Naar
boven

5 vaak vergeten traffic kanalen voor webwinkeliers

Wat mij opvalt wanneer ik met webwinkeliers praat is dat veel van hen alleen inzetten op de organische zoekresultaten van Google en Google AdWords.

Niet geheel onbegrijpelijk, want dat zijn zeker zeer belangrijke traffic kanalen, maar daarmee worden een aantal andere interessante kanalen volledig genegeeerd.

Daarom bespreek ik in dit artikel 5 vaak vergeten traffic kanalen voor webwinkeliers, 5 kanalen die voor jou als webwinkelier interessant kunnen zijn.

1. Fora

“Wat? Fora? Is dat niet heel erg 2003?” Dat is letterlijk wat een klant mij vroeg toen ik haar deze tip gaf. Fora zijn nog steeds razend populair. Wellicht heb je wel gehoord van fok.nl, goeievraag.nl en helpmij.nl. Er zijn zelfs fora die specifiek gebruikt worden door webwinkeliers, waar informatie over het beheren van een webwinkel gedeeld kan worden. Misschien ken je webwinkelforum.nl?

Daarnaast zijn er talloze fora die gebruikt worden voor een specifieke branche. Denk aan fora voor motorrijders. Als je dan een webwinkel hebt in motorspullen, dan vind je daar een zeer actieve en gepassioneerde groep potentiële klanten! Bovendien worden fora nog steeds goed geïndexeerd door Google, zodat je eigen bijdrage aan het forum ook gevonden kan worden bij een zoekopdracht op Google.nl.

Wanneer je deel neemt aan het forum is het belangrijk om meerwaarde te leveren. Dat betekent dat je niet alleen je webshop moet promoten, maar bovenal veel tips & tricks moet delen en passende antwoorden moet geven op gestelde vragen. Heb je daar geen tijd voor? Zoek dan eens contact met de forumeigenaar en vraag of het mogelijk is om op zijn forum te adverteren.

fora

Er zijn talloze fora die zich richten op een specifieke productgroep.

2. Blog

Wat ik zelf nog altijd het grootste voordeel vind van een blog is dat je een gezicht kunt geven aan je webshop, zodat het veel meer wordt dan alleen een verzameling producten die je probeert te verkopen. Dat zal zeker bijdragen aan de conversie, maar ook voor traffic zijn blogs belangrijk.

Veel mensen zijn niet direct op zoek naar een product, maar zoeken naar een oplossing voor een probleem. Stel dat je een webwinkel hebt in verlichtingsproducten. Dan zullen je klanten waarschijnlijk vragen hebben als ‘Hoe kan ik meerdere lampen gelijktijdig dimmen?’ Door over dat onderwerp te bloggen, zullen mensen met dit vraagstuk jouw blog vinden en via je blog jouw webwinkel.

blog
Een webshop in Marokkaanse tassen geeft tips voor een bezoek aan Marokko.

3. Vergelijkingssites

In Nederland zijn er enkele vergelijkingssites waar je prijzen van verschillende aanbieders met elkaar kunt vergelijken. In Nederland wordt de lijst aangevoerd door Beslist.nl, gevolgd door Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl.

Als webwinkelier kan je je producten ook op deze sites promoten. Het aanbod van deze drie ligt vrij dicht bij elkaar. Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl tonen veel electronicaproducten, maar bieden ook zeker andere producten aan. Beslist.nl biedt alles aan. Zowel Beslist.nl, als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl hebben een eigen advertentieprogramma.

Het voordeel van adverteren op deze drie websites is dat je producten al gevonden worden voor zoekopdrachten waarvoor je webshop nog niet gevonden wordt. Dat is natuurlijk met name prettig wanneer je net bent begonnen. De drie vergelijkingssites worden namelijk ook zeer goed gevonden in de zoekresultaten van Google en daar kun je dan zonder veel inspanning van profiteren (afhankelijk van de aanwezigheid van je concurrenten op datzelfde platform natuurlijk).

vergelijkingssite

Overigens was Beslist.nl de afgelopen weken veel in het (e-commerce) nieuws. De discussie ging over een conversiepixel die in de webwinkel geplaatst moet worden. Met deze conversiepixel kan Beslist.nl meten welke producten er verkocht worden in je webwinkel, zodat ook het verdienmodel van Beslist.nl daarop aangepast kan worden.

Grote webwinkels zoals Bol.com en Coolblue toonden hun bezwaar, met name omdat dit model geen rekening zou houden met retourzendingen die door Beslist.nl werden aangemerkt als verkochte producten, terwijl de webwinkelier er geen betaling voor ontvangt.

Dat zou het adverteren via Beslist.nl minder rendabel maken dan het oude CPC-model dat het bedrijf hiervoor hanteerde.

Beslist.nl heeft aangegeven naar een oplossing te zoeken, wat mogelijk neerkomt op het geleidelijk aan uitfaseren van het CPC-model.

4. Mini-site

Stel dat Michelin vandaag zou zijn begonnen met het verkopen van autobanden. Niemand zou dan de webshop van Michelin vinden, omdat nog niemand van het merk heeft gehoord. Stel nu dat de domeinnaam autobanden.nl nog vrij is. Michelin zou dan haar webshop op dat domein kunnen zetten, maar omdat ze ook haar merknaam wil versterken, zou dat niet wenselijk zijn.

Wat Michelin in dat geval zou kunnen doen is een mini-site opzetten. De webshop zou dan op www.michelin.com kunnen staan, terwijl de mini-site op autobanden.nl staat. De traffic die binnenkomt op autobanden.nl, een site die geoptimaliseerd wordt voor het zoekwoord ‘autobanden’, wordt dan grotendeels doorgestuurd naar Michelin.com.

Om een mini-site succesvol te maken is het belangrijk dat je meerwaarde biedt. Zowel Google als de gebruiker moet relevante informatie kunnen vinden op deze site. Zorg dus dat je minimaal 10 pagina’s hebt met unieke content. Op één van de pagina’s kan je dan directe links naar de producten in je webshop plaatsen. De overige 9 pagina’s kunnen informatie bevatten zoals:

  • ‘Wanneer moet ik winterbanden gebruiken?’;
  • ‘Welke banden zijn er en wat zijn de verschillen?’;
  • ‘Wat zijn de minimale vereisten van een band?’;
  • Etc.

Vergeet ook informatie over het bedrijf, contactgegevens e.d. niet!

Zoals gezegd kan één van de pagina’s dan links bevatten naar je webshop. Hier kun je dan een productoverzicht plaatsen met klikbare afbeeldingen, die directe links bevatten naar hetzelfde product in je webshop.

Je zult nu zien dat je niet alleen meer traffic in je webshop krijgt, maar ook dat je webshop (in het voorbeeld Michelin.com) en je mini-site hoger scoren in de zoekresultaten van Google voor het zoekwoord ‘autobanden’.
mini-site

Een voorbeeld van een mini-site.

5. Marktplaats

Marktplaats was lange tijd de plek waar mensen tweedehands spullen verkochten. Sinds enkele jaren is Marktplaats echter ook de plek waar nieuwe producten worden verkocht. Volgens Marktplaats’ eigen onderzoek is 40% van haar bezoekers op zoek naar nieuwe producten.

Om het aantrekkelijk te maken voor webwinkeliers heeft Marktplaats ook een eigen advertentieprogramma: Admarkt Topadvertenties. Dit is een cost per click programma, waarbij de positie van de advertentie afhankelijk is van de klikprijs die je wilt betalen en het klikpercentage (oftewel, hoe goed er op je advertentie wordt geklikt). Je kunt adverteren met een budget vanaf € 50,- wat volledig gespendeerd kan worden aan de kliks.

Het interessante van Admarkt Topadvertenties is dat het voordelig is en dat de topresultaten volledig worden ingenomen door het advertentieprogramma, waardoor je gemakkelijk veel bezoekers krijgt.

marktplaats
De topresultaten worden ingenomen door Admarkt Topadvertenties.

Leestip: In dit artikel op Marketingfacts vind je alle mogelijkheden om te adverteren op Marktplaats op een rij.

In deze blogpost heb ik slechts 5 traffic kanalen gedeeld die vaak worden vergeten.

Heb je zelf nog een goede tip? Of ervaringen met een van deze traffic kanalen? Deel het dan in de comments hieronder!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Bertram Welink
Bertram Welink is Marketing Manager bij webwinkelsoftware leverancier SEOshop, waar ondernemers gemakkelijk zelf een webwinkel kunnen beginnen. Hij heeft in het verleden voor Google en Yahoo! gewerkt en is ruim acht jaar werkzaam in de e-commerce branche.
16 reacties op "5 vaak vergeten traffic kanalen voor webwinkeliers"
  • Wouter zegt:
    07 Aug, 2014 om 11:22

    Nuttige tips Bertram voor de promotie van je webshop. Dank je wel.

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    07 Aug, 2014 om 11:29

    Dankjewel, Wouter! Leuk om te horen!

    Reageren
  • Esteban zegt:
    07 Aug, 2014 om 14:01

    Handige tips voor wat extra bezoekers.

    Ik gebruik zelf ook heel veel social media en dan met name video. Youtube doet het bij ons erg goed en gek genoeg zijn dit ook de meest converterende klanten!

    Reageren
  • Frank Beekwilder zegt:
    07 Aug, 2014 om 14:14

    Bram, bedankt voor dit artikel.
    Ik ben benieuwd hoe je denkt over bovenstaande punten, met name 1, 3 en 5 in betrekking tot een shop met een beperkt assortiment (2 soorten producten) en met een product waarvan de meeste consumenten niet weten dat het bestaat (Instagram en Facebook collageposters).

    Heeft het zin om een product waaraan een latente behoefte is te adverteren op beslist.nl of marktplaats? En op fora reageren vind ik ook lastig zonder erg aan zelf-promotie te doen, als ik een tip geef gaat het al snel over de twee producten die ik voer. Hoor graag wat je vindt.

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    07 Aug, 2014 om 15:59

    Beste Frank, webwinkeliers met een populair product en/of een groot assortiment hebben de ‘luxe’ (bewust tussen aanhalingstekens, omdat dat al moeilijk genoeg is) dat mensen op zoek zijn naar hun product. In het geval dat jij schetst, zul je inderdaad veel meer zelf op zoek moeten gaan naar de klant.

    Ik heb een tijd geleden twee klanten gesproken die een product verkopen waar niet veel op gezocht wordt.

    De eerste verkoopt hondensteps:
    http://www.seoshop.nl/blog/webwinkel-hondensteps/

    De tweede handpoppen:
    http://www.seoshop.nl/blog/handpoppen/

    Ik hoop dat je hier enige inspiratie uit kunt halen voor je eigen product!

    Reageren
  • Frank zegt:
    07 Aug, 2014 om 16:12

    Bedankt Bertram!

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    07 Aug, 2014 om 17:18

    Graag gedaan en succes!

    Reageren
  • Wim zegt:
    07 Aug, 2014 om 17:37

    Beste Bram, hartelijk dank voor het artikel. Er staat zeer zeker nuttige tips in. Het probleem wat ik met onze webwinkel heb, is dat de doelgroep (55+) nog niet heel veel achter de pc kruipt. Mocht je ooit nog ergens tips tegenkomen met betrekking tot deze “uitdaging” dan houd ik mij van harte aanbevolen. Succes !!!

    Reageren
  • Michel zegt:
    07 Aug, 2014 om 19:53

    Handige tips! Huiswerk…

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    08 Aug, 2014 om 09:30

    Beste Wim,

    Als je doelgroep niet veel op internet zit, dan zou je kunnen denken aan offline kanalen als beursbezoeken, magazines (PR), pop-up stores, of misschien zelf een evenement organiseren.

    Misschien dat je dit dan interessant vindt:
    http://www.seoshop.nl/blog/beef-steak-en-de-markt-van-online-vlees-bestellen/

    Overigens verbaast het me dat je doelgroep van 55+ niet veel achter de PC zit. Mijn vader is 10 jaar ouder en weet onderhand al meer over Facebook marketing dan ik! :-)

    Tenslotte, dank Wim en Frank voor de nieuwe bijnaam (Bram). Ik overweeg om onder dat pseudoniem verder te schrijven op KarelGeenen.nl ;-)

    Reageren
  • Frank zegt:
    08 Aug, 2014 om 10:58

    Sorry BERTRAM! Moet zeggen dat ik Bram ook wel leuk vind klinken eigenlijk :)

    Reageren
  • Bastiaan Vercouteren zegt:
    13 Aug, 2014 om 11:17

    Is tip-4 niet wat achterhaald? Is het niet beter om die tips voor autobanden direct onder te brengen op Michelin.com? Dan krijgt die site veel meer SEO-waarde. Want volgens mij is Google allang niet meer zo blij met al die losse sites die proberen te scoren met een trefwoord-URL. Trefwoord in de URL heeft bij mijn weten bijvoorbeeld al geen SEO-waarde meer.

    Reageren
  • Bertram Welink zegt:
    13 Aug, 2014 om 15:37

    Hi Bastiaan,

    Als je kijkt naar alle Google updates en luistert naar wat Matt Cutts zegt, dan zou je zeggen dat tip 4 achterhaald is. Toch zien we nog steeds veel voorbeelden van mini-sites die goed scoren. Het succes lijkt te maken te hebben met de combinatie van een goede URL en minimaal 10 pagina’s met relevante / unieke content.

    Ik denk dat als die 10 pagina’s niet relevant en niet uniek genoeg zijn, dat het inderdaad niet goed zou werken, maar in de praktijk zien we dat de combinatie van de 2 dus wel erg sterk is.

    Reageren
  • Echte naam of pseudoniem aub zegt:
    19 Aug, 2014 om 15:38

    Interessante tips! Vooral marktplaats wordt nog wel eens vergeten. Ook het gebruiken van een blog kan inderdaad heel interessant zijn, op die manier kun je toch een stuk persoonlijker communiceren naar je doelgroep en ben je ook nog eens beter vindbaar.

    Edit: Geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Ramona zegt:
    16 Jan, 2015 om 02:12

    Thanks voor de tip!

    Reageren
  • Tuan zegt:
    20 Jan, 2015 om 12:54

    Bedankt voor de tips!

    Reageren

Reageren