Naar
boven

Begrijp jij de impact van assisted conversions? Ik hoop het voor je!

Waarschijnlijk log je regelmatig in op Google Analytics om je statistieken te bekijken. Als het goed is gebruik je de data die je daar te zien krijgt om je website en business verder te optimaliseren.

Als het goed is heb je ook doelen ingesteld of, wanneer je een webwinkel hebt, de e-commerce code geïnstalleerd. Vanaf dat moment kun je exact zien hoeveel, welke bron bijdraagt aan de omzet.

Toch is het van belang dat je begrijpt wat de term assisted conversions (ondersteunende conversies) betekent. Want zonder deze kennis is de data die je nu ziet niet wat het lijkt…

Wat levert een verkeersbron op?

Normaal gesproken bekijk je waarschijnlijk de data op de volgende manier:

zonder-assisted

Je bekijkt op dat moment de zogenaamde directe conversiewaarde of “laatste klik” waarde. Om deze termen beter te begrijpen zal ik kort uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.

Spoedcursus conversie attributie

Stel iemand volgt het volgende pad om uiteindelijk te bestellen bij jou:

  • Maandagmiddag: via een AdWords-advertentie vindt Henk jouw website. Hij bekijkt de pagina maar besluit niet op het aanbod in te gaan.
  • Maandagavond: Henk is wat aan het surfen op internet en op een forum komt hij iemand tegen die jouw website aanraadt. Hij klikt op de link en bekijkt nogmaals je website. Hij gaat niet tot een aankoop over, maar besluit zich wel in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Woensdagmiddag: Henk ontvangt de nieuwsbrief en klikt op de link. Hij komt op je website en besluit deze keer wel iets te bestellen.

Binnen Google Analytics zal nu de complete aankoop worden toegekend aan het medium e-mail. Stel dat dit de enige conversie van deze week zou zijn zou. Op dat moment denk jij als ondernemer dat het medium e-mail de moeite waard is en het medium AdWords (cpc) alleen maar geld kost.

Maar is dat wel zo? Zou deze conversie ook plaats hebben gevonden zonder dat we zouden adverteren in Google? Misschien niet. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat AdWords niets heeft opgeleverd.

Om tot een eerlijk model te komen zul je dus moeten gaan bepalen welk stadium in het aankoopproces hoeveel “waard” is. Dit proces heet conversie attributie. Binnenkort vind je hier meer uitleg over op de blog.

Voorlopig is het even voldoende dat je begrijpt dat omzet niet altijd voor de volle 100% aan de laatste klik moet worden toegekend.

Wat levert een verkeersbron nu werkelijk op?

Eerder zagen we een afbeelding waar een deel van grijs was gemaakt. Hieronder vind je de oorspronkelijke afbeelding:

assisted2

Wat je nu in de derde kolom ziet is de waarde van de ondersteunende conversies. Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was. Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld dat AdWords rechtstreeks voor 5800 euro omzet heeft gezorgd, maar indirect voor maar liefst 3270 euro!

Als we niet hadden geadverteerd met AdWords, zouden we het risico lopen om tot wel 9000 euro omzet mis te lopen.

Let op, dit wil niet zeggen dat we dan ook exact 9000 euro mis zouden lopen. Immers, je weet nooit 100% zeker of een conversie niet plaats zou hebben gevonden als ze jouw advertentie niet hadden gezien. Misschien dat ze jouw website wel via een ander kanaal hadden gevonden.

Hoe vind ik mijn assisted conversions in Google Analytics?

Simpel. Log in bij Google Analytics en kies helemaal linksonder conversies –> multi channel trechters –> assisted conversions:

 

assistedmenu

Door gebruik te maken van dit rapport ben je als ondernemer nog beter in staat om te bepalen waar je budgetten het beste renderen en waar je het beste kunt investeren, succes!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Begrijp jij de impact van assisted conversions? Ik hoop het voor je!"
  • Gerard Rathenau zegt:
    07 Jun, 2013 om 11:17

    Ondersteunende conversies vanuit SEO/SEA (AdWords) hoeven niet aan een ander kanaal plaats te vinden. Non-branded AdWords kan ook ondersteunend zijn aan Branded AdWords.

    Zijn deze binnen bovenstaand voorbeeld eruit gefilterd?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Jun, 2013 om 11:23

      Dag Gerard,

      Je hebt helemaal gelijk uiteraard, deze zijn er nog niet uitgefilterd.

      Voor de berekening hoeft dat ook niet. Verder heb ik het daar bewust niet over gehad omdat het anders alleen maar ingewikkeld wordt.

      Maar het is inderdaad dus prima mogelijk dat de ondersteunende waarde aan hetzelfde kanaal kan worden toegekend.

      Bedankt voor je reactie!

  • Gerard Rathenau zegt:
    07 Jun, 2013 om 13:18

    Het gaat niet om het ingewikkeld maken. Je dient wel het juiste te rapporteren. Jij zeg namelijk:

    ‘Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was’. Dit hoeft helemaal niet zo te zijn.

    Ik maak hiervoor altijd een conversie segment aan, waarbij ik bijvoorbeeld AdWords uitsluit als last-click conversies. Dan zie je wel de ondersteunende conversies/omzet aan een ander kanaal!

    Reageren
  • Romy zegt:
    07 Jun, 2013 om 15:52

    In AdWords kan je ook assisted conversions bekijken en aan de kolommen toevoegen. Soms denk ik dat een campagne slecht loopt maar als ik dan kijk naar de door vertoningen of door klikken ondersteunde conversies blijkt dat helemaal niet zo te zijn.
    Of dat een goed lopende campagne ook heel door klikken of vertoningen ondersteunde conversies genereerd. Ik twijfel altijd of ik deze dan erbij op moet tellen of niet. Maar uit dit stuk blijkt dus van wel, dat is fijn. Of begrijp ik het nu toch weer verkeerd?

    Reageren
  • Gerard Rathenau zegt:
    07 Jun, 2013 om 17:30

    Je ondersteunende conversies tellen zeker mee. Al werk ik niet met de ondersteunende conversies binnen de AdWords interface. Volgens mij is deze assisted conversies alleen tussen de AdWords campagnes onderling.

    Het mooie aan conversie attributie in Analytics is, dat je AdWords attributie aan andere kanalen kunt laten berekenen. Dan weet je dus echt de werkelijke bijdrage per AdWords campagnes.

    Reageren
  • Melanie Speek zegt:
    12 Jun, 2013 om 13:25

    Gerard, dat is precies waar ik naar op zoek ben. De ondersteunende conversies kunnen misleidend zijn als je ze niet op detailniveau interpreteert. Ik ben benieuwd naar de vervolg blogs!

    Reageren
  • Wouter de Rijk zegt:
    18 Jul, 2013 om 12:15

    Hi Karel,

    Hoe zou jij assisted conversions meenemen in bid management via automated rules om zo optimaal resultaat uit je adwords campagnes te halen? Kijk je bijvoorbeeld naar de verhouding assisted/last of naar het aantal assisted?

    En wat is dan de ultieme automated rule? ;-)

    Grtz,
    Wouter

    Reageren
  • Leida zegt:
    15 Feb, 2014 om 10:49

    Bedankt voor de heldere uitleg!

    Ik zou de assisted conversions ook graag willen toevoegen aan mijn dashboard, maar kan deze nergens terugvinden tussen de widgets. Kijk ik er overheen? Of kan dit niet?

    Reageren
  • Lisa zegt:
    08 Sep, 2016 om 10:17

    Waar ik benieuwd naar ben: je kunt bij hulpprogramma voor modelvergelijking ook zelf segmenten aanmaken. Dat begrijp ik. Maar hoe worden de assisted conversions standaard berekend? Hoe wordt de waarde in € bepaald voor ondersteunende conversies?

    Bijvoorbeeld bij 1 bestelling: de laatste klik krijgt sowieso alle waarde toegeschreven.
    Wordt het totaalbedrag evenredig verdeeld over de andere kliks?
    Of krijgt elke ondersteunende klik het totaalbedrag ook toegewezen in dit rapport?

    Reageren

Reageren