
    14 Jan, 2012 om 23:17

    Commentaar op blogposts kunnen je expertise verhogen maar qua seo heb je er weinig aan. De meeste blogs (zoals deze) hanteren een nofollow beleid.

    Daarom ben ik met een (kwalitatieve) directory/startpagina gestart volgens de principes zoals uitgelegd in de video. Wie hem eens wil testen die mag …

    Reageren
  • Elia Quentin zegt:
    16 Jan, 2012 om 21:38

    Veel open deuren maar denk dat veel web ontwikkelaars punt 4 onderschatten. Ook zie ik steeds meer bureau’s zich storten op grey hat/black hat seo dmv linkwheels en het gebruik van anchor teksten in de comments van blogs (ondanks de vaak ingestelde nofollow), het is wachten op de dag dat Google penalties gaat uitdelen.

    Thanks voor de interessante video!

    Reageren
  • Ruben Bunskoeke zegt:
    07 Feb, 2012 om 12:28

    Duidelijk verhaal. Weer wat onduidelijkheden uit de wereld :). Nummer 4 vond ik wel interessant. Heb op een mainpage van een website van mij in de content 3 links staan (via plaatje en tekst gevisualiseerd) naar de grootste diensten, maar die staan ook in de sidebar. Volgens de video geven deze links geen waarde door dan.
    Wel interessant om over na te denken.

    Gaat die linkflow dan ook verloren door die links, die volgens de video niet mee tellen, of wordt het gewoon verspreid over de overige links?

    Reageren
  • Petra zegt:
    08 Dec, 2012 om 15:31

    Erg interessant, het wordt erg duidelijk uitgelegd in de video.

    Reageren

Reageren