Als vaste bezoeker van mijn weblog heb je er misschien weinig van gemerkt, maar aan de achterkant zijn er allerlei zaken die ervoor zorgen dat niet elke bezoeker hetzelfde ziet.Want niet iedere bezoeker is in hetzelfde geïnteresseerd, of komt met hetzelfde doel. Met andere woorden, op Karelgeenen.nl maken we veelvuldig gebruik van behavioral targeting. En het mooie is, ook jij kunt dit zelf eenvoudig toepassen.De komende weken zullen we je uitgebreid leren hoe je dit zelf kunt toepassen. Vandaag beginnen we met een voorproefje!
Wat is behavioral targeting?
Wil je precies weten wat behavioral targeting is, bekijk dan de onderstaande video, of lees dit artikel van Jungleminds eens.
Praktijkvoorbeeld op Karelgeenen.nl: Nieuwsbriefinschrijving
Zoals gezegd maken we hier op Karelgeenen.nl ook veel gebruik van behavioral targeting. Laat ik voorop stellen dat je hierin ontzettend ver kunt gaan, maar voorlopig houden we het simpel.
Praktijkcase
Op Karelgeenen.nl heb je de mogelijkheid om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Hiervoor vertonen wij een groot inschrijfformulier rechtsboven in de balk:
Echter, iemand die al is ingeschreven op onze nieuwsbrief, heeft natuurlijk weinig aan dit formulier. Sterker nog, het kan zelfs al storend worden ervaren!Vandaar dat bezoekers die zich al hebben ingeschreven op onze nieuwsbrief dit formulier niet meer te zien krijgen:
Het ziet er misschien simpel uit, maar het is wel een ontzettend mooi voorbeeld van wat er mogelijk is met deze techniek.
Conclusie
In de komende artikelen over dit onderwerp zal ik precies laten zien hoe we dit aanpakken, en welke mogelijkheden er nog meer zijn. Want geloof me, dit is slechts het minuscule topje van de ijsberg!In de tussentijd kun je alvast bedenken welke mogelijkheden en voordelen behavioral targeting voor jouw website heeft! En daarover mag natuurlijk gediscussieerd worden hieronder :-).