Naar
boven

Gastblog – Tips voor YouTube zoekmachine optimalisatie!

Zoals je waarschijnlijk wel weet is YouTube eigendom en een onderdeel van Google.

Google’s zoekmachine hanteert een algoritme waardoor websites op bepaalde zoektermen wel of niet worden gevonden.

Het algoritme dat Google hanteert is niet volledig bekend, maar het is duidelijk dat bepaalde zaken een grote rol spelen bij de vindbaarheid van een website.

YouTube hanteert een algoritme dat erg lijkt op het algoritme dat Google toepast. De titel van een YouTube video is erg belangrijk, hetzelfde geldt voor de beschrijving en de labels die je gebruikt. Daarnaast telt het aantal views mee: hoeveel mensen hebben je YouTube video gezien en hoe lang? Haken ze af na 10 seconden of bekijken ze de hele video?

Gewone zoekmachine optimalisatie is dus ook van toepassing op YouTube  je kan een YouTube video zo optimaliseren dat deze beter gevonden wordt.

YouTube optimalisatie

YouTube past dus een algoritme toe dat erg lijkt op het algoritme dat de Google zoekmachine hanteert. Als je een video hebt gemaakt over bijvoorbeeld kattenvoer, omdat je een webshop hebt waarop je kattenvoer wilt verkopen, hoe zorg je dan je YouTube video een succes wordt?

Hoe krijg je meer gerichte bezoekers via de YouTube video naar je website?

Door onder andere goed keyword onderzoek te doen.

YouTube heeft een keyword tool maar daar heb je weinig aan, de tool werkt simpelweg niet.
Wat voor Google geldt, gaat ook voor YouTube op, mensen zoeken op bepaalde manieren naar bepaalde zaken.

Als je YouTube video over kattenvoer gaat en je op zoek bent naar bruikbare zoektermen die aanverwant zijn aan de term ‘kattenvoer’ kun je de Google Keyword Tool gebruiken. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Is er veel concurrentie?
  • Wordt er veel gezocht naar de zoekterm?
  • Wat zijn aanverwante zoektermen?

Als je een aantal zoektermen hebt gevonden die bij je kattenvoer video passen, kun je deze gebruiken. Je plaatst de zoektermen in de titel van je YouTube video, in de beschrijving en daarnaast is het handig om een link onder je video te plaatsen naar het artikel op je website (als je die hebt).

youtubeuploadHet is ook mogelijk om labels aan te maken voor je video, gebruik hierin de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Als laatste kun je tijdens het uploaden van je video aangeven dat je de video wilt delen op andere vormen van social media, zoals Google+, Facebook en Twitter. Dit zorgt ervoor dat de YouTube video nog meer mensen bereikt.

Google en YouTube optimalisatie

Als je een website hebt en hoog wilt scoren op de zoekterm kattenvoer, heb je relatief veel concurrentie. Er zijn immers bedrijven die ook willen scoren op deze zoekterm en daar redelijk veel geld aan uitgeven.

Het voordeel van YouTube is dat deze website een hoge Google pagerank heeft. Wanneer jouw YouTube video veel bezoekers trekt en al wat langer online staat zal de video tussen de gewone zoekresultaten verschijnen.

Op een gegeven moment verschijnt de video bijvoorbeeld wanneer er wordt gezocht op de term kattenvoer, tussen de vele websites die willen scoren op dezelfde zoekterm.

 

youtubevideo
Terwijl je website misschien nooit echt zal scoren op deze zoekterm, doet je YouTube video dit wel. Als je onder je YouTube video een link hebt staan naar je website, krijg je middels de video toch gericht bezoek.

Over de auteur

Mijn naam is Deen van Ouw, ik ben gek op alles wat te maken heeft met webdevelopment. Ik hou me bezig met WordPress, Photoshop en zoekmachine optimalisatie en beleef daar erg veel plezier aan. Ik heb sinds kort een website over zoekmachine optimalisatie en ben daarnaast bezig met het opzetten van een informatieve website over WordPress, HTML, CSS en Photoshop.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
14 reacties op "Gastblog – Tips voor YouTube zoekmachine optimalisatie!"
  • Davy zegt:
    06 Mei, 2013 om 12:14

    tip: link van de auteur werkt niet ( : vergeten). En dat voor een seo-dude :-)

    Reageren
  • Deen zegt:
    06 Mei, 2013 om 12:33

    @Davy, bedankt, ik zal Karel even mailen.

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    06 Mei, 2013 om 12:50

    @Davy & @Deen is opgelost! Was een typefoutje inderdaad.

    Reageren
  • Christian zegt:
    06 Mei, 2013 om 12:52

    Leuk voorbeeld dat je hebt genomen, zeker gezien die branche. Misschien kunnen er nog links in dit artikel naar de video en/of website worden geplaatst? Draagt ook weer bij aan de linkbuilding :).

    Reageren
  • Deen zegt:
    06 Mei, 2013 om 13:40

    Bedankt voor je reactie.
    Het is een fictieve YouTube video en de links zitten erin.

    Reageren
  • Chris zegt:
    06 Mei, 2013 om 15:51

    Er wordt veel geschreven over VSEO (seo voor video’s). Naast de zaken die jij hier benoemt komt ook het toevoegen van ondertitels vaak terug. Omdat je hiermee de gesproken tekst in de video voor Google ‘leesbaar’ kunt maken. Wat is jouw mening hierover?

    Reageren
  • Hendrik zegt:
    06 Mei, 2013 om 15:57

    In je artikel beschrijf je prima hoe je vanuit de basis een video kunt gaan optimaliseren. Echter vergeet je het belangrijkste te beschrijven en dat is engagement. Je kunt nog zo goed een video gaan optimaliseren, maar wanneer er veel competitie aanwezig is, zul je er voor moeten zorgen dat gebruikers je video gaan bekijken, liken en delen via de sociale media. Het is te vergelijken met een website. Je kunt nog zo†™n mooie website hebben, maar wanneer je niks aan online marketing doet dan wordt het lastig om goede posities binnen Google te behalen.

    Ook zul je niet zomaar op iedere zoekterm een positie met je video kunnen gaan behalen. De meeste YouTube posities in Google, zijn met name video†™s die informatieve content aanbieden. Zo kan het bijvoorbeeld wel interessant zijn voor bedrijven om informatieve content aan te bieden, zodat gebruikers terugkomen. Wanneer je gaat zoeken op †˜hoe behangen†™, dan kom je een video van Karwei tegen. Op deze wijze zorg je er voor dat gebruikers door middel van video iets leren en hierdoor de naam van Karwei onthouden.

    Tot slot is het van belang dat je YouTube kanaal een bepaalde autoriteit gaat krijgen. Karwei biedt alleen maar video†™s aan die te maken hebben met het klussen in en rondom je woning. Je zult dus moeten zorgen voor cohesie.

    Reageren
  • Deen zegt:
    06 Mei, 2013 om 20:30

    Youtube ondertiteling is een prachtige toevoeging maar staat nog in de kinderschoenen.
    Het hangt samen met Google translate.
    Ik verwacht dat Youtube over 5 tot 10 jaar video’s van een vrijwel perfecte vertaling en ondertiteling kan voorzien.

    Reageren
  • Deen zegt:
    06 Mei, 2013 om 20:57

    Bedankt voor je reactie.

    “Engagement” andere vormen van social media zijn zeer bruikbaar.
    Een Youtube video gaat nooit viral zonder Twitter, facebook en/of Google+ Gebruik alles!

    De term “hoe behangen” is een ter verwaarloze term.
    Upload vandaag een video, noem deze “hoe behangen” en binnen 1 a 2 maanden sta je bij de eerste 5 zoekresultaten op Youtube.
    Op andere keywords en zoektermen kan het meer dan lastig zijn. “Hypotheek aanvraag”, “Auto kopen”… Bijna onmogelijk.

    Reageren
  • Frank zegt:
    07 Mei, 2013 om 11:25

    youtube is één van de populairste zoekmachines ter wereld, goed idee om erover te schrijven dus.

    Het is wel erg lastig dat je niet kunt zien welke keywords populair zijn op youtube.

    Je kunt er namelijk niet vanuit gaan dat mensen dezelfde dingen als van google even vaak qua verhouding intikken in youtube.

    Het lijkt me wel dat meer entertainment gerichte woorden gezocht worden ipv informerende woorden zoals “kattenvoer”

    Reageren
  • Deen zegt:
    08 Mei, 2013 om 11:41

    Op Youtube zoek ik zoals vele anderen naar entertainment, trailers, muziek, etc.
    Ik zoek niet naar kattenvoer.
    Een youtube video wordt opgenomen door de zoekmachine van Google.
    Het belangrijkste bezoek komt via de zoekmachine van Google, niet Youtube.
    Een video over kattenvoer kan makkelijk hoog scoren in Google.
    Terwijl je website amper scoort op de term ‘kattenvoer’ doet de video dat wel, wat alsnog bezoek oplevert.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    08 Mei, 2013 om 15:47

    goede tips waarvan de meeste wel al bekend waren voor mij gelukkig. Echter vraag ik me af in hoeverre het interessant is om dit te gebruiken. Je kan namelijk tot nog toe vrij weinig meten op youtube, zoals bijvoorbeeld de keywords.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Deen zegt:
    08 Mei, 2013 om 23:33

    Je ‘nickname’ is spam.

    Reageren
  • me zegt:
    10 Mei, 2013 om 12:39

    ik ben het eens met @08 mei, 2013 om 15:47

    wij hanteren dit al op deze manier. maar onze conclusie.. het werkt mits….. het filmpje meer bekeken is dan de concurrent.

    anders kom je nog steeds niet op de voorpagina met je filmpje..

    werk wat je voor doet heeft weinig impact als er weinig bekeken wordt.. zonde van de tijd..

    Reageren

Reageren