Mijn tips voor het schrijven van converterende headlines. Wil jij ze leren?

door | 6 april 2017 | Conversie Optimalisatie

Sinds jaar en dag geloof ik in de kracht en het belang van headlines op een webpagina (of eender welke tekst). Uit de test van een aantal weken geleden, waarbij we twee verschillende titels hebben getest, bleek nogmaals het belang van A/B testen van headlines.
In dit artikel gaan we eens wat dieper in op de psychologie achter een “goede” headline.
ab test variant a

Deze simpele test levert 26% meer conversies op!

Om nog even het belang aan te stippen van een goede headline (en het testen hiervan) vind je hieronder de beide headlines die we gebruikt hebben:
Headline 1:

Bovenaan in Google in de gratis zoekresultaten?

Headline 2:

Alleen die eerste plaatsen in Google tellen.

Headline 2 deed het maar liefst 26% beter. Dit op het oog eenvoudige verschil, levert onder aan de streep 26% meer conversies op! De impact is dus enorm.

Waarom zo’n groot verschil?

Een veelgestelde vraag in het originele artikel was: “Waarom zo’n groot verschil?”. Uiteraard wil iedereen graag weten wat er nu voor heeft gezorgd dat er zo’n verschil is.
Om eerlijk te zijn, ik weet het antwoord niet. En volgens mij weet niemand het antwoord. Beide headlines zijn namelijk geschreven volgens een aantal “regels van de kunst”.
Dit onderstreept ook het belang van A/B testen. Je kunt immers wel headlines schrijven volgens bepaalde regels (die ik verder in het artikel zal benoemen), maar uiteindelijk weet je nooit van te voren welke het beste converteert.
Maar wat maakt het uit? Het gaat er niet zozeer om dat je erachter komt waarom een headline beter scoort. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk test en zodoende een zo hoog mogelijk conversiepercentage behaalt: dat zorgt uiteindelijk voor meer winst op het einde van het jaar!
Opmerking: In sommige gevallen, en zeker in het begin, kan het wel interessant zijn om de resultaten wat dieper te analyseren. Zeker wanneer je je doelgroep nog beter moet leren kennen kun je wel wat meer informatie uit de resultaten halen. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat bepaalde woorden jouw doelgroep extra triggeren (of juist afstoten). Deze informatie kun je dan meenemen bij het schrijven van nieuwe headlines (en webteksten).

Mijn twee belangrijkste regels bij het schrijven van headlines

In de loop der jaren heb ik voor mezelf een aantal regels bepaald waar een goede headline voor mij aan moet voldoen. Echter wat mij betreft zijn er slechts twee regels die er echt toe doen.
Door het volgen van deze twee regels versla ik meestal alle andere headlines die hier niet aan voldoen. Hier komen ze!

#1 Headlines moeten verbazen

Met alle (digitale) indrukken die mensen tegenwoordig krijgen te verwerken is het van belang dat headline eruit springt. Het moet net even iets anders zijn dan ze zouden verwachten.
Wanneer je ervoor kunt zorgen dat het brein even extra moet werken bij het lezen van jouw headline heb je hun aandacht te pakken!
Verbazen, verwonderen, onverwacht.

#2 Headlines moeten pijn of plezier oproepen. Het liefst pijn.

Ons lichaam en brein doet er alles aan om pijn te vermijden. Als bedrijf heb jij een oplossing voor iemands “pijn”. Door in de headline deze pijn te benoemen en nog beter, er wat extra zout in te strooien, heb je wederom iemands aandacht.
Ik weet uit ervaring dat er best wel wat ondernemers zijn die moeite hebben met deze “negatieve” benadering. Dat mag uiteraard. Je kunt er dan voor kiezen om het plezier te benoemen wat men zal krijgen middels jouw oplossing.
Mijn ervaring leert me dat het beter is om middels de headline pijn te benoemen en in de webtekst uiteindelijk het plezier (in de vorm onze dienst/oplossing) naar voren te laten komen.

Zijn er nog meer regels voor het schrijven van goede headlines?

Wanneer je gaat zoeken op het internet vind je talloze artikelen over waaraan een goede headline zou moeten voldoen. Soms werken deze, soms niet.
Denk hierbij aan tips als: zorg dat er een vraag in je headline staat en zorg dat er getallen in voorkomen. Deze tips zijn op zichzelf zeker wel nuttig, maar de belangrijkste tip die ik hier in ieder geval mee kan geven: zorg dat je A/B test, dan vertelt de data welke “regel” er uiteindelijk gelijk heeft gekregen.

Headline-hulp nodig?

Heb je nog wat inspiratie of hulp nodig met het schrijven van een goede headline? Ik zie hem graag hier beneden in de reacties terug, dan zal ik er mijn ongezouten mening over geven!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company