Begrijp jij de impact van assisted conversions? Ik hoop het voor je!

door | 7 juni 2013 | Google Analytics

Waarschijnlijk log je regelmatig in op Google Analytics om je statistieken te bekijken. Als het goed is gebruik je de data die je daar te zien krijgt om je website en business verder te optimaliseren.
Als het goed is heb je ook doelen ingesteld of, wanneer je een webwinkel hebt, de e-commerce code geïnstalleerd. Vanaf dat moment kun je exact zien hoeveel, welke bron bijdraagt aan de omzet.
Toch is het van belang dat je begrijpt wat de term assisted conversions (ondersteunende conversies) betekent. Want zonder deze kennis is de data die je nu ziet niet wat het lijkt…

Wat levert een verkeersbron op?

Normaal gesproken bekijk je waarschijnlijk de data op de volgende manier:
zonder-assisted
Je bekijkt op dat moment de zogenaamde directe conversiewaarde of “laatste klik” waarde. Om deze termen beter te begrijpen zal ik kort uitleggen wat hiermee wordt bedoeld.

Spoedcursus conversie attributie

Stel iemand volgt het volgende pad om uiteindelijk te bestellen bij jou:

  • Maandagmiddag: via een AdWords-advertentie vindt Henk jouw website. Hij bekijkt de pagina maar besluit niet op het aanbod in te gaan.
  • Maandagavond: Henk is wat aan het surfen op internet en op een forum komt hij iemand tegen die jouw website aanraadt. Hij klikt op de link en bekijkt nogmaals je website. Hij gaat niet tot een aankoop over, maar besluit zich wel in te schrijven op je nieuwsbrief.
  • Woensdagmiddag: Henk ontvangt de nieuwsbrief en klikt op de link. Hij komt op je website en besluit deze keer wel iets te bestellen.

Binnen Google Analytics zal nu de complete aankoop worden toegekend aan het medium e-mail. Stel dat dit de enige conversie van deze week zou zijn zou. Op dat moment denk jij als ondernemer dat het medium e-mail de moeite waard is en het medium AdWords (cpc) alleen maar geld kost.
Maar is dat wel zo? Zou deze conversie ook plaats hebben gevonden zonder dat we zouden adverteren in Google? Misschien niet. Het is dus niet helemaal eerlijk om te zeggen dat AdWords niets heeft opgeleverd.
Om tot een eerlijk model te komen zul je dus moeten gaan bepalen welk stadium in het aankoopproces hoeveel “waard” is. Dit proces heet conversie attributie. Binnenkort vind je hier meer uitleg over op de blog.
Voorlopig is het even voldoende dat je begrijpt dat omzet niet altijd voor de volle 100% aan de laatste klik moet worden toegekend.

Wat levert een verkeersbron nu werkelijk op?

Eerder zagen we een afbeelding waar een deel van grijs was gemaakt. Hieronder vind je de oorspronkelijke afbeelding:
assisted2
Wat je nu in de derde kolom ziet is de waarde van de ondersteunende conversies. Oftewel, het betreffende kanaal heeft ook bijgedragen aan conversies waarbij een ander kanaal de laatste klik was. Zo zie je in het bovenstaande voorbeeld dat AdWords rechtstreeks voor 5800 euro omzet heeft gezorgd, maar indirect voor maar liefst 3270 euro!
Als we niet hadden geadverteerd met AdWords, zouden we het risico lopen om tot wel 9000 euro omzet mis te lopen.
Let op, dit wil niet zeggen dat we dan ook exact 9000 euro mis zouden lopen. Immers, je weet nooit 100% zeker of een conversie niet plaats zou hebben gevonden als ze jouw advertentie niet hadden gezien. Misschien dat ze jouw website wel via een ander kanaal hadden gevonden.

Hoe vind ik mijn assisted conversions in Google Analytics?

Simpel. Log in bij Google Analytics en kies helemaal linksonder conversies –> multi channel trechters –> assisted conversions:
 
assistedmenu
Door gebruik te maken van dit rapport ben je als ondernemer nog beter in staat om te bepalen waar je budgetten het beste renderen en waar je het beste kunt investeren, succes!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company