Naar
boven

De kritieke elementen van je homepage

Wanneer een bezoeker op je site komt zijn er twee dingen die kunnen gebeuren. Zij kunnen een actie ondernemen (meestal door het klikken op een link) of ze kunnen weggaan. In dit artikel wordt uitgelegd wat de kritieke elementen van een homepage zijn en hoe je ervoor kunt zorgen dat een bezoeker doet wat jij wil.

Het eerste gedeelte wat een bezoeker ziet, de homepage, is het meest belangrijk. Omdat dit het scherm is wat een bezoeker de eerste 10 seconden zal zien en door dit scherm bepaald wordt of dat de bezoeker blijft of weggaat. De eerste pagina zal dus strategisch ontworpen moeten zijn zodat het duidelijk communiceert wat je te bieden hebt en waarom de bezoeker zou moeten blijven. Hier volgen de belangrijkste elementen die een homepage moet bevatten.

De titel
Het eerste wat de aandacht van de bezoeker moet trekken is de titel van de website. Plaatjes, logo’s links en andere teksten mogen nooit de aandacht afleiden ten opzichte van de titel. Je titel moet in het midden en bovenaan de pagina geplaatst worden. Belangrijk is dat er een groter lettertype en een eventuele andere kleur gebruikt wordt dan op de rest van de pagina. Het moet informatie communiceren over wat je te bieden hebt en hoe je:

  • Het leven van de bezoeker makkelijker gaat maken;
  • Ervoor zorgt dat de bezoeker geld gaat besparen;
  • Ervoor zorgt dat de bezoeker tijd bespaart;
  • Ervoor zorgt dat de bezoeker een extra inkomen krijgt;
  • Ervoor zorgt dat de bezoeker er beter uit gaat zien;
  • Ervoor zorgt dat de bezoeker zich beter voelt;
  • Enz. enz.

Verder moet de titel er visueel aantrekkelijk uitzien. Voor een effectieve titel is het belangrijk dat de bezoeker de informatie vloeiend in zich opneemt. De titel moet makkelijk lezen. Dit kan door gebruik te maken van bijvoorbeeld dikgedrukte en schuine belangrijke woorden.

Opt-in mogelijkheid
Het is bewezen dat bezoekers die voor de eerste keer op een website komen zelden direct iets kopen. Het is daarom belangrijk dat je zo snel mogelijk om hun naam en emailadres vraagt, zodat je ze later nog kan bereiken. Wanneer je de opt-in mogelijkheid op een andere pagina plaatst zul je potentiële klanten kwijtraken. Simpelweg omdat niet iedereen op die andere pagina komt.

Navigatie
Bezoekers moeten direct je navigatieknoppen kunnen zien. Wanneer ze eerst moeten scrollen of moeten zoeken zul je veel van je bezoekers verliezen.

Actie laten ondernemen
Laat het niet aan je navigatie over. Bezoekers klikken alleen op een link als het is wat ze zoeken. Je moet de bezoekers duidelijk maken wat ze volgens jou moeten doen (Call To Action).

Verkoop je bijvoorbeeld meerdere producten zal een link met de tekst “producten” veel onaantrekkelijker zijn dan wanneer er staat “Klik hier voor de beste oplossing voor uw probleem”.
Wanneer je bijvoorbeeld een dienst aanbiedt zal een link met de tekst “Over ons” veel onaantrekkelijker zijn dan wanneer er staat “Ontdek waarom meer dan 2000 ondernemers ons vertrouwen”

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "De kritieke elementen van je homepage"
  • Sietske zegt:
    30 Okt, 2008 om 18:07

    Dat zijn handige tips voor mijn website!

    Reageren

Reageren