Gastblog – Tips voor YouTube zoekmachine optimalisatie!

door | 6 mei 2013 | Social Media, Zoekmachine Optimalisatie

Zoals je waarschijnlijk wel weet is YouTube eigendom en een onderdeel van Google.
Google’s zoekmachine hanteert een algoritme waardoor websites op bepaalde zoektermen wel of niet worden gevonden.
Het algoritme dat Google hanteert is niet volledig bekend, maar het is duidelijk dat bepaalde zaken een grote rol spelen bij de vindbaarheid van een website.
YouTube hanteert een algoritme dat erg lijkt op het algoritme dat Google toepast. De titel van een YouTube video is erg belangrijk, hetzelfde geldt voor de beschrijving en de labels die je gebruikt. Daarnaast telt het aantal views mee: hoeveel mensen hebben je YouTube video gezien en hoe lang? Haken ze af na 10 seconden of bekijken ze de hele video?

Gewone zoekmachine optimalisatie is dus ook van toepassing op YouTube  je kan een YouTube video zo optimaliseren dat deze beter gevonden wordt.

YouTube optimalisatie

YouTube past dus een algoritme toe dat erg lijkt op het algoritme dat de Google zoekmachine hanteert. Als je een video hebt gemaakt over bijvoorbeeld kattenvoer, omdat je een webshop hebt waarop je kattenvoer wilt verkopen, hoe zorg je dan je YouTube video een succes wordt?
Hoe krijg je meer gerichte bezoekers via de YouTube video naar je website?
Door onder andere goed keyword onderzoek te doen.
YouTube heeft een keyword tool maar daar heb je weinig aan, de tool werkt simpelweg niet.
Wat voor Google geldt, gaat ook voor YouTube op, mensen zoeken op bepaalde manieren naar bepaalde zaken.
Als je YouTube video over kattenvoer gaat en je op zoek bent naar bruikbare zoektermen die aanverwant zijn aan de term ‘kattenvoer’ kun je de Google Keyword Tool gebruiken. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Is er veel concurrentie?
  • Wordt er veel gezocht naar de zoekterm?
  • Wat zijn aanverwante zoektermen?

Als je een aantal zoektermen hebt gevonden die bij je kattenvoer video passen, kun je deze gebruiken. Je plaatst de zoektermen in de titel van je YouTube video, in de beschrijving en daarnaast is het handig om een link onder je video te plaatsen naar het artikel op je website (als je die hebt).
youtubeuploadHet is ook mogelijk om labels aan te maken voor je video, gebruik hierin de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
Als laatste kun je tijdens het uploaden van je video aangeven dat je de video wilt delen op andere vormen van social media, zoals Google+, Facebook en Twitter. Dit zorgt ervoor dat de YouTube video nog meer mensen bereikt.

Google en YouTube optimalisatie

Als je een website hebt en hoog wilt scoren op de zoekterm kattenvoer, heb je relatief veel concurrentie. Er zijn immers bedrijven die ook willen scoren op deze zoekterm en daar redelijk veel geld aan uitgeven.
Het voordeel van YouTube is dat deze website een hoge Google pagerank heeft. Wanneer jouw YouTube video veel bezoekers trekt en al wat langer online staat zal de video tussen de gewone zoekresultaten verschijnen.
Op een gegeven moment verschijnt de video bijvoorbeeld wanneer er wordt gezocht op de term kattenvoer, tussen de vele websites die willen scoren op dezelfde zoekterm.
 
youtubevideo
Terwijl je website misschien nooit echt zal scoren op deze zoekterm, doet je YouTube video dit wel. Als je onder je YouTube video een link hebt staan naar je website, krijg je middels de video toch gericht bezoek.

Over de auteur

Mijn naam is Deen van Ouw, ik ben gek op alles wat te maken heeft met webdevelopment. Ik hou me bezig met WordPress, Photoshop en zoekmachine optimalisatie en beleef daar erg veel plezier aan. Ik heb sinds kort een website over zoekmachine optimalisatie en ben daarnaast bezig met het opzetten van een informatieve website over WordPress, HTML, CSS en Photoshop.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

1 + 11 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company