Naar
boven

Behavioral targeting praktijkvoorbeeld

Als vaste bezoeker van mijn weblog heb je er misschien weinig van gemerkt, maar aan de achterkant zijn er allerlei zaken die ervoor zorgen dat niet elke bezoeker hetzelfde ziet.

Want niet iedere bezoeker is in hetzelfde geïnteresseerd, of komt met hetzelfde doel. Met andere woorden, op Karelgeenen.nl maken we veelvuldig gebruik van behavioral targeting. En het mooie is, ook jij kunt dit zelf eenvoudig toepassen.

De komende weken zullen we je uitgebreid leren hoe je dit zelf kunt toepassen. Vandaag beginnen we met een voorproefje!

Wat is behavioral targeting?

Wil je precies weten wat behavioral targeting is, bekijk dan de onderstaande video, of lees dit artikel van Jungleminds eens.

Praktijkvoorbeeld op Karelgeenen.nl: Nieuwsbriefinschrijving

Zoals gezegd maken we hier op Karelgeenen.nl ook veel gebruik van behavioral targeting. Laat ik voorop stellen dat je hierin ontzettend ver kunt gaan, maar voorlopig houden we het simpel.

Praktijkcase

Op Karelgeenen.nl heb je de mogelijkheid om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Hiervoor vertonen wij een groot inschrijfformulier rechtsboven in de balk:

Echter, iemand die al is ingeschreven op onze nieuwsbrief, heeft natuurlijk weinig aan dit formulier. Sterker nog, het kan zelfs al storend worden ervaren!

Vandaar dat bezoekers die zich al hebben ingeschreven op onze nieuwsbrief dit formulier niet meer te zien krijgen:

Het ziet er misschien simpel uit, maar het is wel een ontzettend mooi voorbeeld van wat er mogelijk is met deze techniek.

Conclusie

In de komende artikelen over dit onderwerp zal ik precies laten zien hoe we dit aanpakken, en welke mogelijkheden er nog meer zijn. Want geloof me, dit is slechts het minuscule topje van de ijsberg!

In de tussentijd kun je alvast bedenken welke mogelijkheden en voordelen behavioral targeting voor jouw website heeft! En daarover mag natuurlijk gediscussieerd worden hieronder :-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Behavioral targeting praktijkvoorbeeld"
  • Relatiegeschenken zegt:
    07 Jan, 2011 om 16:01

    Leuk, ik ben benieuwd! Ik ben er nu achter dat ik me nog niet heb ingeschreven voor je nieuwsbrief.. ga het meteen doen ;)

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    07 Jan, 2011 om 16:19

    Leuk voorbeeld, Karel. Het zit em in de kleine dingen.

    Reageren
  • Joost van Meeuwen zegt:
    08 Jan, 2011 om 18:15

    Leuk idee! Hier ga ik eens meer mee doen. Zo kan je ook ‘gepersonaliseerde’ boodschappen maken, wanneer iemand bijvoorbeeld vanaf Twitter op je site komt. Ik heb me ook meteen ingeschreven voor de nieuwsbrief ;)

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    10 Jan, 2011 om 09:11

    Mooi idee idd. Het lijkt me wel lastig om te blijven tracken wie zich al ingeschreven hebben. Als de cookies gewist zijn of het IP adres verandert dan staat het formulier er weer.

    Reageren
  • Derk zegt:
    10 Jan, 2011 om 10:29

    Zodra je ‘gepersonaliseerde’ boodschappen gaat plaatsen voor mensen die uit bijvoorbeeld Twitter of Google komen .. wordt dit dan niet als storend ervaren? (Omdat de bezoeker het idee krijgt gevolgd te worden?)

    Een beetje hetzelfde idee als je ‘te ver’ gaat met je remarketing?

    Verder interessante post! Subtiele toepassingen zijn natuurlijk top!

    Reageren
    • Groene webhosting zegt:
      11 Jan, 2011 om 23:23

      Ik denk dat het wat betreft behavioral targeting inderdaad de juist balans zoeken is.

      Er zijn websites waarin bijvoorbeeld prominent een welkomstboodschap in beeld staat die je als zoeker via google welkom heet.
      Buiten dat dat weinig toegevoegde waarde heeft geeft het bezoekers al snel een bespied gevoel.

      Ben benieuwd naar het vervolg.

  • Parkeren Schiphol zegt:
    10 Jan, 2011 om 12:27

    Ik ben benieuwd in hoeverre de nieuwe cookie wetgeving hier verandering in aan gaat brengen.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    11 Jan, 2011 om 13:33

    Interessant verhaal….

    Ik vraag me alleen wel af hoe je omgaat met de verschillende manieren waarop iemand je site bezoekt.

    Zo hebben wij bijv. een advertentie site voor vakantie woningen van particulieren.

    Het kan natuurlijk zijn dat iemand de site bekijkt op z’n werk. Onderweg in de trein een vriend tegen komt en de site via z’n mobiel laat zien. En vervolgens thuis met z’n partner op de laptop een huisje boekt.

    3 verschillende bezoeken van dezelfde gebruiker, die je uiteindelijk ook het zelfde wil laten zien lijkt me. Dit is met cookie’s niet te doen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Jan, 2011 om 13:39

      Dennis,

      Je hebt helemaal gelijk, en er zitten nog heel wat haken en ogen aan. Het is ook niet in iedere situatie aan te raden.

      Maar meer hierover zal in de vervolgartikelen aan bod komen ;-)

Reageren