Naar
boven

Content marketing in 2014: van 2.0 naar 3.0

Content marketingDe online ontwikkeling gaat razendsnel. Een paar jaar geleden zat iedereen op Hyves, nu zijn Snapchat en Tinder de nieuwste trends. Ook de online marketing moet hier natuurlijk op inspelen. En jij kan hier op achterlopen!

Wat verandert er voor mij?

In 2013 zagen we al dat SEO op zich zelf steeds minder effect heeft. Je website alleen optimaliseren voor zoekwoorden en dan afwachten tot je hoog in de zoekresultaten staat, is verleden tijd. Daar speelt een hoge PageRank bijvoorbeeld bijna geen rol meer in. Dit geeft Google zelf ook al aan, bijvoorbeeld in deze video.

In 2014 zal deze ontwikkeling alleen maar verder doorzetten. Een goede content marketing strategie is daarom onontbeerlijk om hoger te scoren in Google, maar sowieso om bekender te worden. Met alleen adverteren en SEO kom je er niet meer. Bekijk goed welke (nieuwe!) kanalen jouw doelgroep gebruikt en welke content bij welk kanaal past. Doe dit niet vanuit SEO perspectief (linkjes en zoekwoorden), maar vanuit het perspectief van jouw volgers.

Van connected naar integrated

De online wereld vloeit steeds meer samen met de offline wereld. Hier sprak C.C. Chapman, spreker en schrijver van het boek Content Rules, over tijdens het Congres Content Marketing en Webredactie afgelopen november. Volgens Chapman worden wearables dé trend van 2014. Dit zijn smartwatches en activity trackers die onder andere beweging en slaap registreren en waarmee je direct deze gegevens kunt delen met je vrienden. Ook het lokaal zoeken naar tweets op Twitter en bijvoorbeeld singles op Tinder zal steeds makkelijker worden. En vergeet de Google Glass niet!

Content marketing - connected naar integrated - smartwatch

Deze ontwikkeling zorgt er voor dat steeds meer mensen continu in contact staan met de rest van de wereld via sociale netwerken. Met content marketing kun je dus steeds dichter bij je doelgroep komen te staan, omdat online en offline steeds verder samensmelten. Dit is, in andere woorden, een ontwikkeling van het world wide web 2.0 naar 3.0: van connected naar integrated. Er is geen ontkomen aan!

Hoe doe ik mee?

Houd de nieuwste trends in de gaten en probeer hier op in te spelen. Probeer kanalen uit, ook al is het niet direct een succes. Experimenteer en kijk op nieuwe kanalen wat de mogelijkheden zijn. Houd in je achterhoofd natuurlijk wel de doelgroep die je wilt bereiken. Ga in gesprek met jouw doelgroep, betrek ze bij jouw bedrijf. Blijf luisteren wat zij te vertellen hebben, wat zij interessant vinden. Denk hierbij aan het gebruik van Google Trends, Google Alerts, Tweet Search en houd natuurlijk ook je concurrenten in de gaten.

Content marketing - trend

Tip: Het kanaal om in 2014 in de gaten te houden is Google+. Maak vandaag nog een Google+ bedrijfspagina aan en ga vol nieuwe inspiratie het nieuwe jaar in!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren