10 eigenschappen van succesvolle webshops!

door | 7 juli 2015 | Internet Marketing

Ondernemers aan het woord
Iedere maand bel ik één van onze klanten en vraag hen hoe ze succesvol zijn geworden met hun webshop. Deze informatie deel ik graag ter inspiratie voor andere webwinkeliers.
De 10 belangrijkste eigenschappen die ik vaak hoor terugkomen, heb ik samengevat in dit artikel. 

1. Een goed plan

Het eerste dat opvalt is dat de succesvolste webshops pas zijn begonnen met verkopen nadat ze een goed plan hadden opgesteld.
Het beste voorbeeld hiervan vond ik de webshop Jackz.nl, die dit jaar was genomineerd voor beste startende webshop van het jaar tijdens de Thuiswinkel Publieksprijs. “Ik heb interesse in business modeling”, zegt Van den Elzen tijdens het interview.
“Ik ben begonnen met een plan voor de webshop. Dat was geen plan van 50 pagina’s, maar echt de basis van wat we wilden gaan doen, wie onze klant zou zijn en in welke behoeften we wilden voorzien tegen welke kosten.”
Het onderstaand model hielp daarbij:
Voorbeeld business model by the numbers

Business Model: Ict4entrepreneurship.com

Het maken van plannen eindigt overigens niet bij de start van je webshop. Tijdens het gesprek met Marnix van Meer, eigenaar van de webshop Jetjewel.nl, spraken we over het opzetten van een internationale webshop.
‘In de praktijk ben je altijd meer tijd kwijt dan je denkt. Bijvoorbeeld, weet je welke betaalmethoden er nodig zijn, hoe ga je alles in meerdere talen opzetten? Bij het maken van plannen is het verstandig om minstens twee jaar vooruit te kijken.’

2. Passie voor het vak

Eigenlijk geldt dit voor iedere ondernemer, want het is passie dat ervoor zorgt dat je ook in moeilijke tijden door blijft gaan met je onderneming. Een mooi voorbeeld vind ik Patrick Beek, eigenaar van de webshop Ibericos.nl. Patrick was jaren lang recruiter maar besloot uiteindelijk om zijn passie voor Spanje (en Spaanse ham specifiek) te volgen.
Het resultaat is een zeer succesvolle webshop. “Als recruiter sta je tussen de werknemer en werkgever en is het ontzettend moeilijk om iedereen altijd tevreden te krijgen. De werkgever vindt dat je te duur bent en de werknemer wil dat je direct een baan voor hem/haar vindt.
Ondanks dat ik geen enkel moment spijt heb van die tijd, is het soms ook erg ondankbaar werk geweest. Als webwinkelier van voedselwaren kan ik mensen juist blij maken en daar word ik zelf ook gelukkig van,” zegt hij tijdens ons gesprek. Blij zal Patrick ook zeker zijn met zijn maandelijkse groei van 25%!
Spaanse ham

3. Keuze voor een niche product

Anderhalf jaar geleden besloten Zineb, Kaouther en Enaam om een webshop in bedekkende kleding te starten.
“We zien een trend waarin kleding steeds korter moet, steeds minder bedekkend; een trend van hot tops en hot pants. Dit is echter niet voor iedereen geschikt.
Anderhalf jaar geleden kwam de zus van Enaam, die in Engeland woont, naar Nederland en uiteraard wilde ze komen shoppen. Het resultaat; we hebben hele middagen bij Starbucks gezeten, omdat we niets konden vinden dat paste bij haar figuur en haar principes. Enaam stelde toen voor om zelf passende kleding te fabriceren en verkopen. Dat werd uiteindelijk Nesci.”
Door te kiezen voor een niche product bied je als webwinkelier iets aan dat grote bekende webshops niet snel zullen aanbieden. Je bent daarmee onderscheidend en vaak beter vindbaar in de zoekresultaten. Nesci kreeg met haar unieke aanbod zelfs nationale media aandacht in Metro en op RTL Boulevard.
Voorbeeld van Nesci - Niche kleding

4. Veel kennis van het product

Dit zal je vast niet verbazen, maar goede kennis van het product is van essentieel belang. “’We kiezen alleen producten die we begrijpen. We zien regelmatig hobby webshops verschijnen, die ook even snel weer verdwijnen. Als je je product niet volledig begrijpt, werkt het niet,” vertelt Lennart Gouman van The Online Retail Company.
Helen Meurs van Handpoppen.nl profiteert ook van haar kennis. Door haar pedagogische achtergrond kan ze ook advies geven aan leraren die de poppen in het onderwijs willen gebruiken.
Voorbeeld van handpoppen.nl

5. Bereidheid veel tijd in de webshop te steken

Alle webwinkeliers die ik heb gesproken zijn het erover eens; succes komt nooit aanwaaien en je moet er echt veel tijd in steken om er een succes van te maken.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de nuchtere Groningers van The Online Retail Company, die in 2007 met een enkele webshop begonnen en in 2015 al 12 webshops onder hun naam hebben hangen. “Je moet het gewoon proberen, doorzetten en geduld hebben en continu evalueren. Als je er na 2 jaar achterkomt dat het niets oplevert, dan stop je ermee.”

6. Geloof in samenwerking

Er zijn verschillende manieren waarop webwinkeliers meer uit samenwerking kunnen halen:

  • Samenwerking met andere ondernemers. Grote online en offline ondernemers werken ook samen, dus waarom jij niet met je webshop? Een goed voorbeeld vind ik Marijke Krabbenbos, die niet alleen een webshop beheert, maar ook netwerkbijeenkomsten organiseert voor ondernemende vrouwen, Bites & Business genaamd.
  • Samenwerking met bureaus. De opmerking ‘doe waar je goed in bent, besteed de rest uit’ heb ik meerdere keren gehoord. Er wordt met name veel samengewerkt met SEO-, AdWords- en designbureaus.
  • Samenwerking met bloggers. Externe bloggers kunnen via hun eigen blog jouw product via een review promoten, bijvoorbeeld in ruil voor een sample van jouw product. Sportswearonline.nl maakt daar bijvoorbeeld gebruik van.

7. Feeling voor marketing en sales

De succesvolle webshops hebben zeer veel feeling voor marketing en sales. Hier noem ik slechts enkele voorbeelden:

  • Activeren van het eigen netwerk. De dames van Nesci hebben een groot netwerk van bloggers en social media marketeers opgebouwd die zij vlak voor de lancering van hun webshop hebben geactiveerd.
  • Geloof in loyale klanten. Het hannahhuis heeft een eigen loyaliteitsprogramma opgezet (via de LoyaltyLion app) om klanten vaker te laten bestellen. Bovendien krijgen klanten punten wanneer ze de webshop aanraden bij vrienden, collega’s en kennissen.
  • Het belang van vertrouwen. Vertrouwen begint met goede klantenservice. Ook echte reviews van klanten, zoals Thuisschoonmaken.nl dat doet, zorgen voor meer vertrouwen.
  • Overal aanwezig zijn. De succesvolle webshops zijn ook zeer actief op social media en houden rekening met het tijdstips van plaatsing en/of verzending in het geval van e-mailcampagnes.
  • Actief bloggen. Dit zorgt voor een betere vindbaarheid en goede branding.
  • Timing. Veel van de webshops die ik heb gesproken spelen in op evenementen. Zo had Dutch Hair Shop bijvoorbeeld een speciaal WK-pakket.

8. De beste klantenservice

Een goede klantenservice is ontzettend belangrijk voor het succes van een webshop. Uiteraard moet je doen wat je belooft en moet je goede service en kwaliteit bieden, maar de succesvolle shops gaan nog een stap verder.
Zo belt Patrick Beek van Ibericos.nl iedere klant op na een geplaatste bestelling, ook als er geen vragen zijn.
“Door iedereen na te bellen kunnen problemen tijdig worden verholpen. Dat heeft een gemiddelde klantbeoordeling van 9,8 opgeleverd. 90% van al onze nieuwe klanten komen terug voor een tweede bestelling,” zegt Beek. De webshop levert alles uit eigen voorraad en verzendt alle bestellingen voor 12 uur nog dezelfde dag.

9. Ambitieus

De ambities van de webshops liggen met name in het buitenland.
Eén van de leukste voorbeelden vind ik Remco Reinhoudt van Dierenvilla.nl die ruim € 120.000 omzet met zijn Belgische webshop bereikte door zijn Nederlandse webshop 1-op-1 over te zetten naar een Belgische domeinnaam.
Op basis van zijn bevindingen hebben we ook een whitepaper opgesteld genaamd ‘Een Belgische webshop openen. De voordelen en een praktisch stappenplan’.

10. Bewuste keuze voor een passend platform

Tenslotte is het natuurlijk belangrijk dat je een webwinkelsoftware kiest die bij je past!
Thuisschoonmaken.nl geeft aan dat het delen van de developmentkosten hen veel heeft opgeleverd en daarom is een webwinkelsoftware voor dit bedrijf de juiste keuze geweest. Maar laten we eerlijk zijn, die keuze kan voor iedereen anders zijn.
Als je zelf wilt weten welke webwinkelsoftware leverancier bij jou past, kun je deze checklist downloaden.
Heb jij nog een aanvulling op deze 10 eigenschappen? Laat dan zeker even je reactie achter!
 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

14 + 15 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company